Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Skærm-problemer på Samsung Galaxy S II

Skærm-problemer på Samsung Galaxy S II

Skal man tro brugere af udviklersitet XDA, har en del af Samsungs topmodeller problemer med skærmen.

Samsung Galaxy S II har været yderst populær, lige fra salgsstart. Men nu lader det til, at der er problemer i paradis.

Skærmen på Samsung Galaxy S II har været et af de store salgsargumenter, men nu rapporterer flere brugere om en farve-fejl på skærmen.

I en debattråd på udviklerforumet XDA diskuterer brugerne en fejl, som især bliver tydelig, når lysstyrken er skruet ned til omkring 20 procent. Den ene side af skærmen får et gulligt skær, som kan ses på billedet herover.

Billedet er indsendt af en bruger af Mobilsiden.dk.

Tråden på XDA har lige nu 276 indlæg.

Mobilsiden.dk har også et testeksemplar af Samsung Galaxy S II, men den har tilsyneladende ikke dette problem.


Skriv gerne en kommentar herunder artiklen, hvis du har problemer med skærmen på din Samsung Galaxy S II.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Michael Knudsen 01-07-2011 14:26:04

Nu har virkelig prøvet alt mht lysstyrke osv.. der er INGEN forskel på venstre og højre side af skærmen.. Og hvis der er, så kan jeg ikke se det. Så derfor er der ingen fejl på min!!!;-)

0 0
Novah 10-06-2011 20:29:04

Jeg har lige taget min splinternye SGSII i brug i dag og stor var skuffelsen, da jeg opdager at der er grønne streger/plamager overalt på skærmen når jeg bruger kameraet eller youtube :S
Selv når jeg har taget et billede og ser det i galleriet, er de der!

Er det mon en fejl i skærmen eller kan det mon løses gennem en opdatering?
Jeg er rimelig træt af at der nu er fejl på min længe ventede tlf...

0 0
Mikkel 07-06-2011 15:19:49

Hvor svært er det lige at tage et billede i et darkroom og så vise et billede af det åbenbart KÆMPESTORE problem.

Det billede der er posted her, er jo både med reflektioner fra loft og fotograf. Det holder jo ikke en meter...

0 0
Rallerbabz 07-06-2011 13:06:06

Hej gutter,

Hvis i vil være så venlige at besvare mit spørgeskema vil jeg blive glad :)
http://www.surveymonkey.com/s/7XGFT7Y
Ingen negativ brok tak :)

0 0
Kristoffer 07-06-2011 11:21:39

Nu har jeg så testet lidt selv, har heldigvis mørklægningsgardiner så kunne udføre testen relativt nemt - og lige meget vinklen eller lysstyrken kunne jeg altså ikke finde noget misfarvningsproblem - så jeg anser min SGSII for uden dette problem. Jeg kan så se at der er nogen herinde der holder fast i at det gælder alle SGSII'ere på baggrund af de oploadede billeder og fred være med det, personligt har jeg ihvertfald afkræftet dette problem (i mit eget tilfælde)

0 0
Kristoffer 07-06-2011 11:29:30

Kom forresten til at tænke på om ens background effect indstillinger kan have noget at gøre med det, jeg kører personligt med movie da det er den mindst overeksponerede indstilling og giver hvad jeg synes ligner de mest naturlige farver

0 0
Stig Nygaard 02-06-2011 09:46:10

Det eneste gullige jeg kan se på viste billede er refleksioner af baggrunden. Jeg kan ikke udtale mig om der virkelig er et problem med skærmen, men jeg kan ikke se noget bevis på aktuelle billede.
Billedet burde nok tages i et helt mørkt rum for at undgå reflektioner.

0 0
Stig Nygaard 02-06-2011 09:51:46

Ved nærmere inspektion kan man måske se noget i venstre side af skærmen på *højre* telefon (jeg troede det var venstre telefon jeg skulle finde problemet på). Men stadig, det bør være et mørkt rum for at bevise noget.

0 0
Martinnh 02-06-2011 10:13:35

Begge telefoner har problemet, men den til venstre er det meget mindre udtalt på. Billede 3 er taget i et mørkt rum og viser skærmen på den af telefonerne det er værst på.

