Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Stor opdatering udsendt til Nokia N9

Stor opdatering udsendt til Nokia N9

Nokia N9 får nu en stor update.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Brugere af Nokia N9 har i dag opdaget, at en ny stor opdatering på omkring 200 MB er klar til smartphonen.

Blandt nyhederne er upload af fotos til Twitter, musikkontrol på forsiden, grupper i kontakter, ændret SMS-del, forbedrede notifikationer samt bedre NFC-understøttelse og meget andet.

Giver din Nokia N9 ikke selv besked om updaten, så tjek under ”indstillinger”, ”programmer”, ”administrer programmer” – og søg efter opdateringen.

Læs også:
- Test: Nokia N9 - hit eller komma?
- Web-TV: Hvad skal vi med Nokia N9?
- Web-TV: N9 er grundsten for andre smartphones


Nokia N9-00 - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrik 26-01-2012 10:36:51

Beta versionen er allerede ude til udvikler enheden, N950:

http://dailymobile.se/2012/01/26/meego-pr1-2-beta-now-available-for-n950-n9-update-shouldnt-be-far-behind/

N9 opdateringen er klar i slutningen af februar, så jeg kan forstå.

0 0
Tommy 11-11-2011 21:50:43

Nogen der har været på Beep messen?
Jeg var derinde i dag og så Lumia 800 som jo var ganske interessant, mere interessant hørte jeg dog en samtale hvor en af standens personale fortalte at der ville komme andriod apps til N9 i december!
Alien Dalvik anyone? Det lyder dog næsten for godt til at være sandt!

0 0
Kim 11-11-2011 22:45:50

Nokia Danmarks udmelding har hidtil været at man ikke samarbejder med Alien Dalvik. Men det kan jo have ændret sig...

N9 med Androids økosystem oveni - hvilke argumenter er der tilbage for WP?

0 0
Tommy 13-11-2011 12:52:52

Jeg synes nu nok der er argumenter for WP, Meego/hamattan kunne jo blot være et side projekt som hyggede sig lidt ved siden af og fik en eller to terminaler om året...

WP har den klare fordel at der er et økosystem der kan bygges op omkring Office og X-box...

0 0
Benjamin Jensen 11-11-2011 16:36:07

Kim>> Du nævner jo netop de modeller som smartphones, og de har aldrig været i nærheden af at være smartphones. Men du vil nok også kalde en Nokia N97 for en smartphone ikke?

http://www.techfresh.net/nokia-n97-smartphone-a-laptop-in-your-pocket/

Var det ikke den de måtte ud og undskylde for offentligt? Fordi det var noget juks!

Allerede her er den første innovation fra Apple. Havde de ikke kommet med iPhone i 2007, så var der aldrig en producent der havde tænkt på at sådan noget kunne være en smartphone. Men nu kommer du nok med en eller anden opfinder af smartphone, fordi du ikke mener det er Apple der har opfundet det. Det bør du gøre, for jeg kender dig rimelig godt efterhånden.

Eller hvad med Tablet som MS havde på markedet i 100 år uden nogen som helst form for succes. Apple skulle åbenbart på banen igen, for at opfinde brugervenlighed.

Det er egentlig et meget godt eksempel på du giver, når du snakker om Ikea sammelselv møbler. Jeg har været 10 år i træindustrien, og samlet utrolig mange møbler. Alligevel kan brugervejledningen virke total uforstålig. Havde Apple nu lavet det i stedet, ville jeg kunne samle det på den halve tid. Så man kan egentlig godt sammenligne Nokia med Ikea sammenselv møbler på det punkt - billigt og utroligt uforståeligt! ;)

Iøvrigt så er det en ret dårlig argumentation at sige at man ikke har brug for dit og dat. Hvad er det fede ved en telefon N9 der er lige så dyr som iPhone, men der ikke rigtig findes de apps man gerne vil have til den? At man udgiver en telefon, man ikke vil ytre om man vil støtte 100% op om? Det er vist kun Nokia der kan finde ud af det. De tror de er i orden at spytte den efter den anden telefon ud på markedet til godtroende fjolser.

Henrik>> Nu har vi haft iPhone i 4 år, og det har været sådan indtil da. Apple er vel heller ikke blevet verdens største selskab, hvis de havde været så dårlige mod deres udviklere. Der bliver solgt flere enheder med Android end iOS, alligevel kommer der stadig apps først til iOS - og næsten aldrig til Symbian eller Meego. Det er jo sandheden, og har været det i 4 år. Bliver det ændret på et tidspunkt, så skifter jeg da gerne platform. Jeg kan jo stadig sælge min gamle iPhone 4 som er 1,5 år gammel for 3000 kr. Det er vist de færreste Nokia telefoner man kan få den pris for ;)

Tror forresten jeg vil downloade den her, hvis jeg nogensinde skulle få Nokia igen - den er næsten lige så god som alle pruttelydene til Android og iOS ;)

http://store.ovi.com/content/207555?clickSource=homepage&pos=22

0 0
Kim 11-11-2011 20:02:27

Nokia havde den første smartphone på markedet i '99 - funktionaliteten var en anden (fax!), men grundideen er den samme. Et multifunktionelt device, der benytter nutidig teknologi.

Nokia havde sådan set også tablets ude i midten af 2000, markedet var bare ikke modnet.

Og det er det eneste Apple har haft helt rigtig - timing. Der er ikke nogen tvivl om, at Nokia blev taget med bukserne nede, og sov i timen rigtigt længe. iPhone blev anset for et niche-produkt. Det har historien jo med al tydelighed modbevist.

Men Apple har ikke opfundet den dybe smartphone, de har blot sammensat Nokias innovationer. Jo, deres UI var nyt og banebrydende. Alle funktionaliteter er udviklet af Nokia. Også apps, der jo fandtes til Symbian længe før Apple kom på banen.

Og bare for god ordens skyld, så er Apple ikke verdenens største selskab, det er noget sludder. Selvom de kunne dække USA's underskud - det kunne Gadaffi have gjort en 3-4 gange.

