Storstilet fusk med ringetoner

70 procent af mobiltjenester med ringetoner fører dig eller dit barn bag lyset, når det nye hit bestilles til mobilen.

Storstilet fusk med ringetoner

Manglende information, vildledende reklame og uklar prisinformation. Det er de tre hovedproblemer hos ringetoneudbyderne i EU. Det skriver Ritzau.

For kunderne som oftest er børn og unge, betyder det at risikoen for at blive snydt er overhængende.

-“Firmaernes urimelige praksis har givet forbrugerne i hele Europa hovedpine. Det er vigtigt, at vi slår ned på de useriøse udbydere”, siger forbrugerkommisær i EU Meglena Kuneva.

Danske sider snyder også kunderne

Heller ikke danske ringetone-tjenester er sikre at handle med.

I undersøgelsen indgår 15 danske udbydere, hvoraf 11 bryder reglerne. Hjemmesiderne er blevet bedt om at lukke eller rette oplysningerne – en henstilling som otte af siderne har fulgt.

– “Unge skal ikke være ofre for snyd, når en vildledende reklame lokker dem til at abonnere på ringetoner, som de troede var gratis”, siger EU-kommusæren.