0 0
Stig Nygaard 02-06-2011 11:23:32

Ahh, havde heller ikke lige set at der var flere billeder:-)

0 0
Martinnh 02-06-2011 10:14:28

Og udover det ses det tydeligt på billede et at der er stor forskel i lysstyrken på de to telefoner. Den til højre har en meget svagere lysstyrke end den til venstre.

0 0
Peter 01-06-2011 22:16:47

Har SGII som arbejdstlf - ingen problemer hverken med skærm eller noget som helst andet

0 0
Robert 01-06-2011 23:58:43

Det er godt du ikke har fundet det endnu Peter, lad endelig være med at lede mere efter det. For når du først har fundet det vil det blive ved med at irritere.

0 0
Zeb 03-06-2011 12:21:59

Rolig nu Robert.

Så vidt jeg har forstået er det vist især de aller første SGSII'er der har fejlen. Jeg har prøvet at kigge efter den på en test-side med grå baggrund. Opdagede ikke noget som helst. Det er da muligt jeg ville kunne ane en forskel hvis jeg tog to billeder og satte op ved siden af hinanden, men hvis det er hvad der skal til for at man kan se det, så er det jo bedøvende ligegyldigt.

Jeg glæder mig istedet over at jeg har en telefon der kan vise ægte sort og ikke en grå-tone som LCD telefoner. Hvis det er et stort problem for dig så indlevér den, men lad nu være med at begynde at angribe andre folk der ikke har det samme problem.

0 0
Jim Flower 03-06-2011 12:46:18

... og hvor i alverden har du det fra, at det kun er den første batch der er ramt af dette ubekræftede fænomen?

Alle skærme er ramt indtil videre... I hvert fald hvis man forholder sig til det visuelle materiale som brugere har vedlagt - her har ikke én skærm været uberørt af fejlen.

0 0
Zeb 05-06-2011 18:57:04

Det har jeg fra den artikel GSM arena skrev om problemet.

@Jim
Der må fandme også være mange her på sitet der arbejder for HTC og Apple så ;)

Jeg kan i øvrigt rimelig nemt dokumentere at jeg læser på KU til dagligt, og har studiejob i Tårnby kommune hvis det endelig skulle være.

0 0
Zeb 05-06-2011 19:04:36

OK jeg skal gerne indrømme det der stod hos GSMarena nok bærer præg af spekulation:

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_ii_display_plagued_by_uneven_brightness_yellow_tint-news-2719.php

"Granted the effect is pretty subtle and we didn’t notice it until told what to look for, but it’s there and it seems probable that all early units of the smartphone have it."

Men at dømme efter at der trods alt er nogen folk der ikke har problemet i samme grad som andre er det vel ikke usandsynligt?

Igen jeg kan virkelig ikke se problemet på min telefon. Jeg skal ikke kunne sige om jeg så bare har været ufatteligt heldig eller hvad.

0 0
BonBon 03-06-2011 15:23:05

ZEB må vel arbejde for Samsung - Det ville svare godt til hans gennerelle udtalelser her på sitet...

0 0
Zeb 03-06-2011 12:43:37

Nu blev jeg alligevel stædig og ville bevise hvor lidt et problem det er. Det følgende er min telefon ved lysstyrke 0, ca. 15 og ca. 30. Billederne er taget under dynen i soveværelset og er så duplikeret og vist ved siden af hinanden så man kan se om der er noget gult i venstre side i forhold til højre.

Det eneste jeg kan se er at min venstre side ser ud til at være lidt mørkere, hvilket skyldes at der slap lidt lys ind i mit "testkammer" fra højre side.

http://img847.imageshack.us/img847/7145/screentest.png

Kom bare og sig at jeg også har det men bare ikke har opdaget det, men du vil opdage at hvis mit farvesyn (og mit Canon 1000D's sensor) ikke er gode nok til at opfange det, så ser jeg ikke noget problem. For the record: Alle 3 billeder er taget med de samme iso/lukker/apertur indstillinger.

0 0
Zeb 03-06-2011 12:48:15

Uddyber gerne lige lidt mere: ISO 1600, lukkertid: 1/25 sek, apertur: 4,5 taget med en standard 18-55mm canon linse med IS der følger med kameraet.

Igen det er muligt at mit kamera og mine øjne ikke kan skelne fejlen, men jeg får generelt at vide at jeg ser rigtig godt, scorer top i synstest, er ikke farveblind, bruger ikke briller eller lign, og er normalt meget nazi med farver og nuancer når jeg laver grafik i photoshop. Det PLEJER altså ikke at være et problem, men hvis superøjne hos alle xda udviklerne siger det passer, skal min utrænede øje nok holde mund...

0 0
Martinnh 03-06-2011 13:20:24

Problemet optræder også ofte i form af en mørkere venstre side, og det ser det ud som om din telefon også har. Altså medmindre det alene er pga. lyset fra venstre side..

Det lader dog til at du har fået en mere heldig model, men det ændrer ikke på at rigtig mange har problemer, og at Samsung forhåbentlig kommer ud med en offentlig kommentar til problemet så vi evt. kan få ombyttet til fejlfri eksemplarer.

0 0
Zeb 03-06-2011 18:52:06

Jeg er ret sikker på at den mørke side kun er pga. lyset. Jeg skrev en lign. besked hos xda, og fik bare "dark in left side" som svar - personen har tydeligvis ikke læst det med hvor lyset kom fra; Jeg ser intet mørkt til daglig.

JEg er helt enig i at Samsung naturligvis skal komme med info og evt. ombytte dem hvor det er værst, det var mere den aggresive fremfærd med "Alle sammen fejler det og sådan er det bare. Slut. færdig. Kan du ikke se det er det bare dig der er blind" hvilket jeg synes er en lidt fjollet måde at argumentere på. (ved godt det ikke var dig der skrev i det toneleje)

0 0
Robert 04-06-2011 00:54:34

prøv ar komme med nogle billeder hvor du ikke har en eller anden sjov undskyldning klar. "Mine billeder viser tegn på nøjagtig det problem i snakker om, men lige i det her tilfælde så skyldes de tegn noget helt andet." Come on.

0 0
Zeb 05-06-2011 18:53:20

Det gør de jo netop ikke! JEg har ikke noget gult i venstre side. Det er det artiklen handler om. Om du tror jeg bevidst sidder og lyver om hvor lyset kommer fra, bare fordi jeg vil have ret, ja det må du sgu selv ligge og rode med. Jeg ved min telefon ikke fejler noget. Hverken gulligt eller mørkt område i nogen af siderne.

Seriøst hvad skulle være min begrundelse for at sige den er tip-top, hvis den ikke er det? Hvad ville jeg få ud af det? Det giver jo ingen mening...

0 0
Robert 01-06-2011 21:42:11

Jeg vil hermed gerne opfordre mobilsiden til at tage kontakt til Samsung i DK for at høre hvad de har at sige til problemet. Hvis de går i en LG-agtig benægtelses-tilstand så bliver jeg meget skuffet.

0 0
Søren 05-06-2011 21:23:11

Jeg syntes også det er vildt dovent af Mobilsiden at de ikke har kontaktet Samsung.
Ville det virkelig kræve så meget af dem at researche videre på historien istedet for bare at copy/paste tekst og billeder fra en mail?

0 0
Martinnh 06-06-2011 18:42:30

Helt enig. Det undrer mig at der ikke er nogen af de større nyhedssider der har forsøgt at få en kommentar fra Samsung eller har lavet en mere dybdegående teknisk undersøgelse af problemet. Der må da sidde en masse folk med forstand på mobilskærme der kan sige noget mere om hvor i produktionen af telefonen det kan være gået galt..

0 0
Zeb 06-06-2011 21:34:50

Svært at sige hvad der kan være gået galt. Især når det ikke er lige udtalt for alle. Så vidt jeg kunne se hos xda-developers så var der nogen der gættede på at venstre side af displayet måske er længst fra input stik, og derfor får minimalt svagere volt i forhold til højre side. Hvis så samtidig de blå dioder sidder til venstre for rød og grøn får de blå også lidt mindre strøm hvilket kunne give den lidt gullige tint samtidig med at gøre venstre side af skærmen mørkere generelt. JEg ved dog slet ikke nok om teknologien til at vide om det er sansynligt, og det er som sagt ikke lige udtalt på alle telefoner så man må gå ud fra der også en anden faktor der spiller ind, svaghed i en lodning eller lign. måske?

0 0
DX 01-06-2011 17:41:26

På billede 2 er der også tydelig farveforskel på rammen, æhhh.. det er vist fake billeder

0 0
Martinnh 01-06-2011 17:54:49

Svaret herover var selvfølgelig henvendt til dig :)

0 0
Danni Hansen 01-06-2011 17:56:27

Martinnh.

