Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Skal man importere en iPhone 4S?

Skal man importere en iPhone 4S?

For rigtige iPhone-fans kan ventetiden være lang, men kan det betale sig at importere en telefon fra USA eller England?

For rigtige Apple-fans kan 14 dages ekstra ventetid være meget lang tid.

Tidligere har flere folk importeret både iPads og iPhones fra USA, fordi lanceringen i Danmark ikke er sket på samme tidspunkt som i USA.

Nu er der så kommet en ny iPhone 4S, og vi skal i Danmark vente hele 14 dage mere end forbrugerne i visse andre lande.

Men skal man som rigtig fan tage til USA eller England og hente en ny iPhone 4S?

 

Verdenstelefon

Den nye iPhone 4S er, efter hvad der er offentliggjort, en verdenstelefon, som kan køre både på CDMA og GSM/WCDMA netværk.

Sidstnævnte er det mobilnetværk, som vi benytter i Danmark, og iPhone 4S burde altså virke i Danmark - uanset hvilket land man køber telefonen i.

Selve den tekniske del er i orden, så hvis man køber en telefon hos f.eks. et af de amerikanske teleselskaber (AT&T, Verizon eller Sprint), så burde den altså i teorien kunne benyttes i Europa.

Hvad med simlås og abonnement?

Telefoner hos de udenlandske teleselskaber er ofte SIMlåst, hvilket betyder, at du skal have telefonen oplåst for at kunne benytte et andet simkort i telefonen. Det er bare ikke lige så nemt i udlandet, som det er i Danmark.

Specielt de amerikanske teleselskaber vil helt sikkert ikke være behjælpelig med det, og det kan være overordenligt svært at fjerne SIMlåsen på en iPhone, da Apple konstant laver tekniske krumspring for at forhindre uautoriserende indgreb i telefonen - såsom fjernelse af SIMlåsen.

Man kan heller ikke være sikker på, at teleselskaberne ønsker at sælge en iPhone 4S uden abonnement, da der ikke er noget lovkrav om dette.

Dækker reklamationsretten?

Man kan få store problemer med garanti og reklamationsret, som ikke er det samme i USA og Europa.

Går en iPhone i stykker hjemme i lille Danmark, så skal man ikke regne med, at Apple vil dække omkostningerne til reklamationen, hvis din telefon er købt i USA.

Er telefonen købt indenfor EU, så har du som forbruger dog altid din reklamationsret - uanet hvilket land du bor i.

Snuppet i tolden

Endelig så risikerer man at blive snuppet i tolden, og afkrævet importafgift på telefonen, hvis varen er købt i USA med øje for import til Danmark.

Indenfor EU er det ikke noget problem, men køber man en iPhone i USA, så risikerer man altså at blive stoppet af tolderne i lufthavnen.

Kan det så betale sig?

Der er ingen gode argumenter for at importere en telefon fra USA - med mindre man som “die-hard fan” ikke kan vente de 14 dage ekstra, som det tager, før iPhone 4S bliver lanceret i Danmark.

Kan man få fat i en telefon indenfor EU, så kan det dog måske betale sig... hvis man altså ikke kan vente længere.

Efter hvad vi på Mobilsiden.dk har kunnet grave frem, så sælger Apples butikker i England iPhone 4S uden SIM-lås. Så hvis du ikke kan vente længere, så kan du prøve lykken der.

Hvis du har input til artiklen, er du meget velkommen til at komme med dine guldkorn i kommentarfeltet herunder.

Læs også:
- De første indtryk af iPhone 4S
- Mening: iPhone 4S er ikke en skuffelse
- Hvilke rygter om iPhone 4S var sande?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

18-10-2011 15:01:36

Så kan jeg se at den er kommet på Mobilpriser nu:-) Både GoBlue og andre forhandlere har den:-)

0 0
Sune Hansen 12-10-2011 20:33:41

Hvis man nu vælger at købe sin ip4s over apple store i uk, kan man så godt ændre telefonens menu til at være dansk, eller står det hele på engelsk?

0 0
Jacob 12-10-2011 21:25:06

ja det kan du når mobilen kommer til danmark via itunes :)

0 0
Clemens Byager 11-10-2011 21:50:37

Fejl 1:

Telefoner hos de udenlandske teleselskaber er ofte SIMlåst, hvilket betyder, at du skal have telefonen oplåst for at kunne benytte et andet simkort i telefonen. Det er bare ikke lige så nemt i udlandet, som det er i Danmark.


