Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Smartphones tager livet af SMS

Smartphones tager livet af SMS

Smarte besked-systemer over dataforbindelsen bliver muligvis dødsstødet for SMS.

SMS-trafikken er for nedadgående, og smartphones giver endnu trangere kår for SMS'en. Besked-systemer, som iMessage i iOS 5, der pakker beskederne og sender dem over dataforbindelsen, hvis både afsender og modtager har en iPhone, gør nemlig ofte SMS'en overflødig.

Det skriver ComOn, der har talt med teleanalytiker og direktør i Netplan, Torben Rune.

-"SMS-trafikken er stagneret og har været nedadgående. Det er en tendens, som vi begyndte at se i 2009, og en del af forklaringen er udbredelsen af smartphones. Interne beskedsystemer og forskellige datatjenester overtager SMS'ens rolle," siger Torben Rune til ComOn.

ComOn har også spurgt teleselskaberne, om de kan aflæse iMessages påvirkning på SMS-trafikken, men selskaberne melder, at det stadig er for tidligt at afgøre.

Udover iMessage findes tjenester som Viber, Facebook Messenger og Google Talk.

SMS-trafikken faldt fra første halvår af 2010, til første halvår af 2011 fra 6,6 milliarder SMS-beskeder, til 6,2 milliarder SMS-beskeder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Stig 20-11-2011 13:51:14

Hvis i skulle være i tvivl så virker Heytell rigtigt godt på android telefoner, gå ind på markedet og hent apps'en Heytell og i behøver ikke sende sms til hinanden mere, men man taler sammen i stedet for med tale beskeder, det er vist Iphones program der er konverteret om til android, men det virker rigtigt godt og er hurtigt.

0 0
Jan Ålund 16-11-2011 11:48:42

Fantastisk at man lige kan bruge den som reklame for apple. De andre tjenenster har været på markedet længe og pludselig kommer sådan en op med fokus på iMessage. Hold da fast hvor seriøst ;)

0 0
PJ 16-11-2011 01:31:27

Som der var i starten da mobil telefonerne kom på markedet (gratis naturligvis )

0 0
sonett2 15-11-2011 10:30:20

Heytell til både ios og Android er også blevet meget populært, tænker at ca halvdelen på min arbejdsplads har en iPhone ( vi er ca 60 ), kun nogle enkelte har en Android. Det har gjort at næsten ingen sender sms til hinanden mere, men næsten udelukkende sender lydbeskeder via heytell.. :-)
I øvrigt ganske gratis hvis man har et data abonnement.. :-)

0 0
15-11-2011 10:12:08

Kunne det tænkes at udbredelsen af en tjeneste som facebook kunne have en indflydelse udover udbredelsen af smartphones

0 0
TechnoSmølf 14-11-2011 22:00:44

Tror det handler lidt om tilvænding...

I starten hadede jeg virkelig at skrive sms'er på min smartphone, men efter nogen måneder med banden og svovlen, var det oppe på normalt igen og det går stortset lisså hurtig med qwerty, som det gjorde med T9.
Det kan min sms tæller da tale med om :D

Self så det slut med "blindskrift" - Har prøvet, dog uden noget godt resultat :D

0 0
PartyBent 14-11-2011 17:46:44

Har brugt viber i et stykke tid den finder automatik ud af hvem fra dine kontaktor der bruger det :)
syntes dog når man ringer sammen er kvaliteten ikke helt så god som ved almenlige samtaler...

Men ja ville være rart hvis der bare var et program som alle brugte

0 0
14-11-2011 17:12:13

Det kunne også skyldes at tasterne til sms bliver mindre og fysiske knapper forsvinder...

T9 er ihvertfald savnet i min vennekreds

0 0
Styxx 14-11-2011 18:15:42

Det argument kan jeg slutte mig til. Medmindre det er vigtigt, så gider jeg simpelthen ikke skrive sms'er på min N8. De der hygge samtaler man kunne have før i tiden, det er slut nu. Ja, jeg har T9, men det hjælper ikke meget når jeg ikke kan mærke tasterne.