At E7 skulle være mindre smartphone end N8 kan jeg ikke se. Men dit argument er jo så, at N8 heller ikke er en smartphone, og så stopper diskussionen jo lidt der. Det er ikke mig der definere den som en smartphone, det er analysefirmaerne - og igen det faktum at Nokia opfandt begrebet, og vel dermed også kan definere det? ;)

Der er ingen tvivl om at Nokia har lavet en lang række, i mine øjne, forkerte valg. Som f.eks. at de ikke kørte videre med Meamo da N900 kom. Personligt sparkede den alt andet af banen, også iPhonen bla pga dens manglende tastatur. Og så flash f.eks. der stadigt i dag (3 år senere) er ret essentielt for nettet.

(Se her forskel; Jeg erkender fuldt ud Nokias fejl og mangler, jeg er ikke bleg for at kritisere Nokia for deres valg. Men tilsyneladende er det nødvendigt at informere lidt ala historietimerne. Kan du indrømme at Apple også har lavet kæmpe fejl (antennen f.eks.) og at det er problematisk at iPhone går i stykker hvis man kigger vredt på den?)

0 0
Benjamin Jensen 11-11-2011 22:34:30

Nokia har jo lavet mobiltelefoner i rigtig mange år. Jeg kan godt huske dengang, hvor en Nokia aktie røg i vejret. Men det var i 90'erne og indtil midten af 2000. Selvfølgelig har Nokia haft en god udviklingsafd.

Apple har jo gjort sig indenfor alskens forbrugerelektronik efterhånden med Steve Jobs genkomst. Det er jo nok deri forskellen ligger, når du snakker innovationer, for hos Apple ligger de jo kun tilbage fra 2007, så den diskussion vinder du jo nemt.

Men hvordan pokker kan du forklare det med "god timing", at Apple har sat sig som den bedst sælgende indenfor smartphones med 1 telefonmodel? Selvfølgelig har det ikke været noget med timing - det har noget at gøre med at gøre komplicerede ting enkle og brugervenlige, noget Nokias Symbian aldrig har været! Det bliver du nok nød til at indse Kim, før du skyder med skarpt.

Nokia var jo faktisk kendt for at være de mest brugervenlige i 90'erne, og også derfor de var den foretrukne når jeg skulle vælge telefon. Problemet er vel bare, at deres menusystem på de mindre telefoner ikke har ændret sig i 20 år!

Jeg synes også det er påfaldende, at du ikke forholder dig til Nokia N97, og en anden skrev at hvis det var Nokia N95 var det eneste jeg forholdte mig til, så skulle jeg prøve en anden. Nu ser jeg igen til min undren, at Nokiaa N95 også er en smartphone. Jo, jeg forstår godt Nokia sælger mange smartphones, hvis DET bliver kaldt en smartphone lol

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_N95

For en god ordens skyld, så ER Apple verdens største firma målt på børsværdi - og det er jo måden man måler det på. Sjovt nok fortalte de i Natholdet, at Gaddaffi ikke engang kúnne købe 2/3 dele af Apple, for hans personlige formue ;)

http://mediamac.dk/nyheder/verdens-stoerste-firma-apple-1.480138.html

Lidt nyere artiklen:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/10/18/114619.htm

Det passer vist meget godt med 1100 mia kroner som Gadaffi skulle være i besiddelse af.

Jeg har dog hørt fornyelig, at Apple rent faktisk overhalede Exxon.

0 0
Kim 11-11-2011 23:07:47

N95 blev released samme år som den første iPhone. Før den første iPhone var der ikke konkurrence på smartphone-markedet (nævneværdig). Så jo, naturligvis er N95 en smartphone, det er jo den og dens forgængere der har banet vejen for iPhone og Andriod.

Nokias aktie steg stødt indtil midten af 2008, ikke midten af 2000 ;)

Og jo, det var god timing at sende en iPod med Nokia funktioner på gaden. Også pga N97'eren - som jeg ikke har noget imod at forholde mig til. Den var skidt! Og dermed rigtig dårlig timing. Mini'en rettede lidt op på det, men det var for sent. iPod'en der nu kunne ringe (sådan ca.) havde begyndt sin fremmarch.

... Natholdet anser jeg for at være samme niveau af journalistik som Ekstra Bladet. En rødhåret falch-redder er ikke en gyldig kilde. Uanset om det passer eller ej.

0 0
Benjamin Jensen 11-11-2011 23:35:47

Hold nu op med at nedgøre mine kilder, da jeg bakkede det op med links, der rent faktisk beviste min påstand om 2/3. At nedgøre andre personer efter deres hårfarve ligger altså under dit niveau (ja, jeg synes faktisk du kan dit pis, og så hører sådan noget ikke hjemme i en debat).

Du må simpelthen ikke sige, at N95 eller dens forgænger der banede vejen for iPhone.

iPhone anno 2007 var ikke nogen revolution i mine øjne, og det mente jeg egentlig heller ikke 2'eren var. Den første kunne jo ikke engang sende MMS, hvilket jeg synes var pinligt. Men taget i betragtning, at de var helt nye på markedet, og de er hvor de er nu 4 år efter, synes jeg er imponerende.

Jeg har aldrig været glad for Apple, selvom jeg brugte dem ved flere lejligheder. Men igen må jeg sige der er sket meget, på meget kort tid. Havde du spurgt mig for 2 år siden, ville jeg ikke eje det lort. Men efter jeg så konens nye iPhone, måtte jeg simpelthen også eje sådan een. Nokia er på ingen måder der endnu, men hvis de kommer der, så køber jeg gerne en Nokia.

Indtil da, overvejer jeg kraftigt at skifte min Windows PC ud med en Macbook Pro ;)

0 0
Kim 12-11-2011 00:22:07

Bare lige for at sætte en lille krølle på den med hårfarven, så har jeg en slet skjult fetisch for rødhårede. Piger godt nok, men stadigt ;)

0 0
Benjamin Jensen 12-11-2011 02:40:00

Nu var det ikke fordi, at jeg selv er rødhåret....nærmere gråhåret :(

Jeg mener nu at USAs gæld er betydeligt større. De har i hvert fald den største gæld i verden efterfulgt af Japan og Italien. Og der rækker 1100 mia ikke langt ;) Desuden tvivler jeg nu på, at det var hans formue - nok nærmere landets.

