Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Se hvor Telia opgraderer

Se hvor Telia opgraderer

Nyt kort viser, hvor Telia roder med dækningen

Telias nye kort over netværkopgradering
Telias nye kort over netværkopgradering
Foto: Mobilsiden.dk

Telia er i gang med en stor opgradering af hele deres netværk i Danmark. Sendemaster over hele landet bliver opgraderet til 3G og 4G. Opgraderingen, der bliver ventes afsluttet i år, giver i nogle tilfælde lokale driftsforstyrelser, mens opgraderingen bliver udført.

Nu har Telia lavet et oversigtskort, som grafisk viser hvilke områder, der bliver påvirket af opgraderingen. På kortet kan man se hvilke områder, der er påvirket i den indeværende uge og den efterfølgende uge. Kortet viser grafisk i hvilke områder, der er udskiftet udstyr, og i hvilke der allerede er udskiftet udstyr.

Kortet kan ses her. En detaljeret oversigt over hvilke områder, der bliver berørt i hvilke uger kan ses her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

drikstofte 31-08-2011 14:32:14

TDC's dæknings kort er mindst lig så dårligt på farverne. TDC's 3 farver er fine - men de 2 af dem skal man virkelig i knæ og bruge briller for at se.

Men det helt an på hvilken comp. man har - da opløsningen faktisk ser bedre ud på min mors mac end min pc haha :)

Men forstår godt du mener 4G og egde ligner hinanden. Men det Telia's "farver" fra deres lyserøde tid ;D

0 0
Exert 30-08-2011 09:50:18

Det er godt at se at de kan lave et overskueligt kort, hvor farverne er klart adskilt. Men deres dækningskort grænser stadig til falsk markedsførring. http://telia.dk/mobil/daekning/

Godt nok har de valgt nogle nedslagspunkter hvor der står 4g på (altså ikke dækning selv om det er et dækningskort), men for den almindelige forbruger (som måske ikke følger 4g udrulningen så tæt), der vil se hvad dækningen er i hans område, ser Telia meget bedre ud end de er. Han ser måske en lys lilla/lyserød farve hvor han bor og kigge ned og ser en meget ligende farve ud for 4g. Så behøver han ikke kigge mere og ser måske ikke at der i højre side er en farvekode som er næsten ens, men som angiver det noget langsommere egde/2g.

Det er simpelthen pinligt at Telia ikke får rettet op på det.

0 0
Rene 31-08-2011 12:18:59

wow deres kort giver jo ingen mening!

0 0
Bjarke Hansen 30-08-2011 19:59:45

Hvorfor mener du det er fup? Rent faktiskt så viser Telia som de få indendørs og udendørs dækning. Her kan man nemlig tydeligt se hvor man kun kan forvente dækningen indendøre. Derimod synes jeg bestemt 3´ overskrider mange markedføringsting med deres reklame og kort. Deres kort er nemlig helt ugennemskuelig og slet ikke til at regne med. Prøv også at læse de mange brok om deres dækning på facebook (altså 3´s) fordi de igen og igen skriver de har den bedste dækning)

0 0
Exert 31-08-2011 09:32:34

Hvis du læser mit indlæg ville du se hvad jeg mener.

Jeg skal ikke kunne sige om man kan regne med 3's kort eller ej, men overskueligheden er da bedre en Telias, efter min mening.

Når 3 siger at de har den bedste dækning er det jo fordi at test efter test har konkluderet at de havde den bedste dækning. Alle testene kan jo så være forkerte, men man kan vel næppe klandre 3 for at bruge dem i markedsføringen. Jeg har i øvrigt ingen aktier i 3, så det er ikke derfor jeg forsvarer dem.

0 0
THJ 30-08-2011 12:30:38

WOW du må være glas er havlt fyldt typen. Jeg ved godt at på Telias dækningskort,ligger farverne for edge/2g og 4g/LTE op af hinanden. Men kunne det ikke lige så godt være omvendt?

0 0
Exert 30-08-2011 13:36:01

Øh nej - pointen er netop at det ikke er omvendt. Telia har jo ikke ingen (eller næsten ingen - du kan jo prøve at se om du kan finde den på kortet) 4g dækning, så når man vælger at tilføje en farvekode for 4g på et allerede eksisterende kort, er det da meget betænkeligt at vælge en farve der ligger så tæt på 2g. Jeg mener kortet er vildledende, som det er nu, og det synes jeg ikke er i orden. Hvis de skrev "vi har 4g-dækning i hele landet" ville du nok også synes at de strammede den lidt. Da det er en grafik er det lidt sværere at afgøre, men jeg tror at nogle vil læse grafikken som "vi har 4g-dækning i hele landet".

Jeg ved ikke om du i virkeligheden mener, jeg er en "glasset er halv tomt"-typen, men de har lavet et fint overskueligt kort over opgraderinger, så hvorfor ikke fylde glasset helt op og lave deres dækningskort ordentligt også?

0 0
THJ 30-08-2011 14:10:27

Altså vi kan godt blive enig om det er pænt dumt at vælge en farve der ligger så tæt op af farven for 2g. Men for det først kan jeg ikke se hvorfor det ikke også kunne gå den anden vej? hvis du mener man kan tage fejl af farvenerne kun man vel lige så godt fristes til at tro at der kun var 2g dækning et sted hvor der er 4g?

dernæst hvor på Telias hjemmeside finder du der stå de har 4g dæking i hele DK. For jeg har ikke kunne finde det.

På dæknings kortet stå farve koderne også ved siden af hinanden skulle det være så svært, at få øje på 2g farvne koden i forhold til 4g farve koden.

0 0
Exert 30-08-2011 15:38:53

Det er ikke noget problem den anden vej fordi Telia har INGEN 4g-dækning. Altså kan man ikke komme til at tage fejl og tro at 4g-dækning i virkeligheden er 2g-dækning. Derimod er det et stort problem at tro der er 4g-dækning, hvor der kun er 2g-dækning.

"dernæst hvor på Telias hjemmeside finder du der stå de har 4g dæking i hele DK. For jeg har ikke kunne finde det."

Jeg skriver "hvis de skrev". Min pointe er at de med grafikken antyder at de har 4g i hele landet. I hvert fald tror jeg nogle vil "læse" grafikken på den måde, og derfor mener jeg de vildleder.

"På dæknings kortet stå farve koderne også ved siden af hinanden skulle det være så svært, at få øje på 2g farvne koden i forhold til 4g farve koden."

Jeg siger ikke at alle vil falde i, men nogle vil sikkert kigge på kortet og kigge på farvekoden for 4g og være tilfredse med at de har fundet hvad de søgte. Men hvorfor har de overhovedet en farvekode for 4g, når den ikke er repræsenteret på kortet? Kan du finde den? De har altså valgt at sætte en helt overflødig farvekode ind, som har farver meget tæt på den mest brugte farve på kortet.

Som du siger - pænt dumt. Jeg siger - pænt dumt og måske helt bevidst.

0 0