Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   TDC idømt monsterbøde for ulovlig markedsføring

TDC idømt monsterbøde for ulovlig markedsføring

100.000 kroner kommer det til at koste TDC at der manglede prisoplysninger i en kampagne.

TDC havde i perioden fra august 2009 til marts 2010 en kampagne, hvor det ikke var tydeligt nok for forbrugerne, hvad mindsteprisen for mobil plus abonnement var.

Det har Forbrugerombudsmanden tidligere afgjort, og TDC er nu blevet idømt en bøde på 100.000 kroner.

Mindsteprisen for tilbuddet kom nemlig kun frem i et pop-up-vindue, og det er ikke tilstrækkeligt.

-"Forbrugeren skal hurtigt kunne danne sig et overblik over, hvad et køb af fx en mobiltelefon med et abonnement reelt vil koste. Selskaber, der sælger produkter med en kompliceret prisstruktur, har et særligt ansvar for at give klare og gennemskuelige prisoplysninger," udtaler Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Bøden er fastsat udfra den fortjeneste, som TDC har haft i forbindelse med den ulovlige markedsføring.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Arkanis 20-01-2011 15:05:04

Jeg ville nu mene at den måde forbrugerombudsmanden gør det på er ret fair. Som der står i artiklen:

Bøden er fastsat udfra den fortjeneste, som TDC har haft i forbindelse med den ulovlige markedsføring.
Dermed sikre man jo at et lille firma og et stort firma bliver streffet lige hårdt i forhold til forbrydelsen.

havde TDC ikke solgt en eneste tlf er det vel ikke fair at de skal straffes med 100.000 kr.

Havde et lille firma med en omsætning på 1 million om året, solgt måske 3 tlf og havde lavet den samme reklame skal de da vel ikke betale 100.000.

Bøden kommer an på hvad de har fået ud af det, og det er vel fair nok?

0 0
20-01-2011 15:34:02

Det er en meget god fremgangsmåde, hvis jeg drøner rundt på en Villavej i en bil med 150km/t, så skal jeg ikke straffes medmindre jeg sender et barn ud på en lang flyvetur.

Hvis bøden kun dækker over deres fortjeneste så betyder det sådan set at de gratis kan byrde loven, du fjerner risikoen. Hvis de derimod får en bøde som både dækker over fortjeneste, lovbrud og gentagelse af vildledning så kan du nemt retfærdiggøre en bøde som er langt højere.

0 0
kevon 21-01-2011 17:14:30

Ikke for at være personlig, men det er den dårligste sammenligning jeg har hørt i mit liv. der er jo ikke nævnt at der ikke kal være nogen som helst straf før skaden er sket. hvis du bliver stoppet for at have overtrådt færdselsloven, får du jo ikke den samme bøde hvis du har kørt 140, som hvis du har kørt 250?

Der er logisk nok også en større straf hvis du kører 4 børnehaver ned på vejen, men det betyder da ikke der ingen straf skal være, hvis du ikke rammer dem?

At bøden er fastsat efter deres fortjeneste, betyder jo heller ikke at der ikke er en straf for "lovbrud og gentagelse af vildledning så kan du nemt retfærdiggøre en bøde som er langt højere."

Det betyder bare at de har kigget hvilken effekt reklamen har haft, og justeret beløbet efter dette. Bøden for overtrædelserne kan jo sægtens være f.x. 50.000 kr. Den bøde ville jo ingen mening gíve, hvis de solgte telefoner for 2 milliarder på grund af den?

0 0
Daniel Jørgensen 20-01-2011 11:47:46

Er det virkelig en monsterbøde ? Ville ikke tro 100.000 kr betød ret meget for TDC's tal ..

0 0
20-01-2011 12:25:22

Enig, forburgerombudsmanden må leve i Congo siden han synes den slags bøder er store. Hvofor siger han ikke bare til TDC "fy det må i ikke og i øvrigt er jeg komplet ligeglad".

Teleselskaberne bliver ved med at vildlede så giv dem dog nogle ægte monsterbøder, prøv med 100 mio. kr. så kan det også bedre betale sig for TDC at ansætte en forbrugerjurist end at skulle betale bøder.

0 0

Om brug af cookies