Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sonys overraskende triumf over Samsung

Sonys overraskende triumf over Samsung

Ringere salgstal end forventet af Galaxy S4 skubber Samsung ud af kæmpeoperatøren DoCoMos vinterudsalg til fordel for Sony.

Det er ikke lutter fremgang for mastodonten Samsung på smartphone markedet. Med solide salgstal af Samsung Galaxy S III i Japan sidste år, virkede det som om at de endelig havde fået en åbning på det japanske marked, der notorisk er kendt for at være fjendtligt stemte over for udenlandske mærker.

Allerede et år efter ser billedet anderledes ud, den kæmpestore japanske teleoperatør DoCoMo har droppet Samsung som leverandør til vintersalget og taget Sony ind i stedet for.

Der blev solgt 30 procent færre Galaxy S4 enheder end forventet (700.000 enheder) hvorimod Sony Xperia A formåede at blive solgt i 1,3 millioner eksemplarer.

Kilde: Boy Genius Report

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jesper 19-08-2013 18:23:28

Det er altså noget vås. Japanerne er ikke som sådan fjendtligt stemt overfor udefrakommende mærker. Det er snarere de udefrakommende virksomheder der har svært ved at forstå det japanske marked. Det er primært dårlig uddannelse og dårlig forberedelse der er skyld i udenlandske virksomheders blandede succes i Japan.

De mest eksklusive bilmærker du kan købe i Japan er de tyske biler og som en anden kommentar også nævner er iPhone og Apples produkter generelt et kæmpe hit. Og det er ikke kun den udenlandske luksus det tiltrækker. De danske Tiger butikker har stor succes i Japan, hvor deres butik i Osaka har den største omsætning i hele kæden.

Mobilsiden - det er en om'er.

0 0
søren 20-08-2013 14:14:34

Det er bestemt rigtigt at udenlandske firmaer i nogle brancher har det notorisk svært. Især de brancher hvor Japan selv er stærke (fx. elektronik og biler). Hyundai måtte trække sig helt ud af Japan (!) for nogle år siden, og et niche mærke som Lexus er større end fx. BMW og Mercedes, selvom der er præstige forbundet med disse.

Derudover har japanerne et særligt forhold til Sydkoreanske produkter, som skal være helt absurd suveræne, inden japanere vil købe disse.

0 0
Andreas Birkjær 19-08-2013 22:32:41

Det er muligt tiderne har ændret sig. Dengang Apple begyndte sit indtog i Japan var der - så vidt jeg husker - en række artikler som påpegede de utrolig svære forhold som udefrakommende mobilproducenter mødte. Blandt andet var der en opfattelse af, at der var en negativ stemning over for disse mærker.

Både Nokia og Motorola har for en del år siden (forgæves) forsøgt at indtage dele af markedet ligeså, opfattelsen af mærkerne blev dengang brugt som en del af forklaringen.

Men ret skal da være ret, der er jo tydeligvis sket nogle holdningsændringer når Apple har ~25 procent af markedet.

0 0
Casper 19-08-2013 15:32:04

Og alligevel er iPhone er klart den mest solgte telefon i Japan?

0 0
Andreas Birkjær 19-08-2013 16:16:08

Ja Apples iPhone er nok det tætteste vi kommer på undtagelsen der bekræfter reglen.
Dog syntes jeg for et par måneder siden at have læst, at Sonys markedsandele havde toppet Apples.

Det er ganske vidst blevet bedre, men Japan har i mange år været anset som et meget svært marked at bryde igennem på for udefrakommende.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Gal%C3%A1pagos_syndrome)

0 0
Frederik 19-08-2013 19:10:22

"undtagelsen der bekræfter reglen" .....? Hvordan kan Apples succes i Japan bekræfte at japanerne generelt set ifølge dig er 'fjendtlige' over for udenlandske producenter?

0 0
Andreas Birkjær 19-08-2013 22:39:11

Min pointe var blot, at der ingen regel uden undtagelser er - tydeligvis ikke i dette tilfælde idet Apple iPhone står for ~25 procent af markedet.

0 0

Om brug af cookies