Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Tal dansk til din telefon

Tal dansk til din telefon

Det er ikke kun Apple fans, der kan snakke til deres telefon.

Dictus er navnet på en ny smart løsning til Android telefoner, der gør det muligt at tale til ens telefon. Den nye løsning giver mulighed for at diktere SMS beskeder, e-mail og lave statusopdateringer på Facebook blot ved at tale til telefonen - på dansk vel at mærke.

Med ét klik på mikrofon ikonet, så er Dictus klar til at lytte. Man skal blot huske at tale tydeligt, og så oversætter applikationen talen til tekst på din telefon eller tablet. Derefter kan applikationen læse den indtalte tekst højt, så man sikre at alt er forstået korrekt, hvorefter man man sende teksten som SMS, e-mail, Facebookopdatering eller benytte teksten i alle mulige andre Android programmet.

Ifølge distributøren Prolog Development Center A/S (PDC) så vil specielt ordblinde kunne drage fordel af Dictus's tale til tekst løsning og Allan Madsen, lærer på Institut for Kommunikation og Handicap er da også positiv overfor den nye løsning. Han udtaler i en pressemeddelse fra PDC:

-”Dictus på telefonen bliver en revolution for unge og voksne ordblinde. Det har de set frem til i rigtig lang tid. Nu kan de kommunikere på lige fod med deres venner og familie via SMS, Facebook og andre sociale medier.”

Dictus bygger på Nuance teknologi, som blandet andet benyttes på iPhone/iPad og i flere special dikteringsløsninger til f.eks. læger.

Dictus kan hentes i en gratis version eller en betalings version på Android Market.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jens 01-03-2013 06:41:48

Den indbyggede stemmegenkendelse kan bare ikke dansk. "Scoopy is here". "Screen Pete is here". Hvordan har den lige oversat til det fra "Skriv dette her". Nåh ja der er ikke nogen dansk ordbo (Den stod nu altså også til norsk). Ok hvad siger nettet. Dictus.. Ok download og opsæt. Samme resultat fra mikrofonen. Ok under opsætning igen. Ikke et ord om dansk. Ok starter Dictus direkte. Siger tydeligt "Skriv". Det blev til "Skrive". Prøver igen med tryk på det, men igen Skrive. Ok prøver med en sætning. "Skriv dette her". Resultat "Jeg skriver dette her". Hmm svar på tiltale, men som stemmegenkendelse stadig et fail (dumpet). Ikke tilstrækkelig ordbog eller logik og absolut ikke integreret i android. Så fail, fail, fail.

0 0
Thomas Kristensen 11-01-2012 18:31:16

Jeg har leget med stemmestyring lige siden 90erne og Nokia

Og mine erfaringer er at det ikke virker godt nok
For det første så skal der ikke være ret meget støj for den ikke reagere på noget. Og for det andet så er det ikke altid det forstår hvad man siger.
Nu har det indtil nu fungeret på Engelsk og det skete tit at hvis jeg sagde 1 så forstod den det som 2
Og man skal tale utrolig rent, helst ikke for hurtigt, også skal det udtales rigtigt.

Jeg har leget en del med Android's Siri (Iris)
Ja der er faktisk 3 udgaver
Iris
Omega
Jeannie (Voice Actions)

En ting som jeg savner meget er stemmestyrings funktionen i de gamle Nokia telefoner

Der skulle man først indtale stemme kommandoen først og indstille hvilken funktion den skal bruge

Det var altså genialt, da den tilpasses ens egen stemme og den måde man taler på, da der ikke er 2 mennesker der taler ens :)

Det var dog kun simple men de mest vigtige funktioner. Ikke noget med at kunne sende sms eller mails med sin stemme :)

Så hvorfor laver de ikke en stemmestyrings system, hvor man selv indtaler en kommando den skal kunne, hvorefter den så nemt finder den rette ved at sammenligne med dem man allerede har indtalt

En bedre ide var nok at tilføje den funktion til de nuværende systemer. Så bruger selv kan tilføje kommandoer :)

Håber i forstår hvor jeg vil hen ;)

0 0
Johnny K. Olesen 11-01-2012 19:05:31

Hej Thomas

Lige nøjagtig denne del:


Der skulle man først indtale stemme kommandoen først og indstille hvilken funktion den skal bruge

Det var altså genialt, da den tilpasses ens egen stemme og den måde man taler på, da der ikke er 2 mennesker der taler ens :)


... er faktisk noget som softwaren fra Nuance KAN tage højde for, såfremt det er aktiveret. I de softwareløsninger Nuance sælger til f.eks. sundhedssektoren så lærer systemet faktisk ens stemme at kende, hvilket forbedre systemets nøjagtigthed.

0 0
pb 11-01-2012 09:02:58

Installerede det igår og afprøvede det ved flere lejligheder og hver gang virkede det efter hensigten. Dog skal det lige nævnes at jeg også testede det ved meget baggrundsstøj bl.a. som passager i en bil og ved megen baggrundsstøj, så har den svært ved det. Men tal klart og tydeligt og indsæt punktum indimellem så virker det. Angående artiklen så ser jeg ikke noget problem i overskriften, det er vist kun hvis man er meget nærtagende og vil fejlfinde

0 0
gert 10-01-2012 22:02:34

har prøvet det og det fungere ikke specielt godt..

0 0
Nikolaj 10-01-2012 16:44:38

Beklager, men det skræmmer mig at en "journalist" på en mobilside, kan vinde på og skrive:

"Det er ikke kun Apple fans, der kan snakke til deres telefon."

Det er da en håbløs kommentar, jeg ikke forventer af en "oplyst" artikelskriver på en side som mobilsiden.dk.
Beklager surt opstød, men stram nu lidt op. Man begynder og forstå de tåbelige personer der anklager mobilsiden.dk for at være apple-fikseret :o)


P.s. Det er bestemt også pinligt, at jeg ikke kunne aktivere min profil via. browseren i min mobiltelefon.. Lidt skidt for en mobilside, at man ikke kan det, når mange andre sider magter det.

0 0
Johnny K. Olesen 10-01-2012 18:48:59

Hej Nikolaj

Nej beklager da meget hvis du føler dig stødt over sætningen?

Sætningen skal ses i den kontekst at den nye applikation er til Android og at den forstår dansk - modsat f.eks. Apples brug af selv samme talegenkendelses software fra firmaet Nuance.

Uanset hvordan man vender og drejer sagen, så er det er faktum at Apples Siri har fået utroligt meget omtale, og derfor er det også i orden at gøre opmærksom på at det ikke kun er købere af Apples produkter, som har mulighed for at benytte tale til tekst funktioner.

Sætningen er ikke ment som en kommentar, men derimod en konstatering af, at det ikke kun er brugere/købere/fans/ideologisk overbeviste Apple ejere, der kan benytte avanceret teknologi fra firmaet Nuance.

For øvrigt så vinder vi ikke noget ved at skrive smarte sætninger. Vi vinder på substansen i vores artikler :-)

0 0
Thomas Kristensen 11-01-2012 16:10:43

I glemmer vist også at iphones ikke forstår Dansk
Det har android hellere ikke kunne, indtil nu :)

Men Android stemmestyring har været der meget længere end hos iPhone, men det glemmer folk, da apple er rigtig god til at hjernevaske folk, til at tro at de altid er først med noget :)

Men til jer på mobilsiden !!

I skriver:

Det er ikke kun Apple fans, der kan snakke til deres telefon.

Det er utrolig nemt at misforstå :(

For det første, så kan man altså ikke tale Dansk til sin iPhone, og for det andet, så har det været muligt at tale til sin android lang tid før apple kom med Siri. fælles med begge at de ikke forstår Dansk

Men det gør Android så nu med denne app :)

I virker desværre utrolig sløsende og amatøragtig. Det er som om i ikke sætter jer ordenlig ind i tingene, eller at i bare skider på det også kommer med en vildledende overskrift :) Men det er jo nok bare desværre den måde i gør tingene. Og dette er en af grundene til at jeg bryder mig mindre og mindre om den måde medierne gør deres ting på.

