Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Symbian Anna kan hentes nu til de nye Nokiaer

Symbian Anna kan hentes nu til de nye Nokiaer

Nokia N8, C7, E7, C6-01 kan nu opdateres til Symbian Anna.

Nokia N8 med Symbian Anna.
Nokia N8 med Symbian Anna.

Efter lang ventetid er Nokia nu endelig klar med den store software-opdatering Symbian Anna til Nokia N8, C7, E7 og E6-01.

"Anna" indeholder, udover et flottere ikon-layout, også komplet tastatur (QWERTY) til brug i lodret stilling, hvor man hidtil kun har haft mulighed for at benytte telefonens T9-tastatur.

I SMS-delen er der nu split-screen, så det er muligt at se, de tidligere SMS beskeder mens der skrives en ny.

En bedre internet-browser, samt forbedret Nokia Maps, er også en del af Symbian Anna-updaten.

Hvis du har en Nokia C7 så aktiveres der desuden en NFC-chip i mobilen.

Sådan opdaterer du til Symbian Anna

Når du vil opdatere en af ovennævnte Nokia smartphones til Symbian Anna kan det ske ved at hente Ovi Suite (version 3.1.1) fra Nokias website, og via en PC'er, installere opdateringen.

Det er også muligt at opdatere via FOTA (Firmware Over The Air) direkte på telefonen.

Her skal du i indstillinger under "telefon" finde "telefonstyring" og derunder "enhedsopdateringer. Det anbefales at koble telefonen på trådløst netværk, inden opdateringen hentes og installeres.

Inden opdateringen bør du lave backup af vigtige data, f.eks. SMS-beskeder m.v., da disse slettes i forbindelse med overgangen til Symbian Anna.

Kommentar

x

Opret bruger
Katron 28-08-2011 14:50:16

Jeg har ved et tilfælde læst artiklen igen, og må endnu engang undre mig over, at mobilsiden igen nævner den absolut sværeste vej til en funktion i Symbian.

Ved update OTA, er det blot fra homescreen at trykke på homeknappen, derefter programmer, og lige der ligger SW-update. 3 klik så er mobilen igang med at søge efter updates.

Igennem SW-update kommer også alle opdateringer fra Nokia. Kamera, video afspiller, temaer o.s.v, hvor den lange genvej som mobilsiden refererer til, er det ikke altid de mindre programopdateringer fremgår, da denne funktion kun er tiltænkt store softwareupdates.

0 0
Katron 28-08-2011 14:52:44

Det bliver ikke meget nemmere, medmindre man selvfølgelig er så forhippet på updates, at man opretter en genvej på homescreen.

0 0
David 28-08-2011 15:18:17

Hvorfor skal Symbian altid være mere besværlig end andre OS? På iOS 5 beta og Android, kommer der en popup som man trykker ok på. På mIn N8 skal jeg manuelt ind og vælge at update.. sigh..

0 0
Katron 29-08-2011 13:43:41

Øhh, hvorfor skal folk altid udtale sig om ting de ikke ved noget om...

Jeg angav blot den nemmeste vej til SW-update funktionen.
Man kan bare sætte Symbian til at autoupdate, så er den ged barberet.

Dette er default slået fra, så man ikke utilsigtet åbner en dataforbindelse, på et sted hvor det ikke er ønsket.

Man kan, i søg automatisk efter opdateringer, vælge "fra", "til" eller "kun i hjemmenetværk".

0 0
Henrik 28-08-2011 23:28:38

Ja, det er godt nok meget bøvlet at trykke på "Software Update" får at checke efter updates og evt. installere dem. Det kan jeg godt se. (ironi kan forekomme)

0 0
David 03-09-2011 19:27:38

Jeg siger ikke at det er besværligt, jeg siger det besværligere.. Det virker som om Nokia nærmest insisterer på at være en smule mindre smarte end de andre. Jeg siger det som bruger af Nokia, jeg elsker min N8 og vil ikke skifte.

0 0
Martin 23-08-2011 23:13:34

Er jeg den eneste, der oplever, at ca. hver anden gang, man laver et nyt møde i kalenderen og trykker på angiv emne, så kommer keyboardet ikke frem?