Men nu er vi vist kommet rimelig offtopic.

Jeg kan faktisk ikke huske, hvordan iPod så ud dengang. Jeg mener da, at det nuværende design på iPod kommer fra iPhone. Men det har jeg ikke sat mig særlig meget ind i, da jeg aldrig bruger iPod eller lign afspillere.

Apple lavede det geniale, at komme med en touch telefon og et brugervenligt OS. Ligesom de gjorde det med deres OS til computere i tidernes morgen, som MS måtte stjæle.

Google har jo direkte stjålet ideen med touch fra Apple, for det var aldrig meningen deres telefoner skulle se sådan ud.

0 0
Kim 12-11-2011 03:34:27

Nokia touch - '03 - http://www.gsmarena.com/nokia_7700-570.php

Og nej, Apple lånte også pænt vinduerne fra nogle andre, nemlig Xerox :)
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_graphical_user_interface

Men du har ret, USAs gæld er større - endnu en god grund til ikke at tro P3 værter... http://www.wtfnoway.com

0 0
Benjamin Jensen 13-11-2011 14:17:28

Du må simpelten ikke komme med sådan en oldsag, og påstå at Nokia var den store opsinder af touchtelefonen :D Jeg havde også en gammel Samsung, der begyndte med touch, men det er jo milevidt fra hvad iPhoneen kunne. :D

Den gamle traver med Xerox er for dum, og kun brugt af Apple haters.

Den vigtigste grund er jo nok denne:

It was not a commercial product, but several thousand units were built and were heavily used at PARC, other Xerox facilities, at least one government facility and at several universities for many years

Apple kom jo med en personlig computer til folket, og samarbejdet med Xerox var meget tæt på dette tidspunkt.

Hvis vi endelig skal komme til hvem der "opfandt" alle teknologier, vil jeg med garanti kunne frembringe rigtig mange opfindelser, som Nokia har købt sig til af mindre firmaer, hvor de enten har opkøbt hele firmaet eller teknologien. Det er nok denne vigtige essens du overser i din iver efter at tromle Apple ned ;)

Selv Google har jo ikke engang "opfundet" Android, og Facebook har heller ikke opfundet det sociale medie. Sådan kan vi vist blive ved ;)

0 0
Kim 14-11-2011 11:28:50

hehe, jeg påstår jo ikke den var fantastisk, bare at den var der...
Og som vi jo har debatteret, så er iPhonen i vid udstrækning en udbygning af iPod'en, som jo havde touch-funktionalitet og iOS.

Og om den gamle traver med Xerox er dum; Det ved jeg ikke om jeg syntes. For i samme åndedrag bør det jo tages med, at Bill Gates og IBM var nøglespillere i udviklingen af MAC. Derfor er det jo heller ikke korrekt, at Microsoft har stjålet vinduerne fra MAC.

Nokia har haft en kæmpe R/D organisation, dog kan opkøb ikke udelukkes - men det hjælper jo ikke Apple meget i deres forsvar af inovationer. For Apple har jo netop opkøbt bla. multi-touchscreen funktionaliteterne gennem opkøb af Fingerworks.

0 0
Kim 12-11-2011 00:00:02

Hehe, tak - det samme havde nu gjort sig gældende om han var blond eller mørkhåret. Det var falch-redder delen jeg mente ;)
Men efter at have tjekket lidt mere op på det, ser det ud til at passe... Meeen han kunne nu stadigt have dækket USAs gæld mere end 3 gange, Apple kan gøre det en enkelt gang vi deres værdipapirer alene.

Og ja og nej - iPhone dengang var en lille revolution. Det var det eneste alternativ til Nokia. Jaja, Microsoft havde vist også gang i at aflive et firma dengang, men seriøse bud var der ikke andre af.
Men iPhonene VAR bare en iPod der kunne ringe, ikke meget mere. Men det var jo samtidigt der i det geniale i timingen lå - alle skulle have iPods, så at koble den med telefoni var jo åbenlyst. Ligeså åbenlyst som at sætte et kamera i en mobil.

Intet af det ændrer dog på, at Apples innovationer alle stammer fra Nokia (på smartphone området).

0 0
Thomas 11-11-2011 10:29:02

+ bedste kamera og bedste design..

0 0
Benjamin Jensen 10-11-2011 23:21:13

Henrik>> Har du en eller anden god kilde til, at der bliver, eller vil blive lavet flere Apps til Meego end der vil til iOS? Det er da et tåbeligt udsagn at komme med. Android er endnu ikke engang tæt på udvalget på App Store, men held og lykke med din optimisme, som du står ret alene med må jeg formode!

Min bank kommer ikke med Apps til Meego - der er ikke engang planlagt til WP endnu. Min bank kører java, og selvom Nokia skulle være i stand til at køre det, vil det være utrolig besværligt (ligesom alt andet på symbian platformen), og absolut ikke noget jeg ville bruge. Det kan være jeg tager fejl, men jeg var ret sikker på, at man ikke kunne bruge nemid i nogen browser på mobile enheder endnu.

De bliver vel nød til at komme med "flere og flere" apps hver dag. Ellers er det jo bare en skal med hardware der kan ringe. Men er det ikke under 10000 apps der endnu er lavet til Symbian? App store har over 500.000 !!

Meego er helt sikkert ganske fint, efter hvad jeg har set. Faktisk ville jeg hellere vælge den, fremfor en Android telefon. Men jeg synes det er en underlig forvirring fra Nokias side, at udgive en telefon til rigtig mange tusinde kroner, og så ikke rigtig vil ud med om det bliver den sidste telefon de laver. Hvis jeg var udvikler og skulle lægge penge i at lave apps til dem, ville den udmelding være et klart plus. Indtil da forbliver Meego en død gnu og intet andet.

