Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Taler du uden headset? Husk bøderne stiger kraftigt

Taler du uden headset? Husk bøderne stiger kraftigt

Når du vågner op på første morgen i 2012 – så vær opmærksom på din mobile adfærd. Bøderne stiger kraftigt.

Når du vågner op efter en ”våd” nytårsaften, så husk bøderne er steget kraftigt. Hvilket blandt andet ses når det handler om mobiltelefoni bag rattet.

Hvis du bruger håndholdt mobiltelefon under kørslen, så vil det koste dig 1.000 kroner, hvis du bliver stoppet på cykel. Gør du det derimod i bil vil prisen fra 1. januar 2012 være 1.500 kroner.

I dag betales ”kun” 500 kroner, hvad enten du snakker i håndholdt mobiltelefon på din cykel eller i din bil.

Se nærmere om de nye bødetakster her.

Læs også:
- Test: Design-headset med god lyd
- Test: Lydløsningen til bilen du ikke skal løbe
- Nyt Jabra headset dræber baggrundsstøjen
- Test: Dyrt headset der lyder fantastisk
- Test: Kluntet headset
- Test: Den ultimative bil-lyd-løsning fra Jabra

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 21-12-2011 01:44:40

Mange af de nye regler er komplet tåbelige. Men jeg synes det er helt i orden, at lade cyklister betale bøde for at tale i tlf. Jeg har selv været ved at køre een ned, fordi han svingede fra cykelstien og ud på vejen lige foran mig - det var rent held, at han ikke var røget under min 1,5 tons tunge bil.

Det jeg så til gengæld ikke forstår er, at reglerne for at køre i nødsporet på motorvej, bliver sådan at det giver et klip i kørekortet. Dvs jeg kan kan køre 130 km/t i nødsporet, og det vil give lavere bøde, end hvis jeg kører 65 km/t i byen. Det virker helt hallo, da nødsporet bliver brugt til haverrede biler samt ambulancekørsel.

Men jeg er godt nok træt af folk der sidder og knævrer i deres mobiltlf, og samtidig kun kører 50 km/t hvor man må køre 80, fordi de skal koncentrere sig om mobilsamtalen. Det er vildt provokerende, at de trækker et færgetræk efter sig, fordi de mener det er vigtigere at tage en samtale.

0 0
21-12-2011 12:34:28

Hørt...Især den med nødsporet. Der skal den altså bare have en ordentlig tand opad...

0 0
Martin Jensen 21-12-2011 07:34:15

Part 3: Jeg er SÅ enig.
Sæt bøden op til en månedsløn, ved 1.500 tar folk stadig chancen.

0 0
Morten Jensen 21-12-2011 12:02:05

Om bøden er 500,- eller 1.500,- gør for mig ikke nogen forskel. Det er i forvejen yderst sjældent jeg kan finde på at tale i telefon mens jeg kører bil, og langt de fleste gange sker det i den af mine biler hver der er håndfrit installeret.
Men uanset hvad, så vil bødestigningen næppe få én eneste person til at ændre adfærd, det vil blot give lidt flere penge i kassen i de få tilfælde hvor politiet rent faktisk får stoppet folk, og uddelt bøde, for dette.

Hvis det derimod giver et klip i kørekortet, hvilket jeg personligt synes det burde, så tror jeg der var langt flere der ville respektere det. Et klip, og en månedsløn måske. :)

0 0
Bjarke Hansen 20-12-2011 23:11:11

Der er noget der ikke hænger sammen med denne regl!

Man skal bruge headset, ja, men må man kun besvare opkald?

Der er jo folk der har betalt bøde fordi de "tastede på mobilen" hvis man bruger headset og man skal ringe op, og taster på skærmen/tastaturet så er det vel lige så farligt osv, og når man skal besvare påkald skal man også fjerne en hånd fra rattet for at trykke på svarknappen osv

Gamle koner der ikke kan køre bil og snakke i telefon samtidigt vil nok stadig køre 70Km/t på motorvejen om de har headset på

0 0
Kristian 20-12-2011 21:30:42

Så hvis man tager en kedelig stille tur ned ad cykelstien, og besvarer et opkald imens, skal man betale 1000 kr.?

Latterligt.

Forstår godt at det er for at forhindre ulykker, men 1000 kr. er vildt fastsat.
Når man kører på cykel og taler i mobil er ens fart jo højest 20 km/t..

En 50'er ville have været på sin plads.

0 0
hotpop 21-12-2011 15:17:21

En 50´er får jo ikke folk til at stoppe med at sætte egen og andres førlighed på spil...

0 0
NPIversen 21-12-2011 13:55:30

Der er nogle af os cyklister som uden anstrengelser kan cykle en kende hurtigere end 20km/t.

Dernæst er det praktiske problem jo ikke din hastighed men, at du kører med én hånd optaget af en telefon og dermed har svært ved at manøvrere, orientere dig og bremse. Videre har du tankerne et andet sted.

Under alle omstændigheder forstår jeg ikke dit argument om at en bøde på 1000 kr. er "vildt fastsat". Der er tale om en aktiv handling og ikke bare et hændeligt uheld.

0 0
BonBon 21-12-2011 13:12:02

Nej det er ganske fair.

Flg. er latterligt!

Du vælter på cykel og vi andre skal betale for dit sygehus og invaliditet.

Du kører et barn ned og ødelægger barnets/familiens liv

Ergo. skal du snakke i telefon så koncentrer dig om det og intet andet..

Kører du i bil eller på cykel så koncentrer dig om det..

0 0
Bjarke Hansen 20-12-2011 23:07:43

HAHA højt 20km/t

jeg er enig om at nogle regler bare er for firkantet, men prøv lige at sæt skub i dine ben engang

0 0