0 0
Johnny K. Olesen 11-01-2012 17:48:07

Hej Thomas

Vores overskrifter osv. er der hvor vi kan tillade os at vække appetitten hos læserne. Jeg vil give dig helt ret i at man kan misforstå den omtalte sætning. Men man skal altså lige huske at læse sætningen, og ikke straks begynde at associere sætningen med den evige iOS vs. Android kamp :-)

Mht. til talegenkendelse, så benytter Android applikationen Dictus talegenkendelse fra firmaet Nuance. Softwaren fra Nuance benyttes til talegenkendelsen i blandt andet Apples produkter, men faktisk også i apps til iOS såsom Dragon Dictation og Dragon Search. Disse to programmer virker også med dansk tale.

Nuance softwaren virker altså med dansk tale, så Apple har faktisk muligheden for at lancere Siri med dansk talegenkendelse. Om Google danske talegenkendelse på tapetet skal jeg ikke kunne sige, men jeg er ret overbevist om at Apples Siri kommer på dansk.

0 0
Nikolaj 11-01-2012 03:05:33

Brugere kunne tale til deres android telefon før Apple lancerede Siri.. Men det kan jeg åbenbart ikke forvente at en person, der burde vide en del om mobiler og deres styresystemer..

Og DET var min pointe...

0 0
Johnny K. Olesen 11-01-2012 07:35:03

Hej Nikolaj

Nu har jeg læst artiklen igennem igen, og jeg kan altså ikke se, hvor det er, at jeg skriver, at Apple var de første til at lancere stemmegenkendelse i deres produkter? Hvor præcist i artiklen finder du den påstand?

Jeg er skam udemærket bekendt med hele den teknologiske udvikling bag stemmestyring, der er sket gradvis i løbet af de sidste mange år. Før der overhovedet var noget, der hed Android og iOS, der var der faktisk mange high-end feature-telefoner, der kunne lave simple former for stemmestyring og stemmegenkendelse. Ligeledes har man i årevis kunne benytte både Windows og Mac baseret software til stemmegenkendelse - hvilket f.eks. benyttes til diktering og journalskrivning indenfor sundhedssektoren i Danmark.

Googles egen stemmegenkendelse kørte også i en relativ ukendt betaversion i USA i et par år, før den fandt vej til Android telefoner. Denne betatjeneste benyttede Google sammen med et specielt Google servicenummer, som man kunne ringe op. På servicenummeret kunne man så bede om en information - f.eks. en vejrudsigt eller en aktiekurs - og så fandt systemet denne information.

Alle disse ekstra information nåede desværre ikke med i artiklen.

Vi er på Mobilsiden.dk godt klar over, at vi ikke er alvidende, men forsøger at skrive så mange korrekte informationer som muligt i vores artikler som muligt. Derfor kan der nogle gange godt være informationer, som vi ikke lige får med i en artikel. Det er blandt andet derfor vi giver vores læsere mulighed for at skrive kommentarer til vores artikler, fordi vi mener at flertallet af vores læserer kan bidrage med de detaljer, som vi ikke altid får med i artiklerne.

Ligeledes så retter vi også gerne faktuelle fejl i artiklerne, når vores læsere gør opmærksomme på dem - og vi har ingen sure miner, når vi skal rette faktuelle fejl. Vores læsere skal blot ikke forvente at vi skriver en længere udredning omkring alle emner, hver gang vi skal beskrive et nyt produkt eller en ny tjeneste, for så bliver mængden af artikler på Mobilsiden.dk stærkt begrænset.

Når alt kommer til alt, så ved vi godt, at vores læserer er meget klogere end os journalister :-) Når der kommer konstruktiv kritik, så tager vi det selvfølgelig til efterretning, og faktuelle fejl bliver rettet.

0 0
Hans Jákup Danielsen 10-01-2012 15:37:16

har installeret og testet... hvis jeg ikke kan få det tilfungere med stemmesøgning, så er det et no go her fra

0 0