Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   SmartGlass - en ekstra dimension til din Xbox

SmartGlass - en ekstra dimension til din Xbox

Xbox SmartGlass giver dig ekstra muligheder, når du kobler mobilen eller tablet sammen med din spillekonsol.

Xbox Smartglass er ikke nogen sprit ny funktion, men måske en mere overset feature for mobilfolket, som også har en Xbox-spillekonsol stående hjemme i stuen.

Smartglass fås som en applikation til både, Windows Phone, Android, iOS og Windows 8 – og kan give almindelige Xbox-spil en ekstra dimension, når de kobles sammen med et ekstra device.

Selve betegnelsen Smartglass er måske ikke meget sigende om den funktionalitet som applikationen indeholder, men i det følgende vil vi beskrive hvad Smartglass er for noget.

Hvordan bruger man Smartglass?

Først installerer du Xbox Smartglass på din smartphone eller tablet.

Herefter starter du din Xbox og logger på dit netværk, så spillekonsollen er online.

Start Smartglass på din mobil eller tablet og log på samme netværk som din Xbox, med samme login.

Hvad kan Xbox Smartglass bruges til?

Når du er logget på vil din smartphone eller tablet blive omdannet til en ekstra Xbox-dimension, hvor du kan styre din Xbox, surfe på internettet, se spilstatistikker, få flere informationer mens du spiller og meget mere, et såkaldt second device.

Vi har testet flere forskellige funktioner af Smartglass og umiddelbart skulle man tro, at Microsoft havde favoriseret funktionerne til fordel for deres egne produkter, som Windows Phone og Windows 8, men det er ikke helt tilfældet, da applikationerne til både Android og iOS fungerer rigtig fint.

Der er ganske vidst små forskelle i funktionaliteten til de forskellige enheder, men overordnet har de samme funktionalitet.

Du kan på Xbox.com se en liste over funktionaliteter på de forskellige platforme.

Her har vi samlet et par eksempler på Smartglass-funtionalitet:

Dance Central

Med dansespillet Dance Central bliver dit smartdevice (smartphone eller tablet) omdannet til en søgemaskine for musik.

Her kan du søge efter tilgængelige numre, der kan anvendes i spillet og lave din egen playliste, så spillet på Xbox fortsætter, så længe der er musik i spillelisten. Dit smartdevice bliver altså en mini DJ-pult, hvor du kan styre festlighederne.

Medal of hornor

Med Medal of Honor på Xboxen, får du spilstatistikker direkte på dit smartdevice, så du kan følge med i, hvor langt du er nået i spillet og hvor sej du har været.

NBA Game Time - Basketball

Start NBA-basketball på Xboxen og du bliver opdateret om alt hvad der er værd at vide om amerikansk basketball.

Med dit smartdevice i hånden kan du vælge at se nyheder, interviews og højdepunkter fra kampene, og få vist det hele på din fjernsynsskærm via Xbox.

Surf på internettet

Hvis du gerne vil surfe på internettet og se siderne på din fjernsynsskærm, kan Smartglass være et godt hjælpemiddel, hvor du kan indtaste hjemmesideadresser og styre Internet Explorer.

Det er helt klart nemmere at indtaste internetadresser og søgeord på keyboardet på en tablet eller smartphone, end det er at anvende den traditionelle crontroller, hvor det er nødvendigt at navigerer rundt på et visuelt keyboard på skærmen.

Styr din Xbox

Smartglass kan også omdannes til en kontroller, så du kan styre din Xbox og navigerer rundt ved at swipe og trykke på skærmen på dit smartdevice.

Det erstatter dog ikke den mere traditionelle kontroller, når du vil spille dine ynglingsspil, men kan være nemmere at anvende, når du f.eks. vil navigerer rundt blandt musik- og videotjenester og surfe på internettet.

Installerer du Smartglass på dit smartdevice, behøver du ikke installere yderligere for at anvende dit device sammen med Xboxen. Afhængig af hvilket spil eller applikation du starter på Xboxen, vil Smartglass have forskellig funktionalitet og udseende.

