Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung vinker farvel til Nokia

Samsung vinker farvel til Nokia

Samsung kan nu for alvor se Nokia i bagspejlet, når det kommer til både salget af mobiltelefoner og smartphones. 14 års Nokia-dominans er slut.

Samsung har overhalet Nokia. (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung har overhalet Nokia. (Foto: Mobilsiden.dk).

Samsung har nu overhalet Nokia som verdens største mobilproducent. Nokia stirrer nu direkte ind i koreanernes blodrøde baglygter, og må konstatere, at 14 års dominans er kommet til en ende.

I første kvartal 2012 solgte Samsung 93,5 mio. mobiltelefoner og 44,5 mio. smartphones på verdensmarkedet. Nokias salg blev kun 82,7 og 11,9 mio. enheder.

Selvom Lumia-modellerne har fået en fin modtagelse kan det ikke opveje kollapset i salget af Symbian smartphones, skriver Sydbank i en analyse. På almindelige mobiler er Nokia presset af konkurrenter med en bredere produktportefølje med touchskærme.

Sydbank forventer, at Nokia sælger 22 mio. Lumia-smartphone i 2012.

Selvom Nokia har det hårdt, er tilliden stadig tilstede blandt mange af læserne på Mobilsiden.dk. Mere end halvdelen svarer i en undersøgelse, at Nokia ikke har tabt kampen.

Bedste sælgende smartphone-brands - 1. kvartal 2012.

1. Samsung: 44,5 mio.
2. Apple: 35,1 mio.
3. Nokia: 11,9 mio.
4. Andre: 53,8 mio.

Kilde: Strategy Analytics & Bloomberg.

Kommentar

x

Opret bruger
Schwartz 27-04-2012 19:06:46

Ach SO!

Jeg er ikke overrasket over Nokias tilbagegang, siden de lavede N7 , der ligner en miniatureudgave af en vægmonteret yatzy-maskine i en spillehal, er det gået ned ad bakke. Jeg tror det er forkert at satse så hårdt på en platform, så forøvrigt denne artikel om "Nokia's Impending Doom" :

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2403295,00.asp

0 0
Katron 02-05-2012 17:52:30

N7???

0 0
Henrik 02-05-2012 17:06:18

Der er ikke noget der hedder Nokia N7. Klaphat.

0 0
David 05-05-2012 13:52:55

Om et par år er der slet ikke noget der hedder Nokia :)

0 0
Kim 28-04-2012 19:58:39

Og hvor er det dog tydeligt at hverken du eller forfatteren af artiklen ved hvad i snakker om.

0 0
David 29-04-2012 08:14:26

Strategien med Symbian, Meamo og WP er jo gået fantastisk. Jeg hører rigtigt mange sige at hvis Nokia havde en Android telefon, var de fortsat med Nokia. Det kan godt være at Android har ulemper, men det er den platform der er defacto standard, og det er den der har programmerne.

0 0
Kim 29-04-2012 09:55:21

Det er stadigt for tidligt at afgøre om WP satsningen var rigtig. Men både Microsoft og Nokia har alt for meget at tabe på at det ikke er, så de vil fortsat bruge en hel del ressourcer på at bevise at det var.

WP markedet har den højeste vækst et app marked har haft, og passere snart de 100.000.
Samtidigt er det væsentligt lettere at producere apps til WP. Det er kun et spørgsmål om tid før at det argument ikke holder. Desuden er interessen for at lave apps til Android dalende blandt udviklere, mens den er voksende til WP.
Android bliver praktisk talt kun værre og værre, da fragmenteringen bliver større og større.
Det kan godt være at Android er defacto standard, men hvilken Android snakker vi om? Langt over 80% Androiddevices kører Android 2.x.
Google bliver nødt til at gøre noget aktivt ved platformen inden for de næste par år, og det kan kun ende med at skabe endnu mere spild mellem dem og producenterne.

Og... Nokia har haft 5 kvartaler med stor set udelukkende dårlig presse, og hvor Elop har hevet Nokia hovedkluds ind i "Osborne effekten" og det er først nu der bliver overhælet? Der er ingen tvivl om at det kunne gå bedre, men det kunne altså også være gået meget meget værre...
http://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_effect

0 0
Henrik 30-04-2012 13:23:03

Meget enig Kim.

