Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsungs vej til tronen på smartphonemarkedet

Samsungs vej til tronen på smartphonemarkedet

Nokia og Sony Ericsson herskede på mobil-markedet, indtil Apple og Samsung overhalede bagfra. Læs analytikers forklaring.

Samsung er nu verdens største mobilproducent, men dette kom ikke fra den ene dag til den anden. Mobilanalytikeren Horace Dediu vurderer, at Samsungs rolle som leverandør til Apple og deres store produktionsmuskel har været afgørende for, at de på få år har kunne vokse fra 0 til 30 procent på smartphone-markedet. Det skriver Business.dk.

Mobilbranchen er en branche, hvor der er enorm udvikling og der har været store omvæltninger for computer- og telefonproducenter de seneste år.

Tidligere købte folk bærbare computere, men nu er det smartphones og tablets, der sælges i stor stil. De tidligere store producenter er også blevet overhalet af firmaer som Apple og Samsung.

 - ”Apple kom og sparkede døren ind og marcherede ind med en telefon, der var designet som en computer. De så, hvad der ville være muligt et skridt længere frem, mens andre mente, at det var umuligt på grund af for dårlig batteritid og meget andet,” forklarede Horace Dediu under sit oplæg på Goto-konferencen i Aarhus.

Horace mener, at Samsung har nydt godt af at være leverandør til Apple. Der fik de nemlig en masse indblik i, hvad Apples forventninger om salg var. Derfor kunne Samsung se, at der var et voksende marked + de med egen produktion af alt fra hukommelse, processorer m.v. kunne rykke forbi alle konkurrenterne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

DX 08-10-2013 19:11:31

Og hvis Apple fortsætter med at sparke døren ind med "NYE" gamle mobiler, bare pakket ind i plastik. Så skal der vist punges ud, for at beholde titlen som "Verdens mest innovative firma" USA fører stadig i jokes.

0 0
Henrik 08-10-2013 15:59:26

Samsungs blev nr 1 på antallet af solgte mobiler tidligere i år, så det er gammelt nyt.

Nokia er pt. dog stadig på 2. pladsen til info. Så helt døde er de ikke. Det er nok også derfor at MS er interesseret i at købe deres mobil-forretning.

Sony har stadig lang vej, men de taber ikke længere penge ser det ud til.

0 0
08-10-2013 15:00:52

Expert mener Samsung kopierede sig til toppen....
Det var noget af en nyhed hva!!! LOL

0 0
TF 08-10-2013 15:34:20

Ja det er der ikke meget nyhed i for vi viste jo allerede at det var det de gjorde.

0 0
jec 08-10-2013 21:39:28

... at de satte deres eget mærke på deres hardware?

0 0
TF 08-10-2013 21:48:53

Lad nu være med at prøve at forsvare dem vi ved jo alle de kun kom til tops ved at kopiere apple.

0 0
jec 08-10-2013 22:28:48

Er i tvivl om du mener de har kopieret deres hardware eller software?

0 0
Peter Frederiksen 10-10-2013 12:06:13

@Thomas F

Der er ingen tvivl om at Samsung har været inspireret af Iphone styresystem..

Dit link er en systematisk sammenligning med Iphone 1 og en Galaxy S, men hvad blev resultatet?

Har de kopieret løs efter sammenligningen?, at det er fuldstændigt af kopi hvert ikon, fun factor osv?

0 0
TF 10-10-2013 18:34:19

Jeg har ikke skrevet artiklen men jeg syntes at konklusionen er at samsung er blevet klart inspireret og er lige på grænsen og lidt over.

0 0
Peter Frederiksen 10-10-2013 20:28:45

Thomas du misser pointen, dit link er ikke et bevis på at Samsung har kopieret, men et dokument hvor Samsung selv har systematisk sammenlignet deres produkt med IOS.

Så det undrer mig lidt at du syntes at Samsung er lige på grænsen og lidt over?

0 0
TF 10-10-2013 23:47:22

Der er vi så ikke enige.

0 0
Peter Frederiksen 11-10-2013 12:46:20

Men du ligger denne sammenligning, som "Bevis" for at Samsung har kopieret Apple uden at kunne dokumenterer hvad resultatet blev efter deres produkt sammenligning?

0 0
TF 08-10-2013 23:35:54

Det kom jo frem at de havde lavet en tyk manual om hvordan de kunne kopiere iphone på alle måder og de gik lige til stregen og lidt over.

