Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Stikændring i iPhone 5: Samsung er langt foran

Stikændring i iPhone 5: Samsung er langt foran

Der har været meget kritik omkring iPhone 5s nye lightning stik, men det er første gang i ti år Apple ændrer stiktype. Samsung er langt foran.

Sammenligningen mellem Apple og Samsung
Sammenligningen mellem Apple og Samsung

Siden Apple i onsdags ved præsentationen af iPhone 5 offentliggjorde, at de ændrer opladestikken til  den nye og mindre "Lightning type" – har der visse steder været ramaskrig.

 - Nyt ladestik på iPhone 5

Men sammenligner man eksempelvis med konkurrenten Samsung, så er det første gang i et helt årti, at Apple ændrer deres opladerstik. Det skriver siden Cultofmac.com.

Så to forskellige ladestik i de seneste ti år, som passer til flere iPods, de fem første iPhones og iPads.

Det samme kan man ikke helt sige om Samsung, der det seneste årti til sammenligning har haft 18 forskellige ladestik.


Læs også:
 - Apple fanboys giver Samsung svar på tiltale

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

19-09-2012 14:09:07

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Samsung_mobile_phones

Med over 200 mobiler fra starten af 1990'erne er det sq da klart at der vil være flere stik...

Det er fra dengang hvor iMac'en så sådan her ud:
http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_Performa
(og ja jeg ved godt den ikke hedder iMac)....

0 0
Nicolas 19-09-2012 12:21:54

Hvorfor er det lige igen at der er ramaskrig, Lene? Synes artiklen udelader den del med at EU har vedtaget at alle mobiler skal bruge samme ladestik, nemlig Micro-USB. - Hvor så Apple er den eneste der ikke følger denne afgørelse.
I den sammenhæng er det da fløjtende ligegyldigt hvor ofte en tilfældig(?) konkurrent til Apple har skiftet stik, inden denne EU-afgørelse.

Jeg synes bestemt ikke artiklen klæder det supposed-to-be neutrale site, Mobilsiden.dk.

0 0
serpent 10-10-2012 16:10:34

Hørt!

0 0
Lars 19-09-2012 13:10:29

Du tager fejl.
Apple er medunderskriver på hensigtserklæringen fra EU omkring ladestik. Og Apple følger hensigtserklæringen. Der er ikke 'krav' om, at Micro-USB skal være indbygget i telefonen. Det er nok, at der er en adapter.

0 0
Mobilsiden 19-09-2012 15:05:37

I følge aftalen så er det nok med en adapter, som Lars skriver.

Det er ment som en lidt sjov artikel - da en række mobilproducenter ofte skifter stik. Her handler det måske ikke kun om antallet af enheder, men også om tiden der er gået.

Sammenligningen går på et årti ved begge - ikke antallet af enheder.

0 0
bo 19-09-2012 16:21:08

de har ikke overholdt en flyvende fis.... de har fundet et smuthul... aftalen blev kørt i stilling for at spare milijøet for extra forurening ved at man kunne bruge den samme oplader til alle tlf....nej lur mig om ikke apple gør det her for at binde de kunder der køber extra udstyr til deres apple produkter. for hvis der i fremtiden sad microusb på de produkter ville det være meget billigere at skifte fra en producent til en anden og på denne måde kan apple garentret osse trække penge ud af de producenter der impletere apple stik på deres produkter....

så lad os kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl...

apple har IKKE overholdt aftalen, men fundet et smuthul. og det har de formenligt gjort ud fra et økonomisk perspektiv ....

0 0
Kim 19-09-2012 17:16:24

Nu er det jo sjældent Apple der levere div. ekstraudstyr - omvendt har producenterne af mobilhøjtalere jo valgt at levere, ofte udelukkende, til Apple kompatible enheder, ud fra et økonomisk perspektiv.

Lige der gør du op af det forkerte træ; der er jo ikke noget der som sådan afholder producenterne af div ekstraudstyr fra, at lave en adapter til usb...

