Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung vil slanke udskældt grænseflade

Samsung vil slanke udskældt grænseflade

TouchWiz er navnet på Samsungs grænseflade, og den har fået meget kritik, men koreanerne er klar til at lave om

Med en Samsung-telefon får man det meget karakteristiske look fra TouchWiz-grænsefladen, som mange er utilfredse med. TouchWiz får kritik for at være for overgearet i farverne og tilbyde en række overflødige og dårligt udførte funktioner, men det vil Samsung lave om på til Galaxy S6.

Koreanerne skulle være klar til at skære det overflødige fra TouchWiz og give en mere strømlinet og 'ren' oplevelse.

Læs også: Temaer kommer til Samsung

En kilde siger til businesskorea.co.kr, at ”vi sigter efter at komme af med unødvendige funktioner og simplificere vores grænseflade til et niveau som Nexus 6.”

Hvis det lykkedes Samsung at skære ned på TouchWiz, vil det også give mere plads til brugerne, da en række funktioner fylder op på telefonens lager. Mange af Samsungs løsninger kan findes andre steder, men kerne-funktionerne vil forblive en del af Samsungs grænseflade.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Aske Luttermann 15-01-2015 17:37:57

er der nogen melding om den "slankekur" også vil ramme Samsungs tidligere modeller som feks. s5 s4 osv. ?

0 0
N 15-01-2015 19:02:29

Alt er jo rygter indtil videre, men jeg vil da tro at i hvert fald S5 vil få det på et tidspunkt. S4 er nok mindre sandsynligt, men måske....

2 0
TF 15-01-2015 17:25:43

Hvorfor ikke bare fjerne skidtet helt, så slipper folk også for at vente i evigheder på opdateringer vis de overhovedet kommer.

3 19
Naggie21 15-01-2015 23:35:19

For en gangs skyld er vi enige TF :)

3 8
TF 15-01-2015 23:40:36

:-)

0 16
N 15-01-2015 17:38:16

Fordobler er mange der rent faktisk er glade for touchwiz. Det giver nu engang funktioner som AOSP ikke har. Og mange af de ting touchwiz har er noget Googles rene android har arvet. Og nu har samsung jo netop frigivet lollipop til S5 som en af de første, så kan ikke rigtigt se det store problem. Medmindre man selvfølgelig gerne vil se problemer, men så kan samsung alligevel ikke gøre fra eller til.

10 0
Naggie21 15-01-2015 23:34:43

TouchWiz har da nogle fordele på Note modellerne, men kan ikke se, hvorfor det ikke skulle virke direkte på stock Android. Men på alle andre modeller er TouchWiz da noget skrammel. Det sløver unødvendigt meget. Og de ekstra ting den gør for systemet, kan man klare med andre Launchere og tilmed meget mere integreret og pænere.
Og ja ja, det er da flot, at S5 har fået Lollipop, men spørg lige hvor hurtig de opdaterer deres tablets? Både S og Note serien er håbløs bagude.
Jeg have Note 10.1 2014 Edition i noget tid. Den kom på markedet EFTER 4.4, men var født med 4.3. Den fik først 4.4 i juni, altså hele 9 måneder efter. Synes du det er flot?

3 6
N 16-01-2015 14:52:44

Det er da ikke kun på Note modellerne at der er en masse integrerede ting. Det som der er så godt ved det er jo netop at alting er integreret, som for eksempel at tage telefonen til øret i sms app'en, og den kalder personen op. Jeg kan nu ikke se at min S4 er sløv. Gud fri mig vel, den kan give et host, men det lever jeg fint med. Og med de salgstal samsung har, så er der en pæn stor del der gør det samme. Det er ikke alle der vil have minimalisme der ikke kan andet end at se pænt ud.

Og en ændre en launcher, ændre jo ikke på meget andet end launcheren. Jeg har prøvet dem alle igennem tiden, og jeg har stadigt ikke fundet en der kan overtage TW for mig. Foruden Samsungs enheder, hvor mange OEM's har så opdateret til 5.0 og hvor mange vil opdaterer alle deres enheder? DU er en af dem jeg havde regnet med, at der vidste hvad han gik ind til, men det har du åbenbart ikke været. Tablets hos OEM's har altid haft sindsygt dårlig opdaterings historik, uanset fabrikat.

7 2
Naggie21 17-01-2015 19:04:45

De funktioner du mener er så smarte, kan man jo sagtens i stock Android.
Og ja, når du har en telefon med TW og smider en ny launcher på, så mærker du ikke meget forskel. Men det er jo fordi TW stikker sit grimme fjæs frem, hver gang du går bare lidt under overfladen. Og du slipper heller ikke for deres forfærdelige bloatware. HTC fylder da i det mindste ikke deres så meget med det skrammel. Sony har også ret meget bloatware, men de giver rent faktisk lov til at fjerne det. Ikke bare deaktivere. LG kender jeg ikke.

