Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Stadig svært at navigere i mobil-junglen

Stadig svært at navigere i mobil-junglen

Til trods for Telestyrelsens forsøg på at tvinge teleselskaberne til overskuelighed, er det stadig svært at finde vej i mobiljunglen. Det viser en ny undersøgelse fra Handelshøjskolen i Århus.

Det er nu over et halvt år siden, IT- og Telestyrelsen pålagde teleselskaberne, at de skulle gøre deres priser mere gennemskuelige for borgerne. Det betyder blandt andet, at udbyderne skal oplyse minimumsprisen for en mobil med abonnement og bindingsperiode i seks måneder.

Målet med Telestyrelsens indgreb var at gøre det tydelig for forbrugerne, at en mobiltelefon ikke kun koster den ene krone, som der står i reklamen. Der er også prisen på abonnement og oprettelsesgebyr, som skal lægges oveni.

Stadig uigennemskuelige priser
Men noget kunne tyde på, at gennemskueligheden, trods de gode intentioner, ikke er blevet så meget bedre. Det er i alt fald resultatet af en undersøgelse foretaget på Handelshøjskolen i Århus.

Spørger man Jacob Eskildsen, som er lektor for Marketing og Statistik på Handelshøjskolen i Århus, er forbrugerne endnu ikke jublende glade: ”Kunderne er stadig utilfredse”, fortæller han til Jyllands-Posten.

Måske kan forbrugernes utilfredshed skyldes, at der, trods de nye reklameregler, stadig findes masser af reklamer med mobiltelefoner til spotpriser.

Tag bare reklamesøjlerne ved busstoppestederne af en kæmpe Samsung mobil til en krone. Både telefon og pris er fuldstændig overdimensionerede og næsten umulige at misse. Til gengæld skal man næsten have læsebrillerne frem, hvis man skal kunne læse minimumsprisen for mobilen med seks måneders abonnement, som står skrevet med småt i det ene hjørne.

Kilde: Jyllands-Posten.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies