Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Stormobilerne kommer! Er det for stort? [AFSTEMNING]

Stormobilerne kommer! Er det for stort? [AFSTEMNING]

Både Apple og Google satser nu på kæmpemobiler - hvor går din grænse?

Drivkræfterne bag 95% af verdens smartphones prøver nu mobiler af i størrelse dobbelt og trippel XL - men er det for meget af det gode? 

Både Apple og Google synes at vrage de mindre telefoner til fordel for de såkaldte phablets, telefoner i grænselandet til tablet-størrelser.

Apples iPhone udgjorde ellers sidste bastion for tilhængere af små kompakte mobiler, som kan finde plads i selv den mindste lomme. Nu er iPhone 6 med 4,7 tommer display det mindste format, hvor man kan træffe Apples nyeste og hurtigste.

Læs også: iPhone 6 eller 6 Plus - hvilken type er du?

I Android-verdenen har storskærme for længst gjort deres indtog, men dagens udmelding om en 5,9 tommers udviklermobil fra Google, tyder på, at Android-smartphones har i sinde at vokse.

Er telefonen for stor? Så har <a href=Thanko løsningen: en forlænget tommeltot." />
Er telefonen for stor? Så har Thanko løsningen: en forlænget tommeltot.

Samsung var først, Sony bryder normen

Den største succes hidtil blandt mega-telefonerne, er Samsungs Note-serie. Men hvor de nye rivaller til phablet-tronen er forvoksede telefoner, har Samsung indbygget en pen-funktionalitet til at styre displayets store areal.

Udviklingen med stadigt større mobiler har vakte samtidig en trodsreaktion fra Sony. Sidste vinter lancerede den japanske elektronikkæmpe en satsning i ’kompakt’-klassen: Xperia Z1 Compact. Succesen udeblev ikke og Z1 Compact har været at finde blandt Sonys mest efterspurgte på mobilsiden.dk

Læs også: Sony Xperia Z3 Compact - Den bedste mini nogensinde [TEST]

Dermed tegner der sig et billede af et smartphone-marked der deler sig i to. På den ene side ræses der mod stadigt voksende hypermobiler, på den anden side fortrækker en række brugere mere lommevenlige enheder.

Hvor befinder du dig? Er større bare bedst, eller kan det også blive for stort? Stem herunder på dit favoritformat.



Afstemning

Hvilken skærmstørrelse passer dig bedst?
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Lennart Hoffmann 06-10-2014 18:31:32

Jeg er netop gået fra 3,7 tommer til 4,3..
(Fra Desire S til Galaxy S2)
Jeg er "så gammeldags" at jeg gerne vil ha' min telefon i højre bukselomme, og kunne sætte mig ned, uden at ta' telefonen ud først, samt kunne ta' mobilen op af lommen mens jeg sidder ned..
Så mit maximum er ca. 4,3.

1 0
Mille 01-10-2014 15:30:32

Jeg synes efterhånden de store mobiltelefoner ikke er særlig mobile.
De kan snart ikke være i en jakkelomme og så er mange af dem utrolig sarte.

4 0
holst 01-10-2014 12:15:29

0

0 0
Peter Lyck 01-10-2014 09:31:11

Selvom skærmstørrelsen er interessant, så kan to mobiltelefoner med samme skærmstørrelse har vidt forskellig overordnede størrelser. En 'normal' iPhone6 har en skærm som er langt mindre end en LG G3, men er næsten lige så stor.

Jeg har stemt på 4,7'' til 5.0'', men en større skærm på en mindre telefon er i sig selv ikke dårligt. Problemet er en stor telefon med en lille skærm og en masse spildplads.

10 0
viktor 30-09-2014 19:55:09

Har haft Samsung 3 men ville så gerne ha Samsung 5 men da jeg kom ud for at købe den skulle jeg lige prøve de forskellige i hånden og der faldt jeg for LG G3 den lå lige perfekt i hånden og må sige jeg blev total overasket over den har altid svoret til Samsung men den her LG der må jeg sige den ligger bare perfekt.

