Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Statistik: Tæt på tal og tendenser

Statistik: Tæt på tal og tendenser

IT- og Telestyrelsen har netop offentliggjort halvårs statistikken for 2006. Vi har set nærmere på tallene og kommer her med en hurtig gennemgang af de vigtigste tendenser.

Det er altid spændende læsning, når halv- og hel års statistikker offentliggøres. Disse giver et meget præcist billede af, hvilke selskaber der vinder markedsandele, hvem der har stagnerende kundeforhold og så videre.

Vi har her på redaktionen valgt at bringe nogle af de spændende tal, som IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik fremviser.
Medmindre andet er angivet, er sammenligningerne udført med baggrund i tallene fra andet halvår af 2005.

Hurtige tal

Som Mobilsiden.dk har nævnt i en tidligere anledning, er antallet af fastnet abonnenter på stærk retræte. Siden sidste statistik blev frigivet, er antallet af abonnenter faldet med 126.000. Tendensen er tydelig: Hvis man ser på de foregående år, er antallet af fastnet-linier dalende. På blot to år er antallet faldet med lige knap 10 %.

Til gengæld er antallet af mobil-abonnenter steget med 176.000, hvilket er en stigning på lidt over 3 %. Måske kan man huske for et halvt års tid siden, hvor det blev offentliggjort, at vi nu havde flere mobilabonnementer end indbyggere i Danmark. I dag har vi 103,5 mobilabonnementer for hver 100 indbyggere i vores lille land.

Her følger en liste over markedsandelene for de respektive selskaber i Danmark. Det ses blandt andet, at TDC stadigvæk er klart den største spiller på markedet. Såfremt dit eget mobilselskab ikke er på listen nedenfor, hører det ind under kategorien øvrige, og disse er der ikke separate tal for.

TDC 31,5 %
Telia 19,9 %
Sonofon 19,0 %
Telmore 10,1 %
Debitel 4,7 %
CBB 4,3 %
Tele2 4,0 %
3 2,7 %

Det skal dog siges, at selskabet 3 klart er størst på UMTS abonnementer. For et år siden, før der kom andre danske spillere på UMTS markedet, havde de selvsagt 100 % af dette marked.

TDC er imidlertid kommet på banen nu og har snuppet næsten 20 % af denne kage. Selskabet 3 har nu 76,9 % tilbage. Det bliver spændende at se i den næste opgørelse, om TDC kan true 3 endnu mere på dette marked.

Udgående minutter

Eftersom TDC er Danmarks største mobilselskab, er det næsten givet, at det også er i deres netværk, der ringes mest. De har klart den største markeds andel med 32,1 %.

Mere spændende er det, at Sonofons kunder snakker væsentlig mere end Telias kunder – på trods af at Telia som har flere abonnenter tilknyttet.

På denne front har Telia en markedsandel på 20,9 % hvor Sonofon har 24,8 %. Omsat i mere forståelige tal har en kunde hos Sonofon i gennemsnit snakket i 14,2 timer, hvor en kunde hos Telia kun har snakket i 11,4 timer.

Telia er faktisk det eneste selskab, hvor kunderne har en dalende interesse for at snakke i telefonen; de taler faktisk 2,3 % mindre end sidste år.

Hos alle andre selskaber er det lykkedes at få kunderne til at snakke mere. Den største stigning er at finde hos selskabet 3. Disse kunder snakker 23,2 % mere end sidste år.

Telia sidder på SMS’erne

Til at starte med kommer der nogle meget høje tal, der i bund og brund ikke kan bruges til så meget andet end at blære sig foran vennerne. Der er tale om, hvor mange sms beskeder der er sendt i hele det Danske land. Siden sidste år har vi sendt 8,9 % flere sms’er, hvilket giver os et totalt antal sendte sms’er på 4.901.488.000.

Når vi ser på, hvilket selskab der står for størstedelen af disse beskeder, så kommer Telia stærkt igen. De står for hele 41,2 % af alle de sendte beskeder. Følgende er en liste over, hvor stor en andel af de sendte beskeder de respektive selskaber har.

Telia 41,2 %
TDC 16,0 %
Sonofon 15,3 %
Telmore 12,7 %

På trods af den meget markante føring Telia har på dette marked, har selskabet faktisk mistet markedsandele de sidste par år. Siden 1. halvår 2005 er de gået 2,3 % tilbage. Dog lader det til, at de har så stor en føring på dette marked, at det næppe er noget, der bekymrer dem.

… og MMS’erne

Når der ses på billedbeskeder, er det ligeledes Telia, der har føringen - dog ikke lige så markant en føring som med sms beskederne.

Telia 30,8 %
TDC 22,1 %
Sonofon 18,9 %
Telmore 9,7 %

Men her har de ligeledes siden 1. halvår 2005 mistet markeds andele; faktisk hele 13 % har de mistet til konkurrerende selskaber.

Up/download – GPRS/UMTS

Et sidste emne, der lige skulle med, er data trafik i netværkene. Det er særligt spændende, fordi den forholdsvist nye spiller 3 har sat sig rigtig godt og grundigt på dette marked. Man skal selvfølgelig også tænke på, at mange af deres kunder har fri adgang til deres egen portal, hvis de eksempelvis har en guld-pakke. Men ikke desto mindre er det spændende at se, hvor meget gang de egentlig har fået i det.

Hvis man kigger på den generelle markedsandel, ligger 3 rimelig elendigt, men ikke desto mindre står deres kunder for 52,7 % af det samlede data forbrug. Siden sidste år har de taget markedsandele fra stort set alle andre større selskaber.

Afslutning

Det bliver spændende at se om TDC kan presse 3 yderligere på UMTS markedet. Samtidig glæder jeg mig til at finde ud af om Telias træk med at lukke forlængelser på Xpress kan skubbe nogle kunder over hos de andre selskaber.

Den komplette version af halvårsstatistiken fra IT- og Telestyrelsen kan findes her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies