Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   TDC gav mobiler væk ved fejl - kræver dem igen

TDC gav mobiler væk ved fejl - kræver dem igen

En fejl på TDCs web-shop betød, at 98 mobiler blev solgt til 0 kroner. TDC kræver nu at få mobilerne igen, ellers bliver de spærret.

TDC er ved en fejl kommet til at sælge 98 mobiltelefoner til 0 kroner. Nu vil TDC have mobilerne igen, eller i det mindste have gratisterne til at købe et abonnement til mobilen. Ellers truer TDC med at spærre telefonerne.

Det skriver Version2.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er dog i tvivl om, om TDC kan kræve mobilerne igen. Normalt er en pris annonceret på en web-shop nemlig bindende.

-"Udgangspunktet er, at når du har købt noget på en hjemmeside, hvor du har en indkøbsfunktion, så er at det ikke bare er en opfordring til at gøre tilbud, men en bindende aftale," siger Pia Møller Larsen, der er fuldmægtig i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Version2.

Ond tro?

Det afgørende er dog, om køberne har været i ond tro, og godt har vidst, at "tilbuddet" var for godt til at være sandt.

-"Det må jo være åbenlyst for enhver, at det selvfølgelig ikke er gratis. Og at man så skriver til dem efterfølgende og siger, der er sket en fejl, vi beklager fejlen, men i skal selvfølgelig betale en eller anden pris, og hvis i så ikke ønsker at betale den pris, så må i levere den tilbage igen. Det er vel fair nok," siger Rune Fick, der er presserådgiver hos TDC.

TDC fortæller til Version2, at halvdelen af de gratis telefoner indtil videre er blevet leveret tilbage.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BE 07-01-2011 17:15:26

Købeloven taler om god eller ond tro fra købers side i forhold til sælger, når prisen er forkert angivet, men også om køber faktisk har viden om varen værdi.
Fatura eller ej er faktisk underordnet.
Imidlertid kan det give særlige problemer for sælger, når han samtidig i reklamer sælger mobiltelefoner til kr. 1,- for her underminerer sælger selv købers forståelse for varens værdi.
Abonnement eller ej har næppe den store betydning i den sammenhæng.
TDC tilbud om abonnement til disse "heldige" købere er derimod noget uigennemskueligt, da man ikke ved hvad det indebærer økonomisk.
TDCs trussel om lukning af mobilen er selvtægt, og skal anmeldes til politiet.
HVis TDC vil de købere noget, der ikke afleverer eller køber et aobnnement, skal de gå rettens vej.
- Jeg tro TDC ville vinde i retten overfor køberne til o,- idet køberne måtte indse det ikke var rigtigt, men havde der nu stået 1,- i stedet for er jeg overbevist om TDC ville tabe med henvisning til det ovenfor nævnte om mobiltelefoner til 1,-

0 0
gielsgaard 07-01-2011 14:56:56

Jeg har en kollega som havde bøvl med TDC dog ikke en gratis tlf,og min søster har også haft problemer med dem for nyeligt,de må til at kigge lidt indad og se om der sidder nogle medarbejdere som måske er en tand for smarte.

0 0
Dan 06-01-2011 20:38:06

Jeg har selvstændig virksomhed med portræt fotografering. Jeg laver af og til også en brøler og ved man bare lidt om service og kunde tilfredshed, så ved man da at TDC risikerer betydeligt større økonomisk tab, end hvad de indleverede mobiler kan indbringe dem. Jeg synes det er ok at TDC skriver til kunderne og fortæller der er sket en fejl og tilbyder et abonnement, men at True med spærring, det er simpelthen en no no, så er det ligegyldigt om de har retten på deres side eller ej.