Tror klart de ikke-fysiske taster har noget at sige, også.

0 0
Allan 14-11-2011 19:11:40

@Lento: Har du prøvet at slå vibrationsfunktionen ved "tastetryk" til på din N8 - det giver lidt en fornemmelse af, at man trykker på kanpper mere end en stor skærm. Det virker nogenlunde for mig, der er begyndt at foretrække T9 igen fremfor swype...

0 0
Styxx 14-11-2011 21:19:22

Har faktisk prøvet det, på et tidspunkt. På de fysiske T9 taster, vidste man, uden at kigge ned, hvor man var henne. Ligesom på et normalt computertastatur.

Men det har jeg slet ingen fornemmelse af, hvor jeg er henne. Og så vil jeg næsten hellere skrive på vandret QWERTY.

Men hva' fanden, så sparer man jo også lidt på regningen :P (Ja, jeg har stadig forbrugsafregnet abb :P)

0 0
Henrik 14-11-2011 17:08:04

Hvis bare de ville bruge en openstandard, så alle kan snakke sammen.
Det er ikke ret fedt, som det er nu, med at man skal sikre sig at den man vil skrive til har det samme system.
Eller i nogle tilfælde har samme program installeret.

Fx.
Apple's system, kraver at man køre iOS, og bliver registret hos Apple.

Mens gTalk bruger en åbenstandard XMPP (Også kendt som Jabber)
Det gør at du kan snakke med en person på gTalk, selvom du ikke selv bruger en google konto.

Så som det ser ud nu, så vil jeg klart sige at folk skulle bruge en Jabber/XMPP klient.

0 0
Jack 14-11-2011 17:30:36

Et system ! Jammen hvorfor ikk bare bruge email, det fungerer fint og passer sammen med alt..

Syntes det fedeste ved en smart phone er man har sin email lige i lommen som vi havde sms i gamle dage ;-)

0 0
Henrik 14-11-2011 17:58:15

E-Mail har klar sine fordele når man vil sende filer (billed, video og data)
Ulempen er at det generalt ikke er "instant" i 99% af tilfældene.
Udover folk skal kunne finde ud af at sætte push funktionen op, så kraver det at din mail server, og klient begge understøtter push mail, og der er også lidt forskelligt at vælge imellem.

Og du for et system til at lyde negativt.
Ingen siger at du skal bruge google chat klient, bare en klient der understøtter XMPP.

.... Se på det som i stedet for nokia telefonder kun kan ringe til andere nokia telefoner, LG til LG, SE til SE etc.
Så bruger alle et fældes system til at "snakke sammen" men alle kan lave deres telefoner som de vil ha' det

0 0
Henrik 15-11-2011 00:00:52

Ja...
Det er lidt det jeg prøver at sige.
Hvis man bruger en fældes standard til disse ting (sms er forældet)
Så i stedet for at du har, skype, facebook etc. åben i hver sin app.
Så har man 1 app, og skype, facebook, msn, gtalk, icq, imessenger etc. kan snakke sammen.

Så er det ikke. Jeg skal snakke med ven A, så skal jeg bruge program 1, eller 2, men ven B bruger program 4 og 5.

0 0
Tommy 15-11-2011 09:20:15

men med N9 har du kun en "app" til samtaler, for fascebook beskeder, skype ect samles i besker - og det er sgu smart.

0 0
Lowkey 20-11-2011 20:12:41

Facebook chat bruger også XMPP.

Jeg bruger efterhånden ret sjældent SMS, da næsten alle jeg kommunikerer med på daglig basis er på gtalk.

0 0
Allan 15-11-2011 08:17:38

@Henrik: Jeg har ikke prøvet Windows Phone 7 endnu, men er det ikke lidt det man prøver at opnå i WP7, altså at man bare skriver til en person og så finder telefonen ud af, hvordan denne person bedst kontaktes lige nu?

0 0