Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Skadelige applikationer fjernet fra Android Marked

Skadelige applikationer fjernet fra Android Marked

En lang række apps er blevet fjernet fra Android Marked, da de indeholdt virus. Se den komplette liste her.

56 skadelige applikationer er fjernet fra Android Marked, da de indeholdt en såkaldt trojaner - et stykke software der installeres på mobilen og senere kan bruges til at udføre skade på mobilen.

Der var mere end 50.000 brugere der havde downloadet én af de skadelige applikationer, inden de blev fjernet.

Har du downloaded en af de skadelige applikationer, har du måske også fået den software, som laver hele balladen.

Den har fået navnet “DroidDream” og omtales som en “root udnytter” - og er du blevet ramt af den vil du ikke være i tvivl. Det minder meget om det iPhone-brugere kender som jailbreaking.

Se hele listen over de skadelige applikationer her:

Den komplette liste over applikationer, der er fjernet fra Android Marked (Amobil.no)
Den komplette liste over applikationer, der er fjernet fra Android Marked (Amobil.no)
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Frank Hansen 05-03-2011 21:15:05

Hvordan framelder man sig notificering af nye kommentarer?

0 0
Frank Hansen 05-03-2011 21:16:39

Altså for den enkelte artikel?

0 0
Martin 04-03-2011 11:31:42

Jeg har lige lavet en stikprøve, og adskillige af de nævnte apps er da stadig at finde i Android Market, fx:

Tie a Tie
Scientific Calculatur
Color Blindness Test
Piano

Jeg kan ikke forestille mig at det er nok at udvikleren fjerner trojaneren - man må gå ud fra at ikke er velkomne på Market mere. Så hvorfor disse apps stadig er der...?

0 0
Binegirl 04-03-2011 16:31:32

Er de apps du har fundet på marked lavet af de 3 brugere der er tale om ?

Så vidt jeg har læst mig til har nogle af appsene samme navn som apps der er i orden

0 0
Binegirl 04-03-2011 16:34:48

Fandt denne side på nettet : http://androidforum.dk/viewtopic.php?t=4871&f=92

0 0
Frank Hansen 03-03-2011 19:44:08

apps er også blevet fjernet fra Apples marked, såå.
Google kan ikke komme ud på de individuellet telefoner og fjerne programmer, så det må være op til brugerne selv at fjerne dem. Bare ærgeligt hvis man ikke får denne besked. Det må kunne gøres bedre.

0 0
Benjamin Jensen 04-03-2011 01:51:14

Sgu ikke fordi de var skadelige. I hvert fald slet ikke i den målestok som på android market.

Med mindre man JB sin Iphone, så er det nok den mest sikre smartphone.

Der kommer i hvert fald ikke Trojaner på App Store. De ting der er blevet fjernet har typisk været bittorentklienter og andre lign ting.

0 0
Peter Hviid 04-03-2011 10:50:09

hehe iphone er langt fra den sikreste smartphone,
både Android og iphone bliver banket tilbage til stenalderen af Blackberry.

0 0
Alex 03-03-2011 20:02:08

Jo det kan Google så godt, det er blevet gjort nogle gange, og også i dette tilfælde !

0 0
TF 03-03-2011 18:19:54

Ja jeg ved det er hårdt sagt men sandt er det jo, et tydeligt tegn på google ikke har styr på deres egen butik :( stakkels kunder.

0 0
Shawn S. Ø 04-03-2011 09:33:56

Det var da rart at du kunne finde ud af at starte en seriøs debat. Med de modne argumenter er der en stor chance for at du får nogle gode svar.

Hvis Google er amatører vil jeg nødigt tænke på hvad alle de andre på smartphone markedet er ;)

0 0
TF 05-03-2011 13:41:20

Mit argument står netop i artiklen og vis at google er nogle amatøre pga de distribuere skadelig software gør nok ikke nogen forskel på de andre markeder, vis det skulle gøre en forskel ville det nok være at de virker sikre for nogle kunder der læser denne artikel om google.

0 0
03-03-2011 19:07:01

Sjovt nu du siger det....Det er da vist ikke mere end et halvt år siden at verdens største ( for nu ) app butik blev hacket i en vældig grad. Gad vide om det også er et amatør firma ?

0 0
TF 03-03-2011 20:05:19

En vær kan blive hacket det er sket for de fleste store virksomheder, nået helt andet er vel at direkte spræde skadelig software som google her gør og det er vel kun google der kan styre sin egen butik, så må ansvaret også hvile 100% hos dem, hvem skulle ellers være ansvarlig ?

0 0
Lecter 04-03-2011 08:40:08

Så det du siger, er at hvis en bank bliver røvet, så er det deres egen skyld, fordi de har penge liggende ?

Hvem skulle ellers være ansvarlig ? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om du bare er helt blank, eller bare har misforstået artiklen.

0 0
TF 04-03-2011 16:48:17

Google har ansvar for deres marked og hvad der blir distribueret der i gennem, deres marked distribuere programmer til deres kunder der er skadelige for kunden, hvem har ansvaret over for kunden ??? Og du får ikke mere ret ved at komme med person angreb.

0 0
Lecter 04-03-2011 18:33:11

Jeg ved ikke hvor du ser det personlige angreb. Det var et simpelt spørgsmål.

Det er en fin lille teori du har der, men der mangler noget. Du glemmer at kunden lige skal roote sin telefon først og bagefter acceptere at appen kan udføre de farlige opgaver.

Det svarer lidt til, at du fjerner alt antivirus på din PC og bevidst henter en virus. Hvis man ikke kan tænke sig til at det er skadeligt, skal man nok holde sig til firmaer, som hellere end gerne vil tænke for sig.

0 0
TF 04-03-2011 20:21:57

At kalde en anden helt blank må ses som person angreb.

Det ændre intet at kunden har rootet sin mobil det er stadig google der distribuere skadelig software og vis de ikke kan holde sådanne dårligdomme ude af deres butik er de da nogle amatøre, du glemmer google siger god for hvad de har på deres marked og derfor må stå til ansvar overfor kunden når det de distribuere er skadeligt for kunden, deres butik deres ansvar længre er den ikke og siden du ønsker at drage apple ind i debatten kan jeg da sige dig at vis dette var sket ved dem havde jeg været indnu mere efter dem da de jo netop markere sig med at sikkerheden i deres appstore er i top.

0 0
Lecter 04-03-2011 21:05:08

Jeg spurgte om du var blank eller havde misforstået. Det var et spørgsmål. Siden du tager sådan på vej, regner jeg med at du havde misforstået.

0 0
TF 05-03-2011 05:08:34

Som du kan læse i mine indlæg har jeg så absolut forstået annoncen ;) at du mener at et firma der distribuere skadelig software er ansvars fri er derimod lidt svært at forstå men dig om det.

0 0
Søren Due 05-03-2011 11:29:15

Jeg giver Thomas ret her. Lecter det ser tværtimod ud til du har misforstået artiklen, og måske heller ikke har den fornødne viden om A. Market:
Der er ingen screening proces før apps bliver tilføjet og det betyder sådan set at der er rig mulighed for at malware etc. kan blive tilføjet på A. Market, og det er netop her G. fejler mener jeg. Man kan argumentere for at hvis de netop får en screening proces, så kan man heller ikke kalde det et opensource marked længere.

Men Google har ansvar for A. Market. Så simpelt sagt. Og det skal pointeres at G. jo netop har insisteret på introducere et opensource baseret app marked, og det betyder ganske enkelt at det brugerne der via rating holder markedet "rent", dvs det er brugerne der fungerer som en kontrolinstans. Vi ser jo netop i dette tilfælde at der er foregået 50k downloads før G. reagerer.

Så G. står i et dilemma: Opensource marked hvor der potentielt er forbrugere der til tider bliver ramt af malware, eller lukket hvor der ingen forbrugere der bliver ramt.

0 0
Lecter 05-03-2011 12:35:05

Så G. står i et dilemma: Opensource marked hvor der potentielt er forbrugere der til tider bliver ramt af malware, eller lukket hvor der ingen forbrugere der bliver ramt.

Og du tror seriøst at dette er kommet bag på Google og at de lige pludselig står i et kæmpe dilemma ?

Sådan hænder det selvfølgelig ikke sammen. Det er et valg de har gjort fra start, og det gør dem ikke til amatører.

ps:
Hvad er et Opensource market og hvor er det ????????

0 0
Søren Due 05-03-2011 15:58:41

A. Market er opensource, dvs ingen kontrolinstans. Alle kan frit tilføje apps på markedet og android OS er fuldt modificerbart.
Hvilket ikke er tilfældet med Apples marked og deres IOS.
Det der ligger i det er at G. sagtens kan implementere en screening proces der holder malware ude, og samtidig sørge for at deres OS er fuldt modificerbar med apps.
Kommet bag på dem? Selvfølgelig ikke, men de har et ansvar, hvilket du åbenbart ikke er enig i!

0 0
Lecter 05-03-2011 18:16:07

Jeg tror desværre ikke du aner hvad du snakker om.

