Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsungs regionslåser Note 3, S4 og S III

Samsungs regionslåser Note 3, S4 og S III

Køber du en Samsung Galaxy-smartphone i udlandet, vil den ikke kunne bruges i Danmark, hvis ikke den først er aktiveret i det land den er købt.

Samsung Galaxy Note 3.
Samsung Galaxy Note 3.

Samsung har ifølge udenlandske webmedier, indført en regional SIM-lås i Galaxy Note 3, der berører Europa og USA.

Låsen betyder, at en Samsung Galaxy Note 3 skal aktiveres med et SIM-kort fra det område den er købt for at virke - sættes andre SIM-kort i, bliver telefonen SIM-låst, og der skal købes en særlig oplåsningskode.

Med andre ord, køber du en Note 3 i Tyskland, bliver den låst, hvis du sætter et amerikansk SIM-kort i, med mindre den først har været aktiveret med et SIM fra et tysk teleselskab.

Selvom dette for de langt de fleste mobilkunder ikke vil være et problem, er det alligevel noget man bør være opmærksom på.

Ifølge Sammobil.com vil Samsung med Android 4.4 KitKat udrulle låsetypen til Galaxy Note II og Galaxy S4.

Samsungs svar

Samsung har efter denne artikel er kommet online sendt os nedenstående statement vedrørende sagen:

“In order to provide customers with the optimal mobile experience in each region including customer care services, Samsung has incorporated the ‘regional SIM lock’ feature into GALAXY Note 3 devices. The product is only compatible with a SIM-card issued from a mobile operator within the region identified on the sticker of the product package. When the device is activated with a SIM card issued from the other region, the device may be automatically locked until it is released at the dedicated service center.  

Once a device is activated normally, the regional SIM lock is automatically released. Users can enjoy the roaming service as usual and can use other region’s SIM card when travelling.

The regional SIM lock has been applied to the GALAXY Note II and GALAXY S4 devices through a software update in selective markets. 


The regional SIM lock does NOT affect the device’s features and performance. Users can continue to enjoy all the advanced features of our products."

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Hansen 23-10-2013 19:55:51

Hej

Netop hjemvendt fra Kina med en 2 uger gammel S4 kan jeg oplyse at man IKKE kan bruge telefonen med en anden regions sim kort, heller IKKE selv om den først er aktiveret med et TDC sim.

Udenlandsk SIM er testet med HTC og Iphone 4S uden problemer.

Så jeg har en ubrugelig S4 klar til returnering, da jeg altid skifter SIM når jeg rejser i forbindelse med mit job.

Mvh Henrik

0 0
DX 08-10-2013 18:59:05

CLICK CLICK Det er vad det handler om. Utroligt at et site som beskæftiger sig "seriøst" med mobiler, kan finde på at bringe. Det sædvanlige copy past fra internettet som er gået i 1 fjer bliver til 10 høns - mode. Samsung går benhård efter erhvervs markedet, derfor også KNOX, som er sikkerheds godkendt af flere Amerikanske myndigheder. Så de laver naturligvis ikke en blokade, så erhvervslivet ikke kan bruge telefonen i udlandet/verden rundt. Tænk jer dog for H------ bare en lille bitte smule om. Det er en måde at registrere paralel import på, og ALLE mobiler kan oplåses, OGSÅ dem der for vores vedkommende er købt uden for EU. Det hele handler om CLICK CLICK og atter CLICK.

0 0
Mobilsiden.dk 08-10-2013 14:11:01

Blot til information, så er artiklen opdateret med et officielt statement fra Samsung, der er indsat nederst i artiklen.

Svaret er ikke fuldstændigt dækkende, men der er afsendt opfølgende spørgsmål, som vi afventer svar på.

0 0
Per Kofod 08-10-2013 11:59:05

Jeg plejer at købe et taletidskort til min telefon, når jeg er i USA, eller Thailand for den sags skyld, dette PGA de urimiligt høje roaming priser, når man rejser uden for Europa. Hvis jeg ikke kan det med min GS4, så må det vist være slut med Samsung produkter, som jeg ellers har været stor tilhænger af.

Ja i den artikel som der linkes til, står, at den også simlåser selvom den er låst op med et sim kort fra det land hvor den er købt.

0 0
08-10-2013 13:13:22

Jeg tror altså du skal slå koldt vand i blodet. Det er jo totalt at skyde sig selv i foden, hvis de smider hele business segmentet væk. Og hvis man kigger på en af de udtalelser de er kommet med, så skal du kunne bruge andre SIM-kort i din mobil EFTER den er registeret med et korrekt sim-kort i din region.

http://www.sammobile.com/2013/09/26/heres-samsungs-vague-official-statement-regarding-galaxy-note-3s-regional-sim-lock/

0 0
Dade 08-10-2013 10:53:59

min nuværende Samsung har jeg købt på Amazon UK da jeg sparede penge forhold til dansk pris, men dette tiltag for min nu til at holde mig helt væfra Samsung produkter fremover

0 0
Arthur 08-10-2013 11:45:22

Jeg er ellers en flittig bruger af Amazon UK og har brugt det i flere år til at købe spil og husholdningsudstyr. Men i al den tid jeg husker, har jeg aldrig set at netop smartphones kunne betale sig.

En GS4 koster eksmepelvis 3.600 på amazon. Dernæst bliver varen forhøjet lidt da den Danske moms er 10% højere end den engelske. Så vi kommer op på ca 3.750 kr UDEN levering.

