Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sony advarer mod at unlocke deres nye mobiler

Sony advarer mod at unlocke deres nye mobiler

En del Androidbrugere kan godt lide at have fuld kontrol over sin smartphone, men Sony siger det kan gøre kameraet dårligere

Sonys seneste smartphone-lanceringer har fået rigtig positive anmeldelser, og både Xperia Z3 og Z3 Compact fik begge 6 stjerner i vores anmeldelser.

Læs også: Sony Xperia Z3: Endelig fuldkommen [TEST]

En af de funktioner Sony bliver rost for, er deres kamera, der ved dårlig belysning indenfor, eller i nattetimerne, skyder gode billeder. En anden ting Sony roses for, er deres små programmer og ændringer til Android styresystemet, men nogle Android-brugere ser appsene som irriterende software.

Læs også: Sony Xperia Z3 Compact: Den bedste mini nogensinde [TEST]

Disse Android-brugere kan derfor godt lide at ændre indstillingerne, og modificere Android præcis som brugeren ønsker det. Før at det er muligt, skal man "unlocke" sin smartphones "bootloader". Men nu advarer Sony dog mod, at man unlocker sin Xperia Z3 eller Z3 compact, da det vil gøre netop kameraet dårligere.

Mere præcist, mener Sony, at det er kameraets gode evner i lav belysning som rammes hårdest hvis brugeren "unlocker" sin Xperia Z3.

Unlocker man sin bootloader kan man installere nye ROM's såsom CyanogenMod, men det fjerner også garantien på enheden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

David 08-10-2014 09:13:15

Ryger garantien på alle fejl ved unlock, hvad hvis f.eks. en fysisk knap holder op med at virke?

0 0
Frank Hansen 06-10-2014 13:42:21

Latterlig nyhed. Forstår ikke engang at I gider at smide den her på Mobilsiden.dk. Hvor er de konkrete argumenter for hvornår og hvorfor kameraet skulle blive dårligere af at blive unlocket (rooted)? Lyder mere som at Sony prøver at skabe en hype for at undgå at folk skal roote deres telefoner og I hopper med på vognen. Bare overskriften "Sony siger det KAN gøre kameraet dårligere". Det bliver det forhåbentligt ikke af at telefonen bliver rooted. Jeg kan forstå hvis man vælger at køre en anden ROM. Min pointe er bare at I lige så godt kunne skrive at det kan blive regnvejr om to uger.

5 4
Naggie21 06-10-2014 16:20:37

Tror næppe det er det, Sony prøver at opnå. Sony lægger selv guiden op på deres hjemmeside, til hvordan man unlocker bootloaderen: http://developer.sonymobile.com/unlockbootloader/

Som du kan se nede mod bunden, så er der unlock til Z3'erne. Når de selv giver muligheden, så er der nok noget om snakken. Problemet opstod også på første batch af Z1, men der var sjovt nok ingen problemer på Z2.

1 0
Frank Hansen 06-10-2014 16:25:15

Men hvilke fejl er der snak om?

0 0
Morten Jensen 06-10-2014 15:23:04

Helt enig med Frank.

Det er da okay, de advarer mod, at hvis man installerer en anden ROM, så kan det være på bekostning af visse features i f.eks. kameraet. Det ved de fleste der begiver sig ud i at flashe en anden ROM forhåbentlig.

Men det har jo intet med unlocking af bootloaderen at gøre? Det i sig selv gør forhåbentlig ingen forskel på kameraet? Det er vel først hvis man flasher en anden ROM?

2 1
Naggie21 06-10-2014 16:25:07

Ja, unlock af bootloaderen kan nemlig godt have noget med kameraet at gøre. Det var netop et problem på de første Z1'ere.
Problemet med unlock af bootloaderen er, at man mister de licensnøgler, til de forbedringer Sony smider ind i Android, som forbedrer nogle ting. Det gælder også licenser til deres musik og videotjenester, samt deres Triluminos display technology. Så der kan faktisk opstå et problem med kameraet.