Og Android er IKKE en mulighed. Det er noget makværk, og et konkurrerende produkt skal tilbyde noget der er bedre. For Nokia er det alt eller ingenting. At blive "just another" Android fabrikant er bare ikke en mulighed. Desuden er Google nogle assholes når det kommer til deling. De vil gerne nappe Nokia's research, men vil give ret meget igen. Det ville Microsoft, ergo.

0 0
David 05-05-2012 13:54:26

Det kan godt være at Android er noget makværk, det ændrer bare ikke på at SGS2 er bedre end Lumia 800.

0 0
Henrik 05-05-2012 20:53:02

Det kommer vel an på hvad man skal bruge den til?

Altså jeg er ikke super Lumia fan heller (har selv stadigvæk en N8 med Belle som den primære telefon - den er efter min mening Lumia langt overlegen).

MEN SGSII er jo noget junk når det kommer til at holde strøm. Lumia med den seneste opdatering holder nemt over et døgn. Lumia er designmæssigt og UI mæssig også langt renere og lækker at se på og røre ved. SGSII er noget billigt plastic.

0 0
Henrik 30-04-2012 13:23:53

Der skulle stå:

"men vil IKKE give ret meget igen. Det ville Microsoft, ergo."

0 0
Peter Frederiksen 30-04-2012 09:14:26

@kim

"Desuden er interessen for at lave apps til Android dalende blandt udviklere"

http://www.appbrain.com/stats/number-of-android-apps

Det ser nu ikke sådan ud.....

0 0
Kim 30-04-2012 10:26:46

IDC udgiver sammen med Appcelerator en kvartalsreport over tendenserne blandt udviklere, og her en interessen for at udvikle til Android dalende på andet kvartal. Interessen for at udvikle til HTML5 platformen har faktisk overhælet interessen for at udvikle til Android tablets.
Og det er langt fra den eneste undersøgelse der peger i den retning.

Uddrag:
http://www.appcelerator.com/company/news/press/release-03-2012-idc-report

Hele reporten:
http://www.appcelerator.com/thinkmobile/surveys

Desuden mangler du en række parametre.

For det første tid. Selvom man ikke skulle tro det, så tager det faktisk tid at udvikle apps.

For det andet, har jeg jo aldrig påstået at ingen gad længere, og slet ikke at de var så sure at de slettede eksisterende apps. Så den negative kurve du søger, den vil nok ikke komme foreløbigt.

For det tredje, kunderne. Det at udviklerene ikke er så glade for platformen betyder jo ikke, at kunderne til appsne ikke vil være repræsenteret på den.

0 0
N 30-04-2012 18:42:47

Den rapport er så skudt i sænk flere steder på nettet.

0 0
Kim 30-04-2012 20:12:52

Ok... først og fremmest - kilder?

Dernæst er jeg nødt til at spørge om kritikken (fra Androidcentral formoder jeg) var den samme da det gik fremad for Android?

0 0
Henrik 30-04-2012 13:27:31

Android er ligesom PCen i 1990'erne.

Populær blandt nørder (overclocke og spille pirat spil) og folk der skulle have den billigeste computer.

Med tiden blev folk der lever af at lave software og spil trætte af den massive fragmentering og pirat kopiering på PCen, og flygtede til consollerne i slut-90'erne og 00'erne.

Det er det samme man er ved at se med Android. Det er svært at tjene penge på Google Play pga. lignende ting. Til gengæld er det nemmere på iOS, Windows Phone (og faktisk også Symbian).

0 0
N 30-04-2012 18:43:58

Så det er derfor at mange af de helt store fra app store er begyndt at lancere i Google play?

0 0
Kim 30-04-2012 20:11:26

Anecdotally, developers consistently tell us that they make more money on iOS, about three to four times as much. To be sure, we pulled a sample of in-app purchase data from a set of top apps with versions on both iOS and Android, comprising of several million daily active users (DAUs). Running the numbers, we find that, on average, for every $1.00 generated on iOS, the same app will generate $0.24 on Android.

http://blog.flurry.com/bid/79061/App-Developers-Bet-on-iOS-over-Android-this-Holiday-Season

Metrics from mobile tracking firms have shown Android making just a sixth of iOS' revenue as the bias is much more in favor of free apps in the Google Play Store. Rovio's Angry Birds line is only available as a free, ad-supported version on Android as it was assumed too many would either refuse to buy a full copy or would pirate the title instead.