0 0
Villiam 06-01-2011 18:09:52

det er nokia mobiler, så kender jeg en metode til at slippe for tdc's trusler om lukkelse ;) at de laver en så stor og uproffesionel fejl, er deres problem! men det viser jo bare hvor useriøst dk's største selskab er, og viser lige netop hvorfor man skal holde sig fra dem ;) de snyder og svindler værre end en landevejs røver! og så behandler de kunderne som lort. jeg håber den sag bliver tdc's egen regning. og bliver i sat for retten af dem, og vinder, så giv endelig tdc igen af samme pulje ;) for smerte, svie og spild af dage ;) de har sgu råd til det :P

0 0
John Christensen 06-01-2011 18:32:48

Det var sørme mange smileys i et meget useriøst indlæg. Hvis man betaler sine regninger til tiden behandler de fleste teleselskaber deres kunder godt?

0 0
Villiam 06-01-2011 18:41:09

det gør de muligvis, men de gør alt for at man betaler for meget for alt for lidt ;) og det kan jeg sige, efter at have været røvrendt af dem med internet hvor jeg betalte for det dobbelte, efter af have nedgraderet til det halve. dvs jeg startede med en 20/1 forbindelse for 500kr om måneden, fik den ned på en 10/1 pga linjen alligevel ikke leverede mere, men lå stadig på en pris som hed 500kr om måneden, hvor efter den rigtige pris var 300kr. så de fortjener at komme med nakken!

0 0
zymes 06-01-2011 16:48:13

Ville det ikke være en idé om de kom i tanke om det med ond tro, _INDEN_ de sendte dem afsted? Det en ommer tdc. er der forresten så ikk noget med at de kun har til der er sendt en ordrebekræftelse (ikke bare den første mail med "vi har modtaget din bestilling", men en faktisk ordrebekræftelse) afsted til at annullere?

0 0
Jesper Søgaard 06-01-2011 14:16:23

En domstol vil ikke kunne sætte en køber i ond tro i dette tilfælde. Når mobilselskaber sælger telefoner til 1 kr og i øvrigt gør alt hvad de kan for at forvirre kunderne med kryptiske gebyr og bindinger, hvordan kan man så forvente at køber skal kunne se dette? Bruger på mobilsiden ville måske handle i ond tro, men bonus pater familias ville ikke være i ond tro og det er det der tælder.

Når man som teleselskab ynder at gøre forretning så kompliceret som muligt så må man også tage skraldet når man dummer sig.

Jeg kan kun anbefale dem der har modtaget en telefon fra TDC at beholde den.

0 0
Sibix 07-01-2011 08:51:06

Ærgerligt du ikke kan repræsentere dem med dit 1 års hhx jura :p
Tror du nogen kan sidde under ed og sige at de troede tdc forærede telefonerne væk? Lige præcis det at de har stået til 0 kroner trækker gevaldigt ned på den gode tro. Okay nogle telefoner kan man få for en krone så man kan forsvare sig med man troede det var med abonnement. Her trækker det så ned på den gode tro at den bliver købt som en mobil uden, og man derfor ikke skal vælge abonnement eller aner hvad det skulle koste.
Held og lykke i byretten siger jeg bare.

0 0
Jesper Søgaard 07-01-2011 11:50:45

Mit 1 års HHX jura, som du kalder det, er tydeligvis væsentlig mere værd end det du sidder med.

Der skal faktisk rimelig meget til for at bevise at køber har været i ond tro. Der gælder "det kunne du jo have sagt dig selv" ikke.

Mit råd vil stadig være at folk skal beholde telefonerne.

0 0
Sibix 07-01-2011 15:26:33

Du hæfter dig ved hovedreglen og ved det faktum at man kan argumentere for at man troede det var prisen. Der er altså stor forskel på om noget er sat til en forkert pris eller noget er sat til gratis.

Først snakker du om bonus pater, og derefter snakker du om man ikke kan sige det kunne du have sagt dig selv? Selvmodsigende... Sager som disse bygger netop på Aftaleloven §32,1, om løftemodtager indså eller burde indse at der var tale om en fejl. Du kan jo selv finde diverse afgørelser på nettet. I de afgørelser hvor der bliver givet medhold, hæfter Forbrugerklagenævnet sig ved at de ikke er unormalt at varer udbydes til favorable priser på Internettet.
Mener du virkelig ikke de trækker grænsen ved at det ligefrem har været gratis her?