Ved ikke hvorfor du nævner Samsungs salgstal. De bløder jo kraftigt. Det kan da godt være, at de er kongen af Android endnu, men de er på kraftig nedgang. Så noget tyder da på, at kunderne er ved at være trætte af lortet. Og husk nu, at det er ikke topmodellerne (S og Note) Samsung sælger mest af. Og det er tilmed dem der styrtdykker mest i salg. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor de taber kunder, men jeg har en ide om, at folk gerne snart vil mærke noget forandring. Det gælder både fysisk og software. Det er sgu da også trist, at se på på S3-5. Der er næsten ingen forskel på design.
Og TW er stort set den samme på S5, som den var på min oldgamle S (altså den første).
Her kan HTC da i det mindste finde ud af, at forandring fryder. Sense ligner måske sig selv lidt, men der er godt nok kommet mange tilføjelser til, fra da jeg havde min Desire HD til jeg fik min One M7.

Men ens for alle er dog, at jeg personligt hellere vil have stock Android. Det kører mere stabilt, designet bliver strømlinet, så 3. parts apps passer ind og du kan tilpasse det, lige som man vil have det. Og jeg har til dato ikke fundet en funktion i hverken TW, Sense eller Xperia, som jeg ikke selv kunne lave. Og tit med et bedre resultat. Og så slipper jeg for tossede tiltag, som at bladre ved at bevægehånden over telefonen, scrolle op og ned med øjnene og andet pis. Det virker alligevel aldrig 100%. Og hvorom jeg synes fingeraftrykslæser er et udmærket tiltag, så har jeg ikke set en eneste gang, hvor det virker i første forsøg. Samsungs version, hvor den skal glides ned over, virker simpelthen ikke godt nok. Der er Apples sgu mere gennemtænkt.
For det bliver sgu nok standard snart. Og det har jeg det fint med. Det skal bare virke bedre end Samsungs løsning.

1 6
N 17-01-2015 19:50:49

Jamen altså hvilke features der er brugbare og hvilke der ikke er, det er altid en smagssag. Og i min verden der er tw og deres bloatware bedre end det minimalistiske, og hvad er ideen med minimalisme, hvis du så bagefter skal hente alverdens apps fra Google play, for at få det til at ligne tw? Men det er jo nok også grunden til du har HTC, og jeg samsung. Og nu hvor vi snakker forandringer..... Så kan man jo kigge på sony's Z "linje" wauw hold da op, hva. Det kan man sq kalde at stå stille, og det samme kan man sige om HTC og deres M7 og M8. Så samsung er vist ikke de eneste der står lidt i stampe.

Min begrundelse for deres salg, var ene og alene for at fortælle dig at der er rigtigt mange mennesker der er tilfredse med tw, ellers havde de jo nok valgt en HTC? Og jo det er deres topmedeller de sælger mest af:

http://news.yahoo.com/apple-samsung-dominate-list-top-10-best-selling-100853996.html

Sådan ser listerne ud år efter år. Og har du set, HTC er slet ikke på listen, så jo den er god nok. Mange kan godt lide tw, uanset hvad du mener om det.

6 2
TF 17-01-2015 21:59:18

N problemet er at du fokusere på hvad folk kan leve med og ikke at gøre kunderne glade og give dem det de virkelig vil have.

Folk kan måske leve med samsungs TW og bloatware men vis de fik valget er jeg ret sikker på de ville ønske at det var valgfrit og noget der kunne hentes efter behov.

0 8
N 17-01-2015 23:25:23

Nej det gør jeg ikke, for folk har et valg. Ud fra hvad jeg kan læse så ved rigtigt mange udmærket godt hvad tw er, og at det er på samsung mobiler. Nu har jeg så vist at samsung sælger langt flere mboiler end de andre android fabrikanter, ergo må de jo være ligeglade. Eller også vil de som mig hellere leve med lidt bloat man kan deaktivere og så få den sweitzer kniv af en mobil man gerne vil have. Hvis man vil det andet, så kan man så tage det. Jeg er ikke ude i hvad der er bedst, men vil bare gerne forsvarer at vi faktisk er nogle, jamen endda mange der rent faktisk godt kan lide tw og vil ikke have endnu en lettere faceliftet ren android.

2 1
TF 18-01-2015 00:25:25

Du har ikke vist at folk er glade for TW, men bare at folk kan leve med det og artikler som dette siger jo netop at folk ikke er tilfredse, nej vis mig et sted hvor folk vælger TW fremfor hurtige og garenterede updates af android langt frem i tiden samt en mere flydende og stabil mobil.
Hvorfor er det at du mener at TW og bloatware skal være en tvangs ting, hvorfor må det ikke værre frivilligt ?

0 5
N 18-01-2015 08:32:29

Sorry, men jeg gider sq ikke mere. Hvis folk kunne lide det lige så lidt som dig og naggie, så ville de sq da ikke købe en mobil til 5k. Det er sq da indlysende. Det siger salgstallene jo også. Man køber ikke en lort, selvom den er pakket pænt ind. Den sidste kunde tilfredshedsundersøgelse i US viser jo også at deres kunder er meget tilfredse, det ville de jo ikke være hvis de syntes tw var noget lort.