Read more: http://www.electronista.com/articles/12/03/10/mika.mobile.says.android.money.losing.platform/#ixzz1tY4iBKvi

0 0
Peter Frederiksen 01-05-2012 14:03:47

I forhold til Angry Birds Space linien, så er det muligt at købe sig Premium og en HD version til henholdsvis 6 og 15 kr, så noget har der ændret sig....

Der bliver tjent flere penge i Itunes, da de har flere betalings muligheder..

Som jeg ser problemet med i Google Play er at stort set kun har Kreditkort betaling, hvor jeg gerne ser i Google Play, at jeg kan overføre penge eller betale apps til/eller på f.eks. min søns fremtidige Google Play konto, samt gavekort (og Paypal) løsning, som man kender fra Itunes, hvor børn selv kan gå i Fona og købe et Itunes kort til deres Iphone/Ipod/Ipad, for deres opsparede lommepenge..
Men der skulle være lignede løsning på vej i US, EU? DK?

Android Tablet vs. ikke Tablet!

Om interessen skulle være faldende for at udvikle tablet apps, virker lidt uforståeligt.

Da det bliver eller er blevet nemmere at lave tablet versioner i forbindelse med (android 2.3+Honeycomb 3.2=)Android 4.0.X

For at give et eksempel med en af mine ynglings Apps er IMDB, her skal det pointeres findes kun en IMDB app, og som er bagud kompatibel med android x.x

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.imdb.mobile

IMDB på SGS2 (800x480)
https://docs.google.com/open?id=0B2lqSQ6-QyJkeHNJSUpRa3lVN0E

IMDB på SGT 10.1 Tablet (1280x720)
https://docs.google.com/file/d/0B2lqSQ6-QyJkVTl0NDBBQ1JEUmM/edit?pli=1

Og det skulle eftersigende være endnu bedre på Google TV (android 3.2) 1920x1080.

Så mulighederne er der, for at udvikle én app til 3 platforme og skærmstørrelser.

0 0
Kim 01-05-2012 15:14:45

Jeg mener ikke jeg har påstået at interessen for tablets generelt er faldende. Bare at den er det ift. Android på tablets.

Og det er jo ikke nødvendigvis underligt, når HTML5 og WP er stigende. Begge dele kan jo sagtens dække over tablets.

Og når Samsung (nok) lancerer deres WP8 tablet i morgen, så kommer der nok endnu mere skub i sagerne, og ikke i Android tablets favør.

Ironisk nok, så er gamechangeren for Android på tablets blevet Amazon's Kindle. Altså en fork'ed version af Android, der outstager Android og endda skaber mere overskud til Amazon - uden Google tjener deres annoncepenge.
http://blog.flurry.com/bid/81151/Amazon-Lights-the-Android-World-on-Fire

0 0
Peter Frederiksen 01-05-2012 23:29:51

Nu er er Amazon den største online forhandler i USA af medier, så selvfølgelig laver de deres egen OS tablet.

Ligesom Barnes og Noble's Nook tablet er også en fork'ed android 2.3.
Og det samme koncept med deres egen app store.

http://www.geek.com/articles/gadgets/nook-tablet-vs-kindle-fire-how-the-specs-compare-2011117/

Hvor Google play er en konkurrent, nu er det sådan at Play har et større udvalg i USA, hvor I DK er det stor set kun apps.

"Google Play is your one-stop shop for all your favorite entertainment. With over 450,000 apps, millions of songs and books, and thousands of movies, Google Play has something for everyone. Before you decide what you want, sample a song or book for free, view app ratings, reviews, and screenshots, or watch a movie trailer. Google Play is a more connected, powerful experience."

Samsung har lige udgivet en low budget Tab 2 7.0 med ICS til $249, som konkurrent til Kindle og Nook.

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_2_7_0_p3100-4543.php

Hvor man kan downloade Kindle app i Play, hvis man skulle savne sine E-bøger, musik og video.

