Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sidste søm i kisten til Symbian og Meego

Sidste søm i kisten til Symbian og Meego

Med udgangen af 2013 vil Nokia ikke længere bygge videre på Meego og Symbian.

Alt imens Nokia gradvist har flyttet al fokus over mod Windows Phone, er Symbian og Meego røget lidt i skyggen. Nu ser det ud som om at begge operativsystemer får dødsstødet.

I et blog-indlæg fortæller Nokia at det med udgangen af 2013 ikke længere vil være muligt for udviklere at opdatere eller lægge nyt indhold ind i Nokia Store.

Eksisterende indhold vil stadigvæk være tilgængeligt i den nuværende form. Nokia vil stadigvæk yde platform-support frem til 2016 i kraft af en aftale med Accenture.
Det kan dog ikke undgå at blive en noget halvhjertet indsats at yde support på et operativsystem hvor applikationer og spil ikke kan udvikle sig.

I samme åndedrag fortæller udviklingsteamet hos Nokia desuden at de (naturligvis) er glade for at arbejde med Asha og Windows Phone og håber på at app-udviklerne til Meego og Symbian vil tage deres talent med til de nye operativsystemer hvor “de nye ændringer vil forbedre vores evne til at støtte jer når der skal udvikles apps”.


Kilde: Boy Genius Report

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martin 15-10-2013 09:31:17

@Andreas Birkjær: Nokia stopper ikke support, de stopper for, at udviklere kan lægge nyt og opdateret indhold op på Nokia Store.
I kunne jo selv finde udmeldingen i stedet for at basere jer på Boy Genius Report, som citerer Meamo.org, som nævner nyheden:
http://developer.nokia.com/Blogs/News/blog/2013/10/04/changes-to-supported-content-types-in-the-nokia-store/

Jeg har fået følgende svar fra Nokia Danmark selv via Facebook:
"Vi vil overholde vores engagement, som vi har meddelt tidligere. Alt eksisterende Symbian og Meego indhold fortsat vil blive stillet til rådighed for download, og vi vil fortsætte med at yde platform support minimum indtil 2016."

Måske I lige skulle rette i artiklen.

I kunne så evt fokusere på, hvor gement det er af Nokia at fortsat love support, men forhindre brugerne i at få opdateringer til deres apps, så de pludselig ikke virker, når de sociale netværk ændrer deres API'er.

0 0
Andreas Birkjær 15-10-2013 12:11:19

Jeg takker :)

0 0
Andreas Birkjær 15-10-2013 11:10:05

Har rettet artiklen en smule til.

0 0
15-10-2013 11:27:14

Flot rettelse andreas
det er på sin plads med ros..

0 0
Martin 15-10-2013 12:07:35

Absolut! Credit where it's due :) Fin tilretning!

0 0
Martin 15-10-2013 12:07:33

Absolut! Credit where it's due :) Fin tilretning!

0 0
15-10-2013 11:04:35

Den support stopper jo nok også hvis salget at deres service og device til Microsoft går i gennem..
men du siger det jo lidt selv, uden opdateringer til apps så er det slut...
Symbian var det bedste, men enormt besværligt at arbejde, meego var efter pr1.3 opdateringer en værdig aflæser, desværre skulle det ikke være sådan..

Windows Phone har stadig kan vej op til mulighederne i Symbian, men det er det bedste alternativ på marked lige..

0 0
David 16-10-2013 09:14:26

selv med pr1.3 er N9 meget tæt på ubrugelig, jeg har den selv, og jeg har kæmpet for at blive på den. Men det duer bare ikke. Senest har jeg kæmpet med at min kalender holder op med at synce over caldav, hvilket har givet mig nogle pinlige situationer. Og det er ikke kun mig der har det problem. Pr1.3 burde være beta 1 af et kommende OS. Hvad mener du med at WP er det bedste alternativ? iOS og Android er meget mere modne og med bedre app support.

0 0
16-10-2013 16:03:15

@David
jeg mener faktisk hvad der stod Windows Phone er det bedst alternativ til Symbian og det bedste på marked lige nu.
apps er ikke vigtige for mig, det er tilgengæld internet og support af Microsoft produkter på tværs at telefon, pc og tavle computer.
jeg siger ikke du skal være enig med mig, ville faktisk slet ikke turde udtale mig på din vegne. Så det er min mening der står beskrevet.
det er dog ikke så tit længere at min n9 kommer op af skuffen som tidligere.
Windows phone er til den der kan leve med et nemt hurtigt system der ingen lagger eller blå skærme har, det er simplet og det er det jeg godt kan lide ved det. Jeg behøver ikke hopper med på det spec cirkus der kører især på android for windows Phone kører lige godt på 520 som på 925 fra NOKIA. Jeg gider ikke at skulle tage stilling til og ændre alt
opsætning af mail og Microsoft konto og måske lige ringe tone, nu det kommer til kontakter i update 3 (GDR3)
og wupti så ved jeg det kører..

0 0
Martin 15-10-2013 12:30:40

Platformssupporten kører jo på kontrakt med Accenture indtil 2016, så den forestiller jeg mig ikke sådan lige uden videre lukker.

Men de skal nu nok nå deres mål alligevel: At få Symbian og N9 brugere til at forlade platformene.
Når der pludselig hverken er reservedele eller de apps, der gør den til en smartphone, er der jo ikke så meget at gøre, selvom min 808 PureView kun er 16mdr gammel til januar.

Men mafiametoden her fra Nokias side forstår jeg ikke.

De kan da umuligt regne med, at deres kunder bliver mere loyale og skifter til en Lumia, når vi bliver behandlet på den her måde...

Jeg kunne ellers godt have set mig skifte til Lumia, når der kom et reelt alternativ til 808 PV (WP Blue, Snapdragon 800 og samme kamera som i 1020).
Men nu vil jeg da klart se, om jeg kan finde et alternativ andre steder.

0 0
15-10-2013 15:39:39

808 har jo stadig det bedste kamera på marked. Selvom du har ret i at den kommer til at gå fra smartphone til mobil med et pokkers godt kamera..

0 0