Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Slagsmålet mellem Apple og Samsung fortsætter

Slagsmålet mellem Apple og Samsung fortsætter

Apple er endnu en gang på krigsstien og forlanger salgsforbud mod over 20 Samsungtelefoner - som ikke længere sælges

Det kunne lyde som plottet i en Kafkaroman, men er situationen i Californien lige nu. Apple har, efter først at være blevet afvist, nu igen fået lov til at ansøge om et forbud mod omkring 20 forskellige mobiltelefoner fra Samsung, selvom ingen af dem længere er til salg i USA.



Dette sker som en udløber af patentsagen fra 2012, hvor Apple blev tilkendt en erstatning, som endte med at blive imponerende $930 mio.
Siden har Apple forsøgt at få gennemtrumfet et salgsforbud mod omkring 20 modeller, som krænker deres ophavsret. Men da sagen har taget så lang tid, så er ingen af modellerne længere til salg…


Dette bekymrer dog ikke Apple, som stadig ønsker rettens medhold i deres anklage. Dette ville nemlig danne grundlag for yderligere sagsanlæg, da man er af den holdning, at Samsungs nye produkter er identiske med de gamle - blot i ny indpakning og nye farver.


Hvis retten giver Apple medhold, så kan man med afgørelsen og ny bevisførelse i hånden f.eks. få standset Samsung Galaxy S III, såfremt man kan påvise, at den ikke adskiller sig markant fra Galaxy S II. Man vil med andre ord kunne standse ethvert Samsung produkt, som indeholder teknologi, der er på listen over patentrettigheder der tidligere er blevet krænket.


Apple har dog ikke tænkt sig at stoppe her. En ny retssag ser dagens lys til marts, hvor Samsung igen skal lægge ryg til Apples anklager om brud på patentrettigheder. Denne gang er Galaxy S III og Galaxy Note med på listen, og begge firmaer, som har brugt enorme summer på advokater, kan igen begynder at underskrive sagførerchecks i endnu en langvarig sag.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Androidlover 29-12-2013 19:59:30

fedt

0 2
29-12-2013 15:06:07

Jeg er blevet så træt af at høre at de to parter konstant lægger sag an mod hinanden for det ene og det andet, at jeg nu skiller mig af med min nuværende telefon og køber en LG mobil i stedet. Det er det eneste de to mobil-giganter i sidste ende får ud af det her....at kunderne bliver trætte af at høre om deres konstante slagsmål, at de ikke gider købe deres telefoner mere.
Nu har LG frigivet et par telefoner der for alvor kan tage kampen op med de andre spillere på markedet.

3 2
zzup 01-01-2014 12:43:13

Er sjovt argument.. Mon ikke at alle firmaer sagsøger forskellige andre firmaer..

Du kan jo heller ikke købe en LG så, for LG sagsøger Samsung..

http://news.cnet.com/8301-13578_3-57521269-38/samsung-hit-by-oled-patent-lawsuit-from-lg-display/

Du får et svært liv, hvad bliver det næste, du vil ikke købe en bil hvis de sagsøger en anden bilproducent? du vil ikke købe TV, Radio, brændstof, internet hvis de sagsøger et andet firma?

2 0
zzup 01-01-2014 14:32:37

Nokia kan du heller ikke købe:
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nokia-far-stoppet-salg-af-htc-i-tyskland,lid.30120/

2 0
TF 29-12-2013 15:29:13

Du kunne også prøve WP det er ikke så skidt en da :-)

3 3
29-12-2013 16:42:19

Det kunne også være en mulighed :-)

4 0
zzup 29-12-2013 13:34:27

Det er næsten som at læse EB Nationen :)

5 1
TF 29-12-2013 15:03:28

Ja det er tæt på :-)

1 6
TF 29-12-2013 18:25:36

Nu har vi så også fået like/disslike system som dem og folk er så stolte fordi de har trykket disslike for så er man sej :-D

2 12
Mirzad 29-12-2013 18:33:05

Var du ikke smuttet?

