Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsungs chefdesigner stopper på grund af Galaxy S5

Samsungs chefdesigner stopper på grund af Galaxy S5

Samsungs chefdesigner tager konsekvensen, efter at Samsungs enheder de sidste par år har fået hårde ord med på vejen

Samsungs Galaxy serie er efterhånden så populær og velkendt et brand, at de fleste konkurrenter må være misundelige. Men ikke alting er fryd og gammen. For nogle af de kritikpunkter, Samsungs produkter ofte får, er, at de simpelthen bruger for billig plastik i forhold til prisen. Ser man på konkurrenterne HTC One og Apples iPhone bruger de begge aluminium.

I vores egen anmeldelse skrev vi også at ”[d]et er ærgerligt, at Samsung ikke anvender ædlere materialer til at omfavne deres darling”. Og plastikken var en af årsagerne til, at Galaxy S5 ikke fik de fulde 6 stjerner.

Men også selve designet lige fra Galaxy S3, S4 og nu også S5 har fået lidt kritik i mange medier, og det gør nu, at Chang Dong-hoon, der er chef for Samsungs smartphone design, har valgt at træde tilbage.

Chang stopper dog ikke helt, for han kommer til at være inde over den overordnede designstrategi. Changs afløser, Lee Min-hyouk, var før vice president for smartphonedesign og kan således nu træde et skridt længere op på karrierestigen i Samsung.

Hvad synes du om Samsungs Galaxy design? Er det på tide, at chefen stopper, eller kan du godt lide designet?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

jeppe rasmussen 10-05-2014 19:55:16

Selv jeg som går meget op i at min telefon skal have indmad og ikke design syntes at Samsungs telefoner har et meget kedeligt design. Jeg har dog lige købt Samsung Galaxy Note 3. Men Både Iphone og HTC One blev overvejet.

0 0
Jonas_a 08-05-2014 18:47:54

Designet på S5 var den primær årsag til at jeg skiftede fra S4 til HTC One, og ikke til S5.

12 0
TF 08-05-2014 15:43:46

Nogen er til lækkert design, andre er til tyndt fætter BR plastik, vi er ikke alle ens og gudskelov for det, men det er godt nok svært for selv de mest hardcore s-fans at forsvare samsungs design og tynde plastik.

16 10
Androidlover 08-05-2014 18:12:52

Nogen får en lille fjeder på når de gnubber en aluminiums kant i skridtet, andre er bare til funktionelle telefoner, som rent faktisk kan bruges til andet end at blive flashet på latte bar, men sådan er vi jo så forskellige....

Kan du selv høre hvor dumt det lyder.

10 10
TF 08-05-2014 18:43:15

Ja du har ret i det du siger lyder dumt, men ok du kan godt lide tyndt plastik og jeg er til lækkert design og kvalitets følelse og jeg siger ikke det ikke må være plastik.

Når jeg smider 5000kr+ så vil jeg bare ikke stå med den samme følelse som vis det var et stykke billigt legetøj fra BR.

13 8
Peter Lyck 09-05-2014 11:51:03

Din kommentar er(som sædvanlig) meget sort hvid. Med hentydning til iPhone så er det da mere lækkert med metal og glas, indtil du taber telefonen. Plastik er ikke lige så lækkert og Samsungs kunstige læder er af da også noget der burde have være en dårlig aprilsnar, men plastik har sine fordele som Androidlover skriver, det holder bedre i hverdagen.

Uanset så er Samsungs desing gået i stå og det bør være muligt at lave et mere konkurrencedygtigt desing, så jeg håber der er nye tider på vej.

3 1
TF 09-05-2014 12:57:52

"Med hensyn til iphone" lad os lige slå fast at jeg snakker ikke kun om iphone.

Jeg har som du kunne have læst intet imod plastik, men når man laver det så tyndt og billigt som samsung så står man med en 5000kr+ mobil der følels som et stykke billigt legetøj og det syntes jeg er trist, at deres design med deres kromkant så ydermer får den til at se billig ud ja det er dobblt trist.

1 2
wunderbar 09-05-2014 18:28:21

Åh nej... så er Thomas F på bane igen med sit "et stykke billigt legetøj fra BR". Er du ikke træt af at sige det samme igen og igen? I en anden artikel skriver du, at du er neutral og ikke har noget imod samsung, men det er sjovt, at 99% af dine kommentarer handler om samsung.. Man skal selvfølgelig have lov til at have sin egen mening, men lad dog være med at skrive, at du er neutral og ikke har noget imod samsung. Du vil fremstå mere ærlig.

