Snapchat kan være på vej med reklamer baseret på dine fotos

Med ny patentansøgning tyder det på, at Snapchat vil lade firmaer give dig målrettede reklamer ud fra dine billeder.

Snapchat kan være på vej med reklamer baseret på dine fotos

Snapchat er en af de mest populære sociale platforme, og de mange millioner af brugere af appen er vilde med at kunne sende sjove og personlige Snaps til venner og familie.

Men Snapchat har på det seneste udviklet flere og anderledes funktioner til deres app, f.eks. nyhedsmedier, My Story samt sjove og lokationsbestemte filtre.

Læs også: Snapchat vil nu bevare dine minder for evigt

Næste skridt i udviklingen kan dog gå lidt i en anden retning. Snapchat har nemlig søgt et patent, der gør det muligt for firmaer at målrette reklamer ud fra de billeder, du tager. Sender du f.eks. tit Snaps fra din lokale kaffebar, så kan det være, du bliver mødt af reklamer for, ja mere kaffe. Det skriver Business Insider.

Patentet beskriver dog primært funktionen “objekt-genkendelses baserede filtre”, der ved hjælp af en intelligent billedgenkendelse kan give dig Snapchat-filtre, der passer til det objekt, du har i fokus.

Snapchat
Billede fra patentansøgingen. Foto: US Patent and Trademark Office

Du kan eksempelvis tage et billede af Empire State Building og blive præsenteret med et King Kong-filter, der viser den kæmpestore gorilla slå flyvemaskiner ned, mens den hænger i toppen af skyskraberen.

Læs også: Ny rejseindstilling i Snapchat holder dataforbruget nede

På samme måde vil firmaer kunne købe reklame-filtre, så du ved bestemte objekter som en bil, en kop kaffe eller et par sko vil få Snap-filtre, der er sponsoreret af en bestemt virksomhed.

Snapchat vil endda kunne gøre det til en form for auktion, så firmaer kan overgå hinanden i at være det primære filter, når du eksempelvis tager et billede af en kop kaffe.

Der er selvfølgelig kun tale om en patentansøgning, og tit kan disse ligeså godt være søgt kun for at beskytte sig imod sine konkurrenter. Ikke desto mindre vil det give rigtig god mening for Snapchat at inkludere denne funktion i en eller anden grad.

Læs også: Apple-patent kan forhindre dig i at fotografere

Brugerne vil helt sikkert gøre brug af funktionen, og jo flere der gør, jo mere intereserede er firmaer i at købe reklamepladsen, og jo flere penge går til Snapchat.

Snapchat har selv udtalt, at de i de kommende år vil gå efter en markant fremgang i deres omsætning, og regner med inden for to år at tidoble denne. En tilføjelse af sponsorerede filtre eller anden form for reklamemæssig funktion kunne meget vel være nøglen.

Du kan læse hele patentasnøgningen her.