Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Skal det koste penge at bruge Skype fra mobilen?

Skal det koste penge at bruge Skype fra mobilen?

Skal det koste ekstra at ringe fra Skype og lignende tjenester over mobilnettet. Læs her hvad teleselskaberne synes.

Teleselskabet TeliaSonera var på Mobile World Congress 2012 ude at sige, at de synes det skal koste ekstra at ringe fra tjenester som Skype over mobilnetværket.

Men hvad mener TDC, Telenor og 3 – Computerworld har spurgt dem.

Hverken TDC eller Telenor er dog særlig ”klare i spyttet”.

Mobildirektør ved TDC Johan Brammer udtaler til Computerworld:

-”Vi er naturligvis opmærksomme på problemstillingen, men ser det ikke som en væsentlig udfordring inden for de næste par år.”

Kort og godt afviser TDC ikke tiltaget, men umiddelbart er det ikke noget der er lige rundt om hjørnet.

Meldingen fra Telenor er heller ikke noget man får et konkret svar af.

- ”Vi skal afklare det med vores moderselskab, inden vi melder noget ud omkring det her. Vi er i en samtale med vores moderselskab omkring det,” udtaler Telenors pressechef Peter Glüsing.

Teleselskabet 3 er mere direkte, fra dem er meldingen:

-”Vores holdning er, at vi ikke har planer om at tage penge for det. Det handler meget om, at det ikke er et stort issue lige nu,” forklarer kommunikationschef ved 3 Stine Green Paulsen.

Samtidig afviser hun dog ikke det kan komme i fremtiden, men hun mener også det bør være et af de store teleselskaber der tager initiativ til det.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Villiam 07-03-2012 18:51:01

længe telia ikke kommer med på ideen, så er det fint for mig :D

men igen, ideen med skype er netop gratis tale med andre som også har det. så skal vi betale for det, så skulle vi også have tale til alle andre med i prisen, som ellers koster taletid på skype.

0 0
Rena 07-03-2012 19:04:23

Lyder som Capcom og SF X Tekken (De vil havde penge for stuff som er på Disken).

Så vi ender med at, betale for
1. Data
2. Taletid
3. Telia Bill

Tror ikke det går igennem

0 0
Rena 07-03-2012 18:10:56

Så bliver det næste vel at, vi skal betale penge, hvis vi bruger en Messenger eller andet Chat application.

0 0
Carsten 07-03-2012 17:48:42

De søgte sammenligninger holder ikke. Slet ikke.

Der er jo ikke tale om, Telia ønsker at styre andre former for datatrafik end IP-telefoni. Og hvorfor? Selvfølgelig fordi det påvirker deres kerneforretning, som er tale. Læs evt. de oprindelige udtalelser i den artikel, der linkes til øverst.

Alternativet ville jo bare være, at de sætter prisen op på datatrafikken, men så er folk jo også tossede, ikke? Der mangler altså lidt grundlæggende forståelse for, at der er tale om virksomheder, der skal generere indtjening.

Når det er sagt, tror jeg ikke tjenester som Skype er så stor en trussel (endnu?) herhjemme, at det kommer på tale.

0 0
Onkel_Per 07-03-2012 17:29:00

Det næste der sker er at PostDanmark forlanger at der komme elektoniske frimærker på alle e-mails!
Og pengene for frimærkerne skal selvfølgelig tilfalde PostDanmark. Ikke fordi de selv har udgifter ved det, eller noget med det at gøre. Men fordi de mister penge når folk ikke sender almindelige breve mere!

0 0
Kim 07-03-2012 17:35:05

Helt så simpelt er det jo ikke...

Transmission koster skam teleselskaberne noget, desuden skal der jo også forrentning af de investeringer der er nødvendige, når flere og flere bruger mere og mere trafik.
Og så kan man jo spørge, hvad vil du helst - have netværk der er gode nok til at du kan Skype' uforhindret, eller undlade yderligere investeringer i netværkene og samtidigt beholde samme prisstruktur?

