Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sikkerhedsfirma advarer mod Android Market

Sikkerhedsfirma advarer mod Android Market

Manglende sikkerhedstjek gør at et antivirus-firma advarer mod Googles Android Market.

Android Market udgør en sikkerhedsbrist for brugeren, da spyware-programmer frit kan ligges tilgængelige inden Google opdager det. Sådan lyder advarslen fra antivirus-firmaet Bullguard til Politiken.dk.

Spyware kan infiltrere mobilen, og videresende hemmelig data, for eksempel bankoplysninger og koder.

Google sikkerhedstester ikke nye applikationer i Android Market, og et spyware-program kan altså være hentet af adskillige brugere inden skaden opdages.

Hos Apples App Store bliver alle applikationer tjekket, og applikationer fra App Store er da også sikrere end Android Markets, fortæller Shehzad Ahmad, chef for DK-Cert, til Politiken.dk.

Det grundlæggende problem er dog, at mobilbrugere ikke har vendet sig til at have et antivirus-program på telefonen. Det konkluderer Bullguard.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bjarne R. 07-03-2011 19:28:14

Jeg synes det er skammeligt at mobilsiden.dk (og Politiken.dk) ukritisk formidler det her budskab. Det er helt tydelig endnu en skrammekampagne fra et firma som bare ønsker at tjene penge på ikke teknik kyndige Android brugere.

Jeg mener selvfølgelig at sikkerhed er vigtigt men der er ikke noget reelt problem og selv hvis der var har antivirus-firmaere ikke pt. noget at byde inde med.

"App Store er da også sikrere" - B.S. - At der sidder en fysisk person og kigger på appsne hos Apple gør dem altså ikke mere sikre - det sikre kun at bare patter, grimme og konkurrerende apps bliver sorteret fra.

Google fortalte, i forbindelsen med at de fjernede apps som indeholdt DroidTream Malwaren, at de faktisk scanner app for trusler, men at den her slap igennem. Men ingen virus scanner fra Bullguard ville alligevel kunne have kunne fange den før Google.

Så den virkelige malware er Bullguards og ligende placebo apps, som helt sikkert er på vej til et market nær dig.

0 0
Martin 07-03-2011 15:12:59

Jeg har aldrig nogensinde oplevet et medie, hverken trykt eller online, som staver så elendigt som mobilsiden.dk. Det er virkeligt pinligt.

0 0
Rudik 07-03-2011 17:43:06

Hold op med at piv martin. Jeg er træt at folk der slår ned på små ting som stavefejl. Det skal jo gå stærkt i dagens Danmark. Personligt vil jeg gerne have en nyhed mere end ingen stavefejl eller bedre informationssøgning end ingen stavefejl.

Hold op med at pive, og nyd modbilsidens gode arbejde! Ordkløver.

0 0
Martin 07-03-2011 20:08:38

Jeg piver ikke, jeg forholder mig bare til at mobilsiden.dk's skribenter er forfærdelig sjuskede hvad stavning angår. Her er det måske i småtingsafdelingen, men ofte er det meningsforstyrrende. Som da de for nylig skrev bootnet i stedet for botnet. Jeg var virkelig i tvivl om hvad de mente og googlede bootnet uden at blive klogere.

Det hører simpelthen med til ethvert skribentarbejde at læse korrektur.

0 0
Martin 07-03-2011 15:13:33

jvf. Bos kommentar om "vende sig til"

0 0
Bo 07-03-2011 12:41:41

Man kan ikke "vende" sig til noget, med mindre man fysisk vender sig om. Man "vænner" sig til noget - altså jeg vænner mig til at drikke varm cola, eller lignende.

0 0
07-03-2011 09:23:25

Jeg har tidligere foreslået at Android market deles op i et sort og hvidt marked. Det hvide marked kunne så være lige så reguleret som App store, mens det sorte marked var mere åbent, omend stadigt blev reguleret i forhold til virus o.lign.

0 0
Henrik 07-03-2011 10:18:31

Det kunne være en god ide. Lige nu er det sgu noget skrald.

0 0
07-03-2011 12:11:26

Før du går helt i selvsving pga. af din kritik af Android market som delvist er korrekt, så har OVI store altså også et stort problem.