For det meste virker det, hvis jeg afslutter kalender-app'en, låser og åbner telefonen og prøver igen...

Meget sært... Måske noget rester fra PR1.0, der forstyrrer, ligesom det med split screen i Samtaler.

0 0
Tommy 24-08-2011 11:27:44

næh, til gengæld er det blevet mere besværligt at se kalenderen i månedsvisning. Når man har kalenderen som widget så gør den naturligvis ind i den aktuelle dato som er vist. Men hvis man vil se månedsvisning kan jeg ikke finde nogen nem genvej. Så der er man nødt til at vælge: vælg, skift visning, månedsvisning. Jeg har allerede glemt hvordan det var uden anna, men der er da hvert fald kommet til tryk mere på. Lidt ærgeligt synes jeg

0 0
Allan 24-08-2011 13:09:35

Her er jeg enig med dig Tommy, før var der nogle relativt store knapper direkte i kalendervisningen, så man nemt kunne skifte mellem dag-, uge- og månedsvisning - det er desværre blevet dårligere i Anna. Men det er også den eneste ting jeg har fundet, der er blevet dårligere...

0 0
Martin 22-08-2011 13:55:52

Til dem, som ikke har læst det andre steder:
Den kamera-app, som kommer med Belle, kan allerede nu installeres på Anna:
http://conversations.nokia.com/2011/08/22/nokia-n8-camera-mega-update-beta-test-open/

Endnu bedre UI, 30fps video med kontinuerlig autofokus og meget mere.

Så det som N8'eren gør bedre end nogen andre mobiler, gør den nu endnu bedre :)

Har lige installeret den, og UI'en er blevet super lækker, især i forhold til PR1.1 (pre Anna)!

PS: Damian Dinning anbefaler at genstarte mobilen efter installation, selvom installations-proceduren ikke beder om det.

0 0
Henrik 22-08-2011 18:32:50

Done. Den er sgu blevet lækker. Er dog ikke sikker på, at jeg vil bruge auto-focus særlig meget til video. Den allerede eksisterende mode med focus fra 60 cm og ud, er langt mere praktisk synes jeg. Men 30 fps er fin.

0 0
David 21-08-2011 19:30:06

Jeg har installeret Anna på min gamle N8, det er helt klart bedre, ingen tvivl, nu er det som man minimum kunne have forventet at det virkede ved release af telefonen. Hvis det havde virket sådan fra starten, havde jeg måske ikke forladt Nokia.

0 0
David 23-08-2011 10:01:02

Efter at have brugt det lidt tid, indrømmer jeg at det virker markant bedre end PR1.2. Jeg har fået glæden tilbage ved at bruge telefonen :o)

0 0
jesper zweidorff 21-08-2011 14:34:26

Jeg har prøvet det du beskriver med sprog, men der er ikke dansk med kun -
English
Francais
Deutsuh
Italiano
Turkce
Nederlands
Flere muligeheder er der ikke.
Det du beskriver om jeg har valgt Engelsk under installationen er jeg faktisk ikke klar over om jeg har, har prøvet at gen installeret den nogle gang med samme resultat ???

0 0
Martin 22-08-2011 00:15:47

Jeg tænker det samme som Allan.
Prøv at vælge Ring Op funktionen, tast *#0000#, se hvilken Product Code mobilen har (begynder med 059...).

Prøv at gå ind på: http://www.nokioteca.net/home/forum/index.php/topic/188234-product-codes-nokia-n8-00-rm-596/
og søg efter din Product Code.
Så vil du kunne se, hvilket land den reelt er produceret til.

0 0
Allan 21-08-2011 16:53:49

Hmmm, kan det være en parallel-importeret telefon du har fået fat i? Jeg ville nok spørge forhandleren om dette problem, da det umiddelbart ser lidt suspekt ud.