0 0
bo 19-09-2012 18:09:51

min mening ligger i at hvis du overvejer andet end apple men har div. ting stående der passer til apple, så er sandsyndligheden mindre for at man skifter væk.... og ja de forskellige producenter fremstiller tingende fordi der er penge at tjene.... så gør ikke op af det forkerte træ.. om jeg ikke fik mig formuleret korrekt eller om misforstod ved jeg ikke .... min point i denne sammenhæng ligger udelukkende i at apple IKKE har overholdt den aftale de har skrevet under på, men har fundet et smuthul og fred være med det. men det er ikke det samme som at have overholdt den, det betyder bare den der har skrevet den kontrakt ikke har været tilstrækkelig dygtig til sit arbejde....

0 0
Kim 19-09-2012 19:25:43

Hvis du har en masse Apple gear stående, havde det ikke hjulpet med usb, det ville give samme resultat.
Din harme er ikke velargumenteret, du er bare harm ;)

0 0
bo 19-09-2012 20:02:50

har en s3 .... og dn er rigeligt argumenteret du vil enten bare ikke s ellers er du ikke enig ;)

0 0
Kim 19-09-2012 21:23:28

Jeg har en lumia 800, men kan ikke se hvad det har med emnet at gøre ;)
Ingen af de telefoner ændrer på, at du er harm over at Apple har skiftet stik. Men begrundelsen der hedder en masse ekstra-udstyr er dårlig, da det er ligegyldigt hvilket nyt stik der kom, usb eller Apple2... ;)

0 0
bo 19-09-2012 22:20:52

nederste 6 linjer i min kommtar 19-09-2012 18:09:51 vil du kunne læse det samme

0 0
Kim 20-09-2012 00:47:13

Bo, du må undskylde, det er ikke fordi jeg vil fornærme dig - men kan du ikke lige kigge på det du skriver før du poster det, for din hast forvirrer mig :)

0 0
bo 20-09-2012 06:44:41

skal prøve ... noget specifikt hvor kæden hopper af for jg er vant til at læse det ;)

0 0
bo 19-09-2012 22:18:44

det jeg bitcher over er som tidligere skrevet, at det påstås de har overholdt den aftale de har underskreven... det har de jo ikke, det kan tilside sættes med at du siger du vil gi mig 1000 kr på fredag, og når jeg så kommer for at indkassere siger du at du ikke sagde hvilken fredag.... nu kan jeg ikke udpensle mere hvad mit indlæg hovedsagligt indeholder brok over ... så håber jeg du fanger den i denne omgang :)

det med hvorfor de så har gjort det, er der det andet kommer ind... det er teori JEG har, da deres påstand om at microusb ikke kan føde strøm nok til Ipad ikke holder vand !!!

0 0
19-09-2012 21:44:26

Men ikke ligegyldigt for Apple. Med deres eget stik kan de fortsat tage betaling for stikfoebindelser til deres udstyr. Går nok ikke hvis de brugte USB :-)

0 0
Kim 20-09-2012 01:00:04

Og det er en god pointe, men den fungere stadigt ikke retroaktivt ;)

se forøvrigt også min første post i denne tråd! Vi er ikke nødvendigvis vanvittigt uenige...

0 0
Kim 19-09-2012 19:25:42

Hvis du har en masse Apple gear stående, havde det ikke hjulpet med usb, det ville give samme resultat.
Din harme er ikke velargumenteret, du er bare harm ;)

0 0
Footiefan 19-09-2012 12:45:43

"EU-afgørelse" Okay så ;-)

0 0
Kim 19-09-2012 12:15:46

Ja det er da meget flot, at Apple har holdt sig til et stik og nu introducerer et andet. Men det er jo NETOP derfor at kritikken kommer; Ud over det faktum, at de så (naturligvis) vælger, ikke at følge den aftalte standard, som resten af branchen nu bruger.

For frem til nu, var der næppe nogen med en smule indblik i markedet, der ville satse på at købe et B&O anlæg, med f.eks. Samsungs "flaour-of-the-quarter" stiktype som eneste indgang. Omvendt har man jo netop haft grund til at se det som en nogenlunde god investering med Apple, kva deres ensartede stik-politiske historik.
Det samme gælder resten af alt det andet Apple-kompetible isenkræm der er solgt på verdensplan, der sikkert sammenlagt ville tage Mærsk's flåde et lille årsværk at flytte rundt på.

Hvis Apple da så i det mindste havde fulgt standarden, så kunne man have brugt andet, ikke særligt Apple kompatibelt grej fremadrettet.

0 0