Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   TDC giver tophastighed på mobilen til samme pris

TDC giver tophastighed på mobilen til samme pris

TDC giver nu brugerne af datatrafik på mobilen, adgang til tophastigheden - til samme pris.

TDC fjerner begrænsningen i datahastigheden på mobilen. (Foto: Lotte Bentzen)
TDC fjerner begrænsningen i datahastigheden på mobilen. (Foto: Lotte Bentzen)

TDC-kunder som benytter smartphonen til at gå på nettet fra, læse mails eller tjekke Facebook, har indtil nu kun haft adgang til en downloadhastighed på 1,5 mbit/s.

Men TDC bekræfter, helt eksklusivt overfor Mobilsiden.dk, at de fra starten af kommende uge, fjerner denne begrænsning på privat-abonnementerne.

Reelt betyder det for kunderne, at internettjenester opleves hurtigere på mobilen. Det betyder også, at hastigheden teoretisk kan komme helt op på 15 mbit/s.

TDC fortæller, at ændringen i første omgang kun berører datatrafik på mobilen, og altså ikke de datadongles og abonnementer, der sælges som “mobilt bredbånd”.

Prisen for datatrafik og datapakker bliver ikke ændret som følge af det nye tiltag.

Mobilsiden.dk bringer i kommende uge flere detaljer om det nye tiltag fra TDC.

Læs også:
 - Derfor giver TDC datahastigheden fri på mobilen (opfølgning)

Link:
 - Debat om emnet på Mobildebat.dk 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Allan Skipper 02-05-2011 07:55:55

Hej Mobilsiden

Kan I be- eller afkræfte om dette tiltag kommer til at gælde for privatkunderne ved Telmore?
Jeg har datapakken til 49,- og finder denne nyhed særdeles interessant, hvis det kommer til at gælde alle, der benytter sig af TDCs net og ikke kun TDC Mobil kunder.

Hvis ikke Telmore kunder dækkes af det, så kunne det godt se ud til, at de skal rubbe neglene og gøre det samme, da det for de fleste kunder er mindst ligeså vigtigt med høj hastighed som god dækning.

Mvh
Allan

0 0
Zeb 02-05-2011 12:58:07

Det kan jeg svare på. Nej det gør det ikke umiddelbart. Jeg spurgte for et par dage siden (mig der er Morten J) på Telmore's Ideforum og har idag fået svar:

http://ide.telmore.dk/forums/88779-ide/suggestions/1394973-fuld-hastighed-til-alle-3g-abonnementstyper?ref=title

Der er så sidenhen kommet et spørgsmål om det igen i øvrigt, men tvivler på at det ænædrer deres svar ;)

0 0
Halby 30-04-2011 08:49:40

Hej jeg har længe haft en download ca.9mb hos 3 på min DesireHD syns det er typisk af Tdc først at skrue op for hastigheden når alle andre har gjort det

*Zeb har du set på Acer's Iconia Tab 500 16mb wifi udgaven kan du få til ca.3500kr.

http://www.dustinhome.dk/pd_5010586928.aspx

0 0
John 30-04-2011 12:36:08

Forskellen er vel bare, at TDC først har skruet op nu, fordi man mener kapaciteten er til det.

3 har altid reklameret med høje hastigheder, men jeg har aldrig oplevet at de har kunne levere det de reklamerede med.

Har selv haft 3 og Oister. De eneste tidpunkter hvor jeg kom i nærheden af de hastigheder de reklamerer med, var om natten - og når der var X-Factor i fjernsynet :) Resten af tiden bar nettet præg af at være overbelastet.
Så hellere love 1 Mbit og så levere det i stedet for at love op til 4 Mbit men i praksis oplever man kun 0,8-1,2 Mbit i dagtimerne, og kun om natten kommer man op på det der reklameres med.

0 0
Hotpop 30-04-2011 12:46:41

"Så hellere love 1 Mbit og så levere det i stedet for at love op til 4 Mbit men i praksis oplever man kun 0,8-1,2 Mbit i dagtimerne, og kun om natten kommer man op på det der reklameres med."

Du er lovet OP TIL - der er forskel.
Kommer an på vejret, hvor mange brugere der er koblet op på den enkelte mast m.m.

0 0
John 30-04-2011 13:04:15

De kan stikke deres "op til" et vist sted hen. 3 misbruger det begreb til det yderste. Som jeg skrev, så hellere love 1 Mbit og så levere det, end at love 4 Mbit, men kun levere det når alle andre sover.

