Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Store forbedringer på vej til Nokia N8

Store forbedringer på vej til Nokia N8

En ny internet-browser, ny kalender, samt en mængde fejlrettelser er snart på vej ud til topmodellen Nokia N8.

Nokia N8
Nokia N8

Nogle brugere af Nokias topmodel N8 oplever mangler i kalender og maildelen.

Det er særligt erhvervsbrugerne, som kører Nokia N8 op imod en Microsoft Exchange løsning, der har oplevet en række udfordringer i særligt kalenderen, hvor der ikke kan oprettes mødeindkaldelser eller accepteres møder. Det er heller ikke muligt at sætte aftaler som 'private'.

Fra Nokia forlyder det nu, at der ikke er tale om en fejl, men en bevist udeladelse. En løsning er dog på vej til erhvervsfolket.

- "Inden for kort tid kommer vi med en opdatering, som sendes ud til telefonen OTA (Over The Air). Den vil blandt andet gøre det muligt at accepere kalenderaftaler, sendt ud via Microsoft Exchange,"fortæller Niels Kjestrup, produktchef i Nokia, til Mobilsiden.dk

Ny browser og tastatur på vej

Når den første opdateringsrunde er overstået, kan Nokia N8-ejerne se frem til "N8 version 2.0".

Denne opdatering vil ifølge produktchefen indeholde en ny og forbedret internet-browser, samt QWERTY-tastatur når mobilen holdes lodret, der kan vælges som alternativ til det nuværende T9-tastatur.

Nokia lover også en helt ny og redesignet "business grade"-kalender.

Hvornår version 2.0 er klar til slutbrugerne er endnu ikke klarlagt. Men sandsynligvis bliver det i første halvdel af 2011.

Læs også:
 - Stor mobiltest af Nokia N8
 - Web-TV: Se testen af Nokia N8
 - Tip: Nokia N8 - tre tips til bedre brug

Beta-preview på ny N8-browser


Nokia N8-00 - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martine 07-12-2010 19:02:54

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man tilføjer sin googlekalender?
Har i forvejen tilføjet en hotmail.

0 0
Morten 07-12-2010 20:34:07

Du kan få synkroniseret din Google Kalender via Mail for Exchange adgangen. Hvis du også bruger GMail er der dog et par kendte bugs via Mail for Exchange, så det kræver lidt ekstra opsætning.

Kig evt her for lidt mere info omkring opsætning af Google Kalender/GMail over Mail for Exchange:

http://discussions.europe.nokia.com/t5/Nseries-and-S60-Smartphones/N8-syncing-with-Google-contacts-amp-calendar/m-p/772020

Der er dog et par begrænsninger: du kan kun have én Mail for Exchange-forbindelse ad gangen. Det er ikke et problem hvis det eneste du ellers har sat op er din Hotmail (ren email).

Dernæst, hvis du har mere end én Google Kalender vil de alle blive synkroniseret ind i "Personlig" kalenderen. Der bliver ikke oprettet adskildte kalendre til hver Google Kalender.

Hvis de ovenstående begræsninger er i vejen for den måde du gerne vil bruge Google Kalender på din N8 må du til muffen for at få en løsning:
GoogaSync eller Nueavasync lukker hullerne i N8's indbyggede Google Kalender sync, men ingen af dem er gratis.

0 0
Martine 08-12-2010 20:28:28

Tak for svar.

jeg har været inde og prøve og jeg synes slet ikke min telefon gør som der står den burde gøre.

Den beder mig slet ikke oprette den profil som de snakker om f.eks. eller også er jeg bare ikke teknisk nok til at finde ud af det.

Min hotmail er "ren mail"

Jeg har en googlekalender hvor der er flere tilknyttet.

Det gik rigtig nemt med at sætte op på min galaxy og en af mine kollegaer har også en N8 hvor det også gik smertefrit med at sætte det op.

0 0
Henrik 08-12-2010 22:06:57

Hej Martine.

Hmmm...det er lidt svært at vide hvorfor det ikke virker med din mobil. Men jeg har selv oplevet tidligere, at der kan være problemer med nogle operatører (havde engang problemer med M1) og email. Det er noget med deres "APN configuration" - det kan måske være det der er problemet?

0 0
Martine 09-12-2010 14:29:40

jeg har telenor..