6 3
TF 09-05-2014 19:31:25

Jeg har intet imod samsung som firma, men deres design på de fleste mobiler (de ligner jo hinanden) det kan jeg ikke fordrage og billigt tyndt plastik til 5000kr+ det holder bare ikke.

Vis jeg syntes deres mobiler ligner og følels som billigt BR legetøj må jeg så ikke sige det ?

Når samsung tager sig sammen og laver et ordenligt design og bruger ordenlige materialler i en seriøs kvalitet så høre du ikke et pip fra mig om samsung.

0 5
09-05-2014 20:19:27

Har du nogensinde overvejet, at de vil undgå dette? :
https://www.google.dk/search?q=black+iphone+5+scratches&client=ms-android-samsung&rlz=1Y3GQQX_enDK577DK578&espv=1&source=lnms&tbm=isch&sboxchip=Billeder&sa=X&ei=YxttU4GCNIf3ygOMzoC4BQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=360&bih=567#facrc=_

Deres plastik er ikke billig, men nøje overvejet. Fint nok at du ikke kan lide det, men det gør det ikke billigt af den grund!

2 4
TF 09-05-2014 20:56:08

Tyndt billigt plastik det er hvad det er og det give en følelse af at stå med et dicount produkt til overpris.

0 1
09-05-2014 22:39:08

Nu skyder du igen dig selv i foden. Du piver og himler altid op over at folk skal komme med beviser for deres påstande. Har du på nogen som helst måde belæg for at sige at deres plastik er billig? Det er polycarbonat nøjagtigt som din nexus 5, er den også billig? Du er og bliver et fjols, der ikke har noget at have det i!

4 6
TF 09-05-2014 23:42:43

En nexus 5 koster ikke 5000kr+ og den har ikke den samme billige følelse som gs5 når man står med den, tiltråds for dens lave pris, men godt forsøgt :-)

Deres plastik følels nødagtigt som det plast man bruger til billigt legetøj så derfor går jeg ud fra det må være billigt.

Nu må du have mig undskyldt jeg gider ikke spilde mere tid på dig, dit vrøvl og slet ikke dine ynkelige person angreb, find en anden at lege børnehave med fremover.

0 1
10-05-2014 07:32:55

Fint vil stopper her, hvor til stadighed kommer med postulater, de intet belæg er for overhovedet.

5 4
holst 08-05-2014 15:04:32

Synes ogs

0 0
Benny Haagensen 08-05-2014 14:44:26

i et ensartet marked?de eneste der ikke har ændret sig er Samsung,hvis i sætter alle Samsungs mobiler op på en række,så er de mere eller mindre ens hele bundtet,på tide der sker noget

5 0
Mads Thomsen 08-05-2014 14:19:05

Jeg så den blå i går for første gang i levende live. Jeg synes ærlig talt at den er ganske lækker og mener bare det er et frisk pust i et ensartet marked. Godt at der er nogen der tør eksperimentere. Den nye Samsung Chromebook 2 er også anderledes designet og den har jeg tænkt mig at købe bla fordi den skiller sig ud fra mængden.

3 2
TF 08-05-2014 15:37:19

Eksperimentere er måske så meget sagt når det gælder bagsiden på sgs5 feks så er det jo bare en kopi af den gamle nexus 7's men det er jo typisk samsung at "låne" andres ting.

4 7
08-05-2014 20:14:20

Så nu er det pludseligt igen forkert at låne ? Kan du finde ud af hvad din mening er om emnet ? Eller ændreds den alt efter hvem det er vi taler om?

7 2
TF 08-05-2014 20:20:22

Drop dit barnlige pjat N jeg konstatere bare at samsung netop ikke eksperimentere eller kommer med noget nyt, men bare en kopi af en anden producent som sædvanligt.

1 10
08-05-2014 20:31:34

Det er da ikke noget asus har fundet på, du har da i jeg ved ikke hvor lang kunnet få covers der er dotted. Men du skal som sædvanlig smører ekstra tykt på når det gælder samsung. Nej de har ikke opfundet det, men der er sq snart så mange der gøre brug af noget andre også har brugt, at det er ved at være mega trættende at læse om at nu har den og den kopieret/lånt dit og dat. Det sjoveste er sq at dem der har lavet din nexus 5, nærmest har kopieret hver eneste s4 funktion over i deres G2. Men det er der sqingen der piver over, for vi ved sq godt at sådan er det, det er forretninger og konkurrence. I detmindste på produkter og ikke i retssale.

