Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Se et batteri blive fuldt opladet på bare 30 sekunder

Se et batteri blive fuldt opladet på bare 30 sekunder

Ny teknologi med batterier af bioorganisk materiale med super hurtig opladning kan være en realitet om bare tre år.

Batteritiden på vores gadgets er stort set altid i fokus. Der er forskellige måder at tilgå problematikken, nogle tager et ekstra batteri med sig, nogle producenter fokuserer på at proppe flere milliampere i batterierne mens andre går i den modsatte grøft og bruger e-ink skærme som alternativ til de strømslugende farveskærme.

Hvad med tiden det tager at oplade telefonen, hvis det kan gøres på sekunder i stedet for timer og minutter kan det også løse nogle af problemerne. Qualcomm præsenterede sidste år QuickCharge 1.0 teknologien som sidder i mange mobiler og den nyligt lancerede HTC M8 har en Quick Charge 2.0 feature (kompatible opladere kommer dog først senere på året) som skærer yderligere 33 procent af ladetiden fra 0 til 100 procent i forhold til Quick Charge 1.0.

Det tager dog stadigvæk i omegnen af halvanden time at oplade telefonen helt, men hvad hvis det kunne gøres på under 30 sekunder?
StoreDot er et israelsk startup selskab som nu præsenterer en prototype på en lader og et batteri der netop kan klare dette.

Klar i 2017

Det fremvises på en Samsung Galaxy S3, og selvom batteriet lige nu er relativt stort, så fortæller StoreDot at størrelsen forventes at svare til nuværende batterier så snart det er klar til at blive lanceret.

Det bedste er dog, at produktet angiveligt vil være klar til salg allerede i 2017, med en pris der svarer til det dobbelte af hvad en gennemsnitlig oplader koster i dag. StoreDot forveter at de om et år har opnået den rette størrelse, og om to år har skrabet den nødvendige energi sammen til at holde en telefon kørende en hel dag.

Det mest åbenlyse problem lige nu er ifølge selskabet, at markedet ikke er klar. Det er helt nye materialer og nye kemiske processer, men der er til gengæld tale om bio-organisk materiale og man behøver derfor ikke store faciliteter for at producere batteriet. Netop derfor overvejer StoreDot at bygge deres egen fabrik til fremstilling for at øge hastigheden til markedet

Kilde: TechCrunch


Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BE 12-04-2014 12:38:58

- NEJ, det er sgu for dårligt, Mobilsiden!

Den store klods bagpå aner vi ikke hvad er, eller hvad den gør eller om det er et batteri overhovedet?

Foreløbig betragter jeg det som et falskneri, ligesom mange andre jokes på Youtube, der lover både det ene og andet med peddigrør som højhastigheds Ethernet forbindelse osv.

1 2
Andreas Birkjær 12-04-2014 13:11:57

Jeg tror der er tale om batteriet der sidder bagpå - den store klods.

De nævner jo netop at man først om et år har fået batteriet ned i en størrelse der minder om dem vi har i dag.

Det blev fremvist ved Microsofts Think Next konference blandt andet, mon ikke der har været nogle kloge hoveder der kunne gennemskue det hvis det var falskneri.

1 0
BE 13-04-2014 14:28:02

Det ikke ved er om det blot er en stor kondensator med lidt elektronik, eller det reelt er et batteri der bliver opladet, som indtil videre står hen i det uvisse.

Vist er mobilbatteriet interessant i den forbindelse, men de rigtig store penge ligge vel i bilindustrien, så hvorfor kun præsentere det til mobiltelefoner alene?

Jeg tror nu mere og fortsat på vi skal vente til grafene bliver tilgængelig i mobiltelefoner og som også påpeget til bilindustrien.

1 0
Andreas Birkjær 13-04-2014 16:13:13

Det var netop min pointe, vi snakker her ikke om et projekt vist i emnet privat kælder, men et firma der har taget deres proto type med til Microsofts Think Next konference, ikke at det automatisk Skal blåstemple hele projektet, men det taler i mine øjne til fordel for at der ikke er tale om snyd og bedrag, det får vi tids nok at se.

