Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung sidder på Android, mener Nokia

Samsung sidder på Android, mener Nokia

Interview: På Android er det svært at skille sig ud, særligt når en enkelt producent, sidder på det meste af platformen, mener Nokia.

Steven Elop, CEO i Nokia.
Steven Elop, CEO i Nokia.

Nokia sagde for to år siden, nej tak til Android. I stedet blev det Windows Phone og samarbejdet med Microsoft, der skulle puste nyt liv, i den skrantende finske virksomhed.

Steven Elop, Nokias topchef, gæstede i sidste uge København, hvor han gjorde det klart, at det er vanskeligt at skille sig ud på Android-platformen.

 - ”Vores bekymring for to år siden var, at det ville blive svært at differentiere sig, og tydeligt træde ud fra mængden hurtigt nok,” sagde Steven Elop.

Han gjorde opmærksom på Androids udvikling, hvor alle producenter, med undtagelse af Samsung, er gået tilbage. Det var præcis det, Nokia frygtede ville ske, da Android blev fravalgt for to år siden.

 - Nokia-boss: Stadig nej tak til Android

 - ”I butikkerne har kunderne tre valg. Windows Phone og produkter fra Nokia, Android, der mest er Samsung samt selvfølgelig Apple, og deres produkter,” sluttede Steven Elop.

I nedenstående podcast, vi har produceret efter Steven Elops besøg i Danmark, kan du høre Elop uddybe sin mening.

Du kan ligeledes høre hvorfor Nokia for to år siden fravalgte Android, samt Nokias tanker omkring tablets.

 - Hent podcast som mp3-fil


Læs også:
- TDC: En fejl at afvise Nokia Lumia 920

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 13-11-2012 08:44:34

Det er rigtigt at de ikke skulle have valgt Android, men de skulle have beholdt Meego på sidelinjen.

0 0
Henrik 13-11-2012 11:01:54

Ingen her har 100% ret.

Må jeg anbefale at læse denne her. Den giver et meget godt overblik over, hvorfor Meego ikke var vejen frem:

http://taskumuro.com/artikkelit/the-story-of-nokia-meego

Til alle dem som iøvrigt tror, at det først var d. 11. feb. 2011 at Nokia "droppede" Symbian - nej, de har haft planer om at dryppe Symbian kernen længe før. Læs artiklen, og alt vil stå fantastisk meget klarere hvorfor at Elop har taget den rigtige beslutning.

0 0
Thomas 13-11-2012 12:33:41

Har læst den flere gange men er ikke enig i at Meego ikke var vejen frem. Nokia brugte et år på WP 7.5 som må siges at være spild af tid. det år kunne de set fra min side ha brugt på at få styr på Meego projektet som rigtigt nok var løbet af sporet. Og så den tåbelige kommunikation omkring Symbian, det giver godt mening at lukke Symbian ned, men det blev udført på så klodset vis at Nokia mistede et helt års omsætning på Smartphone siden, hvilket kunne ha været undgået, samtidigt med at man testede WP og Meego.

Du skal lige have i mente når du læser artiklen at forfatteren jo ikke er neutral.. og en del ikke er de rene fakta, men har fået en personlig vinkel.... men det er en lang diskurion.. :-) Men den 21-22 i denne måned bliver spændende set med Meego Øjne.

0 0
Henrik 13-11-2012 13:20:31

Du glemmer een af de allervigtigste grunde, udover det ledelsesmæssige, nemlig det faktum at Meego var locked-in til en chipset-standard som så ud til at tabe krigen om 4G standarden. Det er en pretty-fucking-big-deal.

0 0
Thomas 13-11-2012 14:01:07

Ja det ville være en pretty-fucking-big-deal, men flere kilder skriver dog at netop denne påstand ikke er rigtig.... Dette kan jeg dog hverken be eller afkræfte. Håber Jolla har svaret..

0 0
Kim 13-11-2012 09:06:44

Enig.

Men må sådan set også give Elop ret i, at Samsung owner Android. Dk er et af meget få markeder hvor nogen tager HTC seriøst, og deres tab af markedsandele overgår faktisk Nokias. Der var bare ikke så meget til at starte med, så det ser ikke lige så voldsomt ud. Sony, LG osv har aldrig haft nævneværdige markedsandele.

0 0
Thomas 13-11-2012 10:18:59

Du har ret, men hvis hans hoved argument er differentiering, tror jeg han havde stået bedre med en færdig Meego platform. Nokia har jo allerede en udfordring i forhold til HTC på WP platrormen. Men Nokia kan jo nå det endnu, Jolla præsenterer jo Sailfish i næste uge, og det bliver spændende at se hvad de har sat sammen både på UI siden men så sandelig også på apps/økosystem siden. Jeg tror personligt, og det er 100% gætværk, at de har indgået en aftale med Amazon.. Nu må vi se

0 0
Kim 13-11-2012 11:19:14

Hvis Nokia kommer ud af sin identitetskrise og får en retning, så er HTC ikke et problem.
Men Nokia er nødt til at blive bedre til at fokusere, og indkredse deres demografi - særligt nu hvor de ikke længere præsenterer en ny model om ugen (nærmest).

For mig lider 920'eren under at ville for meget. Det er efter alt at dømme en fantastisk telefon, som også ville kunne erobre business markedet; Hvis bare ikke den var så forbasket stor!
Alternativet er så en 820'er, men der giver man bare køb på alt for mange features for at få en brugbar størrelse. Samtidigt er skærmen væsentligt forringet.

Der er ingen klare målgrupper for Lumia-serien. Og til trods for at der er tale om innovative kæmper, så sælger man dem hovedsageligt på en masse forskellige farver? Det tog så HTC 4 minutter at kopiere...

0 0
Peter Frederiksen 15-11-2012 01:38:18

Omkring WP7/WP8 og buisness markedet.

WM6.5 havde i deres storhedstid 12% og Nokia 70% markedsandele, men med WP 3%..

Jeg har arbejdet for en del kommuner, hvor jeg har haft HTC WM6.X og Nokia E(et eller andet), hvor begge har kørt VPN får at få adgang til kommunernes server.

Så det er en gåde at der ikke var VPN i WP7 og som jeg kan forstå kommer det heller ikke er i WP8.

Fælles for WM6.X og Nokia (Symbian) er at de kommuner, jeg har arbejdet for er at de bruger Lotus Notes og software fra KMD, hvilket ikke kan findes på WP, men er på IOS, Andriod og Symbian

http://www-01.ibm.com/software/lotus/products/notes/traveler.html

Jeg kan sige, man får ikke adgang til Købenshavns Kommunes Intranet uden VPN og det er vel sådan er det med de fleste firmaer.

Så jeg tror det bliver svært at kapre erhvervs livet.

0 0

Om brug af cookies