Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   TDC sparker Nokia ud af butikkerne - dropper Lumia 920

TDC sparker Nokia ud af butikkerne - dropper Lumia 920

Landets største teleselskab TDC, har annulleret alle indkøb af Nokia telefoner, og sparker den kriseramte mobilgigant ud af butikkerne.

TDC giver Nokia den kolde skulder og vil ikke sælge Lumia 920. (Foto: Mobilsiden.dk).
TDC giver Nokia den kolde skulder og vil ikke sælge Lumia 920. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Samarbejdet mellem TDC og Nokia vil frem mod jul være særdeles begrænset, på grund af uoverensstemmelser.

For kunderne betyder det, at efterårets flagskibs smartphone fra Nokia med Windows Phone 8, Nokia Lumia 920, ikke vil kunne købes hos TDC.

Nokia vil fra slutningen af oktober desuden ikke have tilbud med i TDCs kataloger, og det særlige Nokia område, der findes i 12 af landets TDC butikker, overtages af andre mobilproducenter.

- Læs om Nokia Lumia 920

Nokia bidrager ikke nok

I mobilbranchen er det normalt, at mobilproducenterne bidrager økonomisk til markedsføringen af produkter, hvilket Nokia ikke har ønsket i stort nok omfang.

I en intern mail til TDCs butikker, som Mobilsiden.dk er i besiddelse af, skriver indkøbschef Morten Steen Jensen blandt andet:

- ”Vi ikke kan acceptere, at Nokia ikke i tilstrækkeligt omfang ønsker at bidrage til salget af deres egne telefoner”.

Derudover, har TDC, ifølge mailen, annulleret alle fremtidige indkøbsordrer hos Nokia og stoppet alle kampagneaktiviteter på Nokias telefoner.

Nokia Lumia 920. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 920. (Foto: Mobilsiden.dk).

Nokia og TDC er stille

TDC vil overfor Mobisiden.dk ikke kommentere på mailen, der blev sendt til butikkerne i onsdags (den 3. oktober 2012).

- ”Jeg har ingen kommenterer til den mail eller viden du sidder med. Vi kommenterer ikke på interne samarbejdsaftaler. Jeg synes dog stadig at Lumia 920 er en interessant smartphone, ” siger Morten Steen Jensen, indkøbschef hos TDC.

Nokia har heller ikke lyst til at kommentere på sagen.

- ”Hos Nokia kan vi ikke kommentere på markedsrygter, ” fortæller Niels Kjelstrup, produktchef hos Nokia Danmark.

OPFØLGNING: TDC-konkurrenter tror stadig på Nokia

OPFØLGNING: TDC tager Nokia til nåde...


Læs også:
- Lumia 920 i Danmark fra den 14. november
- Forskellene mellem Lumia 820 og 920
- Nokia Lumia 920 er brugernes favorit
- Duel: iPhone 5 vs. Lumia 920
- Web-TV: Se trådløs opladning på Lumia 920

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mobilsiden.dk 08-10-2012 10:07:36

TDCs konkurrenter tror stadig på Nokia:

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/tdc-star-alene-med-afvisning-af-nokia,lid.23864/

0 0
Peter Frederiksen 07-10-2012 12:27:19

Med teleoperatørerne.... og ikke kun i DK

Nokia har brug for at deres Lumia'er bliver solgt hos alle teleoperatører verden over.

History repeating...
I USA bliver det igen kun AT&T, som har Lumia 920... hvilket undre mig meget, da Lumia 900 var en "epic" sales failure....

http://techcrunch.com/2012/10/04/goodbye-lumia-920-the-att-exclusive-superphone-will-probably-flop/

Lumia 920
I UK ser det ud til det kun bliver EE (ejet af T.mobile og Orange).

Canada kun Rogers, hvor Telus og Bell meldte ud fra start at de ikke vil have Lumia 920 i deres sortiment

Telstra bliver de eneste i Australien, hvor man må formode at Vodafone og Optus sælger HTC og Samsung.