0 0
09-10-2013 07:28:34

Jeg troede ellers du mente at det var ok at låne lidt? Er det ikke det du har prædiket i ret mange kommentarer omkring ios 7?

0 0
TF 09-10-2013 13:27:35

Hvor har jeg skrevet at det ikke er ok ? Jeg prædiker ikke, jeg er ikke religiøs som dig.

0 0
09-10-2013 23:37:43

N - Re: Hmmm
Du syntes ikke det er modstridende at du i en tråd skriver at det er helt ok at lade sig inspirere af andre. Og så i en anden beskylde andre for at gøre det?
23-06-2013 06:29:58
Thomas F - Re: Hmmm
Jeg har ikke skrevet det er ok, hvor ser du det ? igen lægger du ord i munden på mig, jeg har skrevet at alle gør det og derfor er det ulogisk at kun hade en for det når alle er skyldige, så læs hvad jeg skriver og lad være at anklage mig for DINE fortolkninger.
23-06-2013 13:54:49

Der står det sort på hvidt. Eller så tæt man kan komme med dig....

0 0
TF 10-10-2013 08:50:27

Du fantasere igen jeg har hverken sagt det er ok eller ikke jeg har bare konkluderet at det at kopiere apple var måden samsung kom til tops.

Drop nu dine fantasier og fortolkninger og forhold dig til hvad der står.

0 0
10-10-2013 11:53:21

I den ene tråd spørger du hvor du har skrevet at det ikke er ok, altså du syntes det er ok. I den anden skriver du: Jeg har ikke skrevet at det er ok, altså du mener ikke at det er ok. Eller skal man bruge en speciel ordbog for at læse dine indlæg ? Eller skriver du så kryptisk med vilje, således at du kan sno dig ud af en hvilken som helst situation du bringer dig selv i ?

Men hvad er din mening så om emnet ? Er kopiering ok eller ej ?

Og hvor er det lige at samsung har kopieret apple? For ifølge dig skal det jo være helt ned i mindste detalje før man kan sige at noget bare ligner. Og samsung lavede tonsvis af mobiltelefoner inden klaphatten steve jobs kom på ideen med iphonen. Sååå det med at kopiere apple som en grund til deres succes er måske lige i overkanten.

Men glæder mig ufatteligt meget din dit veldokumenterede indlæg omkring de steder hvor samsung har kopieret apple ned til mindste detalje.

0 0
TF 10-10-2013 18:31:56

Jeg kan se du skal til at være barnlig igen med det "klaphatten jobs" osv skulle vi ikke holde en sober tone og holde os til ikke at snakke grimt om de døde uden grund.

Vis du nu ser linket lige her under er det ret klart de har kopieret apple.

Jeg har netop ikke sagt at jeg syntes det er forkert eller ej at kopiere for at debatten ikke skal være noget personlig mening pjat som du holder så meget af, men min mening er at det er ok at låne lidt men der er grænser.

0 0
10-10-2013 18:53:48

Åh ja du snakker udenom som sædvanlig. Men ok, hvor går grænsen? Og hvorfor er det at Apple ikke overtræder denne med deres plagiat af et ios7? Og hvor i samsungs produkter er det at du ser kopieringen? Og som Peter længere nede spørger om, hvor i S2, S3 og S4 plus det mange andre mobiler de har sendt på markedet, er det at de kopiere Apple? Jeg syntes du for en gang skyld skulle prøve at svarer på de spørgsmål du bliver, stillet i stedet for at sende bolden videre.

0 0
TF 10-10-2013 23:46:35

Jeg gider ikke dit pjat og det har andre også givet udtryk for de heller ikke gider se på, så for mig stopper det her.

Jeg skrev at vejen til samsungs smartphone succes gik gennem at kopiere apple og det bevidser artiklen klart, jeg har bevist min påstand og det er op til dig at modbevise vis det er.

Vis du vil lege samsung vs apple børnehave skænderi så gør det venligst med en anden end mig.

0 0
11-10-2013 09:07:52

Nej som Peter skriver, så har den artikel jo ikke bevist noget som helst. Der står udtrykkeligt i papirerne at der skal differentieres, således at det ikke er en kopi. Derudover er det en sammenligning af Galaxy S og iPhone 3GS (formoder jeg). Men hvor fungerer det på de andre, det er det jeg gerne vil have du beviser. Og du kan sq ikke bare komme og proklamerer det ene og det andet, og kræve af vi andre at der skal ligge beviser, når ikke selv kommer med en skid. Du skal sq ikke byde op til dans hvis du ikke an deltage og trækker dig når der stilles krav.

0 0