10 2
TF 29-12-2013 18:40:38

Jeg smutter aldrig om du og dine fanboy venner nok så gerne vil så får i aldrig mig drevet væk, jeg ved bare godt hvornår jeg spilder min tid så jeg dropper vores lille hygge skænderi og jeg tror faktisk også at alle andre herinde er glad for ikke at skulle se på det.

1 9
Mirzad 29-12-2013 18:43:45

Hahahahaha...du sagde ellers farvel?
Nej...Thomas...nej...du må ikke droppe det..vi har brug for dig. :)

9 2
TF 29-12-2013 19:23:10

Kan du ikke læse ? Vis nej så lær det før du spiller smart i en diskution og vis ja så er du jo helt tilgrin på grund af det jeg skrev før det der tydeligt forklare hvorfor jeg har gjort som jeg gjorde :-)
Men som jeg skrev før så tror jeg ikke folk gider se os skændes om noget der er helt off topic og ligegyldigt så pænt nej tak til din invitation til at skændes videre her fra.

1 11
Mirzad 29-12-2013 20:49:38

Jamen søde Thomas, som sagt bør du tænke før du lukke alt mulig l**t ud. :)
Om hvem er til grin i denne diskussion, lade vi andre om! men det er tydeligt.. ;)
Er det så rigtig farvel denne gang??

6 2
Mirzad 29-12-2013 20:52:33

Spøg til side Thomas F..
Skal vi aftale at jeg holder op med at spille smart, og du holder op med at spille dum?? :)

11 2
Marcus Nielsen Nørgaard 28-12-2013 23:49:52

Det er åbenbart lettere for appel at se bagud end fremad...
Måske derfor at de ikke er kommet længe med deres egen udvikling.

12 10
TF 28-12-2013 23:16:15

Skal vi se hvor mange anti apple indlæg samsung/android fansne kan komme op på denne gang :-)

4 29
Mirzad 29-12-2013 03:58:45

Hvorfor overrasker det ikke mig længere at se Thomas F dukke op så snart der er står Samsung i artiklerne.. :)

24 2
TF 29-12-2013 12:33:22

Mirzad det er vel lige så meget en apple artikkel og hvorfor overrasker det ikke mig at dig og dine venner overfalder mig med det samme har mit indlæg ramt rigtigt ;-)

2 20
Mirzad 29-12-2013 14:50:06

Hehe..Thomas f(jols)
Mig og mine venner?hvem er mine venner vil jeg gerne høre..bare fordi min mening er tættere på andres end din, gør dem ikke nødvendigvis til mine venner. Det kan være det er sådan du finder dine venner..altså du bliver kun venner med dem der forguder Apple og hader Samsung. :)
Bare til din Info: jeg sidder med min iPad Air (ja, den er lavet af "Apple") og følger med i debatten. Min smartphone er dog en Galaxy S4. Så jeg er ikke nogen hardcore fan..hverken Apples eller Samsungs.

18 3
TF 29-12-2013 15:05:22

Hvad er du 5 år tal dog pænt.

2 20
Mirzad 29-12-2013 15:44:33

Hehe...se hvem taler om at "tale pænt".
Jeg måtte prøve tale som 5 årig til dig, siden du gang på gang bevist at du ikke kan følge med i voksnes kreds. :)
Kan du forstå det? Ellers skal jeg prøve 3-årig versionen? ;)

15 3
TF 29-12-2013 16:50:18

Jeg svare dig gerne fremover så længe du taler pænt og dropper dig barnlige pjat.

2 15
Mirzad 29-12-2013 17:15:58

Jeg vil rigtig gerne være fri for dine "svar", så for min skyld må du meget gerne undlade at svare. :)
Jamen du forstår jo ikke andet end barnlige pjat..det er jo den vej du kommunikerer. ;)

14 1
TF 29-12-2013 17:31:04

Vis du ikke vil have svar hvorfor skriver du så til mig ;-)

1 16
Mirzad 29-12-2013 17:37:55

Fordi jeg hygger mig. :D du kan bare lade være med at svare hvis du ikke kan lide det. Nå...nej,det kunne du ikke lade være med læste jeg..