I Kina bliver det China Mobile(største i Verden), men der vil de får Huawei og ZTE at slås med, her tror jeg det bliver prisen, der bliver afgørende..

Måske er det derfor at Microsoft har valgt HTC som deres flagskibs device, da de har en bedre relationer til teleoperatørne..

Chris Webber en top dog hos NokiaUS.
“It takes more than matching colour to match the innovation of the Lumia 920"

Twittede han om HTC 8X....

En tysk Lumia 920 TV AD
http://www.youtube.com/watch?v=QkNyRhy9O90

Jeg tror der skal mere en farver til slå Iphone5.. Lumia 900 var også temaet i deres reklamer..

Jeg forstå ikke hvorfor Nokia ikke reklamerer for hvad den kan, fremfor farver, nu når HTC også har det samme farve udvalg...

0 0
Adolf 06-10-2012 17:47:57

Han må simpelthen ud nu... Jeg får UDSLÆT!!

0 0
David 06-10-2012 22:30:36

Øh.. hvorfor?

0 0
Benjamin Jensen 07-10-2012 00:26:04

Hvem er John G. Jensen??

Btw...jeg synes det er sjovt som jeg skulle lynches i en anden tråd, fordi jeg mente 180 gram diskvalificerede telefonen hos mig.

Jeg kan nu se, at jeg ikke er den eneste der ikke vil rende rundt med en mursten.

At sammenligne Nokias samlekvalitet med Apples må da for fanden være en joke. Man kan da bare se Lumia modellerne når de har været brugt en smule. Så begynder skærmen at gå fra kanten. Det har jeg set på 3 modeller allerede. At følelsen af kvalitet så langt fra heller ikke føles god, gør det jo ikke just bedre.

Men at en telefon skulle føles mere som kvalitet fordi den vejer mere, er da nok den dårligste undskyldning jeg længe har hørt. Fordi den er tung, behøver samlekvaliteten sgu da ikke følge med.

0 0
07-10-2012 09:02:37

At en telefon føles som kvalitet pga vægt har jo netop været iphony folkets tale i mange år. Så får de en mobil der er relativt let, så er det pludseligt omvendt.... Arh det er dejligt at se at jeres kvalitets kriterier er som vinden blæser. Det samme kan man jo sige om hardware, skærmstørrelser osv..... Men man kan jo ikke ligefrem kalde iPhone 5 for samle/konstruktion kvalitet. Med de relativt store problemer der er med lak/kamera, så ville jeg sq ikke kalde det kvalitet.

0 0
August 07-10-2012 14:51:06

iPhone-hater detected!

0 0
09-10-2012 00:03:16

Det kan du da lige bande på....Hader dem så meget, at jeg smadre dem hvis jeg ser dem....Væggen der hjemme er fyldt med plakater med ødelagte iphones........

0 0
Frederik 07-10-2012 11:55:46

Og ikke kun det. Før var 3.5" skærme den helt rigtige størrelse og alt andet var for stort ifølge mange iPhone ejere. Nu har iPhone 5 lige pludselig den helt rigtige skærmstørrelse med 4". Det er virkelig utroværdigt :-)

0 0
August 07-10-2012 14:51:23

iPhone-hater nr. 2 detected!

0 0
Kim 07-10-2012 15:00:02

Du bidrager ikke nået, men gør det bare helt tydeligt at du ikke har nogle gode argumenter.

0 0
Kim 07-10-2012 00:49:47

Og derud over, vælg dine allierede bedre. August ved tydeligvis ikke hvad han snakker om, men er også en fuldstændigt blid iClone.
Og Peter er en eller anden random forbipasserende velmenende gut... han er her ikke til at bakke andet end hans stavefejl op...

0 0
August 07-10-2012 14:49:20

Og du er en fuldstændig blind Nokia-zombie, der ikke fatter, at Nokia prøver at lave noget, de skulle have lavet for flere år siden. Hvorfor fanden putter man et sådan et kamera ind i en telefon? (808 PureView og 920). Jeg vil vædde med, at man kun kan se forskel, hvis man holder 920/808/iPhone 5 oppe ved siden af hinanden.