Kim>> Måske jeg skulle have skrevet Symbian telefoner i det hele taget, der ikke kunne betragtes som smartphone. Så er der jo kun Nokia N8 tilbage. Det er vist kun Nokia der kalder telefoner for smartphones, fordi man kan bruge fingeren til at navigere med ;) Ærlig talt ville jeg ikke engang kalde Nokia N8 for en smartphone. Man skal jo være ingeniør for at finde rundt på den telefon. Alene dens browser er jo direkte til grin......men den har et godt kamera lol

0 0
Henrik 11-11-2011 11:11:57

"Henrik>> Har du en eller anden god kilde til, at der bliver, eller vil blive lavet flere Apps til Meego end der vil til iOS? Det er da et tåbeligt udsagn at komme med."

Det har jeg ikke sagt. Det jeg har sagt er, at det ikke bliver ved med at være sådan, at apps partout kommer iOS først. Den honey-moon periode vil snart være ovre, efterhånden som alle konkurrenter er kommet op i gear (og nogle i højere gear).

Mht. nye apps hver dag til N9'eren. Well, du kan jo bare gå ind med en PC browser på store.ovi.com og vælg N9'eren, og dernæst checke hver dag hvad der kommer (ja, Nokia's Store kan checkes fra PC'en også).

0 0
Kim 11-11-2011 06:28:50

Ang. antallet af apps, så overgik det i april de 50.000 til Nokia Store.
Og... Bigger isn't always better:

http://www.bgr.com/2011/09/07/bigger-isnt-always-better-nokia-ovi-store-apps-downloaded-160-more-than-ios-apps/

0 0
David 11-11-2011 11:13:07

Din artikel henviser til at man som udvikler sælger mere i en lille butik, ikke noget om at det er bedre for forbrugeren.

0 0
Kim 11-11-2011 11:36:12

Kvantitet giver ikke nødvendigvis kvalitet. Men du har da ret i, at kvaliteten ikke sikres af et mindre udbud.

0 0
Kim 11-11-2011 05:59:10

Og igen, nævn en Apple innovation..? Jeg kan 2, hvor mange tror du du kan?

0 0
Kim 11-11-2011 05:45:08

Det er så heller ikke korrekt, der er langt flere modeller i portefoljen (E7, C7 osv). Og hvis du som gammel Nokia mand ikke kunne finde ud af den tidligere version af Symbian, så føler jeg med din kone. Skulle du så være snedker for at samle et Ikea møbel?

De nyere versioner af Symbian har dog en lettere UI, hvor man jo som altid selv kan sætte de knapper man har lyst til, hvor man har lyst til. Smart ik?

Ift bank, så bruger jeg browseren. Det samme med Facebook, nyheder (mobilsiden) osv. Det har jeg altid gjort, og kommer også til de i fremtiden, hvor app'en uddør til fordel for HTML5 websites.
Besværligt? Nej, jeg har ikke behov for at tjekke min saldo i tide og utide, jeg har et noglelunde overblik over mit forbrug. Jeg er sikker på at de hæver 500 kr på min konto når jeg har brugt 500kr på indkøb - ganske som jeg vidste det for 5 år siden.

Men du skulle prøve en Symbian Belle. Bare for god ordens skyld.

0 0
Benjamin Jensen 10-11-2011 12:13:31

Det er utroligt at Nokia kan være SÅ innovative, og så sælge SÅ lidt.

I hvert fald når det kommer til alt andet end små symbian telefoner til under 1000 kr.

Måske det er fordi det er meget lidt brugervenligt, og når det så endeligt kommer med et brugbart system, så bliver det den eneste der kommer. Hvem gider at købe en smartphone uden apps til?

Som jeg har sagt så mange gange før - en smartphone er kun lige så god, som de apps der er til den. Heldigvis findes der apps, der kan lave andet end pruttelyde på min iPhone, men nu hvor de er der, skal de selvfølgelig fremhæves som det eneste. Så kan man da kunne være en fanatisk fanboy!

0 0
Kim 10-11-2011 12:47:37

Går ud fra du fortsætter fra sidste tråd. Det bliver lidt rodet, men ok...
Jeg vil foreslå dig at du går tilbage til start, og læser hvad der står igen - som altid har du så travlt med at halse dig igennem, så du kan komme med noget bla bla om iPhone, at du glemmer at læse.

Nokia sælger lidt... Hmm... de har nu solgt flere Symbian3 devices i Q1 end Apple, og næsten det dobbelte af Samsung. Q4 sidste år soglte Nokia flere end Apple og Samsung til sammen. Q2 begyndte salgstallene for alvor at gå galt, og Nokia blev overhælet af de to andre - men ingen af dem har endnu solgt lige så mange devices som Nokia gjorde i Q1 i 1 kvartal.
Når du kigger på de 3 kvartaler, fra iPhone4 blev sendt på markedet og frem til Q2, så har Apple solgt næsten 55 mill.
I samme periode solgte Samsung næsten 41 mill. Nokia solgte lidt over 69 mill.

Nu brugte jeg bare den første side der kom frem, og den havde ikke Q3 med. Ganske givet ser det ikke bedre ud for Nokia der. Men det kommer Q4 måske til, netop pga. den længe ventede og kæmpe succes N9.
Men at sige at Nokia sælger SÅ lidt, det er jo faktuelt forkert.
http://www.quirksmode.org/blog/archives/2011/08/smartphone_sale_2.html

Det er også forkert at påstå, at der ikke er apps til N9. Der findes stort set de samme som til Symbian, i alle fald kommer de ret hurtigt, da de stort set konverteres ved et par klik. (Stort set ;) )

Men Benjamin, grunden til at jeg beder dig læse det jeg skriver igen er, at hele apps-delen var møntet på Android. Jeg aner ikke hvad der er af pruttelydsgeneratorer til iPhone, men tillykke med dem! Det skulle komme bag på mig hvis der ikke var nogen til Symbian/N9, det er mængden jeg anfægter.

Og det er det der gør dig til den vidunderlige fanboy du er; At du bare ser rødt hvis nogen formulerer en negativ sætning om Apple, og glemmer alt andet omkring dig.

0 0
Kim 11-11-2011 11:55:07

Jeg kan supplere med, at der er 12 pruttelydsgeneratorer at finde på Nokia Store.
Der er umiddelbart 1 i Apples Apps Store.

