Smart fidus kan koste dyrt på mobilregningen. Flere i branchen er skeptiske

Bruger du ikke hele minimumsforbruget på dit abonnement, kan op til 50 % af beløbet overføres til din bankkonto, lover et firma.

Smart fidus kan koste dyrt på mobilregningen. Flere i branchen er skeptiske

Et firma tilbyder mobilkunder, at refundere op til 50 procent, af deres ikke forbrugte minimumsforbrug på mobilabonnementet. Kunden skal blot sende en overtakseret sms, med information om hvilket beløb, der skal overføres til Smsxtra.dk. Selskabet vil så efterfølgende udbetale pengene.

Mobilsiden.dk har talt med en række teleselskaber, der kalder Smsxtra.dk en "smart fidus", da kunderne ofte vil stå med en ekstraudgift fremfor en udbetaling.

 – "For vores kunder giver det på ingen måde mening, da overtakserede sms’er ikke kan indgå som minimumsforbrug. Det står i vores abonnements-betingelser" lyder det fra Rune Fick Hansen i Telia. Resultatet er, at kunden takseres for resten af sit minimumsforbrug og udgiften til den overtakserede besked lægges oveni.

 – "På bundlinjen betyder det, at kunden i et regnestykke med 300 kroners minimumsforbrug ender med de 300 i udgift jf. abonnementet, plus f.eks. 100 kroner til Smsxtra.dk, som der refunderes 50 procent af. Altså en regning til kunden på omkring 50 kroner, og ingen besparelse", advarer Rune Fick Hansen.

Sonofon ryster også på hovedet.
 – "Man kan ikke bruge denne tjeneste i forbindelse med vores produkter, da vi overfører overskydende MMS, SMS’er og taletid til næste måned", siger pressechef Peter Glüssing. Smsxtra.dk skilter ellers på hjemmesiden med udbetalingseksempler fra netop Sonofon.

Selvom Smsxtra.dk ikke er en brugbar løsning for Sonofons og Telias kunder, kan abonnenter hos Teleselskabet 3 godt anvende tjenesten. Pressechef Stine Green Paulsen bekræfter, at 3’s kunder godt kan have overtakserede sms-beskeder, som en del af minimumsforbruget. Landets største teleoperatør TDC oplyser, at også deres kunder kan anvende tjenesten på lige fod med f.eks. ringetoner eller en nyhedstjenester.

Smsxtra.dk erkender, at ikke alle abonnementer bliver en god forretning for mobilkunden, hvis tjenesten benyttes.

 – "Vi er i gang med at undersøge de forskellige abonnementer nærmere. Derefter vil der komme en liste op på hjemmesiden. Efter Mobilsiden.dk’s henvendelse har vi ændret det, så kunden kun kan vælge de abonnementer, vi er 100% sikre på", siger Kristian Schiltmann – som er den ene af de to indehavere af tjenesten.

blank, faktabokse, fuld bredde
Sådan virker Smsxtra: Har kunden et minimumsforbrug på 300 kroner om måneden, men kun bruger de 200, kan op til 50 procent af de sidste 100 kroner udbetales til bankkontoen – altså svarende til 50 kroner. Årsagen til, at der kun udbetales op til 50 procent er, der i forretningsmodellen er mange, som tager en bid af kagen. Det vil sige teleselskaberne, moms, sms-udbyderen og Sms-ekstra,  hvis fortjeneste udgør cirka 3 procent.

Smsxtra.dk ses efter

Telebranchen har en række meget strenge regler vedrørende overtakserede sms-beskeder. Af den såkaldte Rammeaftale fremgår det, at der som udgangspunkt altid er fortrydelsesret på 14 dage, med mindre kunden aktivt fraskriver sig retten.

Smsxtra.dk oplyser på hjemmesiden, at der ingen fortrydelsesret er. Kunden skal dog ved oprettelse, sætte kryds i at betingelserne for brug accepteres – herunder at fortrydelsesretten bortfalder. Alligevel vil formanden for indholds- og betalingsgruppen under Telekommunikations-industrien tage sagen op

 – "Det er klart, at vi nu vil tage et kik på tjenesten, og vurdere om Rammeaftalen er overholdt, ligesom vi gør ved alle andre henvendelser om tjenester på markedet", siger Martin Salomon til Mobilsiden.dk. Han gør det klart, at brachen er meget opmærksomme på både eksisterende og nye tjenester. Han bakkes op af Hardwired, der leverer sms-løsning til Smsxtra.dk, som også vil se tjenesten nærmere efter.

Kristian Schiltmann fra Smsxtra.dk vil også se på sagen
 – "Jeg vil undersøge reglerne igen, vi kan jo have taget fejl. Men vores udgangspunkt er, at Rammeaftalen skal overholdes".

CBB: Vi lukker for tjenesten

 – "Jeg synes tjenesten fremstår useriøst markedsføringsmæssigt. Måske fungerer tjenesten, måske ikke, men under alle omstændigheder er det endnu et kompliceret og ugennemskueligt tiltag overfor mobilkunderne, der efterspørger det modsatte – nemlig enkelthed", siger direktør i CBB Mobil, Lars Asger Petersen.

Han oplyser, at CBB Mobil er i gang med at blokere for Smsxtra.dk.
 – "Når vi giver vores kunder enkle og billige tilbud såsom bonus sms’er eller taletid, skal det ikke kunne udnyttes på denne måde. Derfor ser vi netop nu på, hvordan vi kan blokere for tjenesten", siger Lars Asger Petersen.

Ifølge Smsxtra.dk har de 330 brugere af tjenesten.

Efterfølgende om sagen

Der blev releativt hurtigt pustet nyt liv til historien. Steen Jørgensen kørte videre med bolden. 17/9/2021 kom den efterfølgende historie med nyheden; CBB Mobil vinder to kundeservice-priser – Artiklen kan du læse her. Få også seneste nyt om emnet her..