Skrub hjem til din N95, det er dér, du hører til.

Nu vil du vel også påstå, at N95 er en smartphone......

0 0
Kim 07-10-2012 15:28:03

Du har da helt ret i at det ville være dumt at smide sådan et kamera i, hvis det ikke gjorde nogen forskel. Det gør det så heldigvis også, men det er jo ikke nødvendigvis det samme som at du kan bruge eller har brug for det.

Og ja N95 var en smartphone. Hvordan definere du smartphone da? var iPhone 2G en smartphone? iPhone 3G?

0 0
Peter Frederiksen 07-10-2012 14:57:08

Rolig nu...

Men det ser ud til at Lumia 920 sparker røv i Low Light performance...

http://www.engadget.com/2012/09/26/lumia-920-low-light-shootout/

0 0
Kim Harder 07-10-2012 16:08:54

Hmm tror nu nok den lysopsætning er tilpasset Nokia's Kamera. Den aften tilstand, som kan vælges på Nokia gør meget når der så meget lys.

0 0
Peter Frederiksen 07-10-2012 16:23:42

Som Video og artiklen er det billeder, taget i auto tilstand uden flash..

Hvis man downloader billederne er eksponeringstiden på L920 1/3 Sek og S3 er på 1/17 sek.

Men det er rigtigt at når man sætter S3 på nat tilstand bliver det langt bedre.
eksponeringstiden 1/2 sek
(har ingen ide med de andre modeller)

Jeg ved ikke hvor meget men skal ligge i denne test..

0 0
Kim 07-10-2012 00:40:13

Benjamin... for fanden!

Om noget har Nokia altid været kendt for kvalitet. Det er jo derfor de har fået øgenavnet "mursten"! Ikke pga vægten alene, men fordi at Nokiaen ødelægger det den rammer, ikke omvendt.

iPhone kan du ikke forsøge at bilde nogen ind IKKE er kendt for at gå i stykker, hvis man bare kigger vredt på den. Og jeres nye hellige artifakt får jo netop kritik for at det lyder som om noget sidder løst i den.

Vælg dine kampe.

0 0
Benjamin Jensen 07-10-2012 02:00:50

Jeg har nu aldrig lagt mærke til, at Nokia har fået påduttet navnet "mursten", men det er blevet sagt om de telefoner der var stærkt overvægtige, eller bare fyldte en helvedes masse. Jeg synes nu aldrig, at Nokia har været kendt for dette.

Men jeg har haft utallige Nokia telefoner - den første var fra midt 90'erne. Men kvaliteten af telefonerne har været dalende, grænsende til det uendelig dårlige, hvilket gjorde at jeg på et tidspunkt helt skippede dem. Dog havde jeg min seneste Nokia telefon i 2009 og 2010 - henholdsvis en Nokia 6600 (tror jeg den hed) og en N95. Begge var virkelige dårlige på hver deres måde. Bagcoveret faldt hele tiden af, og der satte sig store mængder af skidt inde bag det lille metalcover. N95'eren knirkede som bare fanden når man rørte den.

Nokia står i dag bare for mange som en telefon ingen vil eje, men alligevel har et romantisk sentimentalt forhold til.

Jeg har aldrig sagt at iPhone ikke går i stykker. Det har jo INTET som helst med kvalitetsfølelse at gøre. Det er når finishen er i orden, når den ikke knirker, at bagcoveret ikke falder af (som det også sker på min SGS2). Jeg tror godt du ved hvad en god finish er Kim, så jeg behøver vist ikke forklare mere.

Efter Nokia begyndte at få samlet deres telefoner i Asien, så er kvaliteten dalet voldsomt, for de bruger tydeligvis ikke samme fabrik, og de har tydeligvis heller ikke hanke i producenterne.

Du ved jo godt jeg ingen allierede har Kim ;) Jeg påpegede bare, at vægten stadig betyder en del for mange mennesker - især når den vejer 65% mere end konkurrenten.

