Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Stor forskel på antenner i smartphones

Stor forskel på antenner i smartphones

Der er stor forskel på kvaliteten af antennerne i smartphones, men ingen kan sige hvilken telefon, der er bedst eller værst.

iPhone 4 er en af de telefoner, der er velkendt for sine antenneproblemer.
iPhone 4 er en af de telefoner, der er velkendt for sine antenneproblemer.

Der er utrolig stor forskel på effekten af antenner på mobiltelefoner.

Der kan være op til ti gange forskel mellem den bedste og ringeste antenne, men forbrugerne kan ikke få oplyst hvilke telefoner, der har de bedste antenner. Det skriver ing.dk.

En dårlig antenne giver dårlig dækning på ens smartphone, og som om det ikke var skidt nok, så bruger telefoner med dårlig antenne også langt mere strøm. Specielt i landområder kan en dårlig antenne betyde forskellen på god og dårlig dækning.

I byerne er en god antenne knap så vigtig, da teleselskabernes sendemaster her står tættere, og derved er problemet med en dårlig antenne knap så problematisk.

I byerne er problemerne med interferens (forstyrrelser) fra forskellige sendemaster et langt større problem, end antennen på selve mobiltelefonen.

Ing.dk har snakket med professor Gert Frølund Pedersen, der er antenneeksptert ved Aalborg universitet. Professoren arbejder med netop antenneteknologi til mobiltelefoner.

-”Hvis man bor i Aarhus eller i København, er det ikke så vigtigt, men de gange, hvor man tager til stranden eller til sommerhus, dér vil man stå sig bedre, hvis man har en effektiv antenne. Det betyder noget, hvilken telefon man vælger. Der er nogle krav til, hvor meget stråling telefonen må sende ind i personen (SAR-værdien), men der er ikke nogen myndighedsstandard for, hvor god antennen skal være. Der er en ensartet målemetode til at teste antennen med, men ikke faste krav om senderkvaliteten. Det burde der måske være,” siger Gert Frølund Pedersen til Ing.dk.

De største antenneproblemer findes typisk i det lave frekvensbånd omkring 850 og 900 MHz.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BluezCat 26-01-2012 09:03:40

'men ingen kan sige hvilken telefon, der er bedst eller værst.

Er længe siden, det er kommet på plads, hvilken mobiltelefon der har den bedste antenne :

http://www.mobil.nu/nyheder/3-nokia-n9-har-bedste-antenne-nogensinde-1.482186.html

Noget I her på siden vil modargumentere imod ??

0 0
David 27-01-2012 10:55:38

Problemet er bare at det ikke passer med virkeligheden. N9 har det med at "lyve", både med signal og batteri indikatoren. Det er et af mine største ankepunkter ved min N9.

0 0
JP 26-01-2012 16:13:57

Fantastisk artikel!!

N9 skulle så have den bedste antenne med den har jo også et såkaldt death grip.

Citat "Hvis jeg inde midt i skoven lægger telefonen ned på gulvet i bilen, forsvinder en af 3G-signalstregerne, og kun ved at holde hånden over telefonen i flere minutter, mens den ligger i bunden af bilen, kan jeg få den til at hoppe af 3G-netværket og ned på 2G-netværket"

Alle telefoner kam death gripes, med det er kun iPhone 4 som klantres for at have et antenne problem.

0 0
Thomas 26-01-2012 23:21:57

Jeg elsker din... alternative tilgang til sandheden JP. Det er altid en fornøjelse.

Der er intet "death-grip" i at dække telefonen til. Death-grippet dækker over, at man holder telefonen i hånden, hvorefter den mister signalet. Præcis som det er demonstreret talrige gange på iPhone 4.

Der er jo nok en grund til at de har ændret antenne-designet, tror du ikke?

0 0
BluezCat 26-01-2012 18:47:36

Hvad har det i det hele taget med postulatet at gøre, vedr. hvilken der er BEDST ??

Den BEDSTE, er ikke ensbetydende med, at den alrig mister signalet. Men det er den model, der har det bedste greb om signalet, ergo, den slipper grebet SIDST kontra alle andre, det er nok i sig selv til, at den kan betegnes som værende den BEDSTE.