Bil batterier medgiver jeg også er utrolig interessant, jeg kender på ingen måde nok til teknologien eller projekteret til at afgøre om de på sigt vil gå den rute eller om det overhovedet er muligt med denne teknologi.

Jeg vil dog til stadighed vurdere at det var det rigtige valg at vise videoen, bevares der er da en mulighed for at det hele et fup og bedrag, men kan man så ikke sige det om alle opstarts virksomheder? :)

Et af de helt interessante aspekter i dette projekt er i mine øjne at der er tale om batterier i bio organiske materialer

0 0
BE 14-04-2014 12:45:14

Jamen, naturligvis er det fint med konkurrence på forskellige batteriteknologier, men lad os lige vende tilbage til hovedemnet("lynopladning af batteri").

Hvad er det filmen viser, eller vil vise(?), "en mobiltelefon tom for batteri, som alligevel kører en applikation(?), - sådan opfører min mobil sig bestemt ikke når der ikke er mere batteri på, men det er måske en særlig Israelsk model, selv om det ligner enten en Samsung eller en HTC.

- Så der er virkelig grundlag for at være tilbageholdende med jubelen over videoen, den minder for meget om videoerne fra Youtube med "fri energi".

0 0
14-04-2014 20:21:04

Arh nu må du sq stoppe. Hvis du nu tog dig tid til at læse lidt om dem, så kan du jo se at det ikke bare er en flok "stein baggere" i armani suits.....Bare fordi din mobil ikke opfører sig sådan er jo ikke ensbetydende med at det der bliver vist ikke er sandt. Når de nu har vist det til hele tech verdenen og ingen har råbt fake, så er der sq nok noget om det.

0 0
Andreas Birkjær 14-04-2014 13:26:42

Telefonen er en Samsung Galaxy S3. Mon ikke du kan få en lignende applikation til din personlige telefon, hvor status indikatoren kører noget langsommere?

Jeg syntes at skepsis er sundt, jeg er dog på ingen måde enig i din første kommentar om at det er for dårligt at fremvise videoen.

Man skal jo også passe på helt at afskrive nye teknologier fordi en prototype ikke ligner den Android telefon man selv går rundt med?

Mit mål var at påpege at jeg syntes at der er mange interessante aspekter i denne video, hurtig opladning er et aspekt, et andet er materialerne. Samlet set opfatter jeg det som et projekt der er nyhedsværdi i, om hvad der fremvises er den fulde sandhed skal jeg af gode grunde ikke gøre mig til dommer over, men endnu en gang syntes jeg at man skal lade tvivlen komme dem til gode når de nu trods alt har været ude i offentligheden og fremvise projektet på en større konference.

0 0
Andreas Birkjær 13-04-2014 16:21:59

Nå, noget af indlægget røg væk, sidder på mobilen som ikke lige arter sig. Ville bare slutte med at sige at jeg håber da også på kvantespring i industrien, uagtet hvilken teknologi der så anvendes, men forskellige teknologier der presser hinanden gør dette interessant i min bog :)

1 0
carsten guldhammer 12-04-2014 12:03:01

det selskab må være fuldkommen blide når de påstår at "markedet ikke er klar til det ennu"

mig bekendt er det det folk bliver ved med at efterspørge, bedere batterier og hurtigere lade tider, så markedet kan da ikke være mere klart

1 0
Andreas Birkjær 12-04-2014 12:28:08

Når de siger at markedet ikke er klar, mener de produktionsmiljøet som ikke er klar til at omfavne ny teknologi. Om de så har ret i det ved jeg ikke - men du har ret, forbrugerne er bestemt klar på noget nyt hvis det er bedre - og hvis produktionen af de her bio batterier ikke kræver så store armkræfter og de faktisk kan sætte gang i en produktion selv, så er det jo bare om at få samlet nogle penge sammen og starte :)

0 0