0 0
Søren Due 05-03-2011 22:10:23

HAHAH!
Du er virkelig blanko, tror virkelig ikke du fatter meget af det jeg siger. :)
Det vil være lidt smart hvis du satte dig ind i ting, før du begynder at kommentere.
Googl "opensource", hvis du stadig ikke ved hvad det er ;)

0 0
Lecter 05-03-2011 22:25:33

:)

1.
Du konkluderer at open source = ingen kontrol ? Det er forkert.

2.
Du konkluderer at Android Market er open source hvilket også er forkert.

3.
Du blander Android OS og Android Market sammen. Android Market er ikke en del af Android OS.

0 0
TF 05-03-2011 20:54:36

Lecter det vil sige du ikke mener nogle firmaer på nået tidspunkt er ansvarlige for det de distribuere ?

Eller er det bare google der ikke kan gøre nået forkert ?

Vis google distribuere software er det så ikke dem der står til ansvar overfor kunden når produktet viser sig at være fyldt dårligdomme ? Ellers hvem er så ansvarlig ?

0 0
Lecter 05-03-2011 21:13:51

I en perfekt verden, kunne vi leve i frihed, uden at nogen ville udnytte det.

Desværre findes der kriminelle elementer, som udnytter den frihed. De skal selvfølgelig straffes og det har vi domstolene til.

At Google har valgt denne model, synes jeg ikke gør dem til amatører. Man kan så diskutere hvad de skal gøre, for at højne sikkerheden, uden at gå på kompromis med friheden.

Når kunden selv aktivt deaktiverer sikkerheden på deres telefon, vil jeg til hver en tid påstå at kunden selv er ansvarlig. Præcis som hvis du fjerner bremserne på din bil. Det kan aldrig være producentens skyld, når du brager ind i et træ.

0 0
TF 08-03-2011 12:22:29

Det lader til G har indset deres sikkerhed ikke er god nok og nu strammer op, så det lader til "amatøren" har lært nået.

Det kan være du også kan lære nået af den her historie, det kan man da håbe.

0 0
TF 05-03-2011 13:52:11

Det valg kan jo i så fald gå hen og blive katastrofald for google på sigt da det jo vil gøre dem til ejer af det eneste farlige marked og den mest usikre platform til smartphones, hvad mod den normale bruger siger til det og hvad med feks bankerne, vil de mon blive ved med at tillade denne platform i deres system vis sikkerheden ikke en gang holdes oppe i googles eget marked.

Prøv at tænke dig om, det kan aldrig ende positivt for google, og lige meget hvordan man vender og drejer det er det deres butik og derfor må det jo være deres ansvar hvad de der igennem distribuere til deres kunder

0 0
Lecter 05-03-2011 15:55:46

Det kan også være farligt at gå rundt på gaden i Danmark, men hvis man tænker sig lidt om, er man normalt rimelig sikker.

Bankerne har så vidt jeg ved intet problem med at tillade windows brugere i deres systemer. Og netop windows har da opnået en rimelig succes vil jeg mene.

Hvad vil du helst: Et internet, som vi kender det idag, eller foretrækker du internettet som det f.eks ser ud i Kina, hvor andre bestemmer for dig ?

Er du egentlig også sur på din internetudbyder over at der er virus på nettet ?

0 0
TF 05-03-2011 20:45:45

Din at gå på gaden sammenligning giver ingen mening.

windows distribuere ikke skadelig software fra deres marked eller andre steder på deres salgssider i modsætning til G i dette eksempel.

Det er ikke et spørgsmål om at lave sensur men bare at checke der ikke er skadelig software, det kan man sagtens uden at det er sensur da G.

0 0
Lecter 05-03-2011 21:45:37

Google laver baggrunds-check på dem som vil lægge apps på market. Der slipper selvfølgelig nogle uønskede elementer igennem systemet, præcis som hos de andre udbydere.

Det er en umulig opgave at skulle undersøge alle apps, inden de lægges på market.

0 0
Lecter 03-03-2011 18:58:29

Det er vel ikke Google's skyld, at folk åbner deres telefoner for sikkerhedsbrister?

At Market er mere åbent end f.eks Apples samme, medfører selvfølgelig denne risiko, men det rammer jo ikke den almindelige bruger.

Mon ikke de pågældende apps er fjernet fra brugernes telefoner igen.

0 0
Frank Hansen 03-03-2011 17:58:40

Hvordan undersøger man om man har DroidDream?
Hvordan kommer man af med DroidDream?

Fint nok at I skriver at man ikke er i tvivl, men skriv da alligevel hvad det er der kendetegner at man er ramt. Hvor mange tror I selv der ved noget om iPhone Jailbreak, når de benytter Android Market??? Folk bruger sjovt nok Android telefoner!

Mvh

Frank

0 0