Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Smugkig: Her er Nokias Windows Phone

Smugkig: Her er Nokias Windows Phone

Det skulle have været en lukket forevisning, men deltagerne kunne ikke lade være med at filme lidt af det.

"Nu beder jeg alle om at lægge kameraerne væk", indleder Nokia boss Stephen Elop denne sceance, og fortsætter:

- "Sluk alle recordere. Jeg er seriøs, for jeg vil dele noget med jer" .... "Det er super fortroligt, og vi ønsker ikke dette ud i "blogosphere".

Resultatet blev (selvfølgelig) at det endte i "blogosphere", og måske var det meningen fra begyndelsen. Der er mere PR i at vise noget hemmeligt.

Det ser nemlig ud som om at det er Nokia selv, der har sluppet deres egen interne optagelse fri. For undervejs i videoen klippes der imellem forskellige kameraer i salen. Det ligner slet ikke en tilfældig optagelse med en mobil-telefon el.lign.

På videoen ses en telefon der minder om Nokias nye N9, men som kører Windows Phone i stedet. Og Nokia demonstrerer lidt af hvad den kan.

Det har iøvrigt fået kodenavnet "Sea Ray". Hvad syntes i? Ser den godt ud?
 

Video



Dette er en YouTube kopi af videoen, se den originale i bedre kvalitet på technet.hu

 

Kilde: technet.hu 

Kommentar

x

Opret bruger
27-06-2011 00:06:32

de prøver det samme nummer som Apple...
dette er jo blot for omtale af nokia windows phone at videoen "tilfældigvis" er kommet ud.
i tror vel ikke at ingen lagde mærke til at en kameramand stod og filmede denne event og dernæst landede videoen på nettet?
nu må i stoppe.

0 0
Katron 26-06-2011 17:00:33

Nokia siger selv, lidt mellem linierne, at de bakker op om MeeGo, dog ikke som deres primære system. Men da nokia ikke står alene med MeeGo, og der er andre producenter der også spår en fremtid for MeeGo, så vil det ikke være alfa og omega, om nokia fortsat vil satse sideløbende med MeeGo. Hvis nokia dropper MeeGo efter lanceringen af N9, så burde det i fremtiden være muligt at flashe andre producenters MeeGo version. Nokia står jo kun for Harmattan overfladen til egne produkter.

Men om nokia vil fortsætte udviklingen, finder vi nok først rigtigt ud af, når de første salgstal fra N9'eren dukker op.

Personligt tror jeg dog at MeeGo kommer til at spille en stor rolle for nokia i fremtiden. Dels fordi det ligner et seriøst bud på et smartphone system, og dels fordi jeg har min tvivl på, at nokia pludseligt i fremtiden vil være afhængige af en ekstern software leverandør.
Ligesom alle andre store virksomheder, så vil man ikke være afhængig af én leverandør alene, man sørger altid for at have et alternativ. Tænk hvis microsoft får opbygget WP7 gennem nokia, og så farer til anden side, så har nokia ingenting. Det skal nokias bestyrrelse nok sørge for, ikke kommer til at ske.

0 0
Henrik 24-06-2011 14:29:01

Med det argument skulle man også foretrække Symbian fremfor Meego. Symbian for dagligt nye apps.

Hvis Nokia ville kunne det sagtens lade sig gøre at få developers med på den vogn. Det er jo allerede Qt, noget som alle developers er enige om, er et skide godt udviklingsmiljø.

Jeg talte med en Namco fyr i går. Ham og hans kollegaer går helt amok over N9eren.

0 0
Henrik 24-06-2011 15:31:55

Yesyes, det ved jeg. Men det vil da være federe med rigtige native Qt apps. Installere Android på Meego er lidt som at installere Java eller Flash på sin PC.

0 0
Nikolaj 24-06-2011 13:32:51

I linje 3 skal det ene af de to "ikke" udgå.

0 0
Peder Alipio Thurøe 24-06-2011 13:21:05

Hvori ligger forskellen mellem N9 og windows phonen??

0 0
Henrik 24-06-2011 13:18:43

Op i rumpetten med WP7, jeg vil ha' en N9 med Meego Harmattan. Nununununu!

0 0
Thomas 24-06-2011 12:31:11

hvor meget omtalt nokia N9 har fået, på under et døgn fik 2 artikler på engadget over 5000 kommenterer. Der findes en massiv interesse for N9 og Meego. Det eneste som mangler er opbakning til Produktet fra Nokias top management. I min optik er Meego /n9 den perfekte telefon for mig, intet kommer i nærheden. bruger ui er mere simpel og lige til end iOS, og agiliteten af meego er langt bredere en på Android (java klon). Gider slet ikke nævne WP7 og 7,5 det har bare ikke det feel over sig som jeg søger. Lidt bindende kommittent fra Nokia og denne platform kunne tage fart som en raket. Husk at android apps allerede er en option.

