Samsung spenderer mere end Apple på marketing

Samsung satte ild til marketingsbudgettet i 2012 og overhalede Apple. Alene i USA blev der brugt 2,3 mia. kr. på Galaxy S III og andre mobiler.

Samsung spenderer mere end Apple på marketing

Samsung har ikke holdt igen med at promovere Unpacked-eventen i New York, som løber af stablen i nat dansk tid, men allerede sidste år havde Galaxy-producenten den helt store tegnebog fremme.

Alene i USA spenderede Samsung 401 millioner dollars – eller knap 2,3 milliarder kroner – på at reklamere for firmaets mobiltelefoner, viser tal fra analysefirmaet Kantar Media.

Dermed har Samsung overhalet smartphone-konkurrenten Apple, som brændte 333 millioner marketing-dollars af. Det vil sige cirka 1,9 milliarder kroner.

Tallene viser en markant opgradering fra Galaxy-producenten. Ifølge The Wall Street Journal brugte Apple i 2011 således over tre gange så meget på marketing i forhold til Samsung.

En stor del af Samsungs opgraderede mobil-marketingsbudget er i 2012 blevet brugt på Galaxy S III, men andre produkter har også fået en del af kagen. Det gælder eksempelvis lanceringen af Galaxy Note II, som inkluderede en optræden fra Kanye West.

Samsungs marketingskroner gik blandt andet til denne reklame for Galaxy S III.