Hvis vi bare for nemheds skyld siger, at der er 500.000 apps i både Apples og Androids, og 50.000 apps i Nokias, så er der altså 120 gange så mange pryttelydsgeneratorer hos Nokia som hos Apple. Android market kan stolt fremvise 1.317 gange så mange pruttelydsgeneratorer som Apple, og en 100 og noget gange så mange som Nokia.

Således når Android market op på at have ikke mindre end 0,3% af apps, der kan lave pruttelyde...

0 0
Benjamin Jensen 10-11-2011 19:39:41

Det er utrolig flot, at du bruger det halve af din argumention med at fortælle mig, at jeg skal læse hvad du skriver. Især taget i betragtning, at din argumentation falder helt til jorden, hvis du havde læst hvad jeg rent faktisk skrev!

Nu gentager jeg hvad jeg skrev:

Det er utroligt at Nokia kan være SÅ innovative, og så sælge SÅ lidt.

I hvert fald når det kommer til alt andet end små symbian telefoner til under 1000 kr.

Citat slut!

Husk nu at se på dig selv, før du peger fingre af andre, for ellers ser du bare ud som den vidunderlige fanboy, som du i virkeligheden er, fordi du ser rødt, lige så snart nogen udtaler sig negativt om Nokia ;)

Der findes mange idiotiske apps til android og iOS. Men der er heldigvis så mange at vælge i mellem, og nemt at finde det bedste - i hvert fald i App Store. Desuden så er det vigtigt for mig, at når der kommer nye apps, så kommer de altid først til iPhone. Jeg kan f.eks. ikke engang få adgang til min bank på en Nokia tlf. Jeg kunne nok nævne 50 apps som jeg bruger, som jeg finder rigtig nyttige, og som ikke fås til Nokias Symbian eller Meego. Hvis jeg var udvikler, ville jeg heller ikke finde det specielt interessant at lave apps til dem.

Jeg blev færdig med Nokia efter jeg havde en Nokia N95, og kommer næppe tilbage før de kan fremvise en ordentlig WP, og hvor Apps udvalget er blevet rigeligt stort. Det sker næppe de første 2 år!

0 0
Kim 10-11-2011 21:50:27

Men lad os da prøve noget sjovt - nævn en Apple innovation..?

0 0
Kim 10-11-2011 21:12:37

hehe Benjamin, jeg har skam læst hvad du skriver - de 69 mill er Symbian3 devices - altså ikke "små symbian telefoner til under 1000 kr". Jeg går ud fra at du mener S40 eller "dumpphones"? Dem sælger Nokia en 5-10 gange så mange af (det gør Samsung for øvrigt også), men det er jo ikke det vi snakker om.
Hvis vi alene snakkede om mobile enheder, så var det ikke værd at nævne Apples salg i sammenhængen.

0 0
Henrik 10-11-2011 20:16:41

"Desuden så er det vigtigt for mig, at når der kommer nye apps, så kommer de altid først til iPhone."

Det skal du også være glad for. Det bliver nemlig ikke ved med at være sådan.

"Jeg kan f.eks. ikke engang få adgang til min bank på en Nokia tlf."

Der er apps på vej til dette. Men jo, man kan faktisk godt fra browseren, så det passer ikke.

"Hvis jeg var udvikler, ville jeg heller ikke finde det specielt interessant at lave apps til dem."

Nå? Hvorfor er det så, at der kommer flere og flere til Nokia hver eneste dag?

Hvis din sidste telefon var en N95 og det er dit udgangspunkt, bør du ærlig talt klappe i eller tage og prøve en ny Belle eller Meego Nokia, før du udtaler. Du ved tydeligvis ikke ret meget om hvad du taler om.

0 0
BluezCat 10-11-2011 09:11:35

Damn den er sq´ da ret sexet i hvid udgave : http://www.youtube.com/watch?v=7mlj-ic19eU&feature=results_video&playnext=1&list=PLCA297F7B4ED96947

(Faktisk nú mere sexet end iPhone i hvid) ;o)

0 0
10-11-2011 10:09:24

Jeg har læst at den hvide pt ikke er efterspurgt af danske teleselskaber og at nokia ikke regnede med den kom til danmark..
Mener det var på nokias nyhedsapp

0 0
BluezCat 10-11-2011 10:37:19

Så bliver den sq´ importeret, den skal jeg da ha´ ;o)

0 0
09-11-2011 19:01:45

I opdatering er også swype
der er en helt ny måde at skrive sms..
hvor man holder fingeren på første bogstav og
trække finger rundt på resten af bogstaverne i ordet. Det er super smart og hurtigere end alt andet..

swype aktiveres under
indstillinger
tid og sprog
swype

i sms delen
swiper man bare som når man skifter sprog

0 0
Kim 09-11-2011 21:57:06

Arh... helt ny er den nu ikke ;) men smart er det. Man skal bare huske sprogindstillingen - første gang jeg skrev "hej" på min N8 svarede swype "jerk"...

Du kommer vel ikke tilfældigvis fra en iPhone tidligere? :)

0 0
David 10-11-2011 08:30:40

Kim drop nu dit hån af andre platforme.. Det ender med at jeg dropper Nokia fordi jeg er så træt af Nokias ulidelige fanboys.

0 0
10-11-2011 10:25:06

@david

Folk har ret til at udtrykke sine holdninger i dette land og du har ret og mulighed for at lade være med at læse dem!.

Personligt syntes jeg der kommer flere brugbar oplysninger i kommentar feltet og jeg læser det med fornøjelse..

0 0
David 10-11-2011 13:23:39

Enig.. Det er vel også den ret jeg benytter mig af? ;) og du har ret til ikke at læse mine indlæg..

0 0
10-11-2011 20:41:45

@david
Ja det er din ret du benytter dig af, men samme omgang beder du på en upassende måde kim om ikke at bruge sin....

Og hvorfor skulle jeg ikke læse dit indlæg, det er jo ikke mig der har et problem med indlæg i denne tråd..

Det er dig !

Jeg læser mobilsidens artikler og kommentar med stor fornøjelse, også om iphone, jeg personligt, holder mig dog bare fra indlæg om medmindre det er uddybende spørgsmål(hvilket ikke er sket endnu) det er nemlig også min ret........