Når et firmaer fx banker udvikler en app så kommer de typisk først til App store og Android market. Dør(=OVI) butikken derimod er altid bagefter, det er lidt som at sælge sur mælk.

Derfor vil jeg hellere have en mobiltelefon eller tablet som giver adgang til Android marked til trods for sikkerhedsproblemerne for som Jakob Scytz skriver længere oppe så er der et filter som hedder sund fornuft.

Det mest velfungerende marked er stadigt App store, til trods for censuren.

0 0
Henrik 07-03-2011 13:13:22

Det problem du henviser bliver stadig mindre og mindre. Og nu skal vi altså lige huske, at en bankapp altså ikke er noget specielt. Man kan jo gå på deres site direkte med browseren - det virker fint (og nogle gange bedre end en begrænset app).

Mht. andre typer apps, kan man finde alt til Symbian/Ovi efterhånden.

Det jeg går i selvsving over er berettiget. Jeg har selv erfaring med at udgive på Market - og det er en frusterende oplevelse i forhold til Apple og Nokia. Hver der sælges een app på Market, sælges der 50-90 gange så mange på de andre.

0 0
Martin 07-03-2011 20:10:10

Hej Henrik

Gider du uddybe det med at der sælges 50-90 gange så meget i de andre markeder?

Jeg er ny med androidudvikling og synes det lyder skræmmende, men også lidt overdrevet!

0 0
Henrik 07-03-2011 21:12:58

I løbet af en måned hvor der f.eks. er blevet købt - lad os sige 500 styks af et produkt på de andre stores, er der hentet måske 4-5 stykker på Android.

Jeg skal ikke udelukke, at der selvfølgelig er nogle som har mere success på Market, men jeg kender dem ikke. Alle jeg har snakket med som laver apps og spil til Android og udgiver dem på Market, er alle blevet skuffet.

Det eneste der ser ud til at fungere i forhold til at sælge apps og spil til Android, er via teleoperatør "app stores" eller nogle andre specielle app stores - lidt ligesom i gamle dage med JavaME.

Jeg tror det bliver bedre på et tidspunkt. Jeg mener hvis Nokia kan finde ud af det, burde Google jo også kunne - hvis de da vel at mærke har interesse i en velfungerende "paid apps" app store. Man kan godt mistænke Google for at lurepasse bevidst, for at vende folk til at alt er gratis, så udviklere er tvunget til at bruge Google's Ad-system.

0 0
Martin 07-03-2011 22:09:38

Personligt synes jeg at Googles marked fungerer ganske fint - jeg vælger en app og klikker køb, og vupti så er den installeret og der er trukket et beløb på mit kort. Det synes jeg ikke kan blive meget lettere.

Hvordan mener du at Google lurepasser? Det er vel ikke Googles skyld at der findes så mange gratis apps. Synes du de burde forbyde dem?

Eller er det noget andet du mener?

0 0
07-03-2011 14:47:03

Jeg har erfaring med det at hente apps fra markedet(og nej det er ikke nogen unik erfaring), der er plads til forbedringer, men manglerne er ikke store nok til at jeg ønsker at skifte til iPhone.

Dørbutikken er og forbliver komplet ligegyldig så længe Nokia ikke kan finde ud af at lave en bedre smartphone end en iPhone1.

0 0
Henrik 07-03-2011 15:09:33

"Dørbutikken er og forbliver komplet ligegyldig så længe Nokia ikke kan finde ud af at lave en bedre smartphone end en iPhone1."

Sikke en latterlig bemærkning, som alle med en IQ på 70 eller derover jo godt ved er noget fis at fremføre.

0 0
07-03-2011 15:52:59

Henrik Du virker som en meget kompetent fyr. Dog er det en skam at du altid har Nokia briller på.

0 0
Henrik 07-03-2011 16:18:56

Jeg gav jo PeterL ret i, at det vil være en gode ide med at dele Market op i en Black og White sektion.

Jeg er bare oprigtig irriteret over, at lidt over en 1/3 del af smartphone markedet består af et system hvor det er hamrende svært at tjene penge.