0 2
Daniel Jørgensen 30-09-2014 17:39:07

Også er der mig der synes at 4.3 er for stort.. Jeg skal simpelthen kunne betjene telefonen med én hånd ellers er det et no go.. Og det skiller altså lige der omkring ved 4.3.. Jeg kan simpelthen ikke nå toppen af skærmen, som man jo skal kunne på en Android, uden at skulle holde så akavet på telefonen, at jeg er ved at tabe den det halve af gangene.. Men det er interessant at se, for jeg er tilsyneladende en af de få, der har det på den måde !

1 2
Dade Vinkler 30-09-2014 16:14:56

den kommende Nexus 6 med 5.9 er en helt rigtig størrelse eller Experia Z3 Compact tablet med phone calls kunne jeg os finde på at købe, har haft Galaxy Note 8.0 med phone calls

2 0
30-09-2014 15:02:03

Stemmer på +6"
Jeg syntes min Nokia Lumia 1520 er perfekt med 6" skærm . Gik ned til NL930 men efter et tid tilbage igen til 6"..

5 1
Dennis Høegh 30-09-2014 13:48:03

Candybar phones ender med at blive en niche. Xperia Z Ultra (6.4"), var umiddelbart min sidste telefon. Mindre end 6 dækker ikke mit behov, og over 6 kan ikke være i lommen. Så Tab S 8.4" er nu min primære kommumikations-agent. Med det kommende Gear Solo ,forsvinder pocket-formatet nu fuldstændig for de folk der ikke har trang til mobilfotos.

0 2
30-09-2014 14:26:01

Så nu skal alle til at gå rundt med bluetooth headsets og ligne noget der er løgn for at tale i telefon? Måske du har ret, men tvivler på at mobilen som vi kender den, forsvinder inden for de næste mange år:-) Det bliver også en smule svært at SMS'se på farten. Først og fremmest skal systemerne forstå dansk og for det andet, så er det nok de færreste der har lyst til at læse deres SMS'er op i toget eller i supermarkedet...

2 0
Dennis Høegh 30-09-2014 16:11:04

Nej det skal alle ikke. Hvordan ser løgn iøvrigt ud? Jeg tror faktisk du har ret i at janteloven bremser det teknologiske fremskridt lige her, især i DK.
SMS (om det er T9 eller qwerty) er en voldsomt forældet kommunikationsform med et elendigt HID. Prøv at google "Augmented Reality". Der findes masser af "usynlige" løsninger. Men nogle er nødt til at gå i front, på trods af at de kommer til at "ligne løgn".

1 2
30-09-2014 13:16:39

Interessant at så få vælger 3,9 til 4,2, hvor iPhone 5 og 5s ligger. Synes jeg husker en masse brok over at Apple gik fra 4" til 4,7" da rygterne først begynde at komme. Men måske folk har indset at det ER lidt for småt? :-)

8 2
TF 30-09-2014 14:36:27

Eller også har de bare tilpasset sig nu hvor der ikke længre var andre valg.

4 7
Dade Vinkler 30-09-2014 16:18:02

og så Apple laver en 50 tommer mobil så køber de den sku alligevel, når du først har fået folk til at blive i limbo så kommer de aldrig ud

4 6
Footiefan 30-09-2014 22:21:21

Og den slags kommentarer vil sikkert også bestå, suk... ;-)

5 0
TF 30-09-2014 18:07:49

Indefor rigmelighedernes grænser kan man vende sig til det meste, 0,7" er et lille ryk der er til at leve med for de fleste.

2 0
Morten Jensen 30-09-2014 12:37:39

Jeg synes de 5,2" på min LG G2 er ret passende. De 5,5" på min LG G3 er en tand for stort, jeg har i hvert fald ikke helt vænnet mig til den endnu.
Men det er jo heller ikke kun skærmens størrelse det afhænger af; rammen om skærmen er også ret afgørende, samt hvordan telefonen lægger i hånden (kanter, bagside osv.)
Hvis man får lavet en telefon hvor hele fronten er en skærm, så kunne 5,5" - 6" måske være okay, men på nuværende tidspunkt er G2'erens skærmstørrelse maksimum for mig. :)

6 1