13 2
Thomas Larsen 29-12-2013 17:17:16

Det skal du ikke regne med, vi troede ellers vi var sluppet fri fra ham sidste gang han lovede ikke at diskutere med os længere, men fristen var vel for stor for ham :(

12 2
TF 29-12-2013 17:32:38

Jeg troede også jeg var sluppet for dig men igen er glade så.

Og hvem er vi/os du hentyder til ?

1 15
Mirzad 29-12-2013 17:25:30

Det vil være lidt øv, på den anden side har vi jo brug for lidt underholdning..

14 1
TF 29-12-2013 17:33:15

Den for vi jo masser af fra dine indlæg :-)

1 15
Mirzad 29-12-2013 17:35:52

Lige pt. er det dig der er klovnen her..smil du bare videre :D

14 1
Thomas Larsen 29-12-2013 09:43:00

Han har desværre ualmindelig svært ved at feje for egen dør først :)

Nu var der såmænd ingen anti-apple indlæg i den ellers oplagte nyhed for et par dage siden, det er nok, som han muligvist ikke forstår, fordi nyheden ikke var værd at kommentere.

Men det er klart, når nyheden er værd at kommentere så er det fordi vi er anti-apple, android fans, osv.

Thomas F er bare højmålet af neutralitet :)

(PS: Siden jeg ved Thomas F ikke kan forstå sarkasme, så er sidste del af indlægget indeholdende sarkasme)

20 3
TF 29-12-2013 12:35:40

Uhhh larsen er du tilbage igen :-)

Jeg påstår ikke jeg er neutral, er du ?

1 15
Thomas Larsen 29-12-2013 13:44:22

Uden at komme ind i en forlænget psykologisk debat du alligevel ikke kan følge med i, så er det korte svar ja.

Jeg har ingen forudindtaget holdning til emnet, det samme kan dog ikke siges om dig.

16 2
TF 29-12-2013 13:56:20

Helt sikkert :-)

1 13
Claus Jul Larsen 29-12-2013 11:52:53

Thomas F er en Apple fanboy som er offer for Apples rå kapitalisme - det her handler om at sælge endnu flere iPhones selv om de forlængst er sakket bagud af konkurrenterne. Hvad gør man så? Sagsøger dem! Thomas, du må da erkende, at det er lidt pinligt det Apple gør? Eller kommer du med endnu en fornægtelse?

15 3
TF 29-12-2013 12:52:47

Så har apple vist ramt ved siden af med mig for jeg har ikke engang en iphone, jeg er pt på WP og har haft masser af android mobiler :-)

Det er sådan firmaer gør når et andet er taget med fingrene i kagedåsen, samsung havde gjort det samme vis det var omvendt, var det mit firma samsung havde kopieret havde jeg også gjort det samme, havde du ikke ?

1 16
Mirzad 29-12-2013 14:39:15

Du har engang ikke en iPhone?
Som du går så hårdnakket og forsvarer Apple, har jeg svært ved at tro på det.

17 2
TF 29-12-2013 15:12:54

Jeg lyver ikke så det kan du roligt regne med, men som dig har jeg da en ipad så lidt apple er der tilbage :-)

1 13
Thomas Larsen 29-12-2013 15:01:29

Jeg mener den officielle historie er at han tidligere ejede iPhone som primære smartphone, nu ejer han Windows Phone som hans primære smartphone.

Men det er dog tilsvarende argumentet at sige man ikke er racist fordi man har en ven med anden hudfarve :)

13 2
TF 29-12-2013 15:18:41

Igen udtaler du dig om ting du intet ved noget om, jeg har 2 WP mobiler, venter på 1520'eren og har ingen apple eller android mobiler.