0 0
Katron 21-08-2011 08:11:27

Opdatering forløb fint OTA, Symbian Anna 1/2 var dog ikke helt pjattet med at opdatere. Måske run på serverne. Forsøgte igen efter 5 min, så kørte det.
Skal da love for at de har været helt nede i de små detaljer med denne update. Selvom jeg har haft min N8 i 10 mdr, så er det som at ha fået ny mobil. Lækkert Nokia.
Modvinden hos Nokia havde været knap så hård, hvis N8 havde kørt sådan her fra starten.
Tænk at det endeligt er lykkedes at fjerne små bugs, som stammer helt tilbage fra S60 1´st edition. Som en lækker ting må nævnes opkaldsoversigten efter endt opkald. Den hænger nu ikke på skærmen i 5 sekunder mere, men ryger op som ikon i toppen af skærmen, så man kan klikke den frem, hvis man vil se opkaldsoversigten for sidste opkald.
Jeg kan blive ved med at nævne bitte små ændringer, som er forbedret med Anna.

0 0
Peder Alipio Thurøe 21-08-2011 09:25:36

Hvordan har du fået installeret Anna1/2? er det på samme måde som man installerede Anna ?

0 0
Kim 21-08-2011 09:56:49

efter første omgang Anna, opdaterer du software som normalt. Der er Anna 1/2 og 2/2 samt noget store og et fjerde punkt. Bare opdater løs, du bliver glad for det.

0 0
jesper zweidorff 20-08-2011 21:55:33

Jeg har opdateret min N8 til Anna ,men nu er den på englsk og kan ikke få den over på dansk.
HAR VIRKELIG BRUG FOR HJÆLP !

0 0
Allan 21-08-2011 10:13:33

Ikke helt sikker på, hvad dit problem er, men hvis det bare er at få skiftet fra Engelsk til Dansk så burde det foregå under Indstillinger (hedder sikkert Settings på engelsk), så Telefon (hedder sikkert Phone) og til sidst Sprog (hedder sikkert Language). Her skal begge indstillinger sættes til Dansk (hedder måske Danish).

Under installationen af Anna blev du bedt om at vælge sprog - valgte du Engelsk (English) der?

0 0
Lenni 20-08-2011 19:54:05

Når man holder skærmlås-knappen nede lyser dioderne-har man altid kunne det(mener før ANNA)?

0 0
Martin 22-08-2011 00:07:43

Hvordan gør du det? :)
Er det låseknappen i siden at mobilen, du bruger?
Og holder du den nede, mens skærmen er låst eller åben?

0 0
Erik 20-08-2011 15:30:49

Efter opdatering til "Anna" virker zoomfunktionen ikke på websider. Opdateringen forløb planmæssigt og tlf. er genstartet. Er der en som kan hjælpe?

0 0
Allan 21-08-2011 10:03:51

Zoom ser ud til at virke fint på "almidelige" websider (f.eks. DMI) men ikke på en del "mobil-optimerede" websider som f.eks. BT og Berlingske via deres widgets - mobilsiden-mobi virker dog fint med zoom.
Dette på N8.

0 0
Erik 21-08-2011 16:01:53

Hej Allan - tak for dit svar. Havde kun prøvet mobilsider. Håber Nokia læser med her og retter problemet ift mobilsider.

0 0
Jan Møller Christensen 21-08-2011 09:33:11

Det kan jeg heller ikke. Men man kan gå i indstillinger og ændre skriftstørrelse. Jeg ved ikke om det er meningen det skal være sådan? Har også N8

0 0
Erik 20-08-2011 15:32:21

Glemte at nævne at det er en N8 tlf.

0 0
Michael Tommy Andersen 19-08-2011 22:46:26

Mange tak for hjælpen Allan, nu er min N8 opdateret, så nu håber jeg bare at der er noget godt med i den opdatering?

Mvh
Michael

0 0
Peder Alipio Thurøe 20-08-2011 12:46:11

Der er meget godt i opdateringen "Anna" Nu venter vi bare på opdateringen "Belle" er der nogen der hved hvornår at "Belle" kommer?