Er det meget stor gene eller? Kan godt forstå det er træls med når man bliver ved med at kigge på det.

Har du opdateret den til KE4 der er kommet på xda?

0 0
Martinnh 01-06-2011 18:18:10

Det er ret irriterende ja, jeg ville bytte den hvis det ikke var fordi jeg så skal undvære telefonen på ubestemt tid. Den er udsolgt hos 3 lige pt og en evt. reparation kan sikkert også trække ud. Håber at Samsung kommer med en officiel udmelding så den let kan ombyttes.

Kører med KE1 nu, tør ikke roote den hvis den skal repareres, kan jo påvirke garantien så vidt jeg har forstået.

Det er virkelig ærgeligt når telefonen ellers er så lækker..

0 0
Danni Hansen 01-06-2011 18:25:02

Hvis du bruger Odin mode, skulle det ikke være noget problem af det jeg forstod på min kollega

0 0
Danni Hansen 01-06-2011 17:37:37

Må egentlig også indrømme jeg er lidt lgieglad, når jeg bruger den lægger jeg ikke mærke til det og dermed in gene for mig :P Men vil da lige prøve med en kollega der har samme problem

0 0
Martinnh 01-06-2011 17:53:49

Det er mig der har sendt billederne ind til mobilsiden. I mailen gjorde jeg opmærksom på at kontrasten i billede to er øget for at tydeliggøre den gule tone i venstre side af skærmen. Min kæreste har også S2'eren og problemet er noget mindre udtalt på hendes som det også ses på sammenligningsbilledet. Men det er der stadig..

0 0
Danni Hansen 01-06-2011 17:51:26

Har også snakket med en kollega'en han siger at KE opdateringerne der er kommet skulle løse problemet med lys justeringerne

0 0
Jim Flower 03-06-2011 12:45:06

Lur mig om det ikke er en hardware-relateret fejl :)

0 0
Robert 01-06-2011 17:10:10

...og det har DU også (altså hvis du ejer en SGS-II). Endnu ikke en eneste bruger hverken på xda eller her på debat har formået at vedlægge et billede som ikke havde problemet til en vis grad. Nogle bruger har det kun yderst svagt, men når du først ved hvad du kigger efter bliver det let at se.

Find evt en side eller screentest med grå baggrund, koncentrer dig om skærmen og vend så telefonen på hovedet. Så lægger du mærke til det. Eller bevis det modsatte med et billede.

0 0
Kim Jensen 03-06-2011 02:35:44

Nu har jeg brugt denne screentest http://discussions.nokia.co.uk/discussions/attachments/discussions/smartphones/251149/3/test2.png

Og det var i et bæl ragende mørkt rum, har vendt den på givet og al muligt, jeg KAN IKKE se fejlen på min sgs2, fik den i mandags

0 0
Jim Flower 03-06-2011 12:44:02

Det eneste du skal gøre er, at trække ned i den øverste pull-down menu på telefonen, og såfremt lysstyrken er sat helt ned, burde du gerne med et gennemsnitligt øje, kunne se en nuanceforskel i venstre side af skærmen. Kan du ikke dette, skal du bare glæde dig over dit utrænede øje ikke formår at spotte farveforskellen :) God fredag.

0 0
Danni Hansen 01-06-2011 17:15:13

Hvordan vil du have vi skal gøre det?

0 0
Robert 01-06-2011 17:24:07

Hvad mener du? Du skal tage et billede af din telefon med en anden telefon eller kamera, helst i et mørkt rum hvor pulldown menuen er fremme ligesom billedet i artiklen, og upload billedet på nettet så andre kan se det.

0 0
Zeb 01-06-2011 16:46:57

Har heller ikke oplevet nogen problemer :)

0 0
Danni Hansen 01-06-2011 16:32:54

Hey

Jeg har også en Samsung SG2, men mit lysstyrke er sat til automatisk og har intet problemer med lysforholdende. har prøvet at justere det, og jeg får ingen guligt skær eller noget.

Men var det ikke også noget med at KE2 updaten der er kommet løser noget med lys forholdende?

0 0
Jim Flower 03-06-2011 12:42:06

Nogle ser det, andre gør ikke, men faktum er at der endnu ikke er ét eneste billede af en SGS II skærm som ikke - i ét eller andet omfang - er ramt af problemet. Så lur mig om dit eksemplar ikke også er ramt af det? ;-)

0 0