Smartglass er et super supplement til din Xbox, som giver en helt ny dimension til din spillekonsol, og som gør din konsol mere anvendelig på mange punkter.

Xbox Smartglass kan hentes til iPhone, iPad, Android, Windows Phone og Windows 8.

Snart kommer ny Xbox på markedet

Microsofts Xbox har allerede adskillige år på bagen, og derfor har firmaet meldt ud, at en ny spillekonsol vil blive præsenteret den 21. maj kl. 19.00.

Vi forventer naturligvis, at den nye Xbox også får en Smartglass-funktionalitet eller noget der ligner.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Ylle 03-05-2013 12:30:32

At det altid er pisse dyrt via MS' egen side, og at købe derfra, om det så er spil, point eller membership, det må stå for ens egen regning.
Bruger man fx http://www.gamehubs.com, så kan man få 12 måneder for ca. 260 kr.

0 0
Krissi 03-05-2013 12:50:52

Husk nu, at der er 260 kr. om året.
... og stadig 260 kr. om året for meget.

0 0
Ylle 05-05-2013 12:48:56

Det er vel en smagssag ?
De 20 kr. om måneden for noget der er langt mere stabilt end PS3, og som faktisk gider at kryptere mine kredtikortoplysninger, og samtidig giver rabatter på spil og andet.
Ved du hvad, det er vi altså nogen der gerne betaler.

0 0
Tommy 02-05-2013 19:03:05

I er lidt inde på det, men synes egentlig smartglass er mere interessant sammen med HBO.
Jeg sidder ofte med min mobil og er på imdb og ser på skuespillere og hvor man kender dem fra. Det klarer smartglass og det synes jeg er fedt!

Jeg har kun prøvet smartglass til Forza (som jeg gav 500kr for + rat + 12måneder gold, så Krissi må da ud på internettets afkroge for at købe gold til den overpris!)
Med Halo er sgu også meget fedt.

Jeg har kun købt gold 1 gang (det har ikke været nødvendigt ellers da der ofte er 6måneder med til spil). Der gav jeg 200 på et tilbud...

Jeg bruger også min xbox som medie afspiller og det er nok her jeg primært har brugt smartglass - som kontroller for at finde musik/serier på min NAS.

0 0
Krissi 03-05-2013 11:02:29

Noget lidt andet... for de samme penge som et abonnement koster årligt har jeg købt en Android stick med HDMI.
http://www.rikomagic.co.uk/
Fra sådan en, kan man se net-tv (dr.dk, Netfix, Viaplay, HBO), surfe på nettet, tilgå ens NAS og afspille alle tænkelige medier (mp3, MKV, MP4 osv.) samt spille spil købt på Androids Play. Det virker fint og foruden enhedens pris, skal man ikke bebyrdes med ekstra gebyrer for at anvende de online services man har behov for.

Pay once use always ;-)

0 0
Krissi 02-05-2013 21:07:00

Som ejer af en Xbox vil jeg gerne dele af min erfaring og opfodre kommende konsolejere til at tage nedenstående i betragtning.

Min anbefaling er, at er man til online spil, så bør man vælge en løsning (konsol/pc), der tilbyder online funktionalitet 100% gratis. Som det har været hidtil, er dette ikke en Xbox


Dette er fra xbox.com egen hjemmeside:
http://www.xbox.com/da-DK/Live/Join/home

Tilmeld dig for kun 41,58 kr. om måneden.
Med Xbox LIVE Gold kan du:

* Løfte dine spil til helt nye højder med online multiplayer
* Streame tv-serier og HD-film, når du ønsker det, via din Xbox
* Forbedre dine spil- og underholdningsoplevelser med din smartphone, pc eller tablet via Xbox SmartGlass.

Sorry, det giver ikke præcis 500 kr. men 498,96 kr. Mon ikke man kan sige, at det er så godt som 500 kr.? Ja, jeg ved godt, at man kan få det ca. 50% billigere, hvis man køber 12 måneder ad gangen... selvom det ikke fremgår af siden. Men fakta er, at det koster stadig noget.

