Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Slut med kæmpe SMS-regninger

Slut med kæmpe SMS-regninger

Nu sættes der en stopper for chok-regninger på flere tusinde kroner for konkurrencer og tjenester købt via SMS.

Et par hurtige klik på mobilen kan betyde, at regninger på op til flere tusinde kroner kommer væltende hver måned. Men nu skal det være slut, mener Forbrugerombudsmanden, der har fået teleselskaberne til at påtage sig et ansvar.

Problemet opstår, når en mobilkunde fx. deltager i en konkurrence, hvor man samtidigt bliver tilmeldt en løbende udgift. Det er ikke ualmindeligt, at en hurtig konkurrence i et TV-spot giver indtryk af fx. "5 kroner" - men virkeligheden er, at det er 5 kroner pr. spørgsmål, og modtager flere spørgsmål om dagen.

Også børn har været i SMS-fælden ved køb af spil eller virtuelle mønter i onlinespil.

Nye regler efter sommer

Landets fire største selskaber TDC, Telenor, Telia og 3 har alle givet tilsagn overfor Forbrugerombudsmanden, og forpligtet sig til at indføre automatisk forbrugskontrol for de overtakserede SMS-tjenester.

Fra 1. september 2010 skal teleselskaberne udsende en advarsels SMS, når månedsforbruget af SMS-tjenesterne overstiger 250 kroner. Overstiger forbruget 750 kroner på én dag bliver mobilen automatisk spærret for disse tjenester. Telia har allerede nu indført ordningen.

- "Vi har set useriøse udbydere af indholdstakserede tjenester, der vildleder, og mangelfulde oplysninger der får brugeren af telefonen til at foretage en handling, der medfører, at der sendes en regning. Kunden er ofte på herrens mark, når den opdager, at udbyderen driver virksomhed fra udlandet", siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Teleselskaberne har også forpligtet sig til at behandle kundeklager og at tilbagebetale beløb, der er blevet opkrævet, efter brugeren har benyttet sin fortrydelsesret.

Link:
 - Læs aftalen mellem teleselskaberne og Fobrugerombudsmanden

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jesper Søgaard 26-02-2010 09:36:09

Jeg forstår ikke hvorfor teleselskaberne skal påtage sig dette ansvar? Ja - der findes mange sms-tjenester af tvivlsom karakter, men kunderne bør simpelthen være mere opmærksomme og kan børn ikke styre/gennemskue sms-tjenesterne så må forældrene jo tage over eller helt lade være med at bruge dem. I alle de sms-konkurrencer jeg har set står der da nok informationer til at kunne tage en fornuftig beslutning. Forbrugerombudsmanden prøver bevidst at fordumme kunder. Det er vildt uheldigt for kan man ikke tage stilling til en sms-tjeneste eller et mobilabonnement, hvordan hulen skal man så kunne klare sig i livet?

Generelt synes jeg faktisk at telebranchen bliver stillet over for mange helt urimelige krav til markedsføring mv..

0 0

Om brug af cookies