0 0
Kim 22-08-2011 17:46:44

Vent hellere lidt med at flashe Belle, den kommer nok lige om lidt ;)

http://mynokiablog.com/2011/08/22/countdown-at-nokias-facebook-page-try-something-new-in-48-hours-trio-of-new-symbian-handsets/

0 0
Kim 20-08-2011 13:43:50

De stædigste rygter går på snart. Der er jo også en lidt kryptisk besked til slut i annonceringen af Annas release på Nokia Conversations. Nemlig noget i stil med at der er mere på vej.

Belle er leaked så hvis du er eventyrlysten...
http://blog.gsmarena.com/unofficial-symbian-belle-firmware-now-available-for-the-n8-you-can-try-it-if-you-dare/

0 0
Michael Tommy Andersen 19-08-2011 19:30:30

Jeg vil bare høre om hvordan jeg evt. kan se om jeg kan have fået min Nokia tilbage fra telecare i sidste uge med Anna downloadet på mobilen, og det så er derfor jeg ikke kan finde nogle opdateringer til min N8?

Mvh Michael

0 0
Allan 19-08-2011 21:58:49

Gå til Indstillinger, Telefon, Telefonstyring, Enhedsopdateringer. Hvis Version er Symbian Anna så er du på Symbian Anna, hvis ikke så vælg "Søg efter opdateringer" under Valg-knappen og så skulle den gerne finde Anna-opdateringen.

0 0
Michael Tommy Andersen 19-08-2011 19:20:10

Jeg har prøvet at opdatere til Anna men der findes ikke noget, hvad enten jeg bruger Nokia Ovi Suite eller meny-programmer-SW-opdate sidst nævnte kommer og siger opdateringen mislykkedes. Prøv igen senere og det bliver den ved med at sige, håber meget at der er en der kan fortælle hvad jeg gør forkert PLEASE!

Mvh Michael

0 0
Allan 19-08-2011 21:57:51

Gå til Indstillinger, Telefon, Telefonstyring, Enhedsopdateringer. Hvis Version er Symbian Anna så er du på Symbian Anna, hvis ikke så vælg "Søg efter opdateringer" under Valg-knappen og så skulle den gerne finde Anna-opdateringen.

0 0
Jan Nielsen 19-08-2011 15:28:52

jeg kan ikke instalere Symbia Anna opdt. 1/2 på mobilen.
Er der andre der har haft det problem??
Eller har en løsning...??

0 0
Martin 19-08-2011 22:44:50

Et long shot: Har du Swype installeret?
Jeg synes, at jeg faldt over noget Nokia Support, der nævnte, at den i nogen tilfælde kunne give problemer ved opdatering.

0 0
Kim 20-08-2011 01:48:58

Jeg har Swype, og installeret uden problemer. Men det er jo ikke det samme som at det gælder alle.

0 0
Kim 20-08-2011 01:48:56

Jeg har Swype, og installeret uden problemer. Men det er jo ikke det samme som at det gælder alle.

0 0
Martin 19-08-2011 11:54:42

Jeg tjekkede lige for sjov skyld Sw.Opdateringer efter at have opdateret til Anna... Og der lå fire!

"Symbian Anna opdat. 1/2" - Obligatorisk
"Symbian Anna opdat. 2/2" - Vigtig
"Ovi Marked"
"Sociale Netværk"

De indeholder bl.a. opdateringer af QuickOffice, Adobe Reader og Microsoft Communicator.

Se mere her:
http://forum.dailymobile.se/index.php?topic=52662.0
Citat: "* Symbian Anna consists of 2 parts. The operating system & applications, and it's crucial that you install both. So, what happens if I skip the application updates (i.e. have only downloaded the operating system update)?
Application updates are classified as either mandatory (Symbian Anna 1/2) or optional (Symbian Anna 2/2, Angry birds for C7, Ovi Store and Social). If the mandatory application updates are not done, the user experience will not be optimal, for example:
- email attachments can’t be read as Quickoffice/Adobe won’t function
- user might see mixed old & new icons in the menu or Homescreen
- no further application updates can be done unless the mandatory Symbian Anna package is installed
"

0 0
Kim 19-08-2011 09:05:19

Er det bare mig, eller indeholder Anna ikke også rettigheder til både officepakken og Adobe readeren?

0 0
Tommy 19-08-2011 12:41:45

Jeg har også læst andre steder at officepakken er en del af Anna, men jeg har ikke selv programmet (pga hard reset) så det kan jeg ikke verificere. Men det er da lækkert hvis der nu er fuld officepakke. Desværre er det ikke makro-understøttelse i excel :( (men det er der ikke i nogen mobil-officeversion overhovedet.
Jeg tænker jeg og mit firma er de eneste der bruger makroer...

0 0
Martin 19-08-2011 14:04:20

Jeg har lige tjekket.
Der ligger QuickOffice Premier (inkl. redigering af filer), Adobe Reader og Microsoft Communicator

0 0
Kim 19-08-2011 15:12:19

Det ser rigtigt ud - så jeg må konstatere at min N8 nu er bedre til Officebrug end min nye HP laptop... :D

0 0
Kim 19-08-2011 13:14:19

Hehe makroer... Well, det ville være den letteste måde at lave virus på telefonerne, så det er nok mest derfor :)

0 0
Tommy 19-08-2011 14:51:47

sikkert, det ved jeg intet om :/

Det er bare lidt ærgeligt når makroer er så funktionelle at de ikke er understøttet - Jeg betaler gerne ekstra for at det er understøttet, og så må jeg jo også smide penge efter virabeskyttelse

0 0
Martin 19-08-2011 11:55:42

Du mener, at du ikke kan starte dem?
Har du opdateret med nyest sw.opdateringer efter Anna-installation?

Se: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/symbian-anna-kan-hentes-nu-til-de-nye-nokiaer,lid.16698/#cmt_31625

0 0
Nygaard 18-08-2011 21:49:54

Så nu har Symbian altså fået lidt flere af de funktioner, som Android og iOS har haft i evigheder?
Det kræver mere end bare en smule god vilje at acceptere det her som en nyhed...

0 0
Henrik 19-08-2011 13:06:24

Idiot.

0 0
David 22-08-2011 15:36:35

David
Software arkitekt..

Jeg går udfra at du også har skrevet dit navn og titel? :)

0 0
Henrik 22-08-2011 18:30:02

Det var ikke møntet på dig David :-)

Det var til Nygaard.

0 0
Martin 18-08-2011 22:56:24

Det er da også noget af en nyhed, der kommer i iOS5: Tænk, nu kan man selv vælge ringetone, til når man modtager beskeder! Det er da godt fundet på ;-)

0 0
Allan 19-08-2011 07:19:21

Ja Martin, den havde jeg helt glemt. Apple sagsøger konkurrenterne til højre og venstre for at kopiere Apple, så mon ikke Apple skal passe på når de "opfinder" en så "innovativ" funktion... ;-)

0 0
Allan 18-08-2011 22:23:36

Tja, "nyhed" er jo relativt, men jeg husker da i flæng nogle "nyheder" fra det seneste år:
- Apple udgiver en telefon med en antenne, der ikke rigtigt virker som en antenne, i hvert fald ikke hele tiden
- Var det ikke også Apple, der ikke helt havde styr på tiden og alarmerne
Nogle vil jo mene at opdateringer, der løser den slags problemer ikke kan være nyheder, da det jo altså er funktionalitet som rigtige telefoner har haft i evigheder. Men det kræver åbenbart ikke mere end en smule god vilje at kalde det en nyhed. Men Nygård, vi er nogle stykker, der synes denne Anna-opdatering faktisk er en nyhed, og en god en af slagsen.

0 0
Kim 18-08-2011 23:26:58

Du mener Ipod touch 4? Den der næsten kan ringe, har elendige antenneforhold og den værste audio på markedet? Sjovt, når det bare er en Ipod der har fået ringefunktion...

0 0
David 21-08-2011 21:15:32

Hej Kim

Jeg har læst så meget (fra dig og nogle andre), om den fantastiske lyd i N8, og jeg besluttede mig derfor for at lave en blind lyttetest mellem N8 og iPhone 4 (jeg har begge mobiler) for noget tid siden, med nogen 4000 kr sennheiser lyttebøffer, med forskellige typer musik og samme lydfiler. Jeg gik rundt til vilkårlige kollegaer på mit arbejde. Faktisk var alle enige om at iPhone 4 er bedre end N8, specielt stemmerne er mere klare på iPhone 4. Du kan selvfølgelig mene at alle dem jeg spurgte ikke er lydeksperter, og det har du ret i. Hvis du ikke tror på mig vil jeg opfordre dig til at prøve det samme.