Jeg håber også nogle beholder telefonen, men over halvdelen har jo allerede tænkt "Øv gik den så gik den" og sendt den retur. Men jeg ville ønske jeg om ½ måneders tid kunne komme her og skrive told you so efter den har været i byretten ;)

0 0
John Christensen 06-01-2011 15:00:52

Ej Jesper, nu må vi heller ikke gøre folk dummere end de er vel ? En mobil uden abonnement til 0 kr ? Hvis I ellers kender historien rigtigt så har TDC kontaktet kunderne for at snakke med dem om situationen og har krævet at de sender den retur eller opretter et abonnement. Der har været masser af sager med folk der har købt i "ond tro". Kan huske en kunde som købte et meget billigt objektiv af elgiganten med forkert billede hvor han fik den et andet billigere, og krævede et meget dyrere. Han fik ikke medhold.

Også derfor der så smukt står: "Der tages forbehold for trykfejl" lige til de mindre intelligente kunder ;) god dag.

0 0
Jesper Søgaard 06-01-2011 18:01:32

Du har ikke helt ret. At de ringer og snakker med folk gør ikke at folk pludselig er i ond tro. Det handler om øjeblikket hvor de bestiller.

Der var også en sag for nogle år siden hvor en kunde fik en havetraktor til 895kr hvor den faktisk burde have kostet 8995kr. Men han fik medhold i retten.

Det handler ikke om at gøre folk dumme, men hvad man kan forvente at folk ved. Har de fået en kvittering og en bekræftelse så er der jo ikke noget at gøre ved det.

Og når der tages forbehold for trykfejl så er det rent faktisk trykfejl der er tale om. Og en reklame er også bare en opfordring til at gøre tilbud, hvilket ikke gør det bindende. Webshop er der i mod en gråzone.

0 0
John Christensen 06-01-2011 18:26:04

Jeg giver dig ret i det er en gråzone, men nu er der stadig forskel på 0 kr og 899 kr. Jeg vil vædde alt hvad jeg ejer på at minimum 65 ud af de 70 som har bestilt har været 100 % klar over at det måtte være en kæmpe fejl. På Amino.dk har mange af dem som har købt dem skrevet at de god ved det er en fejl, og derved handler de i ond tro.

0 0
Durante 06-01-2011 11:27:12

Det er ligemeget om det var en fejl eller ej. At true med at spærre for noget, som er selvforskyldt holder ikke en meter.
Når man laver en fejl, så må man tage konsekvensen, også selvom det er et større firma. Bordet fanger så at sige.

0 0
Kaare 06-01-2011 17:08:41

Så hvis jeg ser at du en dag glemmer at låse døren til dit hus, så har jeg bare ret til at vade ind og tage alle dine ting, uden at jeg kan straffes for tyveri bagefter?

Du må jo leve med konsekvenserne af ikke at have låst din dør og derved indbudt alle til at komme og hente dine ting til 0 kr :)

0 0
Nicolas 06-01-2011 18:23:56

Det er jo ikke helt det samme. Men ejer af huset kan blive dømt for at have "inviteret" dig ind. Lige såvel som du kan få en bøde for at stille en cykel ulåst. Da du så opfordrer til ulovligheder.

Men der er alligevel en forskel på at glemme at låse sin dør, og så at sige at folk som er faldet over en telefon til 0 kr uden abb ikke har handlet i ond tro.

Ellers har jeg en bil du kan købe. den koster kun 5 kr.. ;)

0 0
06-01-2011 12:10:41

Det er ikke helt korrekt, som det fremgår herover, så er omdrejningspunktet om kunderne har "købt" telefonerne i ond tro, hvis de har det så kan TDC formenligt få telefonerne tilbage.

Dog må man kunne forlange at TDC selv afholder udgifter med at få telefonerne tilbage.

Nu må vi se hvad det sker, jeg er har lige så meget sympati for TDC som du har, men ret er stadigt ret.

0 0