TDC fortryder omstridt nødhjælpsgebyr

TDC har valgt at droppe det gebyr, som selskabet hidtil har puttet i egne lommer ved kundernes sms-støtte til jordskælvsofrene i Haiti. Det sker med tilbagevirkende kraft.

TDC fortryder omstridt nødhjælpsgebyr

TDC vil ikke længere have tre procent af de beløb, som kunderne donerer til nødhjælpsarbejdet i Haiti. Det oplyser selskabets koncerndirektør, Jesper Theill Eriksen, til Ritzau.

Kovendingen sker efter gårsdagens afsløring af, at en række teleselskaber opkræver et gebyr i forbindelse med de sms-donationer, som selskabet formidler for Røde Kors.

– “Hvorfor har vi ikke gjort det før? For det første har Røde Kors ikke spurgt før, og selvfølgelig har det også påvirket os, at der er blevet skrevet om det i medierne,” siger Jesper Theill Eriksen til Ritzau.

Sker med tilbagevirkende kraft

TDC har tidligere meldt ud, at gebyret ligger langt under den udgift, selskabet har ved at levere tjenesten. Jesper Theill Eriksen understreger dog overfor Ritzau, at sløjfningen gælder med tilbagevirkende kraft, og at alle gebyrerne vil gå til Røde Kors.

Han mener dog ikke, at selskabet har vildledt kunderne, da der er omkostninger ved alt.

– “Jeg tror ikke, der er nogen, der donerer, som ikke ved, at for de penge de giver, er der nogen, der er nødt til at bruge nogle af dem for at komme frem med hjælpen,” siger TDC-direktøren.

Ifølge Ritzau er det nu kun teleselskabet M1, som fortsat opkræver gebyr af donationerne.

Læs også:
 – Teleselskabet skummer SMS-nødhjælp

Historien er ikke slut

Få efterfølgende nyt i kronologien og tjek seneste nyt om temaet. mobilsiden fulgte op på sagen. 30/12/2009 fik historien nye ben at gå på med et indlæg om SMS-prisen stiger hos TDC – Du kan læse det videre forløb her. Se også seneste nyt om temaet ved at trykke her..