0 0
Raikkonen1974 25-01-2012 16:23:27

Det er fuldstændig rigtigt at Iphone 4 har antenneproblemmer, selv apple indrømmer det, og det er ligemeget hvor du køber den, den har et problem! se bare Death Gribbet som sker på alle Iphone 4, det gjorde det også på min Iphone 4, selv om jeg bor i Odense med god dækning, og det blev ikke bedre da jeg bor i en kælderlejlighed, der var der meget tit ingen dækning.
Nu har jeg så fået Iphone 4S og der har aldrig stået ingen dækning, ligemeget hvor jeg er i Odense, og i min kælderlejlighed er der også dækning hele tiden, så antennen er meget meget bedre på Iphone 4S, den har jo også 2 antenner ;-)

Og hvis jeg tager Deathgribbet på Iphone 4S falder den slet ikke i signalet ;-)

NYGAARD - Den mobil der blev omtalt er Iphone 4! og IKKE Iphone 4S i radioen....

0 0
JP 25-01-2012 17:20:38

Apple har ikke sagt at der er en antenneproblem i 4. De har påvist at der er et fundamentelt problem med samtlige telefoner som nogen sinde er lavet i hele verdenshistorien. De taber alle signal når man holder dem.

0 0
Thomas 25-01-2012 22:10:49

Jamen, så er der jo netop også et problem med iPhone 4. Et problem der var ekstra udtalt på den telefon.

Det er kun folk som dig og din fanboy-makker, der seriøst kan påstå, at der intet galt var.

0 0
JP 26-01-2012 08:59:19

Mener du at der er problemer med antennen på alle telefoner eller kun IPhones?
Hvilket signal tab skal der objektivt da til for at det er et problem?

0 0
Thomas 26-01-2012 09:33:18

Det er ikke sagen vedkommende.

Din påstand var, at samtlige telefoner har et "fundamentalt problem" med signalet, når man holder om den. I så fald, så er du jo helt enig i, at iPhone 4 havde problemer med signalet.

Det var bare der, jeg ville hen. Tak for din samarbejdsvillighed.

0 0
JP 26-01-2012 16:08:44

Det er en kendsgerning at alle telefoner taber signal dermed inkl iPhones.

Du påstår at det var ekstra udtalt på denne iPhone 4, vil du så dokumentere hvor meget mere signal som du påstår iPhone 4 taber end andre telefoner? Og hvorfor dette påståede ekstra signal objektivt set skulle udgøre et væsentligt problem?

0 0
Thomas 26-01-2012 23:20:25

Fordi den er dårligere til at holde forbindelsen end andre top-modeller. Det er ikke raketvidenskab JP.

0 0
ihk 26-01-2012 11:12:21

såså fandriod :-)

okay jeg indrømmer jeg ikke havde læst hele tråden igennem. og der var noget i vejen med iPhone 4 antenne, det kan ikke benægtes.
men intet i vejen med iPhone 4s. det er det jeg hele tiden har skrevet.

0 0
Thomas 26-01-2012 12:36:44

Jeg er absolut ikke fandroid. Jeg vil hellere have en iPhone 4S end en Android-mobil, så det får du ikke meget ud af.

Men kudos for at erkende, du var lidt hurtig på aftrækkeren. Det kunne JP lære lidt af. :)

0 0
ihk 26-01-2012 01:06:35

thomas, jeg synes du skal gå i folkeskole igen, så du kan lære at læse.
ingen har påstået at der ikke var noget galt med iPhone 4. derimod at der intet var galt med iPhone 4s, som nogle i tråden påstår at der er.
og jeg påpegede blot at problemet ikke var kendt i Danmark med i USA med iPhone 4 (dog taler jeg der kun af egen erfaring).

0 0
Thomas 26-01-2012 08:21:29

Fanboy, jeg tror du skal læse tråden igen.

Raikkonen1974 snakker om deathgrip på iPhone4 og JP (den eneste, der er på dit niveau, når det kommer til fanboyisme) snakker om iPhone 4.

Det var noget af et selvmål du fik lavet der. Jeg forventer dog ikke, at du erkender det.

0 0
David 25-01-2012 16:27:29

Det er rigtigt at iPhone 4 har problemer alle steder, men det betyder bare ikke rigtigt noget i Danmark. I hvert fald har jeg haft den i 1,5 år, uden at opleve nogen problemer.