0 0
Henrik 07-03-2012 17:17:27

Teleselskaber snorksov dengang de stadig havde mulighed for at lave services, app stores osv.

De er i dag en internet-pipe/udbyder hvor man betaler for en forbindelse.

Vil man acceptere, hvis en internet-udbyder til PC, snakkede om at sende ekstra-regninger når man bruger YouTube? Nej vel.

0 0
Kim 07-03-2012 17:35:36

Well... det kommer HTML5 jo bla til at ændre på ;)

0 0
Henrik 07-03-2012 23:09:29

Hvad mener du? :-)

0 0
Kim 08-03-2012 10:04:37

Som jeg ser det, er det ikke umuligt at HTML5 giver teleselskaberne mulighed for at komme med egne, indholdsbaserede services, i det man kan kalde app-markedet 2.0
Det kan f.eks. ske i et direkte samarbejde med de store udbydere - husk på, teleselskaberne arbejder jo i forvejen sammen med Skype, Facebook, Blizzard, Amazon og de andre store trafik-generatorer om backbone og transmission.

0 0
07-03-2012 16:53:30

Hvis man nu bruger sin telefon som Wifi-hotspot for sin stationære, så kommer man vel også til at betale ekstra der, så ville det jo i teorien være det samme hvis ens normale internetudbyder som også udbyder telefoni, begyndte at tage ekstra for skype og lign. Jeg kan næsten ikke forestille mig at de vil slippe afsted med den slags.

0 0
Hadi 07-03-2012 16:21:28

Hvis skype,facebook eller andre apps der bruges til chat osv. hvis de kommer til at koste penge at bruge så tror jeg at folk ikke kommer til at bruge dem så ...

0 0
Kim 07-03-2012 17:01:47

Hvad tror du så der sker i stedet? Alternativerne er jo at ringe eller SMS'e, og så er teleselskaberne jo lige glade...

0 0
Kim 07-03-2012 16:14:12

Telenor siger direkte, at moderskibet stikker kommandoerne ud og de følger dem - ville det ikke have været interessant for historien at høre om Telia, altså her i Dk, har fået nogle ordre fra TeliaSonera, altså koncernen?

0 0
DX 07-03-2012 16:08:31

vil da være dumt af teleselskaberne at skyde sig selv i foden. Vi har jo i forvejen data pakker med ret meget taletid & hvad vi bruger data til skal de nok ikke begynde at blande sig for meget i. De risikerer bare at Google eller Facebook etablerer som teleudbydere.

0 0
Daniel Tyrrestrup 07-03-2012 15:55:08

Hvis det skulle koste ekstra at bruge Skype på datanetværket, så vil det jo også ende med at koste ekstra for alle de andre netbaserede applikationer, såsom Facebook, Twitter og Mobilsiden.dk! Og vi betaler i forvejen for at bruge data, så hvorfor betale ekstra?
Og hvis de vil tage betaling for at bruge Skype opkald på datanetværket, vil der jo bare blive fundet en anden og gratis løsning!

0 0
Malte 07-03-2012 15:52:38

Hvad bliver det næste, der skal betales (ekstra) for? Push mail, Google+ streams, store fede annoncer på online mediernes hjemmesider, Flash? Teleselskaberne graver deres egen grav med deres høje mobilpriser, derfor bruger folk ting som Skype, Google+ hangouts, Facetime.

Det minder snart om typografernes årelange kamp mod graven.

0 0
07-03-2012 15:44:16

Jeg synes at det er en forkert vej at gå, at man først skal betale for data, derefter betale for at bruge det..

0 0
David K 07-03-2012 15:49:06

Lige præcis.
Kan godt følge at der i fremtiden vil være mindre forbrug af traditionel taletid fordi man er mere og mere online.
Men så må selskaberne jo lave deres forretning om så de fokuserer mere på data (og har et netværk der kan klare det) i stedet for taletid.

0 0