Det er fuldstændig korrekt, at hvis du køber den gennem et teleselskab (som fx AT&T), så er telefonen låst til pågældende selskab, og det er IKKE på nogen som helst måde muligt at få den låst op uden at jailbreake.

MEN Apple begyndte for et par måneder siden at give kunderne muligheden for at købe den helt og aldeles uden abonnement og binding (ganske som på apple.dk. Priserne lå for iPhone 4 16 GB og 32 GB på hhv. $699 og $799.

Dette bliver dog først muligt med iPhone 4S fra en ukendt dato i november.

http://store.apple.com/us/browse/home/shop_iphone/family/iphone/iphone4s?mco=MjU5MTk4NzE

Går en iPhone i stykker hjemme i lille Danmark, så skal man ikke regne med, at Apple vil dække omkostningerne til reklamationen, hvis din telefon er købt i USA.


Som det allerede er blevet nævnt yder Apple 1 års garanti. Dette betyder at du frit kan indsende din iPhone til Apple, som vil afhjælpe fejlen inden for et år, såfremt det dækkes af garantien (væskeskader og selvforskyldte skader dækkes selvfølgelig ikke - ganske ligesom i Danmark).

Så kan man diskutere, om det ikke kan give problemer efter 1 år. Og der er svaret: "Jo, selvfølgelig kan dét det".

Men først og fremmest er der rigtig mange mennesker, som ikke har deres iPhone i mere end et år (i hvert fald ikke alle gadgets-entusiasterne). Derudover kan stort set alle fejl efterhånden afhjælpes mod betaling, HVIS der skulle opstå problemer.


Hvis man bestiller iPhone over nettet, så kan man godt regne med at skulle betale told af telefonen. Men det forholder sig selvfølgelig helt anderledes, hvis du har købt den ifm. rejse. Der er sandsynligheden for at blive taget jo selvsagt temmelig meget mindre :)

Eftersom dollaren er i lav kurs er der mange penge at hente - Hvis vi antager at iPhone 4S uden abonnement kommer til at koste $699, $799 og $899 for de tre størrelser, vil det svare til at den dyreste kommer til at koste omkring 5000 kroner. Den kommer formentlig til at koste omkring 6300,- uden abonnement herhjemme, så der er næsten 1500 kroner at hente.

Det er klart, at man løber en risiko, men straks at afvise muligheden, som Mobilsiden gør det, er simpelthen direkte dumt og fejlagtigt!

Min personlige anbefaling er, at hvis I får muligheden for at købe en iPhone i USA (fx i forbindelse med en rejse) så gør det! Men det vil næsten aldrig kunne betale sig at købe den på nettet og få den sendt hertil :)

0 0
Johnny K. Olesen 11-10-2011 22:15:41

Hej Clemens

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg fuldstændig har misset punktet med iPhones uden simlås i USA under researchen. Den del skulle selvfølgelig have været med i artiklen.

Jeg takker for tilføjelsen.

Spørgsmålet er bare om det kun er i Apples egne butikker man kan købe ulåse iPhones, og hvor meget i "sales tax", der skal ligges oven i de officielle priser.

0 0
Jacob 11-10-2011 22:25:38

at&t siger selv at de sælger unlock koderne til unlock butikkerne til ca. 10-20 dollars og saa sælger de dem videre til 36 dollars :) jeg kunne se priserne paa unlockerens computer :)

0 0
Clemens Byager 11-10-2011 22:50:43

@ Johnny: Det er kun igennem Apple, at man kan købe den uden simlås.

@ Jacob: Hvor har du den info fra? Der var megen polemik, da Apple begyndte at sælge deres iPhones uden abonnement, da det virkelig var et kærkomment tiltag. Før de introducerede dette, var alle nemlig nødsagede til at købe deres iPhone gennem AT&T (nu også Verizon og Sprint) og var dermed fastlåst til KUN at kunne bruge deres simkort.

Hvis du køber iPhone uden abonnement, men hos AT&T er det stadig ikke muligt at oplåse den - i hvert fald ikke uden at jailbreake den først.

0 0
Jacob 12-10-2011 21:08:05

og at and t sagde til mig garantien ryger ikke når du for den unlocket når der intet jailbreak der er i det. alt de går er at skrive den kode ibd paa mobilen som de køber

0 0
Jacob 12-10-2011 20:38:38

jo man kan saa var i usa i sommers. unlocker køber koderne af at&t som passer specialt til din mobil uden jailbreak...

0 0
Jacob 11-10-2011 21:38:58

hvor for i jeres info fra for det er da noget fia i skriver!

i siger at&t osv. ikke vil hjælpe med at unlocke? Det passer ikke at&t sagde til mig i sommer da jeg købte min samsung infuse ved dem i usa både hvor jeg kunne få den unlocket og hjemmesider hvis jeg ville gøre det selv gratis...

og i apple store i usa siger de alt hvad de sælger har world wide garanti :)

bare en lille rettelse*

0 0
PalleA 11-10-2011 15:53:42

Efter min bedste overbevisning vil jeg fortsat mene at der er tale om en Garanti/Reklamation 6/18 i forhold til købelovens § 77a, stk 3, som omhandler formodningsreglen som siger at køberen, hvis fejlen viser sig indenfor de første 6 måneder, ikke skal bevise, at fejlen var til stede på leverings-tidspunktet.

Når det så er sagt så synes jeg fortsat at det er noget sludder at man ligefrem anbefaler at man IKKE køber ting i USA baseret fordi at apple derved ikke vil yde worldwide garanti (dette er faktuelt forkert da jeg jeg har en kollega som sider ved siden af mig som har købt en MBA på amazon hvor han uden problemer fik et CASE-ID hos Apple og som efterfølgende har indleveret den hos Humac til reparation).

At der kan være issues omkring at 4S er låst og at det kan være svært at fjerne denne simlås er en helt anden sag.

0 0
Johnny K. Olesen 11-10-2011 17:06:48

Hej PalleA

Hvis du køber varer udenfor EU, så er de danske reklamationsregler ikke gældende. Køber du en vare indenfor EU, så gælder danske (EU) regler.

Bemærk venligst, som jeg påpeger i artiklen, at Apple ikke er underlagt dansk reklamationsret, såfremt man vælger at købe en telefon i USA. Dermed ikke sagt at Apple ikke tilbyder en garanti - hvilket de gør. Men denne garanti er IKKE underlagt dansk reklamationsret, og ved eventuelle juridiske tvister, så er det mere end tvivlsomt om f.eks. forbrugerklagenævnet ønsker at behandle sagen, da produktet er købt udenfor EU.

Bemærk venligst at vi ingen steder i artiklen, har nævnt Apples garanti. Men husk dog på, at Apples garanti kun er ét årig - og at den ikke har noget med den danske reklamationsret at gøre.

0 0
PalleA 11-10-2011 13:31:33

Jeg er skam godt klar over at loven i Danmark siger 6 måneders Garanti og 18 måneders reklamation. Apple har så valgt at ændre dette til 1 års garanti og det er egenligt ganske "flot".

Forskellen på Garanti og reklamation er at på Garantien skal leverandøren bevise at køberen har behandlet varen forkert, og ved reklamation skal køber bevise at fejlen ikke skyldes forkert brug/håndtering.

Det ændrer dog ikke ved at apple har en worldwide garanti og at sige at det er "farligt" at importere en telefon eller andet apple udstyr fra USA er direkte usandt/forkert.

0 0
Johnny K. Olesen 11-10-2011 14:15:12

Hej igen

Det er så ikke helt korrekt.

Garanti og reklamationsret er to forskellige størrelse, som ikke har noget med hinanden at gøre. Der er ikke noget, der hedder 6 måneders garanti jf. Europæisk forbrugerlovgivning (og dermed også dansk lovgivning). En garanti er noget, som sælger (eller producent) kan stille køberen i udsigt ved indgåelse af køb. En garanti er altså noget som ligger udover reklamationsretten. En garanti er IKKE det samme som reklamationsret - en garanti SKAL give forbrugeren større beskyttelse end reklamationsretten, når vi taler om europæisk garanti. Garanti udenfor EU kan være helt andre ting, men skal ikke forveksles med garanti i Danmark (eller EU).

