Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Snyder Apple med garantien?

Snyder Apple med garantien?

Flere forbrugerorganisationer mener at Apple vildleder omkring deres såkaldte "garanti"

Flere europæiske forbrugerorganisationer kræver, at Apple straks stopper med vildledende markedsføring af virksomheden såkaldte "garanti". Det skriver DR.dk

Sagens kerne er, at Apple vildleder virksomhedens kunder omkring den lovsikrede reklamationsret og benytter ordet "garanti" om et produkt, som juridisk set ikke har noget med en garanti at gøre.

Forbrugerne får det indtryk, at Apples produkter udelukkende er dækket af Apples et-årige "produkt garanti", selvom forbrugerne efter både danske og EU-regler altid er sikret to års reklamationsret. Apple fremhæver i deres markedsføring deres egen garanti, men selskabet glemmer at nævne den lovsikrede reklamationsret.

Det dansk forbrugerråd har ifølge DR.dk gennem flere år modtaget klager over Apple-forhandlere, der i praksis sætter købeloven ud af kraft.

 

- "Forbrugerne bliver vildledt til at tro, at de kun har et års garanti, og at der efter det første år derfor ikke er noget at stille op, hvis produktet viser sig at være defekt, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda til DR.dk

 

LÆS OGSÅ:

Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 21-03-2012 09:54:37

Overskriften siger det den skal, da den ikke konstaterer at der bliver snydt, blot at der er mistanke om vildledning.

Til overskriften kan jeg kun sige, måske..

Ved ikke om de som sådan snyder med garantien, men de omgåes ihvertfald reklamationsretten.
Her i hjemmet har vi en nu 8 mdr gammel iphone 3GS liggende, som ikke har virket de sidste 3 måneder. Den kan ikke fange mobil netværk. Ved indsendelse til garantirep, kom den retur med beskeden "den har været tabt på gulvet, og det vil koste 1800 at lave den".
Om den har været tabt eller ej, er påstand mod påstand. Jeg har personligt ingen mulighed for at bevise at mobilen ikke har været tabt, men kan ikke bevise denne påstand, så derfor har apple smidt regningen over på mine skuldre.
Jeg synes det er lidt forkasteligt, at man uden videre siger at mobilen har været en tur på gulvet, når den ikke har nogle synlige skader, og ej heller ridser.
Det eneste råd jeg kan komme med er, at vil man have apple produkter, så køb for guds skyld hos Telia under deres 24 måneders garanti ting.
Så er man dobbelt sikret. Vil apple ikke godtage garantireppen, så vil Telia.

0 0
Jan Ålund 20-03-2012 19:26:48

Funny overskrift!!! måske skulle have have journalister i stedet for skribenter.

Overskrifter ligner noget som kunne være skrevet af en praktikant på EB. Måske skulle man lige stramme lidt op og forlange bare en smule af de skribenter som skriver.

0 0
Johnny K. Olesen 20-03-2012 20:07:42

Hej Jan

Jeg bliver faktisk lidt nysgerrig.

Har du et forslag til en bedre overskrift?

Og ved du rent faktisk, hvem der normalt skriver overskrifterne på artiklerne hos de større danske dagblade? Det er nemlig ikke altid journalisterne selv... og heller ikke journalistpraktikanterne.

Endelig så kunne jeg da faktisk godt tænke mig at vide, hvad du mener, der skal forlanges af skribenterne på Mobilsiden.dk - bare så vi få søgt efter de rigtige folk, næste gang vi skal hyre nye folk.

0 0
Karim 20-03-2012 16:56:27

lad mig svar på overskriften
JA de synder af helvedes til!

0 0
Karim 20-03-2012 16:56:40

snyder

0 0

Om brug af cookies