0 0
25-01-2012 17:42:49

selv Nikolaj Sonne har omtalt problemet i forhold til 4'eren. Angående 4s'eren, så burde der være noget på youtube, jeg ved det ikke er super god dokumention, men det er vel det bedste der findes pt.

0 0
JP 25-01-2012 19:21:33

"Angående 4s'eren, så burde der være noget på youtube, jeg ved det ikke er super god dokumention, men det er vel det bedste der findes pt."

Øh det lyder som om du har fået en ide om at der er problemer med 4S og så leder efter dokumentation som kan underbygge din ide.

Normalt danner man sin holdning ud fra facts. Hvis ikke du har beviser burde din objektive holdning være at der IKKE er problemer med 4S

0 0
David 25-01-2012 18:37:31

Jeg påstår ikke at der ikke er problemer, jeg siger bare at jeg ikke oplevede det i det 1,5 år jeg havde en iPhone 4.

0 0
Nygaard 25-01-2012 11:34:50

"Der er stor forskel på kvaliteten af antennerne i smartphones, men ingen kan sige hvilken telefon, der er bedst eller værst."

iP4s blev ellers i går udråbt til at være telefonen med den ringeste modtagelse, i 10 år.

0 0
Rallerbabz 25-01-2012 12:01:11

Det var iPhone 4, og ikke 4S der blev det. (Hvis du altså tænker på radio podcastet.

0 0
Nygaard 25-01-2012 13:27:59

Da jeg hørte det omtalt i nyhederne (kl. 16 så vidt jeg husker) var der 4s der blev nævnt.

0 0
Rallerbabz 25-01-2012 17:52:01

Ja det er den samme podcast jeg tænker på.

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/HoerSenesteP3Nyheder.htm
Vælg Mandag kl. 16.00 og lyt. Han siger iPhone 4, og ikke 4S.

0 0
David 25-01-2012 18:47:26

Det er lige meget, nygaard har besluttet sig for at der blev sagt 4s, og så blev der sagt 4s. I øvrigt.. Don't clutter the discussion with facts!

0 0
David 25-01-2012 16:26:23

Så har de sagt forkert.. Det kan jo ske for selv den bedste.

0 0
ihk 25-01-2012 13:38:13

haha hvad snakker du om Nygaard?
iPhone 4s har en perfekt antenne. der er ingen problemer med det - ingen brugere har brokket sig, så du har drømt.

iPhone 4 havde problemer i USA, men i Danmark var der ingen problemer. jeg har haft iPhone 4 i flere år og stadig har det, jeg har aldrig oplevet problemer med antennen.

0 0
lenni 25-01-2012 22:20:55

I hvor mange år har du haft iphone 4? "flere år" må være mindst 2. du må have gode forbindelser.

0 0
Hans 25-01-2012 14:43:30

iPhone 4 har antenne problemer i DK. Det kan godt være at du ikke har problemer i dit område, men den er rigtig mange kundeklager, hvor folk havde dækning inden de fik iPhone 4, men manglede dækning efter. Du skal jo være i et område med dårlig dækning, før man oplever problemet.
Der ligger endda flere videoer på nettet, hvor man kan se testen med ”death grip”

0 0
JP 25-01-2012 17:24:01

Vil du dokumentere denne påstand?

Pgså er hovedparten af de death grip videoer i øvrigt total misvisende fordi en opdateret iPhone ikke kan tabe hele alle signal barene ved death gribet.

0 0
Thomas 25-01-2012 22:09:41

Seriøst?

Mener du helt seriøst, at du gerne vil have dokumenteret, at antenna-gate var reel?

0 0
JP 26-01-2012 08:55:20

Antennegate dvs medie hysteriet var rell nok med fejlen var ikke eksisterende i og med alle telefoner mister signal.
Hvorfor er det lige at det signal tab som iPhone 4 havde var en fejl men ikke det signal tab som samtlige andre telefoner har?

0 0
Thomas 26-01-2012 10:04:40

Fordi signaltabet var langt større på en iPhone 4.

Jeg er helt med på, at du elsker Apple, men det er SÅ trist at se, når folk ikke kan acceptere, at deres elskede firma også laver fejl. Jeg håber ikke du lever i samme fornægtelse, når du selv laver fejl.

0 0
JP 26-01-2012 16:03:34

Det er ikke korrekt at det var langt større.
Der er en dokumenteret kendsgerning at Apple viste konkurende telefoner som mistede hovedparten af deres signal bars.