0 0
Kim 07-10-2012 15:20:35

Smag er jo forskellig, og jeg ved godt at jeg også går imod "eksperterne" når jeg mener at iPhonen er banal, ordinær, kedelig og so last millinium designmæssigt. Glas og stål designs som man finder dem på række i ørestaden er bare møgkedelige. Det er det beg ser når jeg kigger på iPhonens finish.

Både HTC og Samsung har elendige legetøjstelefon finish. SGSIII ligner noget fra Fischer Prices rumlegetøjs kollektion fra engang i midten af 80'erne og jeg ville forvente at den skallede. Jeg syntes nok det er den grimmeste telefon i handlen lige nu.

Din kritik af samle kvaliteten efter at produktionen er startet i Asien er lidt forfejlet. Mest fordi det først er nu, med Lumia 900, at produktionen af topprodukterne N og E serierne) er flyttet. Men det ændrer jo naturligvis ikke på din oplevelse.

0 0
evilguy 06-10-2012 21:58:15

Hvis du får udsæt, så tag kontakt til din læge. Måske han kan hjælpe dig med noget creame eller noget - prøv eventuelt netdoktor.dk hvis "problemet" ikke forsvinder ved at råbe af det.

0 0
Frederik 06-10-2012 17:10:03

Det er alligevel et selskab for pensionister som ikke er i L920s målgruppe anyway :-)

0 0
Kenneth Sørensen 07-10-2012 00:10:55

Er heller ikke noget jeg får tudefjæs over. TDC ligger i den dyre ende, men derudover har jeg ikke noget problem med dem. Er telia kunde og forventer helt sikkert at min næste tlf blir en L920. Ang. de 180g, så har det ingen betydning for mig, tværtimod faktisk. Sidder med 160g lige nu og det føles som kvalitet. Hvis en tlf er for let, føles det hurtigt som noget plastik skrammel, ligesom f.eks. æbleskrog 5. (det er den der med kort, lak og kamera problemerne... ;-))

0 0
Kim Harder 07-10-2012 13:28:06

Nu er det ikke først gang TDC laver en dumhed, så hvorfor skulle de ikke lave en mere. For at sige det mildt, så virker de efterhånen lidt høje i haten. Endvidere kan det måske være med til, at der bliver lidt billigere Nokia Lumia 820/920 hos de andre teleselskaber. TDC er ikke lige frem dem, som sælger deres mobiltelefoner billigt.

0 0
August 07-10-2012 14:43:52

Nokia-fan detected!

0 0
Kim 07-10-2012 14:54:34

iClone detected! Og hvad så, hvad bringer det os videre?

0 0
August 06-10-2012 17:55:14

Så du mener, at alle, der har TDC er pensionister?

Og nej, jeg har Telia som selskab!

Indse nu, at Nokia er en døende kæmpe. Der er planer om at sælge hovedkvarteret, Windows Phone har endnu ikke fået den markedsandel, som M$ håbede på. Der er gået to år, siden Windows Phone blev præsenteret.

På 2 år gik iPhone fra at være et helt nyt produkt, til noget, som alle vidste, hvad var, som alle kunne bruge, og som gav Apple enorme pengesummer. Det er succes.

Hvem fanden gider også have en 180 gram tung telefon, når Apple kan lave en, der kun vejer 112 gram? Endda i bedre materialer. Det er fakta, og jeg gider ikke høre på ævl, om hvorvidt, at lakken skaller af. Min iPhone 5 er lækker, uden ridser og udstråler topkvalitet.

Jeg kan udemærket godt forstå TDC. Selv M$ udraderer Nokia, når de vælger HTC til at lave deres signatur-telefoner.

Der er ikke plads til Nokia i denne verden. Det er delt op mellem de store selskaber: Apple, Samsung, HTC, Sony, Motorola osv.

Selv samtalekvalitet kan Nokia ikke vinde på længere, da iPhone 5 har meget bedre mikrofoner og ligeså god samtalekvalitet som Nokia.


