Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Smugkig på Nokia N8

Smugkig på Nokia N8

Nokia har netop haft inviteret Mobilsiden.dk til en demonstration af den kommende Nokia N8. Læs vores første indtryk her.

Nokia N8 er Nokia's første mobiltelefon med det nye Symbian^3. Telefonen har 12 megapixel kamera, Dolby Digital Plus Surround Sound, Web-TV, integreret batteri, 16GB intern hukommelse (kan isættes MicroSD op til 32GB), og meget andet.

N8 er produceret i ét stykke aluminium - og har plastik i enderne, for at give de bedst mulige antenne forhold. Andre mobilproducenter har tidligere haft problemer med antenneforholdene i telefoner, som er produceret i aluminium.

Generelt virker telefonen rigtig god, og den ligger godt i hånden. N8 har en 3,5" AMOLED widescreen. Nokia har valgt, at lave en widescreen, da den så er smallere og derfor nemmere for brugerne at betjene med én hånd. Når telefonen holdes lodret skrives der med T9 tastatur, mens der benyttes fuldt QWERTY-tastatur når den ligger vandret.

Vores første indtryk

En rigtig smart feature i N8 er, at den kan lades op via Micro USB, men også via standard Nokia oplader (denne medfølger dog ikke). Men ganske smart, da man samtidig med telefonen oplades kan, benytte Micro USB'en til andre ting.

Telefonen har også et HDMI-stik, hvilket giver mulighed for at tilslutte N8 til f.eks. en fladskærm. Her ses også den flotte HD kvalitet telefonen kan optage og afspille i. N8 har, som første telefon i verden, også Dolby Surround. Det kan både høres i de medfølgende høretelefonerne eller ved tilslutning til surround anlæg.

Min umiddelbare vurdering er, at Nokia bestemt har taget noget af kritikken, som de har måtte lægge øre til bl.a. om N97 til eftertanke. Der er bl.a. sket store forbedringer af musik, mail og integrationen af Ovi Maps.

Det skal dog lige siges, at den telefon vi så, er en betamodel der stadig ikke er helt færdig, hverken i hardware eller i software. Men der var bestemt ting, som imponerede, og vi så et begrænset antal fejl, til trods for, at softwaren endnu ikke er færdig.

Nokia sender N8 på markedet i løbet af 3. kvartal, en mere præcis dato kunne vi ikke få i dag. Prisen vil blive omkring 2500-3000 danske kroner.

Læs også: 
N8: Læsernes indtryk 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

May Frederiksen 14-09-2010 10:25:40

Nu kommer N8 til DK: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nu-kommer-nokia-n8,lid.12629/
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
Skoust 31-08-2010 23:22:12

Kan se det lige er besvaret..

0 0
Skoust 31-08-2010 23:21:17

Legend f.eks har glas foran skærmen, mens Desire bare er plastik. Hvad med Nokia N8? Glas eller plastik?

0 0
Kasper Eriksen 29-06-2010 00:10:06

Hvordan er lyden i den? Det er ganske fint den kan 114 forskellige ting, hvis så lyden på en mp3 file stinker for grumt.

0 0
Henrik 29-06-2010 16:36:04

Altså hvis du tænker på lydkvaliteten i musikafspilleren, så er den temmelig god, fint på højde med Walkman telefonerne eller en iPod, når man har hørebøffer på.

Hvis du referer til højtaleren i telefonen, så er den ret kraftig da den er preamped, men det er kun en mono højtaler.

Slutter man til via HDMI understøtter den Dolby Digitial surround også, har dog ikke testet kvaliteten af Dolby gengivelsen, men dem der har haft muligheden siger det fungerer ganske fint og lyhder godt.

0 0
Peder Alipio Thurøe 28-06-2010 05:58:26

Er skærmen lavet af plast eller af rissefrit glas?? og hvordan er denne i solskin??

0 0
Henrik 28-06-2010 08:32:38

Den er lavet af rissefrit glas.
Den skulle være nogenlunde i solskin - dvs. bedre end hvad man er vant til i AMOLED skærme, men nok ikke helt på højde med traditionel TFT-skærm med reflektiv lag som på f.eks. N97.

0 0
Mads 27-06-2010 23:26:04

På nokias n8 specs side skriver de at skærmen er kapacitiv. de skriver under indhold i salgspakken at der medfølger en stylus.

Jeg håber bare at de har puttet noget ekstra med i pakken og ikke har skiftet skærmen :-)

0 0
Henrik 28-06-2010 00:59:50

Den stylus der følger med, er en kapacitiv stylus, altså en slags "kunstig" tynd finger der er strømledende. Den er fuldstændig magen til dem der sælges med andre kapacitive devices i Asien, hvor folk vil have stylus.

0 0
Simon 27-06-2010 22:46:26

Glæder mig så meget til denne telefon kommer på det danske marked. Håber det bliver en succes for Nokia, det trænger det til. Og jeg trænger til efterhånden til en afløser for min Nokia N95 :)

0 0
johannes 25-06-2010 15:36:37

Er det kun mig der synes det ligner lidt sony ericsson aino på fronten`?

0 0
Jesper Søgaard 25-06-2010 13:51:05

Hvordan var jeres oplevelse af det nye Symbian?

0 0
Mobilsiden 25-06-2010 15:19:00

Oplevelsen af det nye Symbian var bestemt ganske lovende...
Det kørte ret så glidende (selv til trods for det ikke var færdigt endnu)... Der er 3 "hjemmeskærme", hvor man kan tilpasse dem med 6 widgets - det fungerer rigtig godt.
Ligesom brugeren kan have 10 email konti på telefonen ad gangen osv.

Noget bestemt du tænker på?

0 0
Jesper Søgaard 27-06-2010 23:22:18

Tak for videoen, Henrik. Det ser bestemt lovende ud. Jeg er dog ikke så stor fan af at Nokia har beholdt deres skrifttype og deres knapper. De virker ikke så "polished" som de gør på Android og iPhone.

Et stort skridt - helt bestemt og lægger man vægt på kamera og video så lyder det til at det her er "the way to go".

Glæder mig til at se en grundig anmeldelse af den her fra Mobilsiden :)

0 0
Henrik 25-06-2010 22:42:32

Jeg har også haft fornøjelsen af at prøve en N8eren nu, og oh boy hvor er den hurtig. Den er lysår hurtigere end noget andet Nokia device jeg har prøvet overhovedet, og kamera-operationen er noget af det hurtigste jeg nogensinde har set på nogen smartphone - nogensinde.
Man mærker også tydeligt at den har dobbelt så meget RAM som tidligere modeller, selv med 7 tunge programmer åbne samtidig, er den stadig hurtig.
Jeg nåede desværre ikke at prøve nogle benchmarks på den men iflg. Daily Mobile er den OpenGL grafikydelse næsten 10 gange hurtigere end 3GSeren og 6 gange hurtigere end iPad'ens A4 processor. Så der er sgu power under hjelmen, det er helt sikkert.

0 0
Henrik 25-06-2010 22:47:59

Ups, glemte lige...her er en video af Rafe fra AllAboutSymbian som laver en hurtig gennemgang af hvordan N8'erens brugerflade virker:

http://www.youtube.com/watch?v=HrRr_p6Au4s

0 0