1 14
Thomas Larsen 29-12-2013 15:32:11

Intet du skrev der modstrider min historie :)

12 3
TF 29-12-2013 15:38:47

Så siger vi det :-)

1 11
Mirzad 29-12-2013 15:48:21

Gad vide hvordan det ville se ud "hvis han nu havde en iphone"!

15 2
TF 29-12-2013 16:51:54

Ikke andreledes jeg lader ikke mine egendele påvirke mine holdninger og meninger.

1 15
Mirzad 29-12-2013 17:19:59

Lol...hahahaha..du redede min aften Thomas F..sikke en selvmål..du har indtil næste uge til at læse din indlæg igen og igen..og så lære at tænke før åbne munden.. :D

12 1
Thomas Larsen 29-12-2013 17:04:47

Nej lige præcis derfor er din ejendele ikke relevant for om du er en Apple Fanboy eller ej.

Men hvorfor mener du det er relevant at pointere hver gang at du ejer diverse ikke-Apple telefoner nu når du endelig har forstået det ikke har nogen betydning?

11 1
TF 29-12-2013 17:21:46

Fordi jeg ved at folk som dig og dine venner lader jer styre af jeres egendele og det derfor er nemmere for jer at forstå vis man bruger den forklaring, men ok vis i så gerne vil sætte en etiket på folk så bare kald mig en apple fanboy de lader også til at være en glad flok og ikke hadfyldte og bitre som android fanboys, men så er det jo også helt ok jeg kalder jer hvad jeg vil ikke ;-)

1 15
Mirzad 29-12-2013 17:31:39

Stakkels dreng...det er endnu ikke gået op for ham, at det er ham selv der har sat "etiketten" på panden! :D

14 2
Thomas Larsen 29-12-2013 17:27:14

Du ved ikke særligt meget hvis det er hvad du tror hvertfald :)

12 2
TF 29-12-2013 17:36:45

Jeg kunne sige det samme om dig ;-)

Men nu har jeg vist hygget mig med android fanboysne længe nok kan i hygge jer med jer selv, pænt farvel :-)

2 14
Mirzad 29-12-2013 17:40:28

Nej...du kan ikke sige det samme om ham..desværre.
Jamen tak for underholdningen..huske at skifte kostume og have den klar til næste gang. :)

13 1
Thomas Larsen 29-12-2013 13:37:14

Nej, de fleste voksne mennesker er overstået "Det er mit" stadiet og har lært at dele :)

Det handler dog ikke om kopiering, det handler om en markant markedsfører at kvæle konkurrencen, med den moralske undertekst at det er det "rigtige" fordi Samsung "kopierer", ganske vist som anti-piratgrupper også har en fetish for at kalde kopier for tyveri, samt have finansielle tab der er så umulige at hvis de var sande så ville de have et negativt antal af ansatte.

Alle kopierer, selv hvis du faktisk gider at læse afgørelsen for den store sag igennem, så er hovedpunkterne jo faldet til jorden, og man vedhæfter sig nu at de største argumenter for at Apple vinder er: kvantiteten af beviser(Og ikke reelt kvaliteten) og besøg fra en mand hvis jobtitel er at vildlede, samt om noget bor et stenkast fra sagen kontra Samsung's halvvejs på den anden side af kloden.

Det handler om markedskontrol, og det er da om noget så åbenlyst nu når de vil argumentere at nærmest alle fremtidige modeller kan de facto afgøres som værende kopier af den tidligere model og ergo også kopier af de patenter som Apple mener Samsung forbrudte sig imod.

Det handler om at vinde en krig over Android, ikke hvad der er rigtigt eller forkert, så meget har Steve Jobs allerede selv indrømmet.

10 2
TF 29-12-2013 14:02:13

Tror du virkelig at android flokken ikke også ønsker at fjerne apple og for den sags skyld WP/MS og som apple er parat til at gøre hvad der skal til for at det lykkes ?

1 13
Thomas Larsen 29-12-2013 14:59:55

Muligvist, men i så fald har jeg ikke set dem forsøge endnu :)

Nokia gik efter Apple fordi de mente det truede deres monopol fordi smartphones blev hvermandseje.

Apple gik efter HTC fordi de med billige Android enheder til ca. halv pris virkelig begyndte at indtage sig på markedet.

Nu sidder de på markedet, og jeg ser ikke ligefrem hverken Google eller nogle af dets OEMs være triggerhappy efter hverken Apple eller Microsoft.

Så kan du jo påstå det er fordi de ikke har noget at være triggerhappy med, tjae, Google har også domineret Søgemarkedet med flere patenter, stadigvæk ikke benyttet dem til at kvæle hvad smule konkurrence der så er.

Til forskel ser man tydeligt opførelsen fra de andre firmaer:

Nokia sagsøger den konkurrent der gør deres liv hårdest, da de opdager de ikke skulle have spøget med Smartphones popularitet.

Apple sagsøger den konkurrent som indtil for ikke så lang tid siden var den store Android-konge.

Apple sagsøger så Samsung da de så gik hen og blev Android-konge.

Microsoft forsøger at kommet ind på markedet da Windows CE/Mobile ikke rigtigt passer ind i Smartphone alderen mere, udgiver et par enkelte telefoner med en mere touch-venlig version af Windows Mobile, inden de får udviklet en mere permanent midlertidig løsning (WP7).

Her er Microsoft ret smarte og bruger deres patent-trolleri til at betale for biksen indtil de kommer med en mere kompetent afløser (WP8) HTC er en af de store firmaer de fik til at licensere nogle patenter der primært har grobund i deres monopol marked, men de gik reelt set efter Open Source som helhed end Android alene.

Google har hidtil (pånær et søgsmål de arvede fra Motorola) holdt sig helt væk, de andre firmaer er sådan set med i det alene på grund en kædereaktion originalt startet af Nokia. Undtagelsen er Oracle som sikkert nu ægrer sig over at de ikke kunne tjene kassen på opkøbet af Sun Microsystems, ved at gå efter Android styresystemets hjerte. (e n sag som de tabte)

Der er sådan set ingen Android OEMs der indbyrdes har kæmpet, på trods af du påstår det burde være tilfældet.

Det er først nu Google sådan set bliver involveret, på basis af nogle patenter Apple, Microsoft og et par andre firmaer har opkøbt, hvorimod Google primært brugte deres opkøb af patent til forsvar af lige netop denne form for patent-misbrug.

11 2
TF 29-12-2013 15:23:16

Nej de har ikke forsøgt i nu men det er nok fordi de ikke har noget at skyde med efter apple og MS, men når de får så kommer de ind i kampen ;-)

1 13
Thomas Larsen 29-12-2013 15:26:19

Det har de jo så, det var jo derfor jeg bragte søgeteknologierne ind i kampen så du netop ikke kunne tro du kunne slippe med den tamme argumentation :)

De købte jo også patenterne fra Motorola, at de så endte med ikke at "være noget værd" ændrer jo ikke på at de mente de var.

Så du tager fejl på begge fronter :)

10 2
TF 29-12-2013 15:40:12

Ja ja larsen har altid ret jo :-)

1 10
Thomas Larsen 29-12-2013 16:11:23

Det er da utroligt du så ikke tager ved lære siden du mener jeg har ret.

10 2
TF 29-12-2013 16:53:37

Og så nedgøre du mig for ikke at kunne forstå sarkasme, flot larsen :-)

1 12
Thomas Larsen 29-12-2013 17:06:38

Kan se jeg skal til at indføre en advarsel ved hver post :)

Men det ændrer jo ikke på at dit eneste svar til en dybdegående nærmest a4 side af saglig argumentation bare bliver fejet af med en one-liner "Du har ret, jeg får fred".

Hvornår begynder du at bringe den saglige diskussion på bane som du påstår du er i stand til længere oppe?