0 0
10-11-2011 20:43:55

Ups
tredie sidste linie mangler iphone efter "om"

0 0
Kim 10-11-2011 09:49:53

desuden skal du nok shoppe længe rundt for at finde et OS med mindre ulidelige fanboys. bada måske?

0 0
David 10-11-2011 10:02:54

Jeg synes godt nok Nokia brugere, specielt mange N900 ejere er slemme, faktisk nærmest de værste. Jeg synes det er til at brække sig over. Og jeg synes ikke du og Henrik holder jer tilbage. Alle platforme har gode og dårlige sider. Mest af alt bør folk respektere at de valg folk har taget sagtens kan være saglige selvom man selv vælger anderledes.

0 0
Kim 10-11-2011 11:53:47

Jeg syntes faktisk også at du helt overser, at både Henrik og jeg også forholder os meget kritisk og kritiserer Nokia for deres valg.
Min oplevelse af iPhone-fanboys er, at de nægter at forholde sig til kritik, ganske som Apple selv. Apple er ufejlbarlig, uanset hvad fakta siger.
Androiderne æder også alt Googles propaganda råt og ukritisk.

0 0
Henrik 10-11-2011 16:44:50

Præcis. Jeg er nok een af de største kritikere af Elop's fascination af at Windows Phone skal være til deres kommende high-end devices og at Nokia dermed (tilsyneladende) kun vil bruge de åbne platforme på de billigere modeller.

0 0
Kim 10-11-2011 10:39:25

Så vær saglig og konkret - hvor er det du syntes at jeg er til at brække mig over?

Jeg har aldrig kaldt nogen for idioter fordi de har købt iPhone, selvom jeg har stillet spørgsmålstegn ved deres "frie valg". Og nej, jeg er ikke sen til at påpege, at alle Apples "innovationer" er gamle Nokia-ting. Det er primært fordi jeg syntes det er til at brække sig over at se, hvordan Apple markedsfører sig selv og lader sig hylde, samtidigt med at de tordner mod Android, for gen-lanceringer af Nokias innovationer.

Og mit problem med Android er ikke med brugerene, men med Google. Googles mindst lige så demagogiske fremfærd er til at brække sig over.
Og jo, jeg syntes det er et elendigt argument, at Android skulle være bedre, fordi der er så mange apps.
Det påpeger jeg gerne, bla. ved at fortælle at der kun er omkring 2% der er downloadet mere end 1.000 gange, men at der er 1.317 af dem der generere pruttelyde - for mig er de mange apps ikke et salgsargument, slet ikke når det betyder at jeg skal lade Google kortlægge mit liv.
Mange tænker slet ikke så langt, men hylder det "åbne" OS. Derfor advarer jeg, ligesom andre advarer om at N9 er den sidste af sin art fra Nokia.
Symbian har været åbent i mange år, og kommer ikke med en Google-informations-støvsuger og et kuponhæfte. Android er det eneste "åbne" OS, der har strings attached på den måde - Android HAR en pris. Brugeren.

If you're not paying, you're not the costumer - you're the product being sold.

Omvendt så bliver man nemt lagt for hån for at holde sig til Nokia. Til trods for at Symbian med Belle er helt på niveau med andre OS. Og at Meamo både på N900 og nu N9, i min optik er langt bedre. Begge OS har en langsigtet fremtid via krydsplatform øko-systemer. Det påpeger Henrik og jeg gerne, det medgiver jeg dig.

Men der er da sikkert forskel på N900 ejere og "almindelige" Nokia-ejere. Og jo, vi er måske mere bitre end mængden. Men det er primært fordi vi er skuffede over det kæmpe potentiale Nokia ikke har udnyttet.

0 0
Kim 10-11-2011 09:43:56

Hvilken trussel du der kommer med. Men hvor ser du hån af andre platforme? Jeg skriver at iPood ikke er noget for mig, det har intet med paltformen at gøre, den er sikkert fin. Men produktet vil ikke holde til mit brug, og desuden ville det være total sellout fra mig at begynde nu.
Vi kom ind på emnet fordi Apple ganske rigtigt er eneste platform swype ikke er tilgængelig på. Men det er jo heller ikke en hån, blot en konstatering.

Jeg syntes du skyder over målet - især taget den hån man som Nokia fan må acceptere taget i betragtning.

0 0
10-11-2011 01:03:31

@kim
ipod touch nej tak
jeg er nokia mand og swype til n9 er ny. Den er først
kommet til rådighed nu i opdateringen ihvert fald på min n9 modtaget 30/9-11 og bestilt i juli..
du virker meget vidende omkring nokia så jeg er sikker på swype var til nokia n8, men den havde t9 tastatur og derfor var swype, for mig, ikke intersant i det års tid jeg havde n8 som forresten er en meget bedre telefon end rygtet siger..
og ja swype er en smart sag,dog er sproget sat til dansk når den er aktiveret.

0 0
Henrik 10-11-2011 10:25:05

N8 er en suveræn telefon, det er den faktisk stadig ;-)

Jeg har stadig min liggende, og den er stadig allerhelvedes fantastisk med de nyeste opdateringer, og kameraet er stadig det bedste der er på markedet, de andre mærker kan stadig ikke følge med der.

0 0
Kim 10-11-2011 08:42:08

hehe kunne ikke ha skrevet det bedre selv, iPood er heller ikke noget for mig.
Indrømmet, jeg bruger ikke swype vanvittigt meget på min N8 af samme grund. Men faktisk bruger jeg oftere min N900 da den har rigtigt qwerty. Men fedt med swype til N9 - og hvorfor er det nu jeg ikke har fået købt den endnu? :)

0 0
claus 08-11-2011 19:00:09

Jeg har søgt efter den update men min mobil siger der ikke er nogen og gør nokia hjemme side også når jeg tjekker min N9 siger den der ikke er en update til den

0 0
Thomas 09-11-2011 09:49:56

meget underligt, er den fra 3 eller telia?

0 0
claus 09-11-2011 14:35:10

den er fra telia..men når jeg går ind på nokia hjemme side der kan man jo finde sin mobil og så siger den om de har sende en ud og siger den der ikke findes en opdatering

0 0
David 09-11-2011 15:34:59

Min er også fra Telia, og jeg har opdateret. Jeg skulle dog lige klikke på opdater ikonet et par gange.