5 cents.......

0 0
Frederik 06-10-2012 18:29:01

Agree to disagree så. Jeg synes personligt at iPhone 5 er kedeligere end at se maling tørre. Og ja jeg har været iphone ejer. Og hvorfor være dum nok til at investere i en 5 når man kan få en 4 og 4s billigere som er stort set identisk og allerede opfylder 98% af brugernes behov? Det er jo bare ren idioti. Men Apple griner som sædvanlig hele vejen til banken pga. alle iSheep'ene. Appropos Apple, så var de hvor Nokia er nu, tilbage i slutningen af 90'erne og var dømt ude af de fleste, så klap hesten og læn dig tilbage og se hvordan Nokia får kæmpet sig ud af deres nuværende krise med bla. Lumia 920. Den er langt federe end noget produkt Apple har lanceret længe. Og hvor blev innovationen hos Apple egentlig af? Den forsvandt som dug for solen fordi folk hovedløst køber deres produkter nu, så de behøver ikke innovere mere og derfor er deres telefoner blevet overhalet af især Android nu som for længst har overtaget smartphone markedet fra Apple nu.

0 0
Kim 06-10-2012 18:19:03

HTC, Sony, Motorola - du ved godt at de alle sælger færre smartphones end Nokia ikke? Sony og Motorola sælger sammenlagt mindre end Nokia...

Og jeg er bare en af dem der hellere vil have 180 grams kvalitet fremfor en iPhone som jeg skulle komme med alle mulige underlige undskyldninger for. 180 gram med et kamera der sparker alt andet af banen - og ikke har lilla skær i modlys.

0 0
David 06-10-2012 22:32:25

Min telefon behøver ikke veje 20g.. men 180g er liiiige i overkanten.. I øvrigt synes jeg ikke at Nokias Lumia serie er så fantastisk kvalitet.

0 0
Kim 07-10-2012 00:40:57

definer "kvalitet"?

0 0
Peter 06-10-2012 16:26:24

Når folk få en 180g muresten i hånden, er der da ikke mange, der gider købe den.

0 0
Ylle 06-10-2012 16:46:13

Man ved bare det er god bashing når folk staver godt *host* *host*

0 0
Peter 06-10-2012 19:21:44

Lidt sprog spadser må man vel godt være, men jeg kan ikke rette det, Gylle.

0 0
Jesper 06-10-2012 17:41:57

LOL

0 0
Rene 06-10-2012 14:29:03

Det er jo et problem for Nokia at produket langt fra sælger sig selv og de har jo ingen penge.
Kan dog ikke forstå at TDC ikke bare kan havde 1-2 til at ligge på lager som de så kan gide de 1-2 om ugen der vil købe en (Ved godt det sikkert er flere), de behøves jo ikke gøre noget som helst andet end at havde dem på lager, at de bliver droppet i butikken er jo logisk når de ikke har nogen telefoner der sælger, hvad skal de være tilstede i butikken for.

0 0
Kim 06-10-2012 18:20:02

Produktet er ikke lanceret endnu. Det plejer at gøre det ekstra svært at sælge det...

0 0
David 06-10-2012 22:27:47

Men det er Lumia 800.. Jeg tror det var en fejl at smide en telefon på markedet med WIndows 7.5 (WIndows CE), med middelmådig hw. Dem jeg kender der har købt den, er ret skuffede.. Nu kommer der så en Lumia 920, mon folk gider blive ved?

0 0
Kim 07-10-2012 00:45:59

Alternativet var jo ikke at sende en telefon på markedet? Eller at vente til nu med WP8.

Jeg er ikke skuffet. Men jeg forventer da at opgradere til 920 - det virker ikke så vanvittigt for mig at opgradere efter et år?

Er det vanvittigt at opgradere sin SGSII til en SGSIII? Iphone 4 til iPhone 4S, eller senere 5? Sin HTC desire(low specs) til en One X? Ja, med One X+ der måske bliver den første HTC længe med Android flagship specs.

Gider folk mon blive ved..?

0 0