2 0
Morten Jensen 06-10-2014 18:04:58

Det er da godt nok en tåbelig løsning... Men okay, så er der da sammenhæng i tingene. :-)

1 0
Naggie21 06-10-2014 20:27:21

Ja, specielt er det godt nok. Men vent bare et par uger, så har nørderne på XDA en løsning på det.

0 0
Frank Hansen 06-10-2014 16:31:00

Interessant. Går ud fra at disse licenser genvindes, hvis man geninstallerer org. ROM?

0 0
Naggie21 06-10-2014 17:17:50

Nej, de er væk for evigt, med mindre du tager backup af dem. Hvilket kræver root :P

Det lykkedes dog for mig, at få rooted min Z2 tablet uden at unlocke bootloaderen. Men tror ikke de har fundet ud af, at roote Z3'erne uden at pille med bootloaderen endnu. Der gik et par måneder, før man kunne det med Z2. Købte min Z2 tablet i starten af april, men fik den først rooted i juni.

0 0
Naggie21 06-10-2014 17:33:30

Jeg kan lige tilføje, at det er den absolut sværeste enhed, jeg nogensinde har arbejdet med, når det gælder custom ROM. Første root, uden andet, var egentlig rimelig smertefri. Men efterfølgende backup, tilmelding på Sonys side, som jeg linkede til, derefter skal man unlocke gennem ADB, hvor det viser sig, at driveren ikke virker i Win8, da den ikke er signed. Derfor skal man så ud og slå sign-tjek fra. Så kan man endelig komme i gang. Når man så har lagt custom recovery på, så vil den ikke starte mere, når den prøver at indlæse den originale ROM. Så ud med SD kortet for at overføre CyanogenMod til den. I med den igen, ind i CMW og så installere CM. ENDELIG, så kører pisset. Damn det var noget hø :S

0 0
Frank Hansen 06-10-2014 21:04:35

Det lyder godt nok som en kamp. Hmm, ind til videre holder jeg mig til stock ROM. Var mest root jeg havde brug for alligevel til at få Tasker til at kører lækkert.
Oplevede dog for første gang, at mit kamera ikke fungerede, og det var efter jeg havde rooted telefonen. Betyder jo ikke at det er det som er årsagen. Kameraet ville ikke fokusere og gemme de billeder man tog.

0 0
Frank Hansen 06-10-2014 17:22:41

Jeg rootede min Z1 med EasyRoot. Hvordan ved man om hvorvidt licenserne er smidt? Havde ikke læst nogle steder, at sådanne ting ville ske ved root. Sjovt nok har jeg ikke rodet mig ud i root i adskillige år, og valgte at gøre i sidste uge, og læser så dette nu en uge efter. Havde måske genovervejet det, hvis jeg havde den kendskab. That's life. You live, you learn.

0 0
Naggie21 06-10-2014 17:35:06

Jamen, det sker ikke med root. Slet ikke gennem easyroot. Den rører nemlig ikke med bootloaderen. Det er kun i det sekund, du piller med den, at licenserne ryger. Root i sig selv gør ikke noget.

0 0
Frank Hansen 06-10-2014 20:51:21

Sejt. Nå, men hvis jeg vælger at rode mig ud i at skifte ROM og rode med bootloaderen, så ved jeg da, at jeg skal tage backup :O) Tak for info.

0 0
Naggie21 06-10-2014 22:23:22

Backup programmet finder du her: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2292598
Du skal dog også bruge ADB drivere til Windows.

0 0
Frank Hansen 06-10-2014 23:18:14

Cool. Troede at rooting og unlocking var det samme. Så blev jeg også klogere.

0 0
Naggie21 07-10-2014 01:46:01

Nej nej. Unlocking bliver først aktuelt, når du skal have en custom recovery på, så du kan installere custom ROM og kernel. Man kan godt få root access uden.

0 0