0 0
claus 09-11-2011 18:01:45

nix den kan ikke finde nogen

0 0
claus 09-11-2011 18:10:06

v10.2011.34-1,340,01,1_PR_340

det er vi min versionsnummer er det ikke den gammel ??

0 0
Bo Westerby 09-11-2011 18:29:52

Jo det er det fandme.
Ny version hedder 20.2011.40-4_PR_001.

0 0
claus 09-11-2011 18:37:49

hvordan får jeg den så...har trykket på opdateret knappen 50 gange nu og stadig ikke fået den

0 0
Bo Westerby 09-11-2011 19:16:22

Bruger du WiFi eller datanet når du søger? I så fald sørg for, at den ligger et sted hvor nettets styrke er konstant, og helst 3.5G. I mellemtiden prøver jeg at finde en løsning til jer, der ikke kan få den frem.

0 0
claus 09-11-2011 20:09:01

bruger data og har 3.5G der hvor jeg søger man bor jo i en stor by :P

0 0
Bo Westerby 09-11-2011 20:47:25

Har du evt prøvet at genstarte den?
Kan se på nettet at flere oplever det samme, hvorefter de har fundet ud af, at telefonen af en eller anden grund er tiltænkt et andet marked (fx Australien, hvor opdateringen ikke er tilgængelig endnu). Ved ikke hvordan du kan finde ud af dette, men det kunne være værd at kigge på.

0 0
claus 09-11-2011 21:44:29

Hmm er sku utrolig. kan ikke finde noget som helst på mobilen at den ikke skulle være dansk..var nemmer at hente et update program og så hente det igennem det som med min sony det her gør mig gnaven

0 0
Bo Westerby 09-11-2011 15:41:02

Har også fået min opdateret, og ligesom du siger, så skulle jeg lige trykke refresh et par gange før den figurerede.

0 0
David 09-11-2011 15:35:44

btw.. kæft det er en fed telefon :D

0 0
Kim 09-11-2011 15:02:18

Tjek evt versionsnummer - selvom det skulle overraske mig at der var opdaterede telefoner i salg, uden at det har været nævnt.

0 0
claus 09-11-2011 15:13:31

købte min mobil da den kunne købes i danmark så den er ikke opdateret endnu :(

0 0
David 09-11-2011 16:31:39

Indstilinger->Applikationer->Administrer Applikationer->klik på højre tab i bunden->klik på update ikonet og lad den køre færdig * 2.

Nu kan du vælge MeeGo update.

0 0
Thomas 09-11-2011 14:46:28

Min er fra 3 og har fået. Er der nogen fra Telia som har opdateret?

0 0
Tommy 09-11-2011 12:39:43

min er fra 3, så ingen problemer der - jeg fik min opdate kl 10 i går...

0 0
08-11-2011 17:25:35

Voddler er kommet til n9:-)

0 0
Oliver Brejnholt 08-11-2011 15:03:03

Det er nok den største nyhed i længere tid, hvis i spørger mig! Fremtiden for N9 og MeeGo tegner til ikke at være så slem, som man gik og frygtede. Jeg gir' helt sikker n9 og MeeGo en chance, no doubt :-)

0 0
08-11-2011 17:23:36

@oliver
Købe du dig bare n9 lever i høj grad, der er flere opdateringer på vej i fremtiden i følge flere sider på nettet..
Men nokia opdaterer ikke på samme måde som apple og andriod( de sender opdateringer for opdateringens skyld(( som det er et krav der skal komme opdateringer hele tiden, selvf med mindre software virkelig er så dårlig, men det tror jeg nu ikke på))
Nokia supporter n9 det er slået fast af nokia uanset at visse personer igen og igen påstår det modsatte..
Desuden er n9 en wowsuperfantastisknice device :-)
Køb du bare og God fornøjelse

0 0
08-11-2011 19:41:10

Jeg tror ikke der er nogen som påstår Nokia ikke yder en service på telefonen, hvilket er noget helt andet end at der er den eneste Meego telefon der kommer foreløbigt. og en eller anden dag slutter servicen og så står man alligevel og skal skifte til WP, Android eller iOS.

Og hvis du til fortsætte uenigheden så vil jeg minde dig om at Nokias chef hedder MS Steven Elop, det gamle Nokia dør endeligt sammen med N9.

0 0
10-11-2011 21:01:04

@peterL
Aaaaaaaaa
Den er måske lige hvid eller sort nok i min verden, et firma som nokia skal jo udvikle sig konstant og det er vel mere det de gør nu end at dø.. Bare fordi nokia begynder at lave wp7 telefoner, så er det 5 år ud i fremtiden med nedlæggelse af symbian og s40. Og det er jo så ifølge de sidste mystiske udtagelser fra elop ikke end gang sikkert..
5år er mindst 3 telefoner i min verden... Og sikkert også en del andres

0 0
Kim 08-11-2011 20:41:38

Teleselskaberne forventer en livscyclus på 18 mdr for en smartphone - N9 holder i sin nuværende form de næste 18 mdr efter min mening. Det er det der er vigtigt når du køber en tlf. Ikke om der kommer en anden telefon om 6 mdr...

0 0
09-11-2011 09:21:22

Som det ser ud nu kommer der ingen efterfølger. So ein ding kunne igår fortælle at samsung er i gang med et styresystems projekt ogg det så ikke ud til at være meego. Som det ser ud nu bliver n9 den første og sidste telefon med meego i verdenshistorien, hvis vi ser bort fra folk som kan finde ud af ligge det ind på andre telefoner

0 0
Henrik 09-11-2011 10:27:25

Meego er død, længe leve Qt og Linux kernel. Som er det der er det vigtige i N9 og fremtidige modeller. Meego delen er nogle relative ligegyldige libraries ovenpå Linux, som Nokia knap nok bruger i N9'eren. Selv UX'en er deres egen (Harmattan). Jeg kan utvetydigt garantere, at Nokia ikke kun satser på WP i fremtiden. Nokia kører med et internt next-gen begreb for en ny generation af devices der hedder "Qt for the next billion", som udviklere er blevet orienteret om.