0 0
Kim 21-08-2011 22:21:44

Det er ikke lyden i musikafspilning via høretleefoner jeg snakker om - der burde Ipoden jo sådan set klare sig bedst. Det er i telefonifunktionen.

0 0
David 22-08-2011 08:46:40

Tja.. jeg bruger en N8 som arbejdstelefon, og en iPhone til privat. Jeg bruger begge telefoner dagligt. Jeg har aldrig tænkt over at der skulle være nogen forskel. Jeg synes begge telefoner har fantastisk lyd, jeg havde en Sony X10 mini før N8, der var rigtig dårlig lyd i den. Men iPhone 4 og N8 har ca lige god lyd efter min mening.

0 0
Henrik 22-08-2011 00:08:06

Enig. Telefon lyden i iPhone 4 er forfærdelig, og det er den udgående osse. Siden at nogle af mine venner skiftede til sådan een, har jeg haft svært ved at høre hvad de siger. Artefakter, pops, dropouts og mulden lyd er typisk for iPhone 4'eren.

0 0
Julle.p 18-08-2011 19:52:05

Det er jo til grin, at Nokia først kommer med den opdatering nu! Godt jeg ikke blev ved med at vente og fik min telefon solgt. Jeg håber Windows Phone kan opløfte Nokia, for lige nu er Nokia fuldstændig død for mig - og det er til trods for, at jeg har været stor tilhænger af Nokia siden Nokia 3210.

0 0
Allan 18-08-2011 20:39:26

Så vidt jeg kan se, er der 2 ting, der er til grin her:

1) At Google kun vil (eller tør) garantere opdateringer af en Android model i 18 måneder

2) At Nokia får svært ved at få N8 ejere til at skifte telefon, hvilket ikke er godt for toplinien på kort sigt

Jeg har i øvrigt være med på Nokia-vognen siden 2210 - ikke alt har i den tid været perfekt eller fejlfrit, men i det store hele har de fungeret fint og jeg har i det store hele været nogenlunde tilfreds - også med min N8, der vist bare lige blev endnu bedre med Anna-opdateringen.

0 0
Julle.p 22-08-2011 11:28:06

Nokia har sku haltet de sidste par års tid. Prøv lige at tage en søgning på N8 og se hvor mange der er utilfredse. Det er muligt den er blevet forbedret nu, men vi snakker jo omkring 10 måneder efter dens lancering! Er det ikke til grin?!?!

Deres forrige topmodel, Nokia N97, var et endnu store flop.

Jeg tror vist jeg fornemmer en Nokia fanboy, for du er da ikke realist i hvert fald.

0 0
Allan 22-08-2011 12:49:40

Julle.p - nu hvor du har kastet bolden op, så kunne jeg da ikke lade være med at lave et par hurtige Google søgninger:

"Nokia N8 problem" gav ca. 7,4 millioner hits

"Symbian problem" gav ca. 49,2 millioner hits

"Android problem" gav ca. 931 millioner hits

"iphone problem" gav ca. 701 millioner hits

Fanboy eller realist? Uanset, så lader vi lige ovenstående stå et øjeblik...

Så hvad kan jeg sige? Kom igen...

0 0
Henrik 22-08-2011 14:02:19

Bam! sagde det, og der blev tavs ;-)

0 0
Kim 22-08-2011 13:04:20

hehe... uha, statistik er ALTID farligt at bevæge sig ud i ;)

0 0
Kim 22-08-2011 12:42:52

Ved ikke om det er mig du mener, men personligt er jeg heller ikke vanvittigt begejstret over Nokias forskellige valg.
Jeg mener ikke at N8'eren viser Nokias fulde potentiale, og det at man har valgt at mere eller mindre ensidigt satse på Symbian, syntes jeg er et forkert valg. Min egen N8'er er ikke min "brugstelefon", men en jeg bruger i byen, til arrangementer, festivaller og lign, hvor jeg gerne vil have et kamera ved hånden.
Ellers bruger jeg min N900, som jeg stadigt mener overgår Symbian, og til mit brug også IOS og Android. Og det forbliver en gåde hvorfor Nokia ikke kørte på med Meamo, der allerede i '09 var resten af markedet overlegent.

http://mynokiablog.com/2011/08/21/ari-jaaksi-symbian-religion-biggest-concern-on-maemo-was-not-how-good-it-was-but-how-it-would-affect-symbian/

0 0
Henrik 22-08-2011 13:21:23

Nu har folk jo forskellig smag og behov. Men jeg er enig i, at det er meget meget ærgeligt hvis Nokia ikke bliver ved med at lave Meego telefoner. N900 og N9 er noget særligt, det er vi enige om.

Men det er også vigtigt at Nokia supporterer Symbian. Man pisser sgu ikke bare på de 300+ millioner Symbian brugere ved at stoppe med support. Det gør de så heldigvis heller ikke. Anna updaten og den fantastiske Camera app update der lige er kommet på Beta Labs, er gode eksempler. Håber de bliver ved i et godt stykke tid endnu.

At Nokia vil satse på WP7 fremover gør nok, at hhv. N8 og N9eren bliver mine sidste Nokia telefoner. Det er ærgeligt, men jeg har ikke lyst til at få et system der er ligeså lukket som iOS. Android synes jeg er for rodet, så lige nu ved jeg ærligt talt ikke hvad jeg skal købe når nu engang det er ved at være tid igen. Hmm...

0 0
Kim 22-08-2011 17:25:21

Jeg mener bestemt heller ikke at de skal stoppe supporten (eller udviklingen) af Symbian.
Men jeg syntes kun det kan ærgre, at Nokias top selv konkurrere imod hvad der har potentiale til at blive kommercielle succeser. Og dem har Nokia jo ellers brug for.
Først blev Meamo syltet, til trods for at det var bedste chance for at tage kampen op mod ios/Android. Alt sammen for ikke at skade den hellige Symbian ko.
Nu har Elops så mere eller mindre egenhændigt brændt Symbian-platformen ned, men sylter MeeGo til fordel for WP7.

Man vælger ikke at udsende N9 på en række markeder som Indien, Tyskland, UK og USA alene for ikke at tage salg fra de kommende WP7 telefoner. Og det er, i mine øjne, bare dumt på et tidspunkt, hvor ALT salg af Smartphones vil gavne.
Du er jo selv et godt eksempel, du vil ikke for alt i verdenen tvinges over på WP7 platformen, alene for at købe Nokia. Det er der med rigtig stor sandsynlighed andre, også på de nævnte markeder, der heller ikke vil. Og når alternativet så bliver Ios/Android, så mister Nokia bare salg.

Men nu må vi se. Der er jo meget i gang lige nu - og om under 48 timer kommer der så igen nyt på Symbian-fronten ;)

http://mynokiablog.com/2011/08/22/countdown-at-nokias-facebook-page-try-something-new-in-48-hours-trio-of-new-symbian-handsets/

0 0
Henrik 22-08-2011 12:30:19

N97'eren var rigtignok et "train wreck", men N8'eren er sgu en solid telefon, med solide velfungerende features.

Anna updaten gør UI oplevelsen markant bedre, og det kan man kun være glad for, da det var der den til tider haltede lidt.

Nu snakker du som om Nokia er de eneste der kan tage lang tid om en update. Øhhh hvad med SonyEricsson med deres X10-serie eller LG og deres ufattelige skraldede håndtering af Optimus serien. Personligt er jeg glad for, at jeg bare beholdte N8, istedet for til ovenstående junk (og ja, jeg ved hvad jeg taler om, har haft alle i hånden intensivt.).

0 0
Kim 18-08-2011 23:25:07

Wow... 2210 ligefrem? ;)

0 0
Allan 19-08-2011 07:20:13

Sorry, typo - 2110 selvfølgelig...

