Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Skærpet fokus på SMS-tjenester

Skærpet fokus på SMS-tjenester

Forbrugerombudsmændene i de nordiske lande har offentliggjordt en fælles holdning til markedsføring af SMS-tjenester.

Indholdstakserede SMS-tjenester, som f.eks. spil og ringetoner til mobiltelefonen, giver problemer i alle de nordiske lande. Det gælder særligt i forhold til børn og unge, som ofte har svært ved at overskue priser og betingelser for brug af tjenesterne. Det mener Forbrugerombudsmanden.

Derfor er han sammen med sine nordiske forbrugerombudsmændskolleger blevet enige om at udstede en fælles holdning, som præciserer de regler, som leverandører af SMS-tjenester skal følge, når de leverer ringetoner, logoer og spil til forbrugere.

»Efter den seneste tids medieomtale af de ganske store problemer, der er på området, kan man vist roligt sige, at den fælles holdning har sin berettigelse,« siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Forbrugerombudsmanden har igennem længere tid været i dialog med telebranchen om de indholdstakserede SMS-tjenester. Teleselskaberne udbyder disse betalingstjenester og har ansvaret for, at de fungerer på en ordentlig og sikker måde.

Forbrugerombudsmanden har derfor også på et møde med telebranchen understreget, at teleselskaberne bl.a. må få rettet op på kundebehandlingen, og at leverandører, der ikke lever op til branchens eget regelsæt eller lovgivningen i øvrigt, bliver lukket. Branchen har erklæret sig enig heri og har tilkendegivet, at man fremover vil gennemføre stikprøvekontroller af SMS-leverandørerne.

»Jeg har derfor også en klar forventning om, at reglerne om prisoplysninger, fortrydelsesret og korrekt kundebehandling nu vil blive overholdt,« siger Hagen Jørgensen.

Han vil dog fortsat have fokus på, hvorledes markedet udvikler sig og vurdere behovet for yderligere initiativer eller indgreb.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies