Smartphones giver nye jobtitler

Måske får din virksomhed brug for en ny direktørtitel – smartphones og tablets kan gøre vi får brug for en CMO.

Smartphones giver nye jobtitler

Idéen om at skabe en CMO, chief mobile officer eller på dansk mobildirektør, i virksomheder og organisationer er ikke ny.

I dag er mange virksomheder også i fuld gang med at udforme en mobil-strategi, og i den forbindelse kan en CMO blive nøglen til succes, konkluderer en rapport fra Forrester Research. Det skriver Computerworld.dk.

Smartphone og tablets giver bredde i kommunikationssystemet, og et af målene for rapporten var også at få direktører og IT-chefer i gang med at tilbyde mobile tjenester og applikationer.

Forrester forventer, virksomheders omkostninger til mobil-relaterede projekter vil være vokset til det dobbelte når vi når 2015.

En del af grunden til, at rollen som mobildirektør er vigtig, handler om koordination, siger Forrester.

 – “Uden koordinering vil virksomhederne spilde alt for meget tid og tabe penge, fordi marketingsafdelingen fokuserer på en loyalitets-app, salgsafdelingen bygger applikationer til tablets, finansdirektøren implementerer mobile udgifts-godkendelser, teknologidirektøren bygger applikationer til den nye produktlinje og chefen for de asiatiske leverandører bygger en mobile dealer app,” forklarer Forrester.

Sådan skal arbejdet udføres

Forrester er heller ikke bleg for at komme med forslag til, hvordan det skal fungerer i det daglige ude i virksomhederne. De mener at der skal laves et ”taskforce” bestående af 10-30 personer, der så bevæger sig på tværs af forretningen og it-afdelingen og koordinerer mobile idéer.

Holdets opgave skal så være at finde nye mobile projekter, samt holde styr på de der er i gang – og om disse virker med mere.

Forrester mener også, at succesgraden af et sådan taskforce og en mobildirektør skal måles på mere og andet end på indtjening.

– “Hvis en applikation bliver brugt meget og vurderet højt, så er den værdifuld,” lyder det fra Forrester.