0 0
Kim 19-08-2011 08:56:49

hehe, tak det hjalp..? ;)

0 0
Kim 19-08-2011 09:00:50

Men jeg kan slet ikke huske hvad min første Nokia hed. Skat? ;) 2110 har jeg i alle fald haft, men vist i en i-version.

0 0
Villiam 18-08-2011 18:15:00

n8, c7 og e7 er nu ved at være pænt gamle mobiler. eller virker det kun til de mobiler man lige har købt idag ?

0 0
Allan 18-08-2011 19:08:12

Jeg er ikke helt sikker på, hvor den første del af din kommentar skal føre hen, men nej, det er ikke kun en opdatering til en mobil du lige har købt i dag - min 1 år gamle N8 er som født påny med Anna :-)

0 0
Villiam 18-08-2011 21:08:25

hvis du læser overskriften, så forstår du ;) Symbian Anna kan hentes nu til de NYE Nokiaer. men siden det er til c7, e7 og n8 så hedder det så er anna ude til symbian^3 mobilerne ;) men hvad, dem der laver de her artikler tænker æble, så vi kan sgu ikke forvente andet end sjusk ;)

0 0
Kim 23-08-2011 11:06:40

Villam har jo ret i at det er en dårlig formulering. Især fordi at nye Nokiaer kommer med Anna som standard. Også de "gamle" nye, som N8, C7 osv.
Det der menes er jo nok, at det ikke kommer til f.eks. N95 o.lign. Men igen, det ville jo også forudsætte at Symbian^3 kom til dem.

0 0
Gordon 19-08-2011 15:17:36

Heh.. ja og når man tænker på at Apple 4 snart er over et år gammelt nu.

0 0
Martin 18-08-2011 18:12:21

Jeg har opdateret i dag, og intet er gået tabt. Det er blot en anbefaling om at lave backup, hvilket jo bare er en best practice :)

Mht. opdateringsmuligheder kom der intet via Nokia Software Updater eller Ovi Suite, da jeg testede, men den var klar via OTA (Tast *#0000# og vælg Søg efter opdateringer)

PS: Split-screen kommer af en eller anden grund ikke, når man er i Samtale-visning, kun hvis man svarer på en besked, man har åbnet fra samtalen, eller hvis man laver en ny besked.

0 0
Dennis 22-08-2011 16:24:35

jeg fik split screen i samtale tilstand, ved at følge denne guide:

Du skal gå ind i program styring, og slette de to der hedder Conversation apl og Conversation Server.

Så skulle det virke, det gjorde det for mig :)

0 0
Martin 23-08-2011 10:40:34

Kanon Dennis, Tusind tak! :)

Var noget ulden ved at slette sådan to applikationer, så jeg googlede det lige først.
Og da alle andre også gjorde det med succes, tog jeg chancen ;)

Det spiller! Tak igen!

0 0
Tommy 22-08-2011 17:54:48

mange tak.

0 0
Simon 18-08-2011 19:52:22

Jeg har fuldstændig samme problem mht split screen. Meget underlig da alt andet virker som det skal. :/

0 0
Allan 18-08-2011 19:08:57

Jeg har også stadig alle mine beskeder efter opdateringen.

0 0
Søren Jenss 18-08-2011 17:15:31

Hej John

Kender du et gratis backup til Nokia N8?

0 0
Martin 18-08-2011 18:13:21

Du kan da bare bruge Ovi Suite? :)

Her kan man både vælge synkronisering og egentlig backup til en backupfil.

0 0
Michael Carlsen 18-08-2011 16:40:21

Håber s.. ikke det bare er spoiler og alu-fælge, men at det virkelig er noget der løfter en allerede kanon telefon.

0 0
Michael Carlsen 18-08-2011 16:41:34

Og det er så N8, jeg skriver om.......

0 0
Henrik 19-08-2011 14:29:26

Uha...pas på hvad du siger. Du risikerer at smartphone-politiet kommer efter dig i form af PeterL :-p

0 0

Sony Xperia Z3

KONKURRENCE - deltag her
Årets smukkeste mobil ?

Tidligere vindere...

x