Man bør som forbruger kunne forvente op til 4 Mbit, dvs. i nærheden af 4 Mbit og ikke 0,8 Mbit, hvis det er det der reklameres med - forudsat at der er dækning, hvilket der er i mit tilfælde. 3's og Telenors master står tættest på hvor jeg bor.

Jeg kan se over til masten, der står 400 meter væk fra hvor jeg bor, så vejret spiller næppe en rolle. Hvis den gjorde, ville det også påvirke andre selskabers netværk, men de kan sjovt nok godt levere det de reklamerer med. 3's mast står, sammen med Telenors mast, tættest på hvor jeg bor.

3's net er mange steder overbelastet og jeg er ærlig talt sk!de ligeglad med om deres net kan klare op til 16 Mbit, hvis jeg i praksis oplever en hastighed der ligger langt fra det lovede - op til, eller ej.

Og nej, det er ikke kun på min egen bopæl at jeg oplever 3's lovpriste net som værende overbelastet.

0 0
Michael 01-05-2011 09:42:36

Selvom 3's net er overbelastet, vinder de STADIGT test på test over at have det bedste netværk.
Derudover poster 3 1 milliard kroner i netværket over de næste 24 måneder. Dvs opgradering til 42mbit først på de fleste master, derefter 84 mbit, samtidigt med at de opgraderer til triple celler på masterne. Det skal nok blive godt :-)

0 0
Bjarke Hansen 01-05-2011 21:45:08

"trible celler" skulle det nu være godt?r

det giver bedre dækning hvis antennen er dedigeret til hver frekvensbånd, men det er rigtigt 3´ kan spare penge ved at skifte cellerne ud til både at understøtte 900,2100 og 2600Mhz

0 0
Hotpop 01-05-2011 19:36:50

At de poster en milliard i nettet har intet at sige, da det er småpenge der ikke batter i det store hele.

0 0
evilguy 01-05-2011 16:17:05

De blev kåret af mobil.nu i en test, hvor man kan stille stort spørgsmålstegn ved konklusionen. 3 havde den højeste gennemsnitshastighed, men det var også kun 2/3 del af testforsøgene som blev gennemført. Den resterende 1/3 blev afbrudt fordi 3s signal svigtede. Det er fint at bilen kan køre 200 km/t, men hvis den ikke vil starte ved hvert 3. lyskryds, så virker bilen ikke i min verden.
Kort sagt så blev 3 kåret som vinder på et helt forkerte grundlag - jeg vil kalde det pinlig ringe journalistik fra mobil.nu's side.

0 0
Hotpop 30-04-2011 13:20:49

Jeg tror bare du skal læse op på hvad der kræves for at give hvad du TROR de lover!

Flere master og stærkere signaler med dertil hørende højere stråling.
Hvis du vil give det dobbelte i abonnement og kan overtale regeringen til flere master, så er du godt på vej.

0 0
John 30-04-2011 13:31:44

Jeg tror bare du skal lade være med at udtale dig om noget du ikke ved noget om.

0 0
Halby 30-04-2011 17:48:03

*John hvilken mobil havde du på dit 3 abonnement

Jeg kan godt forstå at du ikke vil ha' 3 med de hastigheder du havde men jeg har ca. 500m til masten og har 9mb ned og 1,3mb op på DesireHD

Hastigheden er så god at jeg kan se mine tv kanaler på Ipaden el. pc via slingplayer den skal ha' en download på min. 1mb for at give et ok billede

0 0
John 30-04-2011 18:26:39

Jeg har prøvet 3 med Nokia E72, HTC Desire samt et Huawei E180 modem.

Det var helt tydeligt, at de dårlige hastigheder skyldtes overbelastning. Noget jeg desværre ikke kun har oplevet her i Odense, men også København på 3's net.

Nu ligger jeg på 4-5,5 Mbit download hos Call Me, og dækningen er ikke helt optimal, så det er fint nok.

Da jeg havde Onfone lå jeg på 1 Mbit, hvilket jeg ikke kunne klage over, da det var den hastighed de reklamerede med.

0 0
Zeb 30-04-2011 12:51:19

Måske man skulle lave et teleselskab og love op til 1000 Mbit :D ?

0 0
Zeb 30-04-2011 09:34:33

Takker - det ryger lige med i overvejelserne :)

0 0
JohnnyNr5 29-04-2011 20:08:00

Jeg testede lige med min fon.. 9,06Mbs download. Det er da yderst respektabelt.

Sidenote: Jeg så et par brugere, i én anden tråd her på sitet, brokke sig over, at de ikke kunne få deres browser til st huske hverken mailadresse eller password til login. På min fon har jeg fuldstændig samme problem. Hver gang jeg logger mig ind, be'r jeg browseren (standard Android 2.3, Desire, om at huske data, og næste gang er jeg stensikkert nødt til at indtaste dem igen. Møgirritetende.

0 0
evilguy 29-04-2011 19:39:20

og bibeholder længden af motorvejen... Hvad hjælper det at sætte farten op, hvis motorvejen stadigvæk stopper efter 10 km. Ja, vi kommer måske hurtigere frem de første 10 km, men så går det lige så langsomt som det altid har gjort...

0 0
Zeb 29-04-2011 19:44:39

Nu ved jeg ikke hvor meget trafik du bruger om måneden, men for mig er hastigheden klart en mere negativ begrænsning end den tilgængelige datamængde om måneden. Når man hopper på mobilt net med telefonen er det ofte for lige hurtigt at tjekke noget eller lign, og så er det altså pænt crappy at vente et halvt minut på at et site loader bare fordi det ikke lige er mobil-udgaven man er inde på.

0 0
evilguy 29-04-2011 20:15:49

Jeg må hellere lige udbygge min forklaring. Jeg har en Samsung Galaxy tab. Hvis jeg går ind på jp.dk (ude flash koblet til), så tager det 13 sekunder at loade forsiden via WiFI på en Telia 10 Mbit ADSL forbindelse. Benytter jeg tab'ens indbyggede Telia simkort, så hentes forsiden af Jp.dk på 14 sekunder, skønt den speedtest.net afslører at min forbindelse til næreste 3G mast er
En forskel på 1 sekunder mellem 10 Mbit WIFI forbindelse og en 4 mbit 3G forbindelse - WOW DET GÅR HURTIGT!
Derfor skal man heller ikke tro at alting pludselig går markant hurtigere - mange vil slet ikke lægge mærke til forskellen.

0 0
evilguy 29-04-2011 20:18:36

Det er fredag og min hjerne er gået på weekend - beklager. Essensen er at 4 Mbit 3G vs. 10 Mbit WIFI/ADSL giver kun en forskel på 1 sekunder på jp.dk
Forskellen er så lille at jeg slet ikke vil bemærke det til hverdag. Rigtig mange vil ikke opleve en markant forskel med mindre de kobler deres telefon til deres computer og begynder at surfe på PC'en og hente større filer.

0 0
Zeb 29-04-2011 20:46:44

fair nok :)

Nu har jeg Telmore som begrænser forbindelsen til 1Mbit med mindre man betaler for deres store datapakke- så får man 2Mbit. Jeg tror godt jeg ville kunne mærke forskel :)

Hvordan er Tab'en i øvrigt? Tænker at den må falde gevaldigt i pris snart, især for wifi-only, når de nye kommer...

0 0
evilguy 29-04-2011 21:32:12

Jeg har selv Telmore med 2 Mbit download på min iPhone. Prøvede lige en anden side med WiFI (Telia 10 Mbit ADSL) og 3G (Telmore 2 Mbit). Forskel på at hente en simpel Scannet webshop - 9 sekunder på Wifi og 9 sekunder på 2 Mbit 3G. Forskellen er altså minimal.
Samsung Galaxy tab er en forstørret android telefon. Det er IKKE en iPad - den er ikke lige så smooth som en iPad og den mangler fin afpudsning. Men når det er sagt så er Galaxy tab en dejlig lille tablet at have med rundt til let surfing, til at se video på eller til at spille på.

0 0
Zeb 29-04-2011 22:53:18

Muligt det bare er min telefon så. Jeg fik også stort set samme hastighed da jeg åbnede en fuld webshop hvor siden fyldte lidt mere end 1Mb. det var Telmore 1Mbit mod ca. 30Mbit også over wifi (Fullrate op til 40Mbit, delt med andre lejligheder) Telmore loaded på 23 sekunder, wifi på 17 ...

Jeg er absolut ikke interesseret i at få en iPad da jeg mener iTunes er noget der bør afgå ved døden hurtigst muligt og de to ting jo hænger uhjælpeligt sammen ;) men tak for info. Min kæreste er gravid og jeg overvejer om jeg skal have en gadget så jeg har underholdning til når jeg render rundt med den lille sovende på armen. Ellers må telefonen klare det :)

0 0
Webhiker 30-04-2011 08:57:11

Hvilken webshop er det ?
Jeg tror simpelthen ikke på at der kun er en forskel på 6 sek imellem 1 mbit og 30 mbit. Niksen bixen. Så link til webshop tak.