0 0
Kim 02-05-2012 00:11:39

Det er jeg altsammen klar over - Google er bare oppe mod dem der praktisk talt opfandt online handel. Hvis der er nogen der kan stable en online forretning på benene, så er det Amazon.

Igen vil jeg henvise til Flurry
http://blog.flurry.com/bid/83604/For-Generating-App-Revenue-Amazon-Shows-Google-How-to-Play

Men det begynder at gøre ondt, når Amazon (og andre) skære reklameindtægterne væk.
Selvom man jo ikke må undervurdere indtægterne fra almindelige søgninger - Rubins præsentation fra '10 viste jo f.eks. at Google tjente mere end det dobbelte på Apples iPhone/iPad søgninger, end på deres egne Android devices.

http://www.guardian.co.uk/technology/2012/apr/26/google-documents-search-revenue

Det ville være her man skulle sætte ind hvis man ville ramme Google, på ganske almindelige søgemaskine opgaver. Lidt som både Kina og Syd-Korea har ønsket ;)

0 0
Peter Frederiksen 02-05-2012 15:26:03

"Det ville være her man skulle sætte ind hvis man ville ramme Google, på ganske almindelige søgemaskine opgaver. Lidt som både Kina og Syd-Korea har ønsket"

Vi har haft Kina diskussionen før, men hvis nu vores Røde regering, forbyd pressen at skrive negative artikler om rød politik? Et ord "Borgerkrig!"..

Hvad Syd Korea ønsker, altså who cares! Så må det de lave noget er bedre.

Hvis man ikke vil have Google, kan man vælge det fra.
I Chrome Beta og Stock Browser kan man imellem vælge Yahoo, Bing eller Google.
Og det varierer fra land til land, af valgmulighederne af søgemaskiner!

I Chrome Browser på PC kan du vælge EDBpriser som default.

Jeg går vel ikke udfra at du vil have Big Brother til at træffe dine valg?

"Men det begynder at gøre ondt, når Amazon (og andre) skære reklameindtægterne væk."

I Kindle og Nook er Google default søgemaskine.

"Selvom man jo ikke må undervurdere indtægterne fra almindelige søgninger - Rubins præsentation fra '10 viste jo f.eks. at Google tjente mere end det dobbelte på Apples iPhone/iPad søgninger, end på deres egne Android devices."

No Shit Sherlock!

Den første T-Mobile G1 android telefon kom i oktober 2008, I maj 2009 kom HTC Magic og Flagskibet HTC Hero i Juni 2009.

I comscore Q4/2009 opgørelsen havde Apple 25% og Android 4,5% af US markedsandele.

Så det vel ikke så mærkeligt?

0 0
Kim 02-05-2012 16:19:22

Så summasumarum er du enig?

0 0
Peter Frederiksen 02-05-2012 23:54:07

Nej, ikke i dine udlægninger og argumentation, som jeg har syntes at have skudt stykker.

Jeg har svært ved at forstå, de "latente" analyser, hvor i tekst bliver taget ud af kontekst for at understøttet din konklusioner.

Ulven Kommer!

0 0
Kim 03-05-2012 00:50:48

prøv f.eks. at læse denne blog - den hele, så den ikke er tekst taget ud af kontekst - så vil du se at der er andre med min argumentation, der ser uvejr forude for Android.
Og at trusselerne kommer fra flere sider...

http://www.infoworld.com/d/mobile-technology/the-end-of-android-we-know-it-192070?page=0,0

0 0
Kim 03-05-2012 00:16:11

Mærkværdigt, jeg mener nu ikke du har skudt noget i stykker.

Jeg har også svært ved at se hvordan det er at du mener at jeg tager tekster ud af kontekst, når jeg referere hele teksten.

... er det ikke dig selv der plejer at copy/paste tilklippede tekster?

0 0
Peter Frederiksen 03-05-2012 09:52:42

Jeg har formuleret mig for forkert, jeg skulle have skrevet indhold ud af kontekst.

"Rubins præsentation fra '10 viste jo f.eks. at Google tjente mere end det dobbelte på Apples iPhone/iPad søgninger, end på deres egne Android devices."

Her henviser DU til et Dokument fra 2010 som handler om reklameindtjening på android kontra Apple i 2009, som indgår i en patent retssag som kan koste Google milliarder
Og hvor der 3 android devices på markedet 2009 og en markeds andel på 4.5%

I din verden bliver det til:

Men det begynder at gøre ondt, når Amazon (og andre) skære reklameindtægterne væk.
Selvom man jo ikke må undervurdere indtægterne fra almindelige søgninger - Rubins præsentation fra '10 viste jo f.eks. at Google tjente mere end det dobbelte på Apples iPhone/iPad søgninger, end på deres egne Android devices.

Amazon og andre? har ikke noget at skære reklamer indtægter væk.
Som sagt i Kindle Silk Browser er GOOGLE sat som default!

Så hvor er det gøre ondt henne?

Ja, Amazon har bygget en Store op og Google hænger langt efter, men jeg tror over tid, de nok skal indhente markedsandele, men igen det har ikke noget med reklame indtægter at gøre.

"Det ville være her man skulle sætte ind hvis man ville ramme Google, på ganske almindelige søgemaskine opgaver. Lidt som både Kina og Syd-Korea har ønsket"

Det giver et billede du ønsker, at der skal være en form for statslig/politisk indblanding
for at "ramme" google?

0 0
Kim 03-05-2012 10:41:14

Der ud over, så er retssagen klart spændende. For worst case scenario er ganske rigtigt at Google mister al indtjening af Android - reklameindtægter inkluderet.

Og hvor ligger Googles motivation til at fortsætte investeringen i Android så fortsat?

Jeg regner ikke med at de bliver straffet så hårdt, men selve skylds spørgsmålet ser ud til at være afgjort (selvom juryen votere på 3 dag). Man kan følge begivenhederne fra flere rapporteres samlede tweet - https://twitter.com/#!/FOSSpatents/oraclegoogletrialtweets

0 0
Kim 03-05-2012 10:11:41

Jo, når du går uden om Googles appstore, så begynder du at tage reklameindtægterne fra dem. Det er du vel enig i?

Bagefter siger jeg så, at man stadigt ikke skal undervurdere indtægterne fra almindelige søgninger, hvilket du jo med al tydelighed også er enig i.

Syd-Korea har bestemt statslige interesser der blander sig, om det er for at "ramme" Google eller få dem til at overholde nogle spilleregler kommer vel ud på et. Og du ved jo også godt, at netop Syd-Korea har meldt ud at de vil lave deres eget mobile OS.
Hvorfor Syd-Korea er interessant? Naturligvis pga. Samsung.

http://searchenginewatch.com/article/2171185/Google-Reveals-Argentina-South-Korea-Investigations

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2383650,00.asp

0 0
Peter Frederiksen 06-05-2012 17:37:23

Jo, når du går uden om Googles appstore, så begynder du at tage reklameindtægterne fra dem. Det er du vel enig i?

Ja! eller indtægter for købte af apps.

Jeg kan også vælge at købe hos Samsung Apps eller Nvidia's Tegra zone (på min Sammy tegra Tab).

Men jeg køber kun hos Google Play, da hvis jeg skulle få lyst til at skifte til Sony, HTC, LG eller/få Google TV box vil jeg stadig have adgang til mine apps.

Sammy Apps kan ikke downloads til andet end Sammy mobiler og Tegra zone kan kun downloades på devices med Tegra chipset.

Og jeg kan kun købe E-bøger med Amazon Kindle app og ikke apps.

"Two of South Korea's biggest Internet companies are suing Google for allegedly forcing smartphone manufacturers to pre-install Google Search and apps on Android phones."

LOL, og det er blevet gjort siden udgivelsen af Android, da mange af Google's apps er core apps i Andriod.

0 0
N 30-04-2012 22:40:49

Stadigvæk. Der er mange af de helt store hit fra app store der er begyndt at komme til android. Hvis android er sådan en død fisk, hvorfor skulle de så gøre det ?

0 0
Kim 30-04-2012 23:10:54

Public demand? Imagepleje?