5 3
TF 08-05-2014 20:43:15

Jeg gider ikke dine barnlige laaange og ligegyldige skænderier så her er min sidste kommentar:

Debatten gik på om det var et frisk pust og et eksperimenterende og det er det jo klart ikke når andre var før dem, debat slut her fra.

0 11
Peter Lyck 09-05-2014 11:55:42

@Thomas igen, dine kommentar er sorte/hvide. Ja Samsung har kopieret andre, det er der ingen tvivl om, men om Apple eller Samsung har kopieret mest ved jeg ikke. Og de øvrige producenter kopierer også.

Selvom Samsung har lavet mange ligegyldige funktioner, som især tyngede SGS4, så tvivler jeg på der er noget firma i branchen der kommer med flere nye funktioner end Samsung, og blandt de ligegyldige funktioner er der også gode nyheder. De note-specifikke apps er et godt eksempel på gennemtænkt og gennemarbejdet software.

4 1
TF 09-05-2014 13:05:01

Peter denne artikjel drejer sig om samsung og derfor skriver jeg om samsung og hvad de gør.

Hvad skal apple blandes ind i denne debat for ?

Har du overhovedet læst hvad denne debat gik ud på før N startede med hans fanboy pjat ?

0 6
09-05-2014 13:56:26

Du skriver at samsung kopiere Asus, og jeg fortæller dig at det ikke er noget Asus er kommet med, hvad har det med fanboys at gøre? Og jeg kommentere på dit indlæg fordi du i artikler ang. Apple har givet udtryk for at det er helt fint at låne lidt ved hinanden. Så min pointe var bare, at dit syn på emnet( som du vel at mærke selv bragte på banen) åbenbart ændre sig alt efter hvem det er du taler om.

3 2
08-05-2014 20:47:46

Ja,men så kom der lige den der kopi sætning med. Og så kan du jo se her, at hverken samsung eller asus var de førstehttps://www.google.com/search?q=products+with+dimpled+golf+ball+like+surfaces&client=ms-opera-mobile&sa=N&channel=new&espv=1&tbm=isch&tbo=u&sboxchip=Billeder&source=univ&ei=985rU4uWBaGTywOH54DwBQ&ved=0CEgQ7Ak4FA&biw=1280&bih=752

OMG, så har asus også kopieret..........eller?

6 4
Trentors 08-05-2014 13:51:55

Nu stopper I! Det er jo løgn og I har INGEN kilder som bekræfter det.
Ja han har fået et ANDET job i Samsung men der er INGEN melding om det pga. man har været utilfreds med hans arbejde eller pga. Galaxy seriens design. Tværtimod er den nye chef Lee Min-hyouk hovedmanden bag Galaxy-seriens design så noget tyder på man ikke utilfreds med det:
http://www.reuters.com/article/2014/05/08/samsung-elec-design-idUSL3N0NU3MD20140508

Smid kilder på artiklerne og lad VÆRE med at finde på ting for derefter at skrive dem. Det hedder at lyve!

5 10
Mikkel Guldbjerg Jensen 08-05-2014 14:32:18

Hej Trentors

Nu har jeg rettet kildelinket, tak for at gøre os opmærksomme på det.

Du har som sådan ret i, at der ikke eksplicit står, at det var på grund af GS5, men timingen er påfaldende, hvis det ikke er på grund af den. Det burde jo være en tid, hvor Chang kan stå stolt frem og sige, det var hans værk, men i stedet tilbyder han at stoppe, og Samsung siger vel at mærke ja tak til det tilbud og flytter ham.

Som du selv skriver, var Lee med til at etablere Galaxy-brandet, og i hvert fald bagsiden ser markant anderledes ud nu, end den gjorde på de tidligere modeller, så måske Samsung gerne vil tilbage til det.

Indtil Samsung eller Chang selv siger noget, kan vi ikke være fuldstændig sikre, men efter min personlige mening, peger tegnene på, at Samsung ikke har været tilfredse.

Venlig hilsen Mikkel - Mobilsiden.dk

9 7
Trentors 08-05-2014 22:37:08

Så du indrømmer det er spekulation? Det fremgår IKKE af artiklen.