2 1
Naggie21 18-01-2015 16:11:13

Men det er jo også det der sker. Samsungs markedsandele falder og de taber profit. Så folk vil jo netop ikke betale så meget for en telefon fyldt med crapware.

0 1
N 18-01-2015 16:56:33

Du tror ikke samsungs faldende markedsandele har bare en lille smule med det hav af kina mobiler der er ved at dukke op ? Men at det skyldes TW der har eksisteret siden Galaxy S, og som alligevel har givet dem salgsrekorder (egne) gang på gang. Jo det kan da godt være en af grundene er TW, men så absolut ikke ene og alene af den grund. Så havde de ikke haft deres succes med S3 og S4. Jeg tror der gik apple i den på S5, magen til lunken update skal man sq lede længe efter. Også derfor jeg fravalgte den og alle de andre, det var simpelthen for tyndt et grundlag at opgraderer på.

1 1
Naggie21 18-01-2015 19:26:07

Jo, det tror jeg bestemt også det har. Men jeg tror ikke på, at det alene er forklaringen. Jeg tror også det er fordi folk er trætte af, at Samsung ikke forandrer sig. Det gælder både software og fysisk design. Folk skifter jo ikke alene telefon, for at opgradere hardware. Mange, jeg selv inkluderet, gør det også for at prøve noget nyt. Det er trods alt stadig et fåtal af mine venner, som har haft S3, S4 og S5 lige i streg. Selvom mange af dem skifter ca en gang årligt.
Jeg havde en Galaxy S og en Galaxy Nexus lige efter hinanden. Det gjorde, at jeg fik nok af Samsung længe. Også selvom jeg slap for TW på Nexus.

Dybest set, er jeg dog fløjtende ligeglad selv. Jeg rootet alligevel altid og installerer en clean ROM. Den eneste telefon jeg ikke har skiftet ROM på, er min nuværende 1+1, fordi den netop bruger en AOSP baseret ROM. Den er dog stadig rooted.

1 1
Peter Frederiksen 22-01-2015 12:32:56

TW er ikke oversagen til at Samsung har haft stigende fald, der er ingen tvivl om at Samsung havde frihjul med S3, hvor der storset ikke var nogen konkurrence fra konkurrenterne med undtagelse af Apple, i 2014 har konkurrenterne haft stigende vækst (bl.a. fra Motorola, LG, Lenovo, TCL, Huawei, Xioami og fl.)
http://goo.gl/ncXjqe

I en amerikanske tilfredshedsundersøgelse i USA, har Samsung Ace'd 2014 i tilfredshed
http://goo.gl/RGZBUz
Og man må vel formode at brugerne i denne undersøgelse er i berøring med TW?

2 1
N 22-01-2015 21:06:33

Nej nej Peter, de sidder og brækker sig over TW og deres BR plastic mobil. Men det er fordi de er meget fattige, og bor i den tredje verden. Det er nemlig kun sådan nogle mennesker der køber samsung. Og det er sikkert internet trolls der har overbevist folk i undersøgelse at de skulle skrive at de var glade for deres mobil, for det kan man da ikke være for en samsung. DEn er jo ikke lavet i alu, og har et UI der hakker så meget at man slet ikke kan bruge den. Derudover bliver alle brugere hacket hver dag, da google og samsung intet gør for sikkerheden. Og man kan intet installerer på den, da den er fyldt op med maleware og andet ubrugeligt.....Utroligt at sådan et firma er verdens største mobil producent...

(sarkasme kan være til stede)

0 0
TF 18-01-2015 13:16:59

Du svarede ikke på mit spørgsmål: hvorfor er det så vigtigt for dig at det skal være en tvunget ting, hvorfor må det ikke være frivilligt om man vil have TW og alt det andet bloatware som forsinker updates osv ?

0 4
TF 18-01-2015 22:31:29

Så svært et spørgsmål er det vel heller ikke ell hva ? Kom nu N, er du til frit valg eller tvang, ell skulle jeg spørge hvor langt vil du gå i din kamp for at forsvare dit elskede samsung ;-)

0 2
Dan Molberg 17-01-2015 20:17:53

Nyere tal hvis du skal bruge dem: http://www.counterpointresearch.com/top10sep2014

4 1
TF 15-01-2015 17:52:23

Der er Måske en model der er blevet opdateret hurtig men så er der et hav af modeller der må vente, vis de overhovedet får.

Det er fair nok at der måske er nogen kunder der er glad for det (jeg har ikke mødt en eneste i nu godt nok) men så lav det valgfrit, lav det så man kan hente det eller lade vær det må kunne lade sig gøre og så er alle tilfredse.

1 14
Urbanus 15-01-2015 15:38:23

De kunne passende starte med at gøre det pænere!

2 9
15-01-2015 15:55:32

Det ville være en god start;-)

2 9