Hele videoen med gennemgangen findes forøvrigt, læg mærke til at produktet ikke præsenteres "Live" (kun lige det som Elop selv viser) resten foregår på noget som ligner en mugup.
http://www.technet.hu/telefon/20110624/exkluziv_video_elop_bemutatja_az_elso_windowsos_nokiat/

0 0
Nino 24-06-2011 11:37:33

Det ser ud til at Nokia har fundet den rette mand til jobbet. Selvfølgeligt kan der spekuleres i om rygterne omkring aktie devalueringen er sande. Sagen er bare at både Nokia og Microsoft har været desperate for at slå igennem på smartphone markedet, derfor et perfekt ægteskab! Også, det kan være at der stadig er et markedet for folk som synes godt om symbian, salgstallene viser dog at størrelsen af dette marked er begrænset og så er det jo egentlig ligemeget hvor god Symbian, eller MeeGo, i virkeligheden er. Nokia har bare ikke formået at komme med på det hurtigkørende smartphone-tog og må nu prøve noget helt andet.

0 0
Henrik 25-06-2011 14:41:52

"Også, det kan være at der stadig er et markedet for folk som synes godt om symbian, salgstallene viser dog at størrelsen af dette marked er begrænset"

Hmmm, vil det sige, at du mener at 27 millioner solgte Symbian smartphones i første kvartal er udtryk for et "begrænset marked"? Til oplysning solgte Apple 18 millioner iPhones i samme periode.

0 0
Katron 25-06-2011 13:09:56

Lad nu være med at gi Elop mere magt end han har. Han er udnævnt som øverste chef hos nokia, men sådanne ting foregår igennem bestyrrelsen. Jeg tvivler på at Elop er hovedaktionær hos nokia, så derfor har han også begrænsede friheder.
En direktør bliver ansat, når man i bestyrrelsen, har indset at det er tiltrængt med nogle friske øjne.
Man kan godt blive fristet til at give ham skylden for alting (incl mig selv), men når det så er sagt, så kommer der intet ud af hans mund, som ikke først er vedtaget i bestyrrelsen.

At han skal være insider ansat til at devaluere nokias aktier for en eventuel overtagelse fra microsofts side, er et rygte. Skulle det eventuelt være sådan alligevel, så skal Elop først have overbevist hele nokias bestyrrelse omkring ændringer, før han kan fremligge dem officielt. Hvis hans tale d.11 februar reelt kom fra hans egen mund, uden bestyrrelses opbakning, så var han blevet fyret allerede samme dag.
Jeg tror skiftet til WP7 har været under overvejelse hos nokia i længere tid, og måske at ansættelsen af en tidligere microsoftmand, måske er et strategisk udspil fra nokia. Det er jo ikke utænkeligt at en tidligere højt ansat microsoftmand, måske ville være i stand til at lave et rigtigt godt samarbejde netop med microsoft.
Begge virksomheder er jo desperate på smartphonemarkedet, er jeg er ikke i tvivl om, at den største spiller på mobilmarkedet, samt den største spiller på softwaremarkedet, kan komme til at få stor indflydelse, på dagsordnen på smartphonemarkedet.
Til trods for nedgang i nokias omsætning, sælger de stadig flest mobile enheder, og de har kapaciteten til at være de allerstørste leverandører af smartphones.
Microsoft er de allerstørste levenrandører af software til pc verdenen. Kan nokia og microsoft finde et samlingspunkt på disse 2 segmenter, så har de en dominerende cocktail.
Hvem gad ikke at have en smartphone, som meget simpelt, kan fuldt integreres med sit hjemmenetværk??
Selv apple er næsten fuldt integrerbar med microsoft, så med et WP device, vil man stadig kunne få fuldt udbytte af sin mac. Måske endda mere end med iphone, da apple selv begrænser dette en anelse bla. med brugen af bluetooth.

Nokia var på rette vej tilbage i 2005, men da microsoft valgte at droppe FAT32 kompabilitet, blev det for dyrt for nokia, at producere devices med NTFS understøttelse, grundet licensen til netop microsoft, og da Symbian ikke kunne køre på NTFS filsystem, skulle det udvikles helt om. Det blev det ikke.