0 0
Thomas 25-01-2012 14:03:03

Det gode ved dig og JP er, at man altid har et reference-punkt. Der er jer på den ene side, og så har man de rabiate fAndroids på den anden side. Lægger man jer sammen, så får man ca. sandheden :D

0 0
JP 25-01-2012 17:16:48

Nu sørger jeg altid for at bevise mine påstande, der er p.t. INGEN som har dokumenteret noget som helst i denne tråd om 4S antenne.

0 0
Thomas 25-01-2012 22:08:57

Arhhhhh JP, nu strammer du den lidt. Jeg har talrige gange tidligere påpeget løgne, misinformation og lign. fra din side.

0 0
JP 26-01-2012 08:52:57

Link?

0 0
JP 25-01-2012 11:49:07

Link?

0 0
Hajric 25-01-2012 10:45:39

Rallerbabz:

http://ing.dk/artikel/125984-enorm-forskel-paa-effektiviteten-af-telefoners-antenner

Læs også kommentarene.

0 0
Thomas 25-01-2012 11:29:00

Der står så vidt jeg kan se intet specifikt.

0 0
Mike 25-01-2012 11:36:35

Nej. Kun at apple har nedlagt forbud mod at tallene for iphone må offentliggøres.

0 0
JP 25-01-2012 11:49:20

Link?

0 0
Thomas 25-01-2012 14:01:57

Det står i kommentarene.

0 0
JP 25-01-2012 17:15:06

Nu tæller en eller anden tilfældig kommentar i et forum IKKE som en kendsgerning. Hvis man vil påstå noget bør man kunne dokumentere det.

Desuden er der flere forskellige som uafhænigt af Apple og teleselskaberne måler telefonernes styrke. Er der nogen som påstår at de har lavet en konkret undersøgelse som viser at 4 S har en dårlig antenne?

0 0
Thomas 25-01-2012 22:12:23

Det må du tage op med John Strand. Det er ham, der påstår det.

0 0
JP 26-01-2012 08:52:42

Nej jeg behøvet ikke at tage det op med John Strand, alle dem som tror at det er rigtigt bør logisk set først bede John Strand om dokumentation.

0 0
Thomas 26-01-2012 09:34:08

Det skal du da netop. Du stiller spørgsmålstegn til hans påstand - så må du jo tage fat i ham og bede om dokumentation.

0 0
JP 26-01-2012 15:58:14

Nej jeg stiller spørgsmål til dem som danner deres mening udfra en tilfældig kommentar, og beder dem om at dokumentere deres mening hvilket de så logisk set må gøre ved at bede John Strand om at dokumentere hans påstand.

0 0
Thomas 26-01-2012 23:16:25

Du spurgte, og jeg svarede. Læs evt. dit oprindelige indlæg igen.

0 0
Rallerbabz 25-01-2012 10:32:04

Jeg gad virkelig godt have at vide hvilke telefoner det så er der har god og dårlig antenne. Ihvertfald topmodellerne(SGSII, iPhone 4S, Lumnia 800, Sensation osv)

0 0
noojish 26-01-2012 09:34:07

Sensation har en forfærdelig antenne.

0 0
Mazzen 26-01-2012 09:36:08

Det er løst det problem, hvis man har en sensation kan man bare sender den på værksted, så fikser de problemet(iflg HTC Support)

0 0
Rune Kock 25-01-2012 23:47:14

Gå efter en telefon med plastik-kabinet, ikke aluminium.

0 0
hotpop 29-01-2012 22:23:48

Har en legend og den har - på samme selskab - bedre signal end en Iphone 4, så den holder ikke.

0 0
hotpop 29-01-2012 22:24:07

HTC Legend ...

0 0
Thomas R 25-01-2012 10:44:03

Kan det passe, at jeg hørte i radioen igår, at IP4s havde en af de aller dårligste antenner? Det kom lidt bag på mig - at deres top model skulle have en ringe antenne.

0 0
Rallerbabz 25-01-2012 12:02:07

Uha, flere har sagt det, så blev nød til at lytte podcastet igennem på dr's hjemmeside. det var altså iPhone 4 og ikke iPhone 4S. 4S har en særdeles udemærket antenne(faktisk dobbelt antenne)

0 0