9 2
TF 29-12-2013 17:25:25

Vi har prøvet at diskutere sagligt så mange gange og det ender på samme måde vær gang, du bliver sur fordi du ikke kan få ret og sviner mig til med ting der intet er i, dog er du jo startet med det allerede fra start denne gang så vi er vist færdige.

1 13
Thomas Larsen 29-12-2013 17:29:14

Jeg husker ikke en eneste saglig diskussion med dig :)

Det er nærmere dig der bliver sur, jeg morer mig bare og bliver sarkastisk :D

Måske du kunne spørge dig selv hvorfor det er dig der starter ud med den usaglige android fanboy lort og hvorfor det ikke er dig der kommer med en A4-side af argumentation for at understøtter dit synspunkt, det har hvertfald aldrig været sådan at du gjorde netop det.

10 2
Peter Frederiksen 29-12-2013 14:50:34

Jo, via produkt konkurrence og udvikling, men ikke ved at misbruge retssystemet som Apple gør det....

9 1
Thomas Larsen 29-12-2013 15:13:49

Ja det er ganske ærgeligt, forhåbenligt er det en trend vi snart for dræbt.

Microsoft, Oracle, og andres kamp igennem FairSearch er dog katastrofal hvis de begynder at komme igennem med noget af det nonsens de smider i hovedet på vores stakkels EU folk.

6 1
Peter Frederiksen 31-12-2013 13:30:52

Tror nu ikke Fairsearch kommer igennem med deres BS, da deres argumentation er skudt ned, i forhold til android...

http://goo.gl/YqNN3
Samt HTC ONE

"Nokia anklager derudover Google for at have insisteret på fjernelsen af apps, der konkurrerede med Googles egne. Koalitionen, som går under navnet FairSearch, tæller blandt andet Microsoft, Oracle og Expedia."
http://goo.gl/QLmUH

Og TripAdvisor er også med i Fairsearch og "Desværre" er deres App, bloatware i flere Samsung flagskibe Devices, som ikke kan slettes uden root....
Samt har Samsung deres egen App store (Play), S-browser (Chrome)og S-voice (Now) og deres S-Cloud services er delvis baseret på Dropbox (Gdrive/Foto), Flipboard (Aktuelt/Bladkiosk), ChatOn (Hangouts)

Så der ikke hold i NokiaSoft/fairsearch beskyldninger, hvilket jeg syntes at Samsung, HTC og Facebook tydeligt beviser.

0 0
Per 28-12-2013 19:31:54

Viser bare endnu engang, hvor latterlig Apple er. Håber snart at EU vil stoppe at Apple kan sælge deres mobiler, nu de ikke opfylder de krav alle producenter incl. Apple selv har skrevet under på. Apple er og bliver et firma som åbenbart kan få medhold i at stjæle andres opfindelser. Selv deres produktnavnene, Iphone eller Ipad er stjålet fra andre producenter.

15 7
Tommy 28-12-2013 18:07:01

Det er bare sådan Apple tjener penge.. De mister marked og pengene skal jo komme ind på den ene eller anden måde :o)

6 6
Claus Jul Larsen 28-12-2013 17:37:25

Hold da op - Apple må føle sig truet! Jeg har en Nexus 5 og den er på mange måder langt foran iPhone 5S - Så min Nexus 5 bliver snart offer for atomkrigen som min Galaxy Tab 10.1 var for et par år siden. STOP dog - I har succes med jeres iPhones og det er sund med konkurrence, men det kan Apple åbenbart ikke tåle...

13 7
Da Nizzel 28-12-2013 18:56:38

Alt efter hvilken side af hegnet man står på, så er konkurrence godt, men monopol bedre =)
For brugernes side, så kan jeg kun give dig ret, for om det er iphone eller android brugere så er konkurrence rigtig godt.

8 1
Kloge Aage 28-12-2013 16:32:03

Det er vel i tråd med Jobs udtalelse, om at han ville føre atomkrig mod Android. Men det må vel stoppe på et tidspunkt, nu hvor det snart er Apple der halser efter, på de fleste områder.

13 7