Altså det er ikke fordi den siger den ikke kan; den beder bare om email, kodeord, brugernavn og domæne med det samme når man trykker på mail for exchange ikonet. Den beder slet ikke om at oprette ny profil som der står i den der guide.

0 0
Henrik 09-12-2010 15:56:13

Nå ok.

Forresten, jeg kom lige til at tænke nu når der tales om Google Calender osv. Der er en gut som har lavet nogle simple-web-launchers til Symbian som gir adgang til Google's iPhone versioner af deres web-tjenester.

Se her:

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/12365_More_Google_services_available.php

0 0
NK 06-12-2010 20:30:33

http://www.vimeo.com/16591421

håber snart den kommer den opdatering!!

0 0
BE 22-11-2010 14:18:00

at det er beta software de udsendes med.

HTC Desire og Samsung Galaxy er der også problemer med blot for at nævne nogle jeg selv har.

Softwaren til PCerne er også meget forskellige, og nogle endog tvivlsomme.

HTC er en ren ynk, og Samsungs Kies ser flot ud, men., men!

SOm forbruge kan man godt føle sig snydt fordi kravet omnye modeller(med nye fejl og mangler) banker på for, at komme ud hurtigst muligt, og så forsømmes rettelserne og opdateringerne til gårsdagens modeller.

0 0
peter 22-11-2010 14:54:54

Helt enig. Dog vil jeg sige at Nokia ikke har tradition for at glemme deres gamle modeller. Jeg har selv en 5800 som over et år efter lancering fik en opdatering som virkelig bød på forbedringer. Det er i øvrigt slet ikke den eneste det er sket med.

0 0
Henrik 07-12-2010 23:09:05

Enig. Een af grundende til at jeg er kommet tilbage til Nokia igen og igen (udover gode kameraer osv.), er faktisk pga. deres support.

Altså, jeg tror ikke der er nogle som er uenig med mig i, når jeg siger at Nokia har haft nogle uheldige fejl i nogle af deres modeller, MEN de fikser dem altid med tiden og deres support tid ses ofte at være helt op til 3 år efter en model er kommet ud.

Det er ikke mere end ca. et halvt år siden, at der kom en opdatering til gamle N95. 5800'eren (og en række andre ældre modeller) har også lige fået en opdatering for et par uger siden, faktisk.

Det smukke ved Symbian^3 som er det der kører på N8, er at det er _ens_ på både C7, C6-01, E7 og altså N8. Der er _ingen_ fragmentering, overhovedet - det betyder at alle disse modeller vil få de samme opdatering, med samme hyppighed. Hvilket er nyt ifht. "gamle dage", og det er med "user data preservation" som en selvfølgelighed hele vejen igennem.

0 0
Villiam 22-11-2010 12:52:37

hvor er det nye tastatur ? det i viser der er jo det normale som er på ? hmm

0 0
Morten 22-11-2010 12:18:37

Med mængden af fejl og mangler i N8 er det mere retvisende at kalde den kommende 2011-udgave for "N8 version 1.0".

Der er uhørt mange fejl og mangler i N8s software, både in-phone, desktop (OVI Suite) og online (ovi.com). Hardwaren er godkendt, men softwaren smager af beta.

0 0
Allan 22-11-2010 13:19:29

Morten, det er vist ikke helt fair at sætte lighedstegn mellem N8 og Ovi Suite samt ovi.com - begge disse har eksisteret før N8 kom på markedet og arbejder sammen med stort set alle "nulevende" Nokia-modeller.

Og du kan mene hvad du vil om N8's "in-phone" software, men at den skulle have flere fejl og mangler end andre tilsvarende topmodeller kan jeg nu ikke rigtigt se - min N8 fungerer aldeles udmærket, men selvfølgelig er browseren ikke optimal, som mange har bemærket, den virker dog og må betegnes som "fit for purpose". Udover de power-problemer, der åbenbart plager et mindre antal N8, hvilke fejl og mangler er det så du synes, der er, som gør N8 ualmindeligt fejl- og mangelbehæftet?

0 0
Morten 22-11-2010 14:37:16

Jeg er godt klar over at et helt nyt produkt/platform vil have fejl... men jeg er overrasket over mængden af fejl på min N8. Og jeg køber ikke argumentet mht OVI Suite om at det skal spille sammen med mange andre telefoner -- det kan vel ikke være mit problem som slutbruger.