- "Forskellen på Garanti og reklamation er at på Garantien skal leverandøren bevise at køberen har behandlet varen forkert"


Dette afhænger af hvilke krav som garantistilleren (ofte sælger) stiller ved købets indgåelse. Det er grantistilleren frit for at stille mere eller mindre (u)rimelige krav til køberenfør garantien træder i kraft.

"...og ved reklamation skal køber bevise at fejlen ikke skyldes forkert brug/håndtering."


Dette er en klassisk misforståelse af reklamationsretten. Vi taler her om formodningsret og stærk/svag part. Ved reklamationer inden for de første 6 måneder formodes varen altid at have været defekt ved købstidspunkt med mindre sælgeren (den stærke part) kan bevise, at produktet er anvendt forkert/misbrugt.
Efter de første 6 måneder er det købers ansvar at bevise, at fejlen på produktet var til stede på købstidspunktet. I en lang række tilfælde er retspraksis dog, at sælger skal bistå (hjælpe) køber med undersøgelse af varen (fejlfinding) - specielt når der er tale om teknisk-komplicerede produkter.

0 0
PalleA 11-10-2011 12:19:58

"Går en iPhone i stykker hjemme i lille Danmark, så skal man ikke regne med, at Apple vil dække omkostningerne til reklamationen, hvis din telefon er købt i USA."

Apple har da worldwide garanti, så det kan da ikke passe ???!!!

0 0
Jinxz 11-10-2011 14:53:50

Ofte får du "World Wide" garanti på amerikanske produkter, men det er som regel en "travelers" garanti. Dvs. du skal være bosidende i USA.

Jeg ved ikke om det er det samme med Apple (jeg ejer ingen Apple-produkter), men det kunne tænkes..

0 0
Johnny K. Olesen 11-10-2011 12:57:32

Hej PalleA. Husk at der er forskel på reklamationsret og garanti.

Apple har nogle regler omkring 1 års garanti (i hele verden), men ikke omkring de to års reklamationsret, som kun er gældende indenfor EU.

Der er endvidere nogle krav som skal man skal være opmærksom på vedr. den 1 års garanti.
http://store.apple.com/Catalog/uk/Images/worldwidewarranty.html

0 0
Mathias Hansen 11-10-2011 10:43:38

Jeg købte 4'eren fra UK sidste år, og har igen forudbestilt 4s'eren fra UK i år, det plejer at være problemfrit, men en smule dyrere en fra DK.

Bemærk! Køb IKKE fra USA da det ikke er muligt at få sim unlockede iPhone 4s'ere før om et halvt års tid. Det er derimod at købe sim unlockede iPhone 4s'ere fra både UK og tyskland.

0 0
Martin Laursen 11-10-2011 09:43:11

Jeg så i USA at hvis du har en iPhone 4 (eller en 3GS) fra AT&T, så er det slot hvor man tager simkortet ud gemt væk og man kan derfor ikke skifte simkort med mindre at man piller mobilen fra hinanden - og så ryger garantien sikkert.
Så pas på derude inden at man importere.

0 0
Martin Pagh Ludvigsen 11-10-2011 23:11:14

Det er ikke korrekt. Jeg har en iPhone 4 fra AT&T og min kone har en 3GS fra samme sted. Der er almindelig adgang til simkortet, præcis som på de europæiske modeller. Verizons iPhone 4 er en anden sag, da er en CDMA model og derfor slet ikke har noget simkort

0 0
Daniel 11-10-2011 09:34:47

Nu er det jo sådan at den også kommer til tyskland her d. 14 oktober, og da man kun kan forestille sig, at alle sprogene er lagt i telefonen fra start, kan jeg ikke se hvorfor i vil helt til usa eller england, når man kan købe den lige over grænsen.

0 0
Carsten 11-10-2011 09:33:34

Jeg har god erfaring med at købe i UK, jeg købte IP4 da den kom, den var billiger og der er bedre service når den går i stykker. Det var lidt svært at få fat i den rigtige person hos Apple DK, men da jeg fik fat i ham og fortalte ham om problemet, så kom UPS og hentede min telefon dagen efter, og 2-3 dage sener fik jeg en ny med UPS - det er sku da service! ;-)

0 0