Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Symbian væltet af pinden

Symbian væltet af pinden

Symbian er ikke længere det mest brugte smartphone-styresystem.

Android var det mest sælgende smartphone-styresystem i 2010. Sådan lyder det i en ny rapport fra analysefirmaet Canalys.

Nokia og Symbian har ellers ligget nummer ét på listen i lang tid. Men med 32,9 procent af markedet i 2010 har Google overtaget førstepladsen.

Med 30,6 procent ligger Nokia og Symbian dog stadig nummer to, imens Apple tager trejdepladsen med 16 procent.

Microsoft er helt nede på en femteplads med kun 3,1 procent. Nummer fire er Blackberry med 14,4 procent, og diverse andre styresystemer står for 2,9 procent.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Simon 31-01-2011 20:08:38

Det var jo bare et spørgsmål om tid, men på trods af det er jeg ked af at høre det.
Jeg har altid haft nokia og næret stolt af Nokia.
Jeg har netop købt den nye N8 og jeg er rigtig rigtig glad for det!
Men man kommer ikke udenom at Symbian + Nokia virkelig skal stramme sig an!
Syntes det er enormt trist, at vi nu har overladt al innovation til amerikanerne. Det er som om tingene er vendt. Nu er det os her i skandinavien der konstant halter bagefter mens især Android stormer frem.
Det eneste vi stadig er godt til er hardware! Der kan ingen android telefoner være med- endnu....

0 0
Henrik 01-02-2011 13:24:50

Not to worry, det er stadig et sundere eco-system end Android, men bedre muligheder for at overleve som app udvikler. Android består af en masse skrammel, som ikke burde tælles med (men bliver det), hvis man skal kigge på det som smartphones med stor app-aktivitet.

0 0
01-02-2011 14:06:21

Vi kan godt blive enige om at der findes meget skrald med Android(det viste John G bl.a. med den tablet han anmeldte, Backbleard).

Men lad os sammenligne Symbian, iOS og Android. Symbian har jeg foreløbigt kun set til mobiltelefoner, mens iOS både findes til smartphones og tablets, Android findes til et meget bredt udsnit af mobiltelefoner, tablets og har også et potentiale til netbooks(det har Toshiba vist omend på en mindre heldig måde). Det skrald du nævner er i øvrigt med til at udbrede Android til områder som hverken Nokia eller Apple kan nå, fordi deres produkter er for dyre.

Hvis der et problem med at udvikle apps til Android så går jeg ud fra at potentielle udviklere gør opmærksom på det, for potentialet er er kæmpe stort. Og glem ikke at google laver apps til alle platformene, så de kender vel også til evt. problemer og får dem rettet, de er trods alt dem der har mindst interesse i at Android flopper.

0 0
Henrik 01-02-2011 15:31:31

Ja, naturligvis er der mulighed for at Google for fixet nogle af de selv meget fundamentale bugs og problemer.

Det samme kan man jo sige om Nokia's bugs og mangler. De er jo heller ikke interesseret i at floppe.

Jeg tillader mig at holde på, at der platforms-mæssigt er færre fundamentale fejl i Nokia's eco-system, end der i Android. Hvis Nokia executer ordentlig i 2011, er slaget slet slet ikke afgjort endnu. Det er helt sikkert.

0 0
01-02-2011 17:48:51

Jeg tror slaget om symbian er afgjort og været det fra starten. Det er muligt at det er lettere at udvikle apps til Nokia, men folk er tydeligvis mere interesseret i Android.

Det du glemmer er at jeg som forbruger grundlæggende er ligeglad med om Android er svære at lave apps til, min oplevelse er at der kommer en masse apps og oftest hurtigere til Android og iOS end Nokia(TDC play og Nordeas nye apps for at tage nogle aktuelle eksempler fra mobilsiden), så uanset om du har ret eller ej så er min oplevelse at det du nævner ikke er specielt vigtigt set fra et brugersynspunkt.

Du kan lave de bedste forudsætninger for app udviklerne, men det er jo fuldkommen ligegyldigt hvis du ikke kan lave en mobiltelefon som folk er interesseret i.

De to ting der bliver interessant at følge er:
1. Meego(hvilket jeg anser for at være Nokias sidste chance, ligesom WP7 er det for m$)
2. Hvordan ser Android ud om nogle år, vælger folk også Android til deres næste mobiltelefon. Android har trods alt kun været rigtigt fremme et års tid.

0 0
Henrik 01-02-2011 18:37:09

Ja, men det du glemmer er, at der primært er tale om apps i DK. DK udviklere er styret af US hype. Sådan er det ikke i resten af verdenen, derfor er løbet langt fra kørt for Symbian. Der er masser af steder hvor Symbian har samme rolle som Android har her og i USA - altså hvor folk ikke har specielt lyst til at skifte, fordi de har de apps de skal bruge.

Tro mig, det meste af verdenen er ret ligeglad med TDC Play og Nordea app.

Desuden overdriver du, når du siger at der generelt ikke kommer gode apps til Symbian, det er simpelthen forkert! Der kommer nye til hver eneste dag.

Du tager fejl, at bare fordi Android (med 9 forskellige OEMer og tablets talt med) kan bryste sig af et markedsandels lead i Q4, er det samme som en dødsdom til Symbian/Nokia, så tager du gruelig fejl. Den simple forklaring, er at Nokia's nye devices sælger bedre end nogensinde, deres store nærmest eksploderer i antallet af downloads - ja, det betyder der er massere af brugere, _reelle_ brugere.

Android er alt for hypet, ifht. hvad det rent faktisk leverer af business performance. Sådan er det bare.

0 0
Jan Møller Christensen 01-02-2011 19:09:18

/Henrik "Synes godt om"

Jeg har haft min N8 i 14 dage og har ikke fortrudt et sekund. Så kan andre mene om Symbian hvad de vil. I OVI Store syns jeg også der er rigeligt af de app's man har brug for. Både til tilpasning og sjov...

0 0
31-01-2011 21:09:40

Du har næsten ret, glem ikke at mange androids leveres med tilpassede UI'er fra fx SE og HTC, de kommer begge fra Asien(og lidt i Sverige)

0 0
Simon 31-01-2011 21:57:11

Det er selvfølgelig rigtig nok. Det kan være et lille plaster på såret! :)

0 0
Gizmo 31-01-2011 19:55:43

Nu kan symbian hverken praler med være størst og best i smartphone segment. Gad vide hvilken dårlig undskyldning vil de brug den her gang, endnu engang trashtalk om android og iOS..?? Nokia trænger til se sig selv i spejle, "Nokia is Back", der er lange lange lange vej endnu.

0 0
Webhiker 03-02-2011 01:00:32

Jeg synes det du skriver siger mere om dig end om symbian og Nokia.
Mht. trashtalk så synes jeg netop det er Android fanboys der trashtalker mere end nogen andre.

At HTC, Samsung, LG og Sony Ericsson m.fl nu laver flere telefoner med Android end Nokia laver telefoner med symbian, er da fedt for dem. Jeg tror bare at Nokia tjener langt flere penge end dem, da de selv laver deres OS.

Så, hvad var det du sagde ??

0 0
BluezCat 01-02-2011 09:35:20

Taget dit skriv i betragtning, dine formuleringer, så vil jeg skyde på, at du er 12 ??
-
Idet Nokia er det eneste mærke der bruger Symbian, så sælger dette mærke rent faktisk ret så fornuftig, kontra de 14 mærker der idag bruger Android.
-
Hvad kan man så få udaf det ??
Nok har Nokia´s Symbian tabt andele til Android, men samtidigt men ha´ det i mende, at Nokia er bedre til at sælge sig selv til forbrugeren, kontra det, at Android skal bruge 14 forskellige mærker, for at vælte Symbian af pinden ;o)

0 0
Henrik 01-02-2011 13:22:14

For ikke at nævne at alle de crappy Nook, ZTE og diverse skrald tablets også tæller med i Android statistikken, selvom disse er total og aldeles værdiløs når det kommer til om folk bruger disse til apps osv.

Hvad hjælper det at Android har den markedsandel, når Market er noget lort for kommercielle developers? Ingenting!

Lige nu er det et ubestrideligt faktum, at der hvor udviklere tjener penge er iOS og Symbian (via Ove Store), ikke Android.

0 0
Henrik 01-02-2011 13:22:59

Hahem...ikke Ove Store...hehe...men selvfølgelig Ovi Store.

0 0
01-02-2011 10:35:20

Det du kan uddrage er at Nokia p.t. bliver mindre og Android bliver større og hvis denne tendens fortsætter, så vil der uundgåeligt komme en dag hvor også et af firmaerne bag er større.

Mere interessant som Gizmo skriver er det at Android og ikke Symbian er det foretrukne styresystem til mobiltelefonen og mens jeg ikke har set meget til Meego eller de mobiltelefoner der kommer til at køre det, så har jeg set rigtigt meget til kommende smartphones og tablets(samt lidt om Android 3.0) der kører Android og det ser bestemt ikke kedeligt ud. Selv det æstetiske ydre ser ud til at vinde frem for Android.

0 0
NK 31-01-2011 21:50:30

tallene der skiller android og symbian er på verdensplan ikke mange millioner enheder. Og taget betragtning at nokia er eneste mobilfirma der anvender symbian, er det jo faktisk rigtig godt klaret. 1 mod de mange... Samsung, htc, sony e etc. godt at der er et alternativ til android

0 0