Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sygdom i hver tredje mobil. Fejltal hemmelige

Sygdom i hver tredje mobil. Fejltal hemmelige

Mobilen fryser, opkald virker ikke, batteriet kan ikke lades op. Fejlene står i kø. Tal viser, at i gennemsnit hver tredje nye mobil er defekt. Fejlstatistikkerne er dog dybt hemmelige.

Din mening? Deltag i debatten. <a href=klik her!" />
Din mening? Deltag i debatten. klik her!

Host, host!!! Når din nye mobil pakkes ud første gang, skal den måske til mobildoktoren. Næsten én ud af tre mobiltelefoner er klar til reperation, inden den første sms er sendt.

Tallene stammer fra Ekstra Bladet, der har spurgt et panel på 1.276 læsere til deres erfaringer med forskellige mobiltelefoner. Ud af 2.512 mobiltelefoner var hele 768 behæftet med fejl inden reklamationsretten udløb.

Hos Forbrugerrådet er de ikke specielt chokerede over tallene.
- "De bekæfter vores bange anelser. De sprøjter mobiler så hurtig ud, at det går ud over kvaliteten", siger jurist Annette Højrup til Ekstra Bladet.

Hun mener, at producenterne har overtalt butikkerne til at sende mobilerne til reperation fremfor at ombytte til nye. Den praksis skal stoppes, før producenterne sætter mere fokus på kvaliteten, mener hun.

Her på Mobilsiden.dk er vi også rystede over tallene. Man kan undres over, at mobilkøberne endnu ikke har startet en protestbevægelse.

Hvem har flest fejl...

Her er hitlisten over de mærker, der har flest fejl. Procenttallet angiver, hvor mange af mobilerne fra den enkelte producent, der havde fejl inden for de første to år.

1. Motorola - 40,5%
2. Samsung - 35,3%
3. Sony Ericsson - 34,9%
4. Siemens - 27,7%
5. Nokia - 26,4%

Mobilfejl er 'statshemmeligheder'

Ekstra Bladet har som nævnt lavet deres egen undersøgelse for at finde frem til fejltallene. Men undersøgelsen er faktisk overflødig, da der allerede findes statistikker over fejl.

Både serviceværksteder, telebutikker, operatører og producenter har meget præcise tal liggende. Men listerne er ikke nogle, vi som mobilkøbere kan få adgang til - og altså heller ikke avisen.

Ekstra Bladet har været forbi både Sony Ericsson, Nokia og teleselskabernes brancheforening ITEK. Men ingen har ønsket at fortælle hvem der har flest eller færrest fejl.

Tilbage står så mobilkøberne, der ender som tabere - eller skulle vi sige som "forsøgskaniner".

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies