Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung værst: Mængden af lagerplads kan være misvisende

Samsung værst: Mængden af lagerplads kan være misvisende

En Samsungs Galaxy S4 sluger selv, omkring halvdelen af den plads der reklameres med.

Når mobilproducenterne lokker med specifikationer på intern hukommelse, så er der aldrig tale om reel plads, som du kan fylde op med musik, video, apps osv. 

Der skal nemlig også være plads til mobilens operativ-system, og eventuelt overliggende skin og forudinstallerede apps fra producenten.

Samsung er værst
Det er engelske Which? der står bag en undersøgelse over 8 populære mobiler, der reklameres for at huse 16 GB intern hukommelse. De har i den anledning lavet en overskuelig oversigt der giver syn for sagen.

På Samsungs 16 GB Galaxy S4 er kun 8.56 GB tilgængelig til dit eget indhold. Det betyder altså at hele 46% i forvejen er opbrugt.

Ingen tvivl om at Samsung gør et stort nummer ud af at fylde deres mobiler op med seneste “Life Companion” innovationer, men det har tydeligvis også en pris.

Du får mest hos Apple - og dog..
På iPhone 5C er der kun opbrugt 21% på forhånd, hvilket gør mobilen fra Apple til en klar vinder. Flagsskibsmodellen 5S tager en bronzeplads, da Apple her i forvejen har reserveret 24% til operativ-systemet. 

Dog skal det jo også nævnes, at iPhone jo ikke tilnærmelsesvis har samme antal features, som Samsung Galaxy S4 kan bryste sig af. Derudover kan man jo udvide hukommelsen via kort på Samsungs mobiler, hvilket ikke er muligt hos Apples iPhone.

Uanset hvilken mobil du foretrækker, så må vi konkludere, at det fra et kundeperspektiv er misvisende, når der lokkes med specs på hukommelse.

Kilde: Which?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Urbanus 28-01-2014 09:46:28

Til gengæld kan man til en Samsung-telefon købe et SD-kort og udvide hukommelsen, det kan man gøre for ca. 100 kr. for 32 GB.

På iPhone kan man ikke udvide hukommelsen. Man kan kun købe en telefon med større indbygget hukommelse. Og der koster 32 GB ca. 1000 kr. ekstra.

Hvem er det lige der snyder kunderne mest?

1 1
28-01-2014 23:01:57

Ja har for lidt over 300 kr, fået 73GB på min :-)

0 0
TF 29-01-2014 01:20:16

Det regnestykke vil jeg gerne se :-)

0 0
29-01-2014 12:18:51

Søg på 64GB SD kort.....Gider ikke lave dit arbejde.....

0 0
TF 28-01-2014 18:15:00

Tja i det her eksempel er det samsung, kan du ikke læse ?

0 0
TF 29-01-2014 17:33:47

Næ nej så får jeg prisen for 64GB jeg vil se dit regnskab for 73GB for 300kr tak :-)

0 0
29-01-2014 19:39:40

Jeg gider ikke dit flueknepper pis. Alle andre end dig ved hvad der menes.

0 0
TF 29-01-2014 22:00:21

Nåå nej det er kun tilladt at fluekneppe når det er dig der står for det ;-)

0 0
30-01-2014 09:15:29

Nå jamen så må vi jo hellere få lille thomas f til matematik time, når han åbenbart er så stjerne dårlig til det. Det skulle virkelig prøve at få dine skole penge igen. Selv de mest basale ting har du lidt svært ved.

En person har en mobil telefon med 8,56GB ledig hukommelse, det runder vi op til 9GB (pissssst, personen det er mig. Bare lige hvis du havde lidt svært ved at forstå det). Denne person åbner sin browser(Det er sådan en software applikation man bruger til at surfe på internettet med) og leder efter et 64 GB (GB betyder Giga Byte) micro SD kort. Dette kan man få til ca. 350 kr. (Jeg må jo hellere leverer et link, da du nok har lidt svært ved selv at finde det):

http://www.pricerunner.dk/pl/61-2913703/Hukommelseskort/SanDisk-Ultra-microSDXC-UHS-I-64GB-Sammenlign-Priser

Så nu har vi en mobil med 9 GB og et micro SD kort med 64 GB. Det giver følgende regnestykke:

Samlet hukommelse = mobilhukommelse + micro SD hukommelse

Samlet hukommelse = 9 + 64

Samlet hukommelse = 73 GB

Altså 73 GB til en merværdi af 331 kr.....

Var det godt nok, eller skal du have det penslet mere ud ? Vi kan også starte med

1+1 = 2
2+2 = 4

Osv....

0 0
TF 30-01-2014 16:58:23

Mit problem er ikke med de 64GB til 350kr men med de 8,5/9GB som åbenbart er gratis flot lille N, det kunne være du skulle have skole pengene tilbage istedet ;-) men som altid fatter du ikke en skid :-) skriv det dog ordenligt "jeg har for lidt over 300kr fået 64GB extra på min" så nemt er det slut her fra.

0 0
TF 27-01-2014 22:31:36

Det kunne være de skulle skrive deres info om telefonen sådan her istedet: 16GB samlet/ 8,56GB ledig, så er problemet løst og folk føler sig ikke snydt som mange gør nu.

1 5
Arthur 27-01-2014 21:28:28

Kan ikke se problemet. Der bliver reklameret med hardiskens størrelse, ikke hvor meget du har ledigt.

At systemet optager en del plads er lidt øv. Men i modsætning til andre konkurrerende operativ-systemer, så er der heldigvis en del alternativer som kan løse dette på Android... Selv hvis telefonen er uden SD-kort.

3 2
Thomas Kristensen 27-01-2014 21:15:57

Mht en harddisk til en computer, om det er en SSD eller en alm disk. Så for man hellere ikke den mængde der bliver oplyst.
Eksvis så har jeg en 3TB harddisk, men den har reelt kun 2.73TB fri plads.

Mht. artiklen, så kunne man jo godt ønske at producenterne oplyser den reelle hukommelse, det er jo ikke til at vide hvad alt det lort de fylder på ellers fylder. Det er også en af de mange grunde til at jeg køre med custom rom. Så slipper jeg for al det bloatware der er præinstalleret :)

2 2
Anders 27-01-2014 21:58:31

Det er forkert. Du får den mængde du betaler for.
Windows bruger bare en anden metode til at beregne den samlede kapacitet.
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/172191en

2 0
Thomas Larsen 28-01-2014 13:46:15

Det samme gør sig gældende for mobiltelefonerne.

Eneste forskel er bare at du ikke lige så nemt selv kan ændre på hvordan pladsen bliver brugt.

0 0
Lennie 27-01-2014 19:32:06

Jeg mener ikke at det er misvisende.

Hvis en telefon har 16GB "SSD" så har den 16GB
På samme måde som hvis du købe en løs SSD til din computer, så køber man eksempelvis en 256GB SSD og ikke en 215GB eftersom at en computer skal have et styresystem for at fungere, så kan du ikke sammenligne specifikationer, på tværs af mobiltelefoner.
Derudover bliver det også misvisende hvis man skrive (8,56GB tilgænglige) Eftersom der kan ligge nødvendige opdateringer, der fylder x antal MB, og dermed vil en forbruger føle sig snydt over den tilgængelige plads nødvendigvis heller ikke vil passe med virkeligheden

2 5
carsten guldhammer 28-01-2014 13:31:24

ja med mindere du altså køber den omtalte 256 gb disk du selv omtaler som extra disk / extra lager plads og har 2 dsik siddende i computteren

0 0