0 0
09-11-2011 10:45:38

Det er da en god nyhed, noget tyder på at Nokia er ved at vågne op igen, nu må de se at få gang i nogle massive reklamekampagner i første omgang for WP.

0 0
lars 09-11-2011 17:47:06

Vi vil endvidere se elementer fra N9 brugt på Meltimi, Elop udtaler det sågar selv.

0 0
Kim 10-11-2011 11:09:32

Ja det er da godt nok nogle kryptiske udmeldinger han kommer med for tiden ham Elop. Han åbner døren på klem, men alligevel ikke... Microsoft samarbejdet er udelukkende på Smartphone området, men Nokia vil også lave smart-TV, bil osv - men det var jo det MeeGo kunne!!!

http://gigaom.com/mobile/gigaom-interview-nokia-ceo-stephen-elop/

0 0
Henrik 09-11-2011 11:57:33

Til interesserede folk som har en lille udvikler i maven, så kan den seneste Qt SDK som udkom i går hentes her:

http://www.developer.nokia.com/Community/Blogs/blog/nokia-developer-news/2011/11/08/qt-sdk-1.1.4-adds-pinch-support-nfc-and-bluetooth-apis.

0 0
Thomas 08-12-2011 10:13:23

Og husk at QT nu virker på android..

0 0
Kim 09-11-2011 10:49:47

De er tilsyneladende allerede glade for WP i Frankrig (se andetsteds på mobilsiden). Og så ser satsningen på HTML5 ud til at blive vigtig tidligere end forventet, da Adobe kaster det mobile flash-håndklæde i ringe (se andetsteds på mobilsiden).

0 0
Kim 09-11-2011 10:12:47

N9 er ikke "rigtig" MeeGo, men Meamo6/Harmatten som er Nokia-versionen.
TiZen derimod, er MeeGo og Limo der er i gang med at blive lagt sammen, med Samsung og Intel som styregruppen. Det er MeeGo developers der arbejder på projektet. Det vil faktisk være mere korrekt at sige, at der aldrig har været, eller kommer, en MeeGo telefon på markedet - til gengæld er det meget sandsynligt at der kommer en TiZen (MeeGo) tlf fra Samsung.

So ein ding har ligesom mistet min interesse, da det udelukkende baserer sig på en eller anden mere eller mindre tilfældig geeks personlige holdninger.

Og igen - når jeg køber en telefon, er det ikke ud fra om dens efterfølger bliver fed. Det er jo ikke den jeg køber. Og så længe at Symbian3 supporteres, vil der gennem QML/QT være udvikling af N9'eren (for ikke at tale om selve udviklingsafdelingen hos Nokia - der jo lige har lavet denne opdatering, så nej den er ikke nedlagt eller død). Altså har N9'eren en forventet levetid på over de 18 mdr, hvilket er alt rigeligt for mig. For jeg håber da at der sker noget nyt spændende i løbet af det næste halvandet år. Om det er TiZen og Samsung, Nokia og WP8 eller om jeg skulle få lyst til at købe et kuponhæfte, det vil tiden vise.

0 0
Thomas 09-11-2011 09:49:30

Tizen som Samsung arbejder med, er meego bare under et andet navn. og så har man tilføjet HTML5 i stedet for QT men kernen er den samme. N9 har en Linux kerne basseret på Meego, men alt andet er QML/QT. Som bruger "møder" du aldrig Meego. Det man skal fokuserer på med N9 er om man tror på der QT/QML. Og det mener jeg der er godt grund til at gøre.

0 0
08-11-2011 15:44:28

Så du kender til en mobil i den nærmeste fremtid som kommer med meego, ellers er det vel lige så dødt som før opdateringen.

0 0
Thomas 02-02-2012 14:58:52

Næste opdatering er lige om hjørnet, beta er rullet ud på N950 så 4-5 uger går der nok før vi har den på N9.
http://www.developer.nokia.com/Community/Blogs/blog/n9-developer/2012/01/25/harmattan-1.2-beta-now-available-as-ocf-for-nokia-n950

Changes since Harmattan 1.1 release

New languages
Persian
Hebrew
Kazakh
Thai
Vietnamese
Software update notifications for content in Nokia Store
Face recognition for gallery and face tags for Facebook
Support for folders in the application view
Mail for Exchange global address book lookup
Mail thread support in the Email client
Extended copy-paste support
Media sharing with DLNA compatible devices
Improved browser history view
Compass support in Maps
QtWebKit update to version 2.2
New font taken into use
Front camera support
Video editing support in the Gallery application
Bug fixes

There are ~122 public bugs fixed in this release. The complete list is available at harmattan-bugs.nokia.com.
Other important improvements

MeeGotouch Framework
Visual hint for differentiating swipe close gesture from normal swipes
Timestamps shown in notifications
Notifications sorted by timestamps
Improvements in Event Feed area
Music controls in Lock screen
New feedbacks added to MeeGoTouch theme:
priority2_callbutton_press
priority2_callbutton_release
priority2_close
priority2_close_multiple
priority2_move
priority2_popup
Kernel updated to be in sync with the upstream kernel version 2.6.32.48
Connectivity
Android NDEF Push Protocol disabled
NFC polling enabled in lock screen
Separate switch for controlling mobile background connections while roaming
Camera
Self Timer support
Composition grid + on/off control
Calendar
Better handling of To-Do lists, recurring events and timezones
Private flag support for events
Support for read-only events
Ability to forward/reply/reply-all for received events
Clock
Clock alarm becomes silent by flipping the device face down instead of snoozing
Updated time picker
Gallery
People view added to the grid toolbar
Improved multiple selection indication in grid view
Music Player
Audiobook and podcast support
Ability to create playlists
Ability to delete music files from music player library views via object menu
Possibility to see songs that are on the current play queue
Contacts
Capture an image from camera from contact card to set the contact avatar
Service contact details attributed in contact card and editor
Nickname option in contact list
Online search from MfE server
In addition, there are numerous bug fixes related to the implementation of new features, improving the overall user experience and reliability of the device.