Jeg kommer fra en HTC Hero, og kan ikke genkende mængden af fejl fra dens lancering. Sandt nok - HTCs desktop/online software er nærmest ikke-eksisterende, men det er heller ikke pointen. Hvis Nokias ditto ikke fungerer som det skal er det jo ét fedt.

Lidt mere konkret -- de ting jeg er stødt som nager mig mest på N8 er:

* Manglende synkronisering med mere end én kalender-source (kun én MfE connection tilladt). OVI kalender tæller dårligt som en ekstern kalender source, da den kun kan tilgås fra calendar.ovi.com, og ikke 3.parts programmer som Mozilla Sunbird. I praksis skal jeg derfor vælge mellem ENTEN min Exchange eller min Google kalender - jeg kan ikke få dem begge.
* Kontaktpersoner synkroniseres mellem flere kilder, men blandes sammen - der er ikke adskildte sources a la Android.
* Musik-biblioteket er buggy, og for at få rettet op på tilbagevendende problemer skal man koble telefonen på som storage via USB, og slette bestemte filer fra hashcode-navngivne mapper under /private. Dette "fix" er desuden et gammelkendt problem som N8 har arvet fra N95.
* Software-opdateringen fungerer kun delvist - eksempelvis kan Nokias nyeste Socal-app (v 1.2) ikke opdateres via softwareopdaterings-toolet (for alle), men skal downloades som .zip og manuelt installeret. Og .zip uploadet er desuden foretaget af en almindelig bruger, på Nokias support forums - ingen officiel kilde.
* GMail sync hænger jævnligt i timevis.
* Sync imellem OVI Suite og ovi.com resulterer i konstante konflikter hvis der er returns i kommentarfeltet.
* OVI Suite fungerer kun delvist igennem proxy med auth (dvs enhver virksomheds-lokation).

Pånær OVI suite/.com sync problemet kan du finde alle ovenstående punkter på discussions.europe.nokia.com, så der er ikke tale om at jeg bare er ualmindeligt ringe til at sætte min telefon op. Selv om det da heller ikke er udelukket...

Forstå mig nu ret; at der er fejl og mangler betyder ikke at N8 er en katastrofe, eller at der slet ikke er noget som virker. Men der er overraskende meget som virker dårligt, eller helt mangler. Derfor mit "beta" stempel.

0 0
Henrik 23-11-2010 01:59:26

True. Den er ikke fejlfri, men jeg synes den er relativ solid på det meste - ihvertfald de ting jeg bruger min til.

Anyways, efter at have haft mange forskellige slags smartphones, må jeg sige at N8 på ingen måde eller hverken værre eller bedre mht. fejl. Smartphones i dag er uhyre komplicerede devices, og fejl og mangler har alle i starten. Jeg har ikke oplevet een eneste der har være uden fejl, ikke een. Ikke engang jesus-mobilen, iPhone. Apple er måske bare bedre til at skjule fejl og mangler bla. ved at fjerne funktioner før de virker 100% - nogle funktioner kommer bare ikke. Sådan er det.

Nogle kan lide det ene, andre det andet og en nogle ander igen kan bare lide at pille og hacke. Der skal plads til det hele på markedet. Hovedsagen er at fabrikanten bagved den pågældende model gør hvad der skal til for at supportere med uddates, og her er Nokia, HTC og Apple klart nogle af de bedre (og Samsung, LG og SE er f.eks. ret ringe til det).

0 0
peter 22-11-2010 15:18:21

Pokkers du havde rent faktisk en række eksempler :-)

Dog vil jeg mene at det er de færeste folk der kommer til at udnytte N8 i sådan en sådan en grad som du gør. Det er dermed nok også de færeste der overhovedet vil opleve de fejl du gør. Men det er jo irrelevant for dig som oplever fejlene - det er bare irriterende og ikke godt nok.

0 0
peter 22-11-2010 13:40:44

Nej det er vist ikke helt fair af dig Morten. Jeg tror ikke N8 har flere fejl end så mange andre storsælgere som Iphone4 og HTC Desire.

De opdateringer som Nokia kommer med er jo meget få eller små fejl rettelser og en del forbedringer. Jeg vil sammenligne det med da HTC Desire gik fra Android 2.1 til 2.2 hvor der også både blev rettet fejl og kommet med forbedringer.

Jeg er enig OVI suite har en del fejl, men det er vel ikke rigtigt N8's problem. Desuden er OVI suite en langt mere omfattende løsning end nogle af konkurrenterne kan bryste sig af.

0 0