Tommy det er super, at du har fået Gold sammen med Forza og et rat. Du må føle dig meget lykkelig. Desværre kan vi alle konstatere, at de 3 ting kostede dig noget. Det krævede et køb før du fik de "gratis" måneder og det vil det ALTID gøre.

Man kan derfor konkludere at der altid... ja ALTID! enten direkte eller indirekte har været en udgift forbundet med det.

Det er i øvrigt langt fra alle spil, der inkluderer nogle gratis måneders Gold abonnement og det er jo ikke alle Xbox-ejere, der har lyst til at købe netop et af de spil eller som i det hele taget har behov for at købe spil, hver gang der kommer en ny version af dem man allerede har... blot fordi de inkluderer nogle måneders "gratis" abonnement.

Konklusionen er, at Gold koster på den ene eller anden måde og at folk bør være opmærksomme på det, når de skal beslutte sig for en konsol/pc
* skal man købe noget, hvor man ved, at der ikke kommer ekstra udgifter for at komme online eller...
* skal man købe noget, der med 100% sikkerhed kræver, at man enten betaler for et abonnement eller køber særlige spil, der inkluderer nogle måneders "gratis" abonnement

/Krissi

0 0
Tommy 03-05-2013 08:58:38

Shit man, så negativ som du er må du sgu da gå med selvmordstanker konstant. Ro på, mester!

Jeg synes også det er unødvendigt at betale for at spille online, få adgang til netflix og andet. Men jeg betaler med glæde ~ 20-40kr om måneden for den ekstra funktionalitet. Jeg kan ikke få noget lignende om så jeg kombinerede en playstation og apple tv, for jeg ville stadig mangle Smartglass.

- det betyder ikke at jeg gerne ville spare de par kroner, men jeg vælger at bruge mine kræfter på noget andet.

Hvis de par kroner pisser dig så meget af og ødelægger din hverdag og føler det er din pligt i livet at slå på tromme for uretfærdigheden, så synes jeg du skulle sælge din xbox og købe en playstation i stedet.
Playstation har den fordel at du kan bruge blu-ray. Nyd det!

0 0
Krissi 03-05-2013 09:55:16

Ok, jeg var lidt skarp, sorry ;-)

Men det er fordi jeg synes det er uhørt, at man skal betale for adgang til online-funktionalitet. At man ikke bare kan anvende Netfix, når man har betalt for det men, at der skal lægges et månedligt gebyr oveni. Vil man bruge Netfix på en Xbox, så er udgiften ikke bare 79 kr. som Netfix koster... det er 79 kr. + 41,58 kr. (eller 30 kr. hvis man betaler Gold 12 måneder ad gangen).

Synes det er fint, at man betaler for Netfix, HBO, online spil, de apps man bruger osv. Men at det skal koste noget ekstra månedligt, at aktivere selve online funktionaliteten synes jeg altså er til grin. Det svarer til, at Microsoft indførte en månedlig gebyr for at tillade Windows brugere at gå på nettet med deres programmer og spil. Giver det mening?

Jeg har respekt for, at nogen tager det aktive valg og betaler det gebyr. Jeg har det fint med, at man træffer valg inden man køber ting. Jeg synes bare, at alle fakta skal på bordet, så man kan træffe det bedste valg... og ikke, at man bondefanges, fordi det ikke var klart, at der er månedlige gebyrer forbundet med almindelig anvendelse af konsollen. Jeg tror helt ærlig ikke, at alle er opmærksomme på det. Mit budskab er derfor netop at gøre opmærksom på dette for dem, der overvejer at købe en Xbox.

Folk, der læser artikler som denne bør orienteres om de gebyrer (direkte og indirekte), der er forbundet med det. Forbrugerne bør orienteres om, at app'en er gratis... men, at man bindes til en månedlig abonnement, der over konsollens levetid overstiger dens pris.

