Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Smartphonen er programmeret til at gå i stykker

Smartphonen er programmeret til at gå i stykker

Lim, special-skruer og andre kreative tiltag skal angiveligt bevidst reducere levetiden på produkterne.

Et værksted skal der til for at servicere produkter. (Foto: John G. Pedersen).
Et værksted skal der til for at servicere produkter. (Foto: John G. Pedersen).
Foto: Mobilsiden.dk

Køb og smid væk kulturen er fremherskende på IT-området. Ikke blot udskifter forbrugerne hurtigere end tidligere, men producenterne hjælper også udskiftningen på vej.

En rapport fra det tyske parti ”De Grønne” hævder, at mange produkter har ”planned obsolence”, altså planlagt forældelse.

Det gør producenter blandt andet ved at klæbe komponenter sammen med lim, samt placere varmefølsomme komponenter tæt på andre komponenter, der afgiver meget varme, skriver Computerworld.dk.

Når en computer, tablet eller smartphone er limet sammen, er den stort set umuligt at reparere, og forbrugerne har ingen mulighed for at udskifte f.eks. batteriet selv.

I flere nyere produkter, som f.eks. Sony Xperia Z, HTC One, iPhone, Macbook Pro, Microsoft Surface m.f., kræver det som minimum et professionelt værksted, for at blot at skifte batteriet.

Firmaet iFixit har givet Macbook med Retina-skærm karakteren 1 ud af 10 på serviceskalaen, der indikerer hvor svært et produkt er at udføre service på. Også Surface Pro har fået denne bedømmelse.

Planlagt forældelse er ikke noget nyt. I 1924 indgik General Electric, Osram og Philips i et kartel, der skulle reducere glødepærens livetid fra 2.500 til 1.000 timer.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Schwartz 02-06-2013 19:18:22

Man kan jo også spørge sig selv, hvor grøn køb og smid væk kulturen er?

Men alt er jo godt hvis blot aktionærerne er tilfredse i en lotteribaseret økonomi eller?

ITM!

0 0
Schwartz 02-06-2013 19:14:48

Allerede da Ipaq'en med pocket PC OS'en kom fren kunne man ikke udskifte batteriet, det kostede omkring 1500 på et værksted (Ak ja - ca. 25% af nyprisen dengang). Og så var det ovenikøbet et rigtigt plastik agtigt produkt. Der er desværre for mange personer med en douchebag agtig holdning , der lukrerer på at levere halvfærdig kvalitet, som ikke let serviceres.

ITM!

0 0
Mads Theill 02-06-2013 11:14:46

Der skulle laves nogle generelle krav til produktet. Det ville være fantastisk hvis det blev påkrævet at batteriskift skal kunne foretages uden videre af alle.

Skruer skal være standard og ikke nogle opskurer blot for at holde folk ude af produktet.

Derudover mangler der nogle krav som strammer op på fx. fælles standarder så vi ikke har særligt apple som tosser rundt i egne teknologier. Fælles standarder tak!

0 0
Erling 02-06-2013 17:59:16

Jeg kan sagtens følge ideen om lovgivning på området. Det tangerer forsætlig forurening, med vilje at placere komponenter så de futter af efter et par år. Desværre virker det for mig som noget der, for det første ville medføre uhyrlige mængder administration at håndhæve, og for det andet ville være meget kompliceret at bevise.
Moderne konsumelektronik, hårde hvidevarer o.a. er ret kompliceret. Man skulle vel nærmest skille tingene ad og sætte sig ind i hver eneste lille printkort, motorkonstruktion o.s.v. for at påvise hvilken komponent der er det svage led i kæden. Og rent bort set herfra: Hvordan skelner man mellem en regulær konstruktionsfejl og en bevidst handling?
Men jo da - et sæt generelle regler om at man selv skal kunne skifte batteri i en telefon/tablet/computer eller motor i en tørretumbler el. lign. ville da være glædeligt nyt. Hvis det skal have en effekt skal det nok op på EU niveau som minimum. Såå er der lige en horde lobbyister at slås med først.
Ideen er god nok men jeg personligt har ikke tænkt mig at holde vejret til det bliver indført.
MVH
ELO

0 0

Om brug af cookies