Og det er nu engang et faktum, at de to andre app stores fungerer bedre og sælger bedre.

0 0
07-03-2011 18:29:13

I relation til min kommentar om Nokia og iPhone1, hvis du mener det er fis og et tegn på en iq på 70, så må du jo mene at Nokias topchef er en fis med en iq på 70. Jeg brugte ikke et direkte citat, men du får det her:
"The first iPhone shipped in 2007, and we still don't have a product that is close to their experience."
http://www.engadget.com/2011/02/08/nokia-ceo-stephen-elop-rallies-troops-in-brutally-honest-burnin/

0 0
Henrik 07-03-2011 19:13:29

Jeg har den "burning platform", Engadget og alle andre mainstream US tech medier lappede den jo i sig som 5 årige med en softice.

Hør nu her:

1. Det er et faktum, at Ovi Store hver eneste dag total og aldeles outperformer Android Market, hvilket man som udvikler mærker helt tydeligt.

2. Antallet af nye apps der kommer til Ovi er kraftigt stigende nu.

3. Han snakker om "experience" - ja, det er korrekt, Iphone's UI er god. Hvad har det med resten at gøre?

4. Stephen Elop ved udmærket godt, at de ikke kan droppe Symbian "bare sådan". Det udgør hele deres, stadig enormt store markedsandel.

5. At sammenligne N8eren med en iPhone 1 er som at sammenligne Desiren med en gammel Windows Mobile telefon. Hold nu op. N8eren er på alle områder, undtagen lethed i UIen, flere klasser bedre.

6. N8 og dens søskende sælger rigtig godt. Det samme gør de mindre "touch and type" S40 mobiler - som også er udstyret med Ovi Store. Sidste år blev der solgt over 300 millioner S40 devices og 120 millioner Symbian devices.

Når alt det her så er sagt, så mener jeg faktisk at Stephen Elop har dummet sig. Man går ikke ud og laver den slags statements, før man måtte være _langt_ henne med det næste alternativ - hvad så end det er.
Dog ser effekten udmiddelbart ud til at være udeblevet indtil videre (pånær aktiekursen), så måske har han været heldig.
Men han har da brugt en del krudt på at "slukke ilden" efter d. 11. feb. og gentagne gange forsikret at Symbian og Meego ikke er droppet.

De næsten to kvartaler blir spændende at følge, det kan gå begge veje.
Men indtil videre, med basis i kold erfaring og fakta, står jeg 100% ved hvad jeg har sagt.

0 0
Karim 07-03-2011 22:17:45

Når du siger at ovi store er kraftig stigende... mener du så i forhold til Android market fordi Android market vokser med 127% hvis ovi store vokser hurtigere ind det så forstår jeg ikke at man ikke høre om det.

Kilde:
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/android-market-i-haelene-pa-app-store,lid.14596/

0 0
07-03-2011 20:26:08

"N8eren er på alle områder, undtagen lethed i UIen, flere klasser bedre."

Præcist, derfor dumper symbian, en smartphone som ikke er nem og logisk at betjene er ikke specielt smart.

Jeg ved du ikke er fan af Nicolaj Sonne, men han skrev det meget godt på So Ein Dings forum, de enkelte funktioner i mobiltelefonen skal jeg bruge nogle gange, brugerfladen skal jeg bruge hele tiden.

Brugerfladen er for brugeren hvad veje er for billister. Det er muligt du som udvikler har en off-roader til at køre rundt på Nokias hullede veje, men det har den gennemsnitlige bruger ikke.

0 0
Henrik 07-03-2011 21:22:34

"Brugerfladen er for brugeren hvad veje er for billister. Det er muligt du som udvikler har en off-roader til at køre rundt på Nokias hullede veje, men det har den gennemsnitlige bruger ikke."

Tja, det er muligt. Men folk køber åbentbart mere stuff til deres Off-Roader end de gør hvis de har een af mobilverdenens svar på en "Opel Astra" (haha!).

Naturligvis køber dem der har mobil-verdenens "Porche" mere end alle andre tilsammen.