Men med et samarbejde mellem disse 2 store spillere, kommer verden til at se anderledes ud. Næste år ved samme tid, tror jeg vi ser på den daglige integration af sin smartphone, med helt anderledes øjne. Trådløs synkronisering via wi-fi, bare du nærmer dig dit netværk. Trådløs streaming af film, musik, radio osv, uden at skulle have det sorte bælte i netværksopsætning. Fri adgang til kopiering til og fra sin mobil, via wi-fi, eller via 3g/4g for den sags skyld. Det kan man allerede fra sin Symbian 3 enhed via Webdav klienten, men manglende understøttelse af NTFS, gør at man blot får adgang til sin computer, men ikke kan se nogle filer. Afspilning af .isofiler og andre store filer direkte fra sin smartphone. Ja ønsketænkning, men hvis nokia og microsoft rammer plet, så tror jeg på at vi vil se det første trin mod dette, allerede inden året er omme.

0 0
Jonas Askjær Ryom 24-06-2011 07:44:01

Enig i, at det er trist, at der ikke satses på Meego - det ser fantastisk ud. Til gengæld er det super, at Nokia er tilbage igen, så vi slipper for at skulle vælge mellem high-end telefoner i mere eller mindre tvivlsom plastikkvalitet eller et lukket system. Så må vi håbe, at de kan påvirke WM7 i den rigtige retning.

0 0
Nikolaj 24-06-2011 13:23:50

Indtil videre har WM7 ihvertfald påvirket Android i den rigtige retning, mht. produktkrav.

0 0
24-06-2011 09:53:20

... og WP7 er et åbent system? Med symbian på vej ud og en mere end tvivlsom skæbne til MeeGo så ser jeg kun at der er et åbent system tilbage Android og mig bekendt er det ikke det der komme på fremtidige Nokiaer.

Jeg er enig med Dan i at hvis Meego virkeligt er godt så er det trist at se Nokia gå over til M$. N9 kan af selv samme årsag ende med at blive en lille næsten usynlig parantes ligesom N900. Men du har nok ret i at Stephen Elop er ved at fuldføre sin mission, indfør WP7 og sænk Nokias værdi.

0 0
Dan 24-06-2011 01:09:53

Det er trist, at se Nokia ryge lige i favnen på Microsoft!
Efter 12år som Nokia fan.
Nokia har i mine øjne altid været det totalt modsatte end Microsoft med deres åbenthed.
Dog har jeg ikke harft Nokia i over to år grundet Symbian som jeg ikke har været helt tilfreds med kontra Android, men havde set frem til Meego.

Så trist at se Meego måske falde helt til jorden efter at de har sat ham den trojanske hest Stephen Elop ind.

Jeg havde set frem til Intel og Nokias samarbejde omkring Meego som ellers set lovende ud som åbent os, men også lækkert og smidig design.

Håber at vi får set Meego fra Intel på nogel telefoner i fremtiden. (N9 kommer jeg aldrig til at købe) grundet det Microsoft stunt.

0 0
evilguy 24-06-2011 10:43:36

Hvis man nu skal være helt fair, så er Microsoft ikke helt lukket. Tidligere har Microsoft næsten udelukkende satset på egen teknologi såsom WMA/WMV til lyd og video og doc/docx til dokumenter og egne ikke standardiserede tags til HTML.
Microsoft "pusher" i øjeblikket åbne standarder meget. F.eks. fremhæves HTML5 rigtig meget og Microsoft har udelukket flash fra Windows Phone 7, hvilket jeg tager som tegn på forandringer i Microsofts verden.
Helt lukkede er Microsoft ikke.

0 0
Nikolaj 24-06-2011 13:21:42

Nemlig. Hvis du ser på Microsofts udviklingshisotrik, så er den kendetegnet ved virkelig stor åbenhed. Under Sinofsky er Windows-udviklingen (siden 7) været mere lukket, men generelt berettiger dét ikke til at sige, at Microsoft er lukke.

Nokia tværtimod har en tradition for forholdsvis lukkethed; og under den tidligere ledelse handlede man på nogenlunde samme måde, som Apple fortsat gør.

0 0
toysoldier 24-06-2011 00:45:23

Ud fra hvad jeg har set indtil videre så synes jeg Meego ser bedre ud end Mango

0 0
toysoldier 24-06-2011 00:37:40

Det ville ikke undre mig hvis apps der bliver udviklet med QT til WP7 vil kunne køre på N9.

0 0
Kristian 23-06-2011 23:27:19

Jeg kan snakke bedre engelsk end ham der præsenterer deres WP7 mobil!

0 0
Jesper 23-06-2011 23:12:03

Er jeg den eneste der finder dette en anelse mystisk?

Hvor mange selskaber benytter lanceringen af et nyt produkt til at promovere efterfølgeren? Vil Elop gerne have at MeeGo skal fejle?

0 0
Dan 24-06-2011 00:41:32

Ja han vil gerne have Meego skal fejle

Han er jo en Microsoft man som er sat til at styre Nokia lige i favnen på Microsoft. Koste hvad det vil.

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2025686/nokia-opts-windows-phone-explains-death-symbian-meego

0 0
x