Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Symbian ude om få år

Symbian ude om få år

En ny aktieanalyse fra Sydbank viser at forventningerne til Nokias styresystem Symbian er dalende. Det på trods af at Nokias nye flagskib Nokia 808 Pureview kører på Symbian.

Sydbank har udsendt en frisk aktieanalyse for Nokia, efter lanceringen af flere nye produkter mandag på Mobile World Congress.

Nokias pressemøde bød på en stor overraskelse, nemlig Nokia 808 Pureview med et indbygget kamera med 41 megapixel.

Der er dog bare lige det men, at Nokia 808 Pureview kører på Nokias Symbian platform og ikke Windows Phone, som ellers er Nokias nye store satsning.

Morten Imsgard fra Sydbank siger til at Mobilsiden, at han mener Nokia har valgt Symbian platformen til 808 Pureview af nød, fordi tekniske udfordringer har gjort, at Windows Phone ikke havde kapacitet til at håndtere det nye kamera.

På trods af den nye 808 Pureview forventer Morten Imsgard, at salget af Nokias Symbian telefoner vil dale betydeligt de kommende år.

I år forventes et salg på omkring 40 millioner symbian telefoner. Men allerede i 2013 anslåes slaget at ligge på omkring 8 millioner. I løbet 2014 mener Morten Imsgard at Symbian-platformen vil være næsten helt død.

Morten Imsgard forklarer, at Symbian-platformen stadig er populær på flere udviklingsmarkeder. Han forventer dog ikke det store salg i år i Vesteuropa og USA, men siger at der også her er plads til niche-produkter som Nokias 808 Pureview.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Søren 28-02-2012 15:26:47

41 Mega pixel kamera alligevel... Det er fandme sejt gjort Nokia

0 0
David 28-02-2012 13:48:27

Det er ganske få mennesker der kommer til at savne dette fortidslevn, jeg vil skyde på det er de samme 5 personer der kommer til at skrive kommentarer til denne "nyhed" :)

0 0
Kim 28-02-2012 15:21:30

Touché Henrik - Det kan godt være du selv føler det sådan, men du er jo tydeligvis ikke selv for god til at lade være med at kommentere David. Det var vist et selvmål.

Dernæst, så tror jeg at 40 mill er for lavt sat. Igen fordi de 18,5 mill der blev solgt i Q4 ikke primært blev solgt i Europa eller US, hvor Lumia'erne er introduceret. Desuden vil Lumia'erne aldrig komme til at tage markedsandele fra Symbian i US, da de er stort set ikke eksisterende.

Så med mindre den kloge bankmand bare mener at Nokia vil få halveret deres totale salg af smartphones næste år, så kigger han som så mange andre med dybt navlebeskuende briller på...

0 0
Henrik 28-02-2012 13:52:07

Dvs. inkl. dig? ;-)

Et fortidslevn som igen igen måtte overtage stafetten, da Nokia skulle push'e nyt teknologi, da ingen af de andre OS'er var i stand til det. Sikke et fortidslevn....

0 0
David 28-02-2012 15:45:45

Nu tror jeg ikke man kan se det faktum at Pureview 808 kører Symbian, som et bevis på at intet andet OS ikke ville kunne håndtere det, hvorfor skulle de ikke kunne det?

0 0
Henrik 28-02-2012 16:30:46

I knoooow. MEN WP var ikke klar endnu, så "oldtids"-levnet måtte tages i brug. Sådan er det.

0 0
Kim 28-02-2012 16:01:20

Den lange diskussion har vi haft - giv en eneste anden god grund til, at denne vilde præstation ikke blev lanceret på WP?

0 0
David 28-02-2012 16:16:25

Kim, lad os antage at WP og MeeGo ikke kan håndtere kameraet, uden at vide det, kunne jeg måske forestille mig at lige præcis WP ikke kan håndtere det, fordi WP stadig er bygget på Windows CE, og Meego er ikke modent nok, men det betyder ikke at iOS eller Android ikke ville kunne. HVIS Nokia er nødt til at bruge Symbian, fordi de andre OS de har til rådighed ikke kan magte kameraet, siger det mere om hvor ærgerlig deres portefølje er, end det siger noget om at Symbian er godt. Og det fantastisk at de har 3 forskellige OS, hvor du ikke kan benytte købte programmer imellem. Jeg har købt og betalt Angry birds til Symbian og MeeGo, hvis jeg køber en Lumia, skal jeg ud og købe det for 3. gang. Nokia mangler i den grad fokus.

0 0
Kim 28-02-2012 17:10:12

Men hensyn til fokus, vil jeg sige det samme som Henrik - det gælder alle steder hvor der er tale om forskellige OS'er. På den måde mangler Nokia ikke mere fokus end Samsung (og de andre). Samsung kører aktivt med 3 OS'er, og er i gang med et 4. Og nej, du kan heller ikke bruge dit Android Angry Birds på deres WP devices.

At Apple alene kører med iOS er naturligvis et udtryk for fokus, men omvendt er det jo netop Nokias "manglende fokus" der har givet os alle de innovationer som iOS og Android også lever højt på.

Og nej, det er ikke et alternativ for Nokia at præsentere denne innovation på hverken iOS eler Android - det siger vel sig selv? Om de er modne til det, well det tvivler jeg på, især da Nokia jo har arbejdet sig hen imod i en årrække. Android har ikke vidst hvorfor de skulle lave copy/paste på den kode, og Apple er slet ikke nået til at sætte deres marketingsafdeling i gang med at fortælle verdenen, hvordan de opfandt Pure iView endnu ;)

0 0
Kim 28-02-2012 17:40:45

Omformulerer lige: "Man kan heller ikke bruge sit Android Angry Birds, på deres WP devices"... prøver ikke at skyde dig en Android i skoene ;)

0 0
Henrik 28-02-2012 17:17:49

+1

0 0
Henrik 28-02-2012 16:40:11

"Nokia mangler i den grad fokus. "

Det samme kan du jo sige om LG, Samsung og HTC. De laver også telefoner med flere OS'er.

Hvis men ikke kan lide dette, skal man jo holde sig til iOS devices. Jeg har en iPad, og den er fin - men den fandme også til at dø af kedsomhed af.

0 0
Henrik 28-02-2012 16:35:33

Både WP og Meego er ikke modent nok til det.

Der er 2 primære forklaringer på hvorfor det blev Symbian istedet for WP (Meego er dømt ude uanset):

1. Med Symbian kan Nokia rode rundt i det fuldstændig som de vil. De har adgang til alt, og deres ingeniører kender det som deres egen bukselomme.

2. Pga. 1) kan de også nemmere udvide det til at undersøge specielle chipsets og mærkelige specielle GPU'er (som den der sidder i 808).

3. Med WP skal alt gå over Microsoft, og Microsoft har en meget stram hardware/chipset specification for hver version af WP.

Men selvfølgelig kommer der et WP device med den her kamera technologi. Det skal bare være klart først. Måske devicet bliver annonceret med Apollo releasen(?)

0 0
Henrik 28-02-2012 16:36:00

...det blev så til 3. Oh well, mere eller mindre overlappende alligevel.

0 0
Henrik 28-02-2012 13:12:33

"På trods af den nye 808 Pureview forventer Morten Imsgard, at salget af Nokias Symbian telefoner vil dale betydeligt de kommende år."

Ja, han er sgu klog. Selvfølgelig vil salget dale når antallet af modeller med Symbian og Elop bevidst holder produkter fra visse markeder for at push'e Windows Phone istedet. Det kan selv en abe regne ud.

0 0