0 0
Zeb 30-04-2011 09:32:16

heh - det var http://www.mobilityshop.dk

Og jeg indrømmer gerne at det lyder lidt underligt, men som sagt hvis det i virkeligheden er telefonen (Nokia 5800XM) og dens browser der er den begrænsende faktor så er det vel ikke helt umuligt...

0 0
John 30-04-2011 12:28:23

Nogen betydning har det nu alligevel. Ligesom telefonmodellen man bruger har også en del at sige.

Jeg lavede testen på min LG Optimus 2X P990.

Mobilityshop.dk via 3G tog 12 sekunder ved begge test.

Via WiFi loadede siden på hhv 6 og 7 sekunder.

Jeg smuttede fra Onfone da de satte hastigheden ned til 1 Mbit. Det var for langsomt. Nu har jeg Call Me, og her ligger min hastighed typisk på 3-6 Mbit i download og 1,5 Mbit upload.
Testen via almindeligt bredbånd blev lavet via min 50 Mbit forbindelse.

0 0
evilguy 29-04-2011 20:05:16

Ja, det kommer til at gå hurtigere, men du vil i rigtig mange tilfælde ikke mærke den helt store forskel på en mobilbrowser. Den store forskel er når du bruger din telefon som modem eller WiFI spot og downloader en 2 GB fil.
Men hvad hjælper mere hastighed, når man bare løber tør for data?
Det er ikke for at være negativ, men der er bare ikke noget fantastisk og mirakuløst ved det TDC gør.
Sålænge begrænsningerne omkring maks. forbrug, så rykker det ikke noget og folk er stadigvæk tvunget til at bruge deres kablede netværk derhjemme :-/

0 0
Hotpop 30-04-2011 12:43:25

Så er det jo godt at der findes selskaber med ægte fri data.

0 0
evilguy 01-05-2011 16:19:49

Nævn ét selskabs (udover Skyline semi-normadiske bredbåndmed) med frit og ubegrænset forbrug af mobildata, og som ikke nedsætter hastigheden eller afbryder forbindelsen efter 10, 20 eller 25 GB.

Nej, det er svært ikk'?

0 0
Hotpop 01-05-2011 19:33:14

Dem er der mange af, men det er heller ikke det jeg siger.

0 0
evilguy 01-05-2011 20:21:12

Du siger: "Så er det jo godt at der findes selskaber med ægte fri data."
Jeg siger: Nævn ét selskab med ægte (ubegrænset) fri data....

0 0
Hotpop 01-05-2011 21:12:27

Telenor
Nævnte ikke noget med hastighed efter x antal Gb.

0 0
evilguy 02-05-2011 07:13:51

Fra Telenors abonnementsvilkår:
"6. Inkluderet data
Er data inkluderet i dit abonnement, gælder det kun data, du forbruger i Danmark. For abonnementerne Telenor Fri og Fri Surf, 3 GB og Fri Surf, 10 GB skal du ikke betale for forbrug udover det inkluderede. Til gengæld sætter vi hastigheden ned til 256/256, når du har opbrugt det inkluderede forbrug."

Så nej heller ikke Telenor har ubegrænset fri data uden begrænsninger.

0 0
Hotpop 02-05-2011 08:38:17

Jeg giver op, for du læser ikke hvad jeg skriver.

0 0
John 01-05-2011 22:09:22

De har da ikke ubegrænset forbrug. Deres største abonnement, XL, indeholder 25 GB.

0 0
Lennart Ingemann Nielsen 29-04-2011 18:19:33

Hehe de er da vidst ved at fjerne det filter allerede, jeg har ihvertfald lige målt mellem 5 - 5.5 mbit hjemme hos mig på mobilt netværk, og jeg har altid kun kunnet trække 2 mbit. :)

0 0
Michael 29-04-2011 17:59:00

...ligesom 3!

Ret komisk der går så længe for andre udbydere at komme efter dette. Hos Telenor er max hastigheden 5 mbit/s...

0 0
Hotpop 30-04-2011 12:41:47

Nej :D

Det er fordi det langt fra er alle telefoner der understøtter mere end 5 Mbit.
Så hvorfor love noget kunden ikke kan udnytte pga. hans telefon?
HTC Legend understøtter max 7.2 Mbit og denne hastighed har jeg målt på Telenors net.

0 0