0 0
Krissi 02-05-2013 16:58:03

Interessant måde at reklamere for dette produkt ved at pakke det ind i en artikel. For let's face it... ovenstående er en reklame for Smartglass.

Jeg har en Xbox og jeg fatter ikke, at man skal betale 600 kr. om året for at bruge selv de simpleste online funktioner. Ja, det at spille spil online kræver det og selv noget så simpelt som at bruge Explorer og browse på nettet kræver det.

Det betyder reelt, at Smartglass ikke er interessant, hvis ikke man betaler for den årlige afgift.

Så kære Søren, måske er det ikke fordi det er en "overset feature" som du skriver, men snarere en uinteressant feature, der har en skjult prislap på sin skulder.

Som Xbox ejer er min anbefaling til enhver, der overvejer en spillekonsol der skal kunne spille og bruges online lad være med at købe en Xbox. Køb en i stedet, der lader dig spille FIFA, Counter Strike, Call of Duty med eller mod dine venner uden at malke dig for penge.

PS. Smartglass kan ikke køre på alle Android telefoner... kræver mindst version 4.0

0 0
Krissi 02-05-2013 21:33:19

Der skulle have stået 500 kr. og ikke 600 kr.

0 0
Rasmus L 02-05-2013 17:49:51

Hvad har du gjort siden du skal betale det dobbelte af os andre?
12 måneders gold koster 350 kr. og ofte billigere når der er tilbud.
Hvis man samtidig er en af dem der køber de nye spil er de ofte bundlet med 6-12 måneders gold hvis man betaler 100-200 kr mere.
20 kr om måneden er en okay pris hvis du spørger mig. Det giver dig specielle tilbud på spil, langt billigere end playstation tilbyder. deres netværk er stabilt, og vinder med længder i test sammenlignet med playstation.
Gold giver dig også adgang til specielle tjenester som playstation aldrig får.
De 20 kr er godt givet ud!

PS. Smartglass kan ikke køre på alle Android telefoner... kræver mindst version 4.0
Ja, og over 50% af android telefoner kører 4.0+ versoner. Alle nyere android telefoner kommer med 4.0+.
http://developer.android.com/about/dashboards/index.html

0 0
Krissi 02-05-2013 18:59:57

Prisen afhænger af, hvilken afdragsordning man vælger. At man nogle gange kan få det billigere end 350 ved at købe spil er jo ikke en holdbar argument, hvis man f.eks. er glad for de spil man har købt og ikke årligt udvider med netop de spil, der giver rabat.

For mig at se burde det være en naturlig ting at kunne spille FIFA m.m. online uden ekstra omkostninger, når jeg netop har købt et spil, der kan spilles online. Det kan man f.eks. på pc og PlayStation.

At man overhovedet skal betale noget synes jeg er urimelig. Om det er 50, 100, 350 eller 600 kr. om året er fuldstændig ligegyldigt, når man kan få det til 0 kr. ved at vælge andre spillekonsoler (inkl. pc).

Jeg fremhæver bare noget som man bør tage i betragtning, når man køber en Xbox og som for mig er en væsentlig NO GO! grund og derfor er det min anbefaling at gå efter noget andet.

Mht. antallet af android telefoner, der kører 4.0+ så er det ikke uvæsentligt, at 44,1 % kører version 1.x - 3.x. og altså ikke i stand til at køre SmartGlass.

0 0
hellas7 03-05-2013 01:10:38

@RasmusL: Du kan da høre hvor dumt, det lyder - at betale penge for at spille online!

På PS kan du sagtens opgradere til PS Plus, men det giver dig reelt kun rabat/eksklusiv adgang til spil i PS Store + music unlimited (der er ret fedt). Det koster 375,- for et år, men er bestemt noget, man kan leve uden.

P.S. Jeg forstår heller ikke at man skal bruge batterier til sine controllers.

0 0
hellas7 03-05-2013 01:13:22

P.P.S. Prøv at forestille jer Windows Phone, hvis man skulle betale for at gå på nettet på sin smartphone.

0 0