Vælger man den hurtige levering, så kan man betale op til 300 kr mere. Men okay, man kan også vælge Super Saver og vente op til 8 dage (hvis det tilbydes på produktet).

Men på bundlinjen får man en telefon til 3.750 DKK med et engelsk ladestik og 1 års garanti. Man mister dermed de 2 års reklemationsret og skal ud og købe en omformer eller en ny lader.

I DK koster en GS4 3.650 DKK.

0 0
Casper 08-10-2013 11:12:32

Som folk oven over har beskrevet, så er John lidt væk i denne artikel. Regionen er Europa, så hvis du køber indenfor Europa, så skal den også oplåses i Europa. Det er først et problem hvis du har købt en telefon i USA.

Desuden kan man med root og en app omgå det. Jeg synes dog stadig det er en ekstrem kedelig trend Samsung starter her (igen).

0 0
Lars Koch Hansen 08-10-2013 11:48:22

Enig. Så stort er problemet jo heller ikke. Synes sådan set det er ok, da det i praksis ikke får den store betydning.
Det tillader Samsung at sænke prisen i f.eks. Asien, så de også kan få del i markedet - en ting, som Apple jo netop også er presset til for tiden med 5C.

Hvis det bliver et problem, så kan man jo bare roote den og fjerne beskyttelsen... men lad os se hvad det betyder i praksis

0 0
baagoe 08-10-2013 10:20:48

firmaer fastsætter priser på deres produkter efter hvad folk vil betale ikke hvad det koster i det pågældende land... deraf navnet bigmac index.. en bigmac menu koster også meget forskelligt afhængig af hvor i verden du køber den.. prisen følger ikke omkostninger men hvad forbrugerne vil betale.. det samme gælder de fleste andre produkter i dag..

f.x nexus 4 telefonen kostede næsten det dobbelte danmark i forhold til USA og det er altså ikke dobbelt så dyr at sælge den telefon i Danmark...q

jeg kan dog ikke begribe at det er lovligt at regionslåse noget til tyskland.. da vi har fri bevægelighed i EU..

0 0
Arthur 08-10-2013 11:32:24

Jaja og så kan du lease bil i tyskland eller sverige hvis man ønsker at betale mindre. Men det er stadigvæk ikke mangfoldigheden som gør det.

At regions låse en telefon for at de 4-5% som plejer at købe deres telefon i udlandet giver stadigvæk ikke mening.

Det må næsten koste Samsung flere penge at låse deres telefoner og vedligeholde det, end det de mister på minoriteten som importerer.

Jeg nægter simpelthen at tro at grunden til at man låser en telefon er for at bekæmpe den lille procentdel som vælger at importere den.

0 0
Casper 08-10-2013 11:13:58

Tror virkelig ikke du helt har forstået big mac indekset eller meningen med det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_Index

0 0
ThomasJ 08-10-2013 10:50:58

Big mac indexet er ikke det helt rigtige at bruge i denne sammenhæng, da det netop bruges som en indikator på forskellige udgiftsniveau forskellige steder i verden.

0 0
Arthur 08-10-2013 10:05:18

Jeg har virkelig svært ved at se behovet for at regionslåse telefoner nu om dage.

0 0
08-10-2013 09:55:07

John G. ? Tror du ikke der tales om regioner i størrelses ordenen, europa og amerika ? Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig frem til. Derudover er denne "nyhed" flere uger gammel.....Og tror nu også der er en bug i funktionsmåden, da der har været tilbagemeldinger om at du skulle kunne bruge din oplåste mobil "over there"...

0 0
Anders Nielsen 08-10-2013 09:54:34

I strammer den en lille smule, i forhold til hvad der rent faktisk kommer til at ske :o)

At de regionslåser telefonerne er rigtigt nok, men Danmark er ikke en selvstændig region, ligesom Tyskland heller ikke er det. Begge lande hører under EU regionen.

Problemet vil først opstå hvis den kommer fra regioner som Asien, eller Nordamerika.

Så når telefonen bare kommer fra EU, som langt de fleste importerede telefoner i Danmark gør, bliver man ikke ramt af denne blokering.

0 0
kjaergaard 08-10-2013 13:55:37

Rigtigt nok for så vidt angår det med at købe inden for en region, men nok så væsentligt er at den ikke kan bruges med et sim-kort fra en anden region. Det vil sige rejser man til Asien, Afrika, Nord- eller Sydamerika kan man ikke omgå roaming ved at bruge et lokalt teleselskab.
Så det kan godt være at de vil omgå parallelimport, men det er absolut til gene for prisbevidste forbrugere - jeg genovervejer kraftigt om Samsung er relevant som telefonleverandør! Hælder mest til NEJ!

0 0
Jesper 08-10-2013 09:32:50

Det er et forbrugerfjendtligt tiltag og utroligt dårlig stil af Samsung. Når denne opdatering ruller ud til Galaxy S4 og Note 2 bør det resultere i at disse får fratrukket en stjerne i deres mobilsiden-rating. De har jo gjort produktet ringere ved en softwareopdatering.

Vi skal som forbrugere og kritisk presse reagere skarpt på denne form for opførsel - ellers spreder det sig som en pest til resten af branchen. Boykot Samsung telefoner, kast dem i blenderen derhjemme og smid fladskærmsfjernsynet på bålet.

Og når nu i refererer til "udenlandske webmedier" bør i også få med at flere brugere har oplevet at deres telefon bliver låst når de indsætter et sim-kort uden for deres region, selvom de har aktiveret telefonen med et "godkendt" simkort først.

0 0