0 0
Henrik 07-03-2011 21:24:09

Hr. Sonne er en mainstream bruger der har airtime. Det er også fair nok, det er jo et dansk forbruger magasin.

Men Sonne og DR er ikke hele verdenen - faktisk meget langt fra.

0 0
Henrik 07-03-2011 09:00:55

Det er ULTRA FAIL, at man skal være bange for at download'e ting fra Google's eget officielle app market. Der er ingen undskyldning. Alle andre har et vidst minimum test og kvalitetskrav på deres app stores (Apple, Nokia, Blackberry etc.), bare ikke Google.

Android Market er det værste rod i denne branche. Deres betaling system sutter også den brede balle.

0 0
Lecter 07-03-2011 16:07:18

Man skal selvfølgelig ikke være bange for at hente apps fra Android Market. Det er noget fis, og det tror jeg godt du ved.

0 0
Henrik 07-03-2011 17:03:23

Problemet er, at det er ret svært at skelne mellem de malware apps og rigtige apps udfra interfacet, og der er som sagt ingen kvalitetstjek.

0 0
Shawn S. Ø 07-03-2011 11:04:35

Du aner vist ikke det fjerneste om Android he he

0 0
Henrik 07-03-2011 12:06:08

Jeg aner temmelig meget om Android, thank you very much. Jeg har indgående kendskab indenfor udvikling af alle de store platforme: iOS, Symbian, Android, J2ME, BREW osv.

0 0
Karim 07-03-2011 09:59:35

Henrik hvorfor sutter Android betalings metode?
+
Hele sikkerheds bristen liget delvis i at du kan installere apps som ikke er i Android market og de er 100% u kontrolleret... de er de rigtige farlig apps det er dem man Skal passe på

0 0
Henrik 07-03-2011 10:17:53

Problemer er, at det kun er Google Checkout der er supporteret.

Nej, sikkerhedsbristen ligger i Android Market, fordi der ingen kvalitetskontrol er overhovedet fra Google's side.

Det at kunne installere apps udenfor storen (som man også kan på de andre åbne platforme), er ikke problemet. Det er jo rigtignok brugernes eget ansvar.

0 0
07-03-2011 09:18:30

Jeg er delvist enig i dine kritikpunkter Android Market trænger til en overhaling omend jeg ikke vil kalde det en fail på noget nær samme niveau Nokias døende og katastrofe Symbian.

Dog ser jeg også en fare for de andre markeders brugere, for de kan nemt ende med at tro deres markeder er sikre.

Glem ikke at de farligste IT krminelle er at finde blandt stats-supermagter såsom Kina, Rusland m.fl., selv for store firmaer som Apple, m$ Nokia og RIM så er det store modstandere.

0 0
Henrik 07-03-2011 10:15:32

Du griber efter strå. Ovi Store er ikke døende, det vokser stadig hurtigere end Android Market, og fungerer generelt bedre. Det er et faktum.

Android Market ER det mest rodede og crappy app market der er pt. Det kan ikke benægtes.

0 0
Rudik 06-03-2011 23:45:06

Rettelse, det var overhovedet ikke gratis. Her er deres gratis version -> https://market.android.com/details?id=com.antivirus&feature=search_result

0 0
Jakob Schytz 07-03-2011 00:29:50

Jeg skal ikke have noget virusprogram :)
No offence, man skal bare tage noget sund fornuft med, det kan alle forhåbenlig finde ud af.

0 0
Jakob Schytz 06-03-2011 20:21:52

Det er for at tjene penge, de har enten en app på markedet eller på vej. Så de kan tjene penge.
Bullguard er bullshit

0 0
Rudik 06-03-2011 23:44:00

Det kan du nok have ret i. Men så er vi så heldige at der er et firma ved navn AVG der udgiver anti virus software gratis til android -> https://market.android.com/details?id=org.antivirus&feature=search_result

0 0
Rudik 06-03-2011 20:14:49

ja jeg synes også det er et åndfærd kort at spille ;-)

0 0
Karim 06-03-2011 19:47:31

jeg synes det er noget lort at sige at android market er dårligere ind app store lig på det punkt når der lige har været en stor sag om iPhone applikation der har sendt private oplysninger videre

0 0