Nej for SGS5 er ikke Changs værk. Det er Lee's værk og det ham som bliver forfremmet:
http://www.reuters.com/article/2012/03/23/net-us-samsung-idUSBRE82M05O20120323?feedType=RSS

Ifølge Reuter er Lee hovedmanden bag Galaxys design. OG han er blevet forfremmet. Det er problemet når I selv finder på ting. Ud over jeres journalistiske integritet er på spil så drager I en konklusion som ikke bare er forkert men det absolutte MODSATTE af virkeligheden.

Manden bag designet er blevet chef. Så hvis man endelig skal spekulere så tyder alt på at Samsung er tilfredse med Galaxy-seriens succes.

3 5
Tommy Lindegaard 09-05-2014 00:27:55

Hej Trentors,
Hver gang en chef går i utide er der en årsag til fyringen eller omrokeringen. Du må gerne kalde det spekulation, men især i denne verden tegnes de fleste streger på baggrund af logiske konsekvenser.
Ingen virksomheder vil direkte indrømme deres fejl, uanset branche.

Når et produkt bliver kritiseret er det den ansvarshavende som står for skud, dermed Chang. Sådan fungerer de i alle private virksomheder. Chefen har ansvaret og da designet på Samsungs Galaxy serie er en af de eneste element (endda gentagende gange) der bliver kritiseret, er det naturligt med konsekvenser.

Hvis du læser vores, eller stort set alle andre anmeldelser af S4 og S5 er materialevalg og designen af de eneste ting som Galaxy serien bliver kritiseret for.

Det er jo ikke en katastrofe og S5 sælger forrygende, så derfor ser vi ingen fyring, men Samsungs bestyrelse og CEO har skulle vise, at der skal ske noget nyt.

4 2
Trentors 09-05-2014 10:51:14

Hvordan vil du så forklare at SELVE manden bag Galaxy S5 er forfremmet? Vi snakker om manden BAG selve telefonen har fået sin chefs stilling. Hvordan hænger det sammen med at man er utilfreds?

Samsung er et firma. Det tjener kassen på sine telefoner imens at HTC ikke gør. Hvorfor skulle de være utilfreds med dette? Og nej de virkelig tunge anmeldere er ret ligeglade med at den er lavet af plastik hvorimod de mere useriøse blog-agtige sider åbnebart syntes det er et kæmpe problem.

Kig på GSMArena, AnandTech - de laver grundige tests og deres test af batteri er f.eks. seriøst og ikke bare "jeg føler den holder bedre end...". Kan godt være jeg er lidt grov her men det er desværre sandt. Enhver kan skrive en telefon-anmeldelse - men det er tydeligvis kun få sites som formår at forstå teknologien og reelt måle hvordan telefonen er.


Anyway så kommer man ikke uden om overskriften på denne er 50% pure opspind. Hvis det er den integritet som lægges i nyheder stiller det store spørgsmål ved om anmeldelserne ikke også bare er lavet for at få kliks. EkstraBladet lader jo også Thomas Treo svine samtlige koncerter han er til, fordi forargelsen skaber klik men det gør også at INGEN tager hans ord seriøst. Det giver klik men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen. Og moralen/integriteten er på et meget lille sted hvis den overhovedet eksisterer.

2 4
Tommy Lindegaard 09-05-2014 11:30:09

Jeg er meget enig i at GSM Arena og Anandtech er blandt de mest seriøse her i branchen, men lige i forhold til dette emne, så giver de mig ret.
"industrial design is a crucial aspect of any device. After all, smartphones and tablets are both touched all the time, and while we look at the display primarily, the shape, look, and feel all dramatically affect the experience. If it fits the hand better, feels better, and looks better, it is better."
http://www.anandtech.com/show/7984/discussion-on-material-choices-in-mobile

Min holdning er, at en topmodel til premium pris bør have premium performance (det har S5), men også premium "feel"...

Apropos:
"Overall, while the Galaxy S5 isn´t as nice in the hand as the HTC One (M8), it´s certainly not as bad as the Galaxy S4 or S3. I have to say that compared to the GS4, the back makes a huge difference in improving the feel of the device. It's not what I'd consider premium (despite the GS5's price point), but it's much better than before."
http://www.anandtech.com/show/7903/samsung-galaxy-s-5-review

God weekend, vi bliver næppe enige :)

2 1