Store budgetter giver intet garanteret salg

Teknologi-giganten bruger svimlende beløb på at promovere sig selv. Dog er der ikke altid sammenhæng imellem reklamebudget og forhøjet indtægt.

Store budgetter giver intet garanteret salg

Samsung Electronics Co forventes i år, at bruge omkring 14 billioner dollars, hvilket svarer til omkring 77 milliarder kr. på promovering og reklamer. Det skriver Reuters.

Beløbet sikrer telegiganten globale reklamer blandt andet i biografer, skiltning og til sport- og kunstevents. 

Bruger flere end konkurrenter
Ifølge Reuters Data bruger Samsung større del af den årlige indtægt end noget andet firma af Top 20 listen over salg. Der handler altså om reklamer og promovering for 5,4 % af deres årlige indtægt. 

Flere varer og større målgruppe

Dog skal det bemærkes at Samsung jo har en langt bredere skare af produkter til blandt husholdning, som kræver mere marketing på tværs af en lang mere differentieret målgruppe. 

“Samsungs marketing er for fokuseret på at skabe et billede af det giganten bestræber: at være innovative og foran alle andre.” Det siger Oh Jung-suk, som er professor på Seoul National University’s Buiness School
 
Han mener altså at der skal være mere sammenhæng imellem inspirationen og hvordan forbrugere rent faktisk reagerer på reklamekampagner. 

Sælger flest smartphones 
Budgettet betaler sig på området for smartphones. Her fører telegiganten stort og sælger altså hver tredje smartphone på verdensplan. Det betyder blandt andet at Samsung mere end fordobler Apples markedsandel på området. 

Mere til fortællingen

Siden vi publicerede denne historie er der kommet nyt i sagen. mobilsiden kunne ikke slippe temaet. 4/12/2013 postede redaktionen en ny vinkel med sagen; Nyt Honda-anlæg er drevet af iPhone – Den finder du her. Det sidste ord er ikke sagt. Tjek seneste nyt her.