Der kan være massere af årsager der intet har med direkte bundlinje at gøre. Og der er stadigt også rigtigt mange af de store iOS apps der "aldrig" kommer til Android, af en mængde forskellige grunde.
En er, at det er to helt forskellige kunde segmenter Apple og Android henvender sig til.
Og jo, i denne sammenhæng kan man i høj grad nævne én producent mod et OS.

0 0
David 29-04-2012 10:15:13

Du har sikkert helt ret, og der er sikkert alle mulige tekniske problemer og stor segmentering på Android platformen, jeg skal være ærlig at sige at jeg aldrig har ejet een.

Det ændrer bare ikke ved at det er Android folk vil have lige nu, og har været det i lang tid. Jeg tror personligt at Nokia vil stå helt anderledes i dag, hvis de var hoppet med på Android platformen samtidig med f.eks. HTC. Jeg har stor tiltro til at Nokia ville kunne have lavet de fedeste Android telefoner, bedre end HTC og Samsung.

Så kan det godt være at WP om nogle år er vejen frem, så lad os kigge på det på det tidspunkt, hvorfor er det at Nokia de sidste år udelukkende har satset på OS der stort set ikke har noget marked? Lad os sige at Nokia får drevet WP frem, så kan Samsung jo bare lave en svin af en telefon, med WP og overtage markedet, fordi de ikke har kørt sig selv i sænk i mellemtiden. Man skulle næsten tro at Nokia ikke ønsker at tjene penge.

0 0
Kim 29-04-2012 10:24:13

Nokia er for første gang i 14 år ikke de mest sælgende, og har for første gang i 6 år haft et driftsunderskud i et kvartal. Det er naturligvis en skidt udvikling for Nokia, men det beviser altså ikke at de er komplette idioter.

Og det er ganske rigtigt at Samsung har vind i sejlene - men hvis du forventer at de kommer ind fra højre og overtager WP, så har du jo reelt skiftet side.
Hvis Nokia skulle gøre sig gældende på Android platformen, skulle de stort set starte forfra ift. hardware. Det ville have taget længere tid for dem at komme til marked.
Og så er det jo ikke nødvendigvis dårligt, at tage et "jomfrumarked" der har et kæmpe potentiale, især indenfor buisness (hvor Android stadigt er mest af alt en joke).

0 0
David 29-04-2012 10:51:05

Det er også først nu at streaming tjenester indtjener mere til musikbranchen end fysiske CD medier. Så det beviser at det kun at satse på CD medier har været rigtigt indtil nu?

0 0
Kim 29-04-2012 11:02:11

hehe nej. Selvom jeg sagtens forstår din sammenligning, så fungere den alligevel ikke helt. Det er jo ikke fordi at Nokia har brugt alle deres ressourcer på at forsøge at gøre Android ulovligt for på den måde at kunne sælge Symbian.

Musikbranchen, eller dvs. pladebranchen, har haft helt andre motiver for at kæmpe imod digitaliseringen.

Nokia er en supertanker, og det tager noget tid at ændre kurs. Men de drejer som gale på roret - det har pladebranchen ikke været interesserede i. Og det er heller ikke den traditionelle pladebranche, der tjener pengene på digital musik nu.

0 0
David 29-04-2012 11:07:24

Men drejer de den rigtige vej? Lad os antage der er går år før WP for alvor slår igennem, i den tid bliver Nokia drænet for resurser. Hvor imod Samsung og HTC bygger deres pengetank op, og har apparatet til at bygge en WP forretning op. Der KAN også ske det at WP kører status quo og bare aldrig bliver den 3. store spiller. Uanset hvordan vi vender og drejer den, har jeg svært ved at se at det er klogt af Nokia at gå WP i stedet for Android.

0 0
Kim 29-04-2012 11:18:57

Nokias pengetank er ret stor. HTC har til gengæld lige opgivet kampen om USA. så det bliver aldrig dem der er den store konkurrent. Det har det nu heller aldrig været.

Og det er jo ikke kun Nokias pengetank det drejer sig om. Det er samtidigt Microsofts, og de vil jo gå ret langt for at gøre WP til en succes. For de mobile marked bliver mere og mere vigtigt, også for Microsofts fremtid.
I Microsoft har Nokia en partner, det ville de aldrig få med Google - tværtimod ser det ud til